Lausuntopyyntö: Luonnos hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi raideliikennelain ja liikenteen palveluista annetun lain muuttamisesta
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/1559/2023
Vastausaika on päättynyt: 28.8.2023
Lausuntopyynnön taustatiedot
Johdanto
Liikenne- ja viestintäministeriössä on valmisteltu yhteistyössä Liikenne- ja viestintäviraston kanssa oheinen luonnos hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi raideliikennelain ja liikenteen palveluista annetun lain muuttamisesta.
Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoanne esitysluonnoksesta 28.8.2023 mennessä. Lausunnot pyydetään toimittamaan lausuntopalvelu.fi-sivuston kautta ja/tai sähköpostilla ([email protected]; [email protected]).
Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoanne esitysluonnoksesta 28.8.2023 mennessä. Lausunnot pyydetään toimittamaan lausuntopalvelu.fi-sivuston kautta ja/tai sähköpostilla ([email protected]; [email protected]).
Tausta
Raideliikennelaki tuli voimaan 1.1.2019 ja nyt esitetyllä lakiehdotuksella raideliikennelain muuttamisesta tehtäisiin kolmas tarkistus- ja muutoskierros lakiin. Muutokset liittyvät mm. lain soveltamisen aikana havaittuihin muutostarpeisiin, EU-lainsäädännössä tapahtuneisiin muutoksiin ja Euroopan komission esittämiin huomioihin. Raideliikennelain 171 §:ään sisällytettäisiin kriittisten toimijoiden häiriönsietokyvystä ja direktiivin 2008/114/EY kumoamisesta annettun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin (EU) 2022/2557 (ns. CER-direktiivi) mukainen velvoite, että myös palvelupaikan ylläpitäjille tulisi vastaavanlainen varautumisvelvoite, kuin voimassa olevan rautatiesääntelyn nojalla on jo nykyisellään rataverkon haltijoilla ja rautatieliikenteen harjoittajilla. Tämän vuoksi erityisesti tästä säännösmuutoksesta pyydettäisiin lausunnot sisäministeriöltä ja palvelupaikan ylläpitäjiltä, jos palvelupaikan ylläpitäjät ovat muita kuin rataverkon haltijoita tai rautatieliikenteen harjoittajia.
Liikenteen palveluista annettua lakia esitetään muutettavaksi rautatieyrityksen toimilupasääntelyn osalta.
Liikenteen palveluista annettua lakia esitetään muutettavaksi rautatieyrityksen toimilupasääntelyn osalta.
Tavoitteet
Raideliikennelakiin esitetyistä muutoksista tärkein olisi se, että ratamaksun perusmaksun investointiperusteisen korotuksen korotusmahdollisuutta nostettaisiin enimmillään viisinkertaiseksi voimassa olevan ratamaksun perusmaksun tasoon nähden. Ehdotetun muutoksen tavoitteena on saada ratamaksun perusmaksun investointiperusteisesta nykyistä toimivampi rahoituskeino rataverkon investointien rahoituksessa.
Raideliikennelakiin esitetään tehtäväksi myös muutoksia ja tarkennuksia, joita Euroopan komissio on esittänyt niin sanotun Pilot-kyselyn yhteydessä, kun se on tarkistanut Euroopan unionin neljännen rautatiepaketin säädösten täytäntöönpanoa Suomessa. Nämä muutokset liittyvät muun muassa Liikenne- ja viestintäviraston ja muiden raideliikennelain mukaisten toimijoiden tehtäviin ja vastuisiin. Lakiin tehtäisiin lisäksi eräitä teknisluonteisia tarkistuksia, jotka on havaittu tarpeelliseksi lain soveltamisen aikana. Tällaisia olisivat muun muassa muutokset ilmoitusmenettelyn piiriin kuuluvien yksityisraiteen haltijan velvoitteisiin, muutokset liikkuvan kaluston käyttöönottoon liittyviin säännöksiin sekä muutokset kalustoyksikön kunnossapitovaatimuksiin.
Liikenteen palveluista annettuun lakiin esitetyt muutokset ovat tarkennuksia rautatieyritykseltä edellytettävään toimilupaan ja sen hallintaan. Toimilupaa edellytettäisiin aina rautatierajaliikenteessä toimivalta yritykseltä, joka vastaanottaa kalustoyksiköt toisen valtion rautatieyritykseltä tai luovuttaa ne takaisin tälle. Ehdotettu muutos vastaisi sitä, mitä Suomen tasavallan hallituksen ja Venäjän federaation hallituksen välillä solmitussa suorasta kansainvälisestä rautatieliikenteestä solmitussa sopimuksessa on sovittu. Lisäksi esitetään, että rautatieyrityksen olisi ilmoitettava Liikenne- ja viestintävirastolle, jos sen omistajuus muuttuu tai sen liikkeenjohtotehtävissä työskentelevät henkilöt vaihtuvat, jotta toimilupaviranomaisena toimivalla Liikenne- ja viestintävirastolla olisi oikeudelliset edellytykset tarkistaa, että uudet omistajat ja liikkeenjohtotehtävissä työskentelevät täyttävät toimiluvan myöntämistä koskevat edellytykset. Myös Liikenne- ja viestintäviraston toimiluvan valvontaan liittyviä valtuuksia esitetään muutettavaksi niin, että ne vastaisivat nykyistä paremmin unionilainsäädännön vaatimuksia.
Raideliikennelakiin esitetään tehtäväksi myös muutoksia ja tarkennuksia, joita Euroopan komissio on esittänyt niin sanotun Pilot-kyselyn yhteydessä, kun se on tarkistanut Euroopan unionin neljännen rautatiepaketin säädösten täytäntöönpanoa Suomessa. Nämä muutokset liittyvät muun muassa Liikenne- ja viestintäviraston ja muiden raideliikennelain mukaisten toimijoiden tehtäviin ja vastuisiin. Lakiin tehtäisiin lisäksi eräitä teknisluonteisia tarkistuksia, jotka on havaittu tarpeelliseksi lain soveltamisen aikana. Tällaisia olisivat muun muassa muutokset ilmoitusmenettelyn piiriin kuuluvien yksityisraiteen haltijan velvoitteisiin, muutokset liikkuvan kaluston käyttöönottoon liittyviin säännöksiin sekä muutokset kalustoyksikön kunnossapitovaatimuksiin.
Liikenteen palveluista annettuun lakiin esitetyt muutokset ovat tarkennuksia rautatieyritykseltä edellytettävään toimilupaan ja sen hallintaan. Toimilupaa edellytettäisiin aina rautatierajaliikenteessä toimivalta yritykseltä, joka vastaanottaa kalustoyksiköt toisen valtion rautatieyritykseltä tai luovuttaa ne takaisin tälle. Ehdotettu muutos vastaisi sitä, mitä Suomen tasavallan hallituksen ja Venäjän federaation hallituksen välillä solmitussa suorasta kansainvälisestä rautatieliikenteestä solmitussa sopimuksessa on sovittu. Lisäksi esitetään, että rautatieyrityksen olisi ilmoitettava Liikenne- ja viestintävirastolle, jos sen omistajuus muuttuu tai sen liikkeenjohtotehtävissä työskentelevät henkilöt vaihtuvat, jotta toimilupaviranomaisena toimivalla Liikenne- ja viestintävirastolla olisi oikeudelliset edellytykset tarkistaa, että uudet omistajat ja liikkeenjohtotehtävissä työskentelevät täyttävät toimiluvan myöntämistä koskevat edellytykset. Myös Liikenne- ja viestintäviraston toimiluvan valvontaan liittyviä valtuuksia esitetään muutettavaksi niin, että ne vastaisivat nykyistä paremmin unionilainsäädännön vaatimuksia.
Linkit
https://valtioneuvosto.fi/hanke?tunnus=LVM002:00/2023 - Hankeikkuna
Liitteet:
HE raideliikennelaki ja lipalaki 2023 lausuntoversio.pdf - Luonnos hallituksen esitykseksi
HE raideliikennelaki ja LIPA toimilupamuutokset lausuntoversio.pdf - Lakiehdotukset
Aikataulu
Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoanne esitysluonnoksesta 28.8.2023 mennessä.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnon voivat toimittaa myös muut kuin jakelussa mainitut toimijat.
Lausunnot pyydetään lähettämään vastaamalla osoitteessa lausuntopalvelu.fi julkaistuun lausuntopyyntöön tai lausunto voidaan lähettää toissijaisesti liikenne- ja viestintäministeriön kirjaamoon ([email protected]) ja kopio Risto Saarelle ([email protected]). Lausunnossa tulee mainita asiaan liittyvä diaarinumero VN/1559/2023.
Lausunnot pyydetään lähettämään vastaamalla osoitteessa lausuntopalvelu.fi julkaistuun lausuntopyyntöön tai lausunto voidaan lähettää toissijaisesti liikenne- ja viestintäministeriön kirjaamoon ([email protected]) ja kopio Risto Saarelle ([email protected]). Lausunnossa tulee mainita asiaan liittyvä diaarinumero VN/1559/2023.
Valmistelijat
Hallitusneuvos Risto Saari, [email protected]
Jakelu:
Aurora Rail Oy | ||
Fenniarail Oy | ||
Fintraffic Raide Oy | ||
HSL | ||
North Rail Oy | ||
North Rail Oy | ||
OM | ||
Ratarahti Oy | ||
Satamaoperaattorit ry | ||
SM | ||
Suomen huolinta- ja logistiikkaliitto ry | ||
Suomen Satamaliitto ry | ||
Sääntelyelin | ||
VM | ||
VR-Yhtymä Oy | ||
Väylävirasto | ||
YTL ry |
Asiasanat
raideliikenne
liikenteen palveluista annettu laki, rautatieyrityksen toimilupasääntely