Hallituksen esitys teollisuustyöntekijöitä kuljettavia aluksia koskevan kansainvälisen säännöstön hyväksymisestä ja voimaansaattamisesta sekä muutetun vakavuusdirektiivin saattamiseksi osaksi kansallista lainsäädäntöä
Vastausaika on päättynyt: 14.7.2023
Lausuntopyynnön taustatiedot
Johdanto
Tausta
IMO:n meriturvallisuuskomitea hyväksyi 106. kokouksessaan Lontoossa 10.11.2022 päätöslauselmat MSC.521(106) ja MSC.527(106), joissa määrätään teollisuustyöntekijöitä kuljettavia aluksia koskevasta kansainvälisestä turvallisuussäännöstöstä (IP-säännöstö) SOLAS-yleissopimuksen nojalla.
Teollisuustyöntekijöiden kuljettamista koskeva kansainvälinen säännöstö on keskeinen merellä tapahtuvassa niin sanotussa offshore-toiminnassa kuten merituulivoimaloiden rakentamisessa ja huoltotoiminnassa sekä öljynporaustoiminnassa, joissa tarvitaan runsaasti ammattitaitoista henkilöstöä. Teollisuustyöntekijöillä tarkoitetaan kaikkia henkilöitä, joita kuljetetaan tai majoitetaan aluksella offshore-teollisuuden toimintaan liittyviä tehtäviä varten työskentelyn tapahtuessa toisella aluksella tai avomerilaitoksella. Nämä teollisuustyöntekijät eivät ole merenkulkijoita, mutta heillä on tavallista laivamatkustajaa paremmat valmiudet toimia hätätilanteessa johtuen heidän saamastaan turvallisuuskoulutuksesta ja fyysiseen toimintakykyyn liittyvistä vaatimuksista. Säännöstön tavoitteena on luoda teollisuustyöntekijöitä kuljettaville aluksilla tekniset turvallisuusvaatimukset, jotka ovat tarkoituksenmukaiset ja ottavat huomioon työntekijöiden siirtoihin liittyvät erityiset riskit.
Lisäksi esityksessä ehdotetaan saatettavaksi muutetun vakavuusdirektiivin vaatimukset osaksi kansallista lainsäädäntöä. Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi (EU) 2023/946, direktiivin 2003/25/EY muuttamisesta parannettujen vakavuusvaatimusten sisällyttämiseksi ja kyseisen direktiivin yhdenmukaistamiseksi Kansainvälisen merenkulkujärjestön määrittämien vakavuusvaatimusten kanssa, jäljempänä muutettu vakavuusdirektiivi annettiin 10.5.2023. Muutetun vakavuusdirektiivin tärkeimpänä tavoitteena on vähentää vaurioituneen aluksen vakavuusvaatimusten monimutkaisuutta sekä teknistä ja hallinnollista rasitetta, jotka johtuvat pääasiassa siitä, että vaurioituneiden ro-ro-matkustaja-alusten selviytymiskyvyn arvioimiseen on kaksi eri järjestelmää.
Tavoitteet
Hankkeen tavoitteena on saattaa voimaan kansainvälisessä merenkulkujärjestössä hyväksytty uusi teollisuustyöntekijöitä kuljettavia aluksia koskeva kansainvälinen turvallisuus-säännöstö (IP-säännöstö) sekä panna kansallisesti täytäntöön muutetun vakavuusdirektiivin vaatimukset. Lisäksi tavoitteena on säätää turvallisuusvaatimuksista teollisuustyöntekijöitä kuljettaville aluksille, jotka eivät kuulu SOLAS-yleissopimuksen soveltamisalaan, eli aluksille, jonka bruttovetoisuus on alle 500 sekä kotimaanmatkoilla liikennöiville aluksille.
Linkit
https://valtioneuvosto.fi/hanke?tunnus=LVM020:00/2023 - Valtioneuvoston Hankeikkuna
Liitteet:
Hallituksen esitys eduskunnalle_IP HE.pdf - Luonnos hallituksen esitykseksi eduskunnalle
Aikataulu
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Lausuntoja voivat antaa muutkin kuin jakelussa mainitut. HUOM! Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia. Lausunnot julkaistaan myös hankeikkunassa (LVM020:00/2023).
Valmistelijat
Jakelu:
Aalto-yliopisto | ||
ABB | ||
Ahvenanmaan maakuntahallitus | ||
Ahvenanmaan maakuntahallitus | ||
Ahvenanmaan maakuntahallitus | ||
Ahvenanmaan maakuntahallitus | ||
Aker Arctic Technology Inc | ||
Arctia Oy | ||
Baltic Sea Action Group | ||
Cargotec | ||
Cargotec | ||
CentrumBalticum | ||
Dimecc | ||
Elinkeinoelämänkeskusliitto | ||
Elomatic | ||
Eolus Vind | ||
ESL Shipping | ||
FinFerries | ||
Finnish Maritime Cluster | ||
Finnlines | ||
Finnpilot Pilotage Oy | ||
Fintraffic VTS | ||
Gasum | ||
HaminaKotkansatama | ||
Helsingin SatamaOy | ||
Huoltovarmuuskeskus | ||
Ilmatar Energy Oy | ||
Ilmatieteenlaitos | ||
John Nurmisen Säätiö | ||
Keskuskauppakamari | ||
LanghShipping | ||
Lappeenrannan teknillinen yliopisto | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Meriaura | ||
Meriliitto | ||
Merimieseläkekassa | ||
Merimiespalvelutoimisto | ||
Meriteollisuusry | ||
Metsäteollisuus ry | ||
Myrsky Energia | ||
NAPA | ||
Neste | ||
Nordi | ||
Norsepower | ||
OM | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Opetushallitus | ||
Orsted Wind Power | ||
OX2 | ||
Puolustusministeriö | ||
Rajakiiri | ||
Rajakiiri | ||
Rajavartiolaitos | ||
Satamaoperaattorit ry | ||
Skyborn Renewables Finland Oy | ||
STM | ||
Suomen Biokierto ja Biokaasu ry | ||
Suomen Huolinta-ja Logistiikkaliitto ry | ||
Suomen Hyötytuuli | ||
Suomen Hyötytuuli | ||
Suomen Laivameklariliitto ry | ||
Suomen Laivapäällystöliitto ry | ||
Suomen Luonnonsuojeluliitto | ||
Suomen Matkustajalaivayhdistys ry | ||
Suomen Satamaliitto ry | ||
Suomen Tuulivoimayhdistys ry | ||
Suomen Varustamot ry | ||
Suomen Yrittäjät | ||
SuomenMerimies-Unioni SMU ry | ||
SYKE | ||
Tulli | ||
Turun yliopisto | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulkoministeriö | ||
Vaasan yliopisto | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
WEGA | ||
Wetech | ||
Wista Finland ry | ||
VTT | ||
WWF Suomi | ||
Wärtsilä | ||
Ympäristöministeriö |