Lausuntopyyntö hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi vanhuspalvelulain muuttamisesta annetun lain voimaantulosäännöksen muuttamisesta
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/27221/2022
Vastausaika on päättynyt: 4.11.2022
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Sosiaali- ja terveysministeriö pyytää lausuntoa liitteenä olevasta luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista annetun lain (980/2012, jäljempänä vanhuspalvelulaki) muuttamisesta annetun lain voimaantulosäännöksen muuttamisesta.
Tausta
Vanhuspalvelulakiin lisättiin vuonna 2020 muun ohella velvoite vähintään 0,7 työntekijän henkilöstömitoituksesta asiakasta kohti iäkkäiden henkilöiden tehostetun palveluasumisen ja pitkäaikaisen laitoshoidon toimintayksiköissä. Mitoituksessa otetaan huomioon vain välitöntä asiakastyötä tekevä henkilöstö.
Tämä henkilöstömitoitusta koskeva säännös säädettiin tulevaksi voimaan täysimääräisesti siirtymäajan jälkeen 1.4.2023, jotta kunnilla ja kuntayhtymillä sekä palveluntuottajilla olisi mahdollisuus varautua merkittävään henkilöstötarpeen sekä kustannusten kasvuun.
Väestön ikääntyessä eläköityminen ja palvelutarpeiden kasvu ovat aiheuttaneet kasvavia vaikeuksia henkilöstön saatavuudelle. Toimintaympäristössä tapahtuneiden muutosten vuoksi on käynyt ilmi, että 0,7 työntekijän mitoitusta ei ole mahdollista saavuttaa kaikissa toimintayksiköissä säädettyyn määräaikaan mennessä. Erityisesti lain eduskuntakäsittelyn aikana käynnistynyt COVID-19 –pandemia on vaikuttanut merkittävästi henkilöstön saatavuuteen ja toimintayksiköiden rekrytointimahdollisuuksiin. Keväästä 2022 alkaen pitkälle syksyyn jatkunut epävakaa työmarkkinatilanne keskeisten työntekijäjärjestöjen osalta on myös osaltaan vaikuttanut henkilöstön saatavuuteen. Hyvinvointialueiden toiminnan valmistelu vuoden 2022 aikana on työllistänyt kuntien sote-henkilöstöä ja vaikeuttanut lain toimeenpanoa.
Tämä henkilöstömitoitusta koskeva säännös säädettiin tulevaksi voimaan täysimääräisesti siirtymäajan jälkeen 1.4.2023, jotta kunnilla ja kuntayhtymillä sekä palveluntuottajilla olisi mahdollisuus varautua merkittävään henkilöstötarpeen sekä kustannusten kasvuun.
Väestön ikääntyessä eläköityminen ja palvelutarpeiden kasvu ovat aiheuttaneet kasvavia vaikeuksia henkilöstön saatavuudelle. Toimintaympäristössä tapahtuneiden muutosten vuoksi on käynyt ilmi, että 0,7 työntekijän mitoitusta ei ole mahdollista saavuttaa kaikissa toimintayksiköissä säädettyyn määräaikaan mennessä. Erityisesti lain eduskuntakäsittelyn aikana käynnistynyt COVID-19 –pandemia on vaikuttanut merkittävästi henkilöstön saatavuuteen ja toimintayksiköiden rekrytointimahdollisuuksiin. Keväästä 2022 alkaen pitkälle syksyyn jatkunut epävakaa työmarkkinatilanne keskeisten työntekijäjärjestöjen osalta on myös osaltaan vaikuttanut henkilöstön saatavuuteen. Hyvinvointialueiden toiminnan valmistelu vuoden 2022 aikana on työllistänyt kuntien sote-henkilöstöä ja vaikeuttanut lain toimeenpanoa.
Tavoitteet
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi vanhuspalvelulain muuttamisesta annetun lain voimaantulosäännöstä. Voimassa olevan lain mukaan iäkkäiden henkilöiden tehostetun palveluasumisen ja pitkäaikaisen laitoshoidon toimintayksiköissä noudatettava henkilöstön vähimmäismitoitus nousee 0,6 työntekijästä asiakasta kohden 0,7 työntekijään 1.4.2023. Esityksen mukaan siirtymäaikaa pidennettäisiin niin, että mitoituksen taso olisi 1.4.2023 alkaen 0,65 työntekijää asiakasta kohti ja se nousisi 0,7 työntekijään 1.12.2023.
Vaikka täysimääräisen 0,7 työntekijän henkilöstömitoituksen voimaantuloaikaa siirrettäisiin, täysimääräistä henkilöstömitoitustasoa vastaava rahoitus ehdotetaan annettavaksi hyvinvointialueiden käyttöön alkuperäisen aikataulun mukaan eli jo 1.4.2023. Tällä tuetaan mahdollisuuksia toteuttaa tarvittavat rekrytoinnit ja siten päästä 0,7 työntekijän henkilöstömitoitukseen mahdollisimman aikaisin ja joka tapauksessa 1.12.2023 mennessä aiempaa haasteellisemmassa henkilöstötilanteessa.
Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian ja viimeistään 1.4.2023.
Sosiaali- ja terveysministeriö pyytää jakelussa mainittuja tahoja antamaan lausuntonsa luonnoksesta hallituksen esitykseksi.
Vaikka täysimääräisen 0,7 työntekijän henkilöstömitoituksen voimaantuloaikaa siirrettäisiin, täysimääräistä henkilöstömitoitustasoa vastaava rahoitus ehdotetaan annettavaksi hyvinvointialueiden käyttöön alkuperäisen aikataulun mukaan eli jo 1.4.2023. Tällä tuetaan mahdollisuuksia toteuttaa tarvittavat rekrytoinnit ja siten päästä 0,7 työntekijän henkilöstömitoitukseen mahdollisimman aikaisin ja joka tapauksessa 1.12.2023 mennessä aiempaa haasteellisemmassa henkilöstötilanteessa.
Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian ja viimeistään 1.4.2023.
Sosiaali- ja terveysministeriö pyytää jakelussa mainittuja tahoja antamaan lausuntonsa luonnoksesta hallituksen esitykseksi.
Liitteet:
Aikataulu
Lausuntoaika on 17.10.- 4.11.2022. Lausuntoaika on lainvalmistelun kiireellisyyden johdosta poikkeuksellisesti noin kolme viikkoa.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään jättämään osoitteessa lausuntopalvelu.fi. Lausunnossa tulee mainita säädösvalmisteluhankkeen tunniste VN/27221/2022. Myös jakelulistan ulkopuoliset tahot voivat halutessaan antaa lausuntonsa.
Huomaattehan, että kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Lausuntokierrosta varten käännetään ruotsiksi lausuntopyyntö kysymyksineen, esityksen pääasiallinen sisältö ja lakiesitys. Käännös on valmistunut ja ruotsinkielinen lausuntopyyntö materiaaleineen on lisätty lausuntopalveluun.
Huomaattehan, että kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Lausuntokierrosta varten käännetään ruotsiksi lausuntopyyntö kysymyksineen, esityksen pääasiallinen sisältö ja lakiesitys. Käännös on valmistunut ja ruotsinkielinen lausuntopyyntö materiaaleineen on lisätty lausuntopalveluun.
Valmistelijat
Jakelu:
Attendo Oy | ||
Eduskunnan oikeusasiamiehen kanslia | ||
Esperi | ||
Etelä-Karjalan hyvinvointialue | ||
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Etelä-Savon hyvinvointialue | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Folkhälsan | ||
Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy | ||
Helsingin kaupunki | ||
Hoitokoti Päiväkumpu Oy | ||
Hyvinvointiala HALI ry | ||
Ihmisoikeuskeskus | ||
Ikäinstituutti | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry | ||
Kainuun hyvinvointialue | ||
Kanta-Hämeen hyvinvointialue | ||
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Keski-Suomen hyvinvointialue | ||
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
KT Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat | ||
Kymenlaakson hyvinvointialue | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin hyvinvointialue | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Mehiläinen | ||
Muistiliitto | ||
Oikeuskanslerinvirasto | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Pihlajalinna Terveys Oy | ||
Pirkanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Savon hyvinvointialue | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Päijät-Hämeen hyvinvointialue | ||
Saamelaiskäräjät | ||
Satakunnan hyvinvointialue | ||
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira | ||
Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia ry | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ry | ||
Tehy ry | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
Terveys- ja sosiaalialan yrittäjät TESO ry | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto Valli ry | ||
Vanhustyön keskusliitto | ||
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue | ||
Varsinais-Suomen hyvinvointialue | ||
Wilhelmiina Palvelut Oy | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutettu |
Asiasanat
henkilöstö
vanhuspalvelut
tehostettu palveluasuminen
laitoshoito
personal
äldreomsorg
institutionsvård
ympärivuorokautinen palveluasuminen
henkilöstömitoitus
personaldimensionering
serviceboende med heldygnsomsorg