Lausuntopalvelu.fi

Lausuntopalvelu - Asemanhaltijan tehtävien järjestäminen Suomessa

Asemanhaltijan tehtävien järjestäminen Suomessa

Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/14164/2024

Vastausaika päättyy: 27.9.2024

Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Liikenne- ja viestintäministeriössä selvitetään rautatieliikenteen EU-asetuksiin perustuvien rautatieaseman asemanhaltijan lakisääteisten tehtävien järjestämistä. Ministeriössä on laadittu arviomuistioluonnos, jossa on hyödynnetty myös aiempia ulkopuolisia taustaselvityksiä. Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoanne virkamiestyönä laaditusta arviomuistioluonnoksesta.

Arviomuistioluonnoksessa käsitellään suoraan sovellettavissa EU-asetuksissa asemanhaltijalle osoitettuja velvoitteita ja niiden hoitamisen nykytilaa sekä arvioidaan tarvetta osoittaa asemanhaltijan tehtäviä lainsäädännössä jollekin toimijalle. Tavoitteena on ollut myös selvittää, onko asemanhaltijan tehtäviin liittyvät kansallisten viranomaisten valvontavastuut ja toimivalta määritelty lainsäädännössä riittävän selkeästi.

 
Tausta
Rautatieliikenteen EU-asetuksissa asemanhaltija määritellään jäsenvaltiossa olevaksi organisaatioyksiköksi, jolle on annettu vastuu yhden tai useamman rautatieaseman hallinnosta ja joka voi olla rataverkon haltija. Asemalla tarkoitetaan näissä EU-asetuksissa kaikkia henkilöliikenteen pysähdyspaikkoja. Asemanhaltijalle on EU-säädöksissä osoitettu rautatieliikenteen hallinnointiin ja erityisesti vammaisten matkustajien oikeuksiin liittyviä velvoitteita.

Asemanhaltijan lakisääteisten tehtävien hoitamiseen on pitkään liittynyt epäselvyyksiä. Vastuiden epäselvyydet ovat viime vuosina nousseet esiin, kun EU-asetuksia on uudistettu ja samalla asemien omistuksessa ja toiminnoissa on vuosien varrella tapahtunut muutoksia. EU-asetuksissa määriteltyä asemanhaltijaa ei ole kansallisessa lainsäädännössä täsmennetty Suomen olosuhteisiin nähden eikä asemanhaltijan tehtäviä ole muullakaan tavoin osoitettu toimijoille lainsäädännössä.

Asemanhaltijalle EU-asetuksissa osoitettujen tehtävien toteutumisessa on havaittu puutteita, minkä vuoksi on koettu tarpeelliseksi aloittaa selvitys mahdollisesta tarpeesta osoittaa asemanhaltijan tehtävät kansallisessa lainsäädännössä jollekin toimijalle.

Kysymys siitä, kuka huolehtii asemanhaltijan lakisääteisistä tehtävistä tulisi ratkaista riippumatta siitä, miten henkilöjunaliikennettä Suomessa tulevaisuudessa järjestetään. Asemanhaltijan määrittämisessä tulee huomioida, että parhaillaan on käynnissä hallitusohjelman mukaisia selvityksiä toimivan kilpailuneutraalin raideliikennemarkkinan edellytysten luomiseksi, mikä edellyttää esimerkiksi kaluston, varikoiden ja asemien saatavuuden järjestämistä puolueettomasti. Mahdolliset henkilöliikenneasemien hallinnointiin vaikuttavat järjestelyt olisi johdonmukaista huomioida asemanhaltijan tehtävien vastuuttamisessa. Ennen henkilöjunaliikenteen kilpailutuksia on tärkeää, että rautatieliikenteeseen liittyvät vastuukysymykset eri toimijoiden välillä ovat selviä.

Asemanhaltijan määrittäminen tai asemanhaltijan lakisääteisten tehtävien osoittaminen jollekin toimijalle ei vielä parantaisi asemien palvelutasoa laajemmin eikä palvelutason yleiseen parantamiseen liittyviä kysymyksiä käsitellä arviomuistioluonnoksessa.
Tavoitteet
Lausuntokierroksen tavoitteena on koota sidosryhmiltä tietoa ja näkemyksiä arviomuistioluonnoksessa esitystä asemanhaltijan lakisääteisten tehtävien nykytilasta ja sen arvioinnista sekä muistion lopussa esitettyjen alustavien etenemisvaihtoehtojen vaikutuksista. Arviomuistioluonnoksessa ei esitetä yksityiskohtaisia sääntelyratkaisuja, sillä etenemistapaan vaikuttavat esimerkiksi mahdolliset rautatieasemien hallinnointia koskevat järjestelyt ja lausuntopalaute. Arviomuistion avulla pyritään varmistamaan, että jatkokeskustelun ja lainsäädännön kehittämisen pohjaksi olisi käytettävissä yhteinen kuva lakisääteisistä tehtävistä, jotka asemanhaltijalle on EU-asetuksissa osoitettu ja niiden hoitamisen nykytilasta.

 
Linkit
Liitteet:
Aikataulu
Lausunto pyydetään toimittamaan viimeistään perjantaina 27.9.2024.
 
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla Lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Myös muut kuin lausuntopyynnön jakelussa mainitut tahot voivat antaa lausunnon.

Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua Lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät Lausuntopalvelu.fi:n sivuilta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected]. Lausuntopalveluun jätettyä lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse. 

Jos lausunnon toimittaminen lausuntopalvelu.fi-sivuston kautta ei onnistu, lausunnon voi toimittaa myös liikenne- ja viestintäministeriön kirjaamoon osoitteeseen: [email protected].

Lausuntoa annettaessa on hyvä huomioida, että lausunnot ovat julkisia ja luettavissa lausuntopalvelu.fi:ssä.

 
Valmistelijat
Lisätietoja lausuntopyynnöstä antavat tarvittaessa ylitarkastaja Eveliina Uusitalo ja hallitusneuvos Hanna Laurila.

Sähköpostiosoitteet ovat muotoa [email protected].

 
Jakelu:
Aalto yliopisto    
Autismiliitto    
Avaava    
Elinkeinoelämän keskusliitto    
Eläkeliitto    
Eläkeläisliittojen etujärjestö Eetu    
EQ liikekiinteistöt    
Espoon kaupunki    
Etelä-Karjalan liitto    
Etelä-Pohjanmaan liitto    
Etelä-Savon liitto    
Helsingin kaupunki    
HSL    
Hämeen ammattikorkeakoulu (ELMA-hanke)    
Hämeen liitto    
Invalidiliitto ry    
Invalidiliitto ry    
Jyväskylän kaupunki    
Kainuun liitto    
Kansallinen sernioriliitto ry    
Keski-Pohjanmaan liitto    
Keski-Suomen liitto    
Kiinteistö Oy Mall of Tripla    
Kilpailu- ja kuluttajavirasto/kuluttaja-asiamies    
Kuluttajaliitto - Konsumentförbundet ry    
Kuluttajariitalautakunta    
Kuntaliitto    
Kuopion kaupunki    
Kuuloliitto ry    
Kuurojen liitto    
Kymenlaakson liitto    
Kynnys ry    
Lahden kaupunki    
Lapin liitto    
Liikenteenohjaus Fintraffic Oy    
Muistiliitto ry    
Näkövammaisten liitto ry    
Oikeusministeriö    
Oulun kaupunki    
Pirkanmaan liitto    
Pohjanmaan liitto    
Pohjois-Karjalan liitto    
Pohjois-Pohjanmaan liitto    
Pohjois-Savon liitto    
Päijät-Hämeen liitto    
Ramboll    
Rautatiealan neuvottelukunta RAINE    
Rautatiealan sääntelyelin    
Rautatiealan unioni    
SAK    
SAMS – Samarbetsförbundet kring funktionshinder r.f.    
Satakuntaliitto    
Senaatin Asema-alueet Oy    
Sosiaali- ja terveysministeriö    
STM Vanen posti    
Suomen kuurosokeat ry    
Suomen lähijunat Oy    
Suomen matkailualan liitto SMAL ry    
Suomen Museorautatieliitto ry MRL    
Suomen Paikallisliikenneliitto ry    
Suomen rautatiematkustajat Oy    
Suomen Yrittäjät    
Svenska hörselförbundet: FÖRBUNDET    
Tampereen kaupunki    
Tampereen yliopisto (Liikenteen tutkimuskeskus Verne)    
THL    
Turun kaupunki    
Uudenmaan liitto    
Valli ry    
Vammaisfoorumi ry – Handikappforum rf    
Vanhustyön keskusliitto    
Vantaan kaupunki    
Varsinais-Suomen liitto    
VM    
VNK (omistajaohjaus)    
VR-Yhtymä Oy    
Väylävirasto    
Yhdenvertaisuusvaltuutetun toimisto    
Ympäristöministeriö