Asemanhaltijan tehtävien järjestäminen Suomessa
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/14164/2024
Vastausaika on päättynyt: 27.9.2024
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Liikenne- ja viestintäministeriössä selvitetään rautatieliikenteen EU-asetuksiin perustuvien rautatieaseman asemanhaltijan lakisääteisten tehtävien järjestämistä. Ministeriössä on laadittu arviomuistioluonnos, jossa on hyödynnetty myös aiempia ulkopuolisia taustaselvityksiä. Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoanne virkamiestyönä laaditusta arviomuistioluonnoksesta.
Arviomuistioluonnoksessa käsitellään suoraan sovellettavissa EU-asetuksissa asemanhaltijalle osoitettuja velvoitteita ja niiden hoitamisen nykytilaa sekä arvioidaan tarvetta osoittaa asemanhaltijan tehtäviä lainsäädännössä jollekin toimijalle. Tavoitteena on ollut myös selvittää, onko asemanhaltijan tehtäviin liittyvät kansallisten viranomaisten valvontavastuut ja toimivalta määritelty lainsäädännössä riittävän selkeästi.
Arviomuistioluonnoksessa käsitellään suoraan sovellettavissa EU-asetuksissa asemanhaltijalle osoitettuja velvoitteita ja niiden hoitamisen nykytilaa sekä arvioidaan tarvetta osoittaa asemanhaltijan tehtäviä lainsäädännössä jollekin toimijalle. Tavoitteena on ollut myös selvittää, onko asemanhaltijan tehtäviin liittyvät kansallisten viranomaisten valvontavastuut ja toimivalta määritelty lainsäädännössä riittävän selkeästi.
Tausta
Rautatieliikenteen EU-asetuksissa asemanhaltija määritellään jäsenvaltiossa olevaksi organisaatioyksiköksi, jolle on annettu vastuu yhden tai useamman rautatieaseman hallinnosta ja joka voi olla rataverkon haltija. Asemalla tarkoitetaan näissä EU-asetuksissa kaikkia henkilöliikenteen pysähdyspaikkoja. Asemanhaltijalle on EU-säädöksissä osoitettu rautatieliikenteen hallinnointiin ja erityisesti vammaisten matkustajien oikeuksiin liittyviä velvoitteita.
Asemanhaltijan lakisääteisten tehtävien hoitamiseen on pitkään liittynyt epäselvyyksiä. Vastuiden epäselvyydet ovat viime vuosina nousseet esiin, kun EU-asetuksia on uudistettu ja samalla asemien omistuksessa ja toiminnoissa on vuosien varrella tapahtunut muutoksia. EU-asetuksissa määriteltyä asemanhaltijaa ei ole kansallisessa lainsäädännössä täsmennetty Suomen olosuhteisiin nähden eikä asemanhaltijan tehtäviä ole muullakaan tavoin osoitettu toimijoille lainsäädännössä.
Asemanhaltijalle EU-asetuksissa osoitettujen tehtävien toteutumisessa on havaittu puutteita, minkä vuoksi on koettu tarpeelliseksi aloittaa selvitys mahdollisesta tarpeesta osoittaa asemanhaltijan tehtävät kansallisessa lainsäädännössä jollekin toimijalle.
Kysymys siitä, kuka huolehtii asemanhaltijan lakisääteisistä tehtävistä tulisi ratkaista riippumatta siitä, miten henkilöjunaliikennettä Suomessa tulevaisuudessa järjestetään. Asemanhaltijan määrittämisessä tulee huomioida, että parhaillaan on käynnissä hallitusohjelman mukaisia selvityksiä toimivan kilpailuneutraalin raideliikennemarkkinan edellytysten luomiseksi, mikä edellyttää esimerkiksi kaluston, varikoiden ja asemien saatavuuden järjestämistä puolueettomasti. Mahdolliset henkilöliikenneasemien hallinnointiin vaikuttavat järjestelyt olisi johdonmukaista huomioida asemanhaltijan tehtävien vastuuttamisessa. Ennen henkilöjunaliikenteen kilpailutuksia on tärkeää, että rautatieliikenteeseen liittyvät vastuukysymykset eri toimijoiden välillä ovat selviä.
Asemanhaltijan määrittäminen tai asemanhaltijan lakisääteisten tehtävien osoittaminen jollekin toimijalle ei vielä parantaisi asemien palvelutasoa laajemmin eikä palvelutason yleiseen parantamiseen liittyviä kysymyksiä käsitellä arviomuistioluonnoksessa.
Asemanhaltijan lakisääteisten tehtävien hoitamiseen on pitkään liittynyt epäselvyyksiä. Vastuiden epäselvyydet ovat viime vuosina nousseet esiin, kun EU-asetuksia on uudistettu ja samalla asemien omistuksessa ja toiminnoissa on vuosien varrella tapahtunut muutoksia. EU-asetuksissa määriteltyä asemanhaltijaa ei ole kansallisessa lainsäädännössä täsmennetty Suomen olosuhteisiin nähden eikä asemanhaltijan tehtäviä ole muullakaan tavoin osoitettu toimijoille lainsäädännössä.
Asemanhaltijalle EU-asetuksissa osoitettujen tehtävien toteutumisessa on havaittu puutteita, minkä vuoksi on koettu tarpeelliseksi aloittaa selvitys mahdollisesta tarpeesta osoittaa asemanhaltijan tehtävät kansallisessa lainsäädännössä jollekin toimijalle.
Kysymys siitä, kuka huolehtii asemanhaltijan lakisääteisistä tehtävistä tulisi ratkaista riippumatta siitä, miten henkilöjunaliikennettä Suomessa tulevaisuudessa järjestetään. Asemanhaltijan määrittämisessä tulee huomioida, että parhaillaan on käynnissä hallitusohjelman mukaisia selvityksiä toimivan kilpailuneutraalin raideliikennemarkkinan edellytysten luomiseksi, mikä edellyttää esimerkiksi kaluston, varikoiden ja asemien saatavuuden järjestämistä puolueettomasti. Mahdolliset henkilöliikenneasemien hallinnointiin vaikuttavat järjestelyt olisi johdonmukaista huomioida asemanhaltijan tehtävien vastuuttamisessa. Ennen henkilöjunaliikenteen kilpailutuksia on tärkeää, että rautatieliikenteeseen liittyvät vastuukysymykset eri toimijoiden välillä ovat selviä.
Asemanhaltijan määrittäminen tai asemanhaltijan lakisääteisten tehtävien osoittaminen jollekin toimijalle ei vielä parantaisi asemien palvelutasoa laajemmin eikä palvelutason yleiseen parantamiseen liittyviä kysymyksiä käsitellä arviomuistioluonnoksessa.
Tavoitteet
Lausuntokierroksen tavoitteena on koota sidosryhmiltä tietoa ja näkemyksiä arviomuistioluonnoksessa esitystä asemanhaltijan lakisääteisten tehtävien nykytilasta ja sen arvioinnista sekä muistion lopussa esitettyjen alustavien etenemisvaihtoehtojen vaikutuksista. Arviomuistioluonnoksessa ei esitetä yksityiskohtaisia sääntelyratkaisuja, sillä etenemistapaan vaikuttavat esimerkiksi mahdolliset rautatieasemien hallinnointia koskevat järjestelyt ja lausuntopalaute. Arviomuistion avulla pyritään varmistamaan, että jatkokeskustelun ja lainsäädännön kehittämisen pohjaksi olisi käytettävissä yhteinen kuva lakisääteisistä tehtävistä, jotka asemanhaltijalle on EU-asetuksissa osoitettu ja niiden hoitamisen nykytilasta.
Linkit
Liitteet:
Aikataulu
Lausunto pyydetään toimittamaan viimeistään perjantaina 27.9.2024.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla Lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Myös muut kuin lausuntopyynnön jakelussa mainitut tahot voivat antaa lausunnon.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua Lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät Lausuntopalvelu.fi:n sivuilta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected]. Lausuntopalveluun jätettyä lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse.
Jos lausunnon toimittaminen lausuntopalvelu.fi-sivuston kautta ei onnistu, lausunnon voi toimittaa myös liikenne- ja viestintäministeriön kirjaamoon osoitteeseen: [email protected].
Lausuntoa annettaessa on hyvä huomioida, että lausunnot ovat julkisia ja luettavissa lausuntopalvelu.fi:ssä.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua Lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät Lausuntopalvelu.fi:n sivuilta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected]. Lausuntopalveluun jätettyä lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse.
Jos lausunnon toimittaminen lausuntopalvelu.fi-sivuston kautta ei onnistu, lausunnon voi toimittaa myös liikenne- ja viestintäministeriön kirjaamoon osoitteeseen: [email protected].
Lausuntoa annettaessa on hyvä huomioida, että lausunnot ovat julkisia ja luettavissa lausuntopalvelu.fi:ssä.
Valmistelijat
Lisätietoja lausuntopyynnöstä antavat tarvittaessa ylitarkastaja Eveliina Uusitalo ja hallitusneuvos Hanna Laurila.
Sähköpostiosoitteet ovat muotoa [email protected].
Sähköpostiosoitteet ovat muotoa [email protected].
Jakelu:
Aalto yliopisto | ||
Autismiliitto | ||
Avaava | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Eläkeliitto | ||
Eläkeläisliittojen etujärjestö Eetu | ||
EQ liikekiinteistöt | ||
Espoon kaupunki | ||
Etelä-Karjalan liitto | ||
Etelä-Pohjanmaan liitto | ||
Etelä-Savon liitto | ||
Helsingin kaupunki | ||
HSL | ||
Hämeen ammattikorkeakoulu (ELMA-hanke) | ||
Hämeen liitto | ||
Invalidiliitto ry | ||
Invalidiliitto ry | ||
Jyväskylän kaupunki | ||
Kainuun liitto | ||
Kansallinen sernioriliitto ry | ||
Keski-Pohjanmaan liitto | ||
Keski-Suomen liitto | ||
Kiinteistö Oy Mall of Tripla | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto/kuluttaja-asiamies | ||
Kuluttajaliitto - Konsumentförbundet ry | ||
Kuluttajariitalautakunta | ||
Kuntaliitto | ||
Kuopion kaupunki | ||
Kuuloliitto ry | ||
Kuurojen liitto | ||
Kymenlaakson liitto | ||
Kynnys ry | ||
Lahden kaupunki | ||
Lapin liitto | ||
Liikenteenohjaus Fintraffic Oy | ||
Muistiliitto ry | ||
Näkövammaisten liitto ry | ||
Oikeusministeriö | ||
Oulun kaupunki | ||
Pirkanmaan liitto | ||
Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Karjalan liitto | ||
Pohjois-Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Savon liitto | ||
Päijät-Hämeen liitto | ||
Ramboll | ||
Rautatiealan neuvottelukunta RAINE | ||
Rautatiealan sääntelyelin | ||
Rautatiealan unioni | ||
SAK | ||
SAMS – Samarbetsförbundet kring funktionshinder r.f. | ||
Satakuntaliitto | ||
Senaatin Asema-alueet Oy | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
STM Vanen posti | ||
Suomen kuurosokeat ry | ||
Suomen lähijunat Oy | ||
Suomen matkailualan liitto SMAL ry | ||
Suomen Museorautatieliitto ry MRL | ||
Suomen Paikallisliikenneliitto ry | ||
Suomen rautatiematkustajat Oy | ||
Suomen Yrittäjät | ||
Svenska hörselförbundet: FÖRBUNDET | ||
Tampereen kaupunki | ||
Tampereen yliopisto (Liikenteen tutkimuskeskus Verne) | ||
THL | ||
Turun kaupunki | ||
Uudenmaan liitto | ||
Valli ry | ||
Vammaisfoorumi ry – Handikappforum rf | ||
Vanhustyön keskusliitto | ||
Vantaan kaupunki | ||
Varsinais-Suomen liitto | ||
VM | ||
VNK (omistajaohjaus) | ||
VR-Yhtymä Oy | ||
Väylävirasto | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutetun toimisto | ||
Ympäristöministeriö |