Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Begäran om utlåtande om vindkraftsutbyggnaden i östra Finland
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/34466/2023
Svarstiden går ut: 30.11.2024
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Arbets- och näringsministeriet och försvarsministeriet publicerade i juni en arbetsgrupps slutrapport om utbyggnaden av vindkraft i östra Finland. Arbetsgruppen hade för avsikt att utreda olika sätt att samordna territorialövervakningen och vindkraftsutbyggnaden.
I rapporten föreslås som lösning en modell med kompensationsområden. Ett kompensationsområde förutsätter tillräckligt exakta uppgifter om storleken på och platsen för de vindkraftverk som ska byggas på området samt vilja att finansiera lösningen. Inrättandet av ett kompensationsområde förutsätter statlig brofinansiering samt tillräcklig säkerhet om att de insamlade kompensationsavgifterna i önskad omfattning täcker de extra kostnader som orsakas Försvarsmakten. Kompensationsområdet ska dessutom väljas så att investeringar i vindkraft är möjliga också i fråga om andra faktorer som styr utbyggnaden.
Utöver kompensationslösningen behandlas i rapporten bland annat tekniska lösningar för territorialövervakningen, ökad samordning av vindkraftsutbyggnaden samt utvecklande av Försvarsmaktens utlåtandeförfarande.
I rapporten föreslås som lösning en modell med kompensationsområden. Ett kompensationsområde förutsätter tillräckligt exakta uppgifter om storleken på och platsen för de vindkraftverk som ska byggas på området samt vilja att finansiera lösningen. Inrättandet av ett kompensationsområde förutsätter statlig brofinansiering samt tillräcklig säkerhet om att de insamlade kompensationsavgifterna i önskad omfattning täcker de extra kostnader som orsakas Försvarsmakten. Kompensationsområdet ska dessutom väljas så att investeringar i vindkraft är möjliga också i fråga om andra faktorer som styr utbyggnaden.
Utöver kompensationslösningen behandlas i rapporten bland annat tekniska lösningar för territorialövervakningen, ökad samordning av vindkraftsutbyggnaden samt utvecklande av Försvarsmaktens utlåtandeförfarande.
Målsättningar
Syftet med remissbehandlingen är att utreda om de alternativ som presenteras i rapporten är genomförbara. Särskild fokus ligger på kompensationslösningen. Remissinstanserna kan även föra fram allmänna synpunkter på rapportens innehåll och slutsatser inklusive önskemål om att öka samordningen.
En förutsättning för att ett kompensationsområde ska kunna bildas är närmare information om finansieringen och företagens beredskap att förbinda sig att finansiera kostnaderna. Således ombeds företagen inom vindkraftsbranschen ta ställning särskilt till finansieringen av kompensationsmodellen. I rapporten presenteras uppskattningar av kostnaderna för kompensationsmodellen per vindkraftverk i olika scenarier. Viktiga frågor för att komma vidare är:
- Hur mycket skulle ert företag vara berett att betala (euro/ vindkraftverk) i kompensationsavgift?
- Om man antar att staten eller någon annan offentlig aktör inte deltar i kostnaderna för kompensationen, har ert företag intresse av att bygga vindkraftverk på kompensationsområdet? Då ska företagen täcka kompensationsavgiften i sin helhet.
- Hur stor säkerhetsavgift skulle ert företag vara berett att betala för möjligheten att bygga på kompensationsområdet? Syftet med säkerhetsavgiften är att hantera risken för att kostnaderna för kompensationsområdet täcks samt att binda uppkomsten av vindkraftsprojekt till kompensationsområdet eller kompensationsområdena.
- På vilket annat sätt kan ert företag visa att det förbinder sig att utveckla kompensationsområdet?
Remissinstanserna ombeds dessutom lägga fram förslag till kompensationsområden eller delar av kompensationsområden. I rapporten föreslås att kompensationsområdet ska vara minst två landskap. Förslaget bör motiveras till exempel genom att svara på följande frågor:
- Hur mycket vindkraft skulle det vara möjligt att bygga på området i och med kompensationslösningen?
- Hur har andra faktorer som styr byggandet beaktats i förslaget? Med andra styrande faktorer avses bland annat lokal acceptans för vindkraften, naturvärden samt investeringar som planeras i området och som förbrukar el.
I utlåtandena kan man också ta upp andra synpunkter på arbetsgruppens slutrapport.
En förutsättning för att ett kompensationsområde ska kunna bildas är närmare information om finansieringen och företagens beredskap att förbinda sig att finansiera kostnaderna. Således ombeds företagen inom vindkraftsbranschen ta ställning särskilt till finansieringen av kompensationsmodellen. I rapporten presenteras uppskattningar av kostnaderna för kompensationsmodellen per vindkraftverk i olika scenarier. Viktiga frågor för att komma vidare är:
- Hur mycket skulle ert företag vara berett att betala (euro/ vindkraftverk) i kompensationsavgift?
- Om man antar att staten eller någon annan offentlig aktör inte deltar i kostnaderna för kompensationen, har ert företag intresse av att bygga vindkraftverk på kompensationsområdet? Då ska företagen täcka kompensationsavgiften i sin helhet.
- Hur stor säkerhetsavgift skulle ert företag vara berett att betala för möjligheten att bygga på kompensationsområdet? Syftet med säkerhetsavgiften är att hantera risken för att kostnaderna för kompensationsområdet täcks samt att binda uppkomsten av vindkraftsprojekt till kompensationsområdet eller kompensationsområdena.
- På vilket annat sätt kan ert företag visa att det förbinder sig att utveckla kompensationsområdet?
Remissinstanserna ombeds dessutom lägga fram förslag till kompensationsområden eller delar av kompensationsområden. I rapporten föreslås att kompensationsområdet ska vara minst två landskap. Förslaget bör motiveras till exempel genom att svara på följande frågor:
- Hur mycket vindkraft skulle det vara möjligt att bygga på området i och med kompensationslösningen?
- Hur har andra faktorer som styr byggandet beaktats i förslaget? Med andra styrande faktorer avses bland annat lokal acceptans för vindkraften, naturvärden samt investeringar som planeras i området och som förbrukar el.
I utlåtandena kan man också ta upp andra synpunkter på arbetsgruppens slutrapport.
Länkar:
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/165725 - Itäisen Suomen tuulivoimarakentamisen työryhmän loppuraportti
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/165770 - Slutrapport från arbetsgruppen för vindkraftsutbyggnad i östra Finland
Tidtabell
Vi ber er lämna ert utlåtande senast den 30 november 2024.
Svarsanvisningar för mottagare
Det är möjligt att yttra sig om arbetsgruppens slutrapport i tjänsten Utlåtande.fi till den 30 november 2024. Utlåtandena behöver inte sändas till ministerierna separat per e-post eller post. Den som lämnar ett utlåtande måste registrera sig och logga in i tjänsten Utlåtande.fi.
För att kunna ge ett utlåtande ska uppgiftslämnaren registrera sig och logga in i tjänsten. Närmare anvisningar om användningen av tjänsten finns på lausuntopalvelu.fi webbplats anvisningar > anvisningar. Stöd för ibruktagandet av tjänsten kan begäras på adressen [email protected].
Utlåtandena i utlåtandetjänsten är offentliga och ett sammandrag av utlåtandena publiceras som en del av programmet för östra Finland som beretts av arbets- och näringsministeriet.
Om det inte är möjligt att använda tjänsten till exempel på grund av uppgifter som omfattas av företagshemlighet, kan utlåtanden sändas per e-post till adressen kirjaamo.tem(a)gov.fi. Ange ärendenumret VN/34466/2023 i utlåtandet. E-post kan skickas somskyddad e-post.
För att kunna ge ett utlåtande ska uppgiftslämnaren registrera sig och logga in i tjänsten. Närmare anvisningar om användningen av tjänsten finns på lausuntopalvelu.fi webbplats anvisningar > anvisningar. Stöd för ibruktagandet av tjänsten kan begäras på adressen [email protected].
Utlåtandena i utlåtandetjänsten är offentliga och ett sammandrag av utlåtandena publiceras som en del av programmet för östra Finland som beretts av arbets- och näringsministeriet.
Om det inte är möjligt att använda tjänsten till exempel på grund av uppgifter som omfattas av företagshemlighet, kan utlåtanden sändas per e-post till adressen kirjaamo.tem(a)gov.fi. Ange ärendenumret VN/34466/2023 i utlåtandet. E-post kan skickas somskyddad e-post.
Beredare
Närmare upplysningar ges av sakkunnig Salla Palander, [email protected], och konsultativ tjänsteman Anu Sallinen, [email protected].
Sändlista:
Energiateollisuus ry | ||
Etelä-Karjalan liitto | ||
Etelä-Savon maakuntaliitto | ||
Fingrid Oy | ||
Kainuun liitto | ||
Kymenlaakson liitto | ||
Lapin liitto | ||
Lappeenrannan–Lahden teknillinen yliopisto LUT | ||
Metsähallitus | ||
Pohjois-Karjalan maakuntaliitto | ||
Pohjois-Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Savon liitto | ||
Suomen Uusiutuvat ry | ||
Tuulivoimaa Itä-Lappiin | ||
Voimaa Tuulesta |
Ämnesord
Tuulivoima
Aluevalvonta
vindkraft
territorialövervakning