Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Ehdotus liikenne- ja viestintäministeriön asetukseksi matkalippujen tarkastajilta ja tarkastuksessa apuna olevilta järjestyksenvalvojilta vaadittavasta koulutuksesta
Svarstiden går ut: 31.10.2021
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää ystävällisesti lausuntoa luonnoksesta liikenne- ja viestintäministeriön asetukseksi matkalippujen tarkastajilta ja tarkastuksessa apuna olevilta järjestyksenvalvojilta vaadittavasta koulutuksesta.
Bakgrund
Ehdotus koskee uuden liikenne- ja viestintäministeriön asetuksen antamista ja voimassa olevan asetuksen (867/2006) kumoamista.
Ehdotuksen tarkoituksena on joustavoittaa matkalippujen tarkastajien koulutusvaatimuksia niin, että tarkastusmaksuoikeuden saaneet kunnat ja kuntayhtymät pystyvät mitoittamaan tarkastajien ja tarkastuksessa apuna olevien järjestyksenvalvojien koulutuksen omalle joukkoliikennealueelleen tarkoituksenmukaiseksi. Muutos on tärkeä erityisesti niille pienemmille joukkoliikennealueille, joilla on tarve vain muutamille tarkastajille kerrallaan.
Ehdotuksen tarkoituksena on joustavoittaa matkalippujen tarkastajien koulutusvaatimuksia niin, että tarkastusmaksuoikeuden saaneet kunnat ja kuntayhtymät pystyvät mitoittamaan tarkastajien ja tarkastuksessa apuna olevien järjestyksenvalvojien koulutuksen omalle joukkoliikennealueelleen tarkoituksenmukaiseksi. Muutos on tärkeä erityisesti niille pienemmille joukkoliikennealueille, joilla on tarve vain muutamille tarkastajille kerrallaan.
Målsättningar
Ehdotuksen tavoitteena on uudistaa asetus vastaamaan paremmin eri joukkoliikennealueiden tarpeita ja toimintaympäristössä tapahtuneita muutoksia.
Voimassa olevassa asetuksessa säädetään koulutuksen vähimmäistuntimäärästä ja toteutustavasta. Nämä vähimmäistunti- ja toteutustapavaatimukset ehdotetaan poistettavaksi. Lisäksi asetusehdotukseen ehdotetaan lisättäväksi mahdollisuus asiakokonaisuuksien hyväksi lukemiseen soveltuvasta koulutuksesta. Asetuksessa ei otettaisi kanta koulutuksen muotoon, vaan koulutus voitaisiin toteuttaa niin läsnä- tai etäopetuksena tai työssäoppimisena. Koulutus olisi mahdollista toteuttaa soveltuvin osin myös yhteistyössä muiden joukkoliikennealueiden kanssa.
Asiakaspalvelua koskevaa 2 §:n 5 c -kohtaa ehdotetaan täsmennettäväksi sisällyttämällä koulutusvaatimuksiin myös tärkeimmät tarkastustehtävää suoritettaessa käytettävät fraasit suomeksi. Muilta osin koulutuksessa käsiteltäviin asiakokonaisuuksiin ei ehdoteta muutoksia.
Johdonmukaisuuden vuoksi uudessa asetuksessa ei säädettäisi myöskään tarkastuksessa apuna olevan järjestyksenvalvojan koulutuksen vähimmäistuntimäärästä.
Voimassa olevassa asetuksessa säädetään koulutuksen vähimmäistuntimäärästä ja toteutustavasta. Nämä vähimmäistunti- ja toteutustapavaatimukset ehdotetaan poistettavaksi. Lisäksi asetusehdotukseen ehdotetaan lisättäväksi mahdollisuus asiakokonaisuuksien hyväksi lukemiseen soveltuvasta koulutuksesta. Asetuksessa ei otettaisi kanta koulutuksen muotoon, vaan koulutus voitaisiin toteuttaa niin läsnä- tai etäopetuksena tai työssäoppimisena. Koulutus olisi mahdollista toteuttaa soveltuvin osin myös yhteistyössä muiden joukkoliikennealueiden kanssa.
Asiakaspalvelua koskevaa 2 §:n 5 c -kohtaa ehdotetaan täsmennettäväksi sisällyttämällä koulutusvaatimuksiin myös tärkeimmät tarkastustehtävää suoritettaessa käytettävät fraasit suomeksi. Muilta osin koulutuksessa käsiteltäviin asiakokonaisuuksiin ei ehdoteta muutoksia.
Johdonmukaisuuden vuoksi uudessa asetuksessa ei säädettäisi myöskään tarkastuksessa apuna olevan järjestyksenvalvojan koulutuksen vähimmäistuntimäärästä.
Sändlista:
ELY - Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
ELY - Etelä-Savon ELY-keskus | ||
ELY - Hämeen ELY-keskus | ||
ELY - Kaakkois-Suomen ELY-keskus | ||
ELY - Kainuun ELY-keskus | ||
ELY - Keski-Suomen ELY-keskus | ||
ELY - Lapin ELY-keskus | ||
ELY - Pirkanmaan ELY-keskus | ||
ELY - Pohjanmaan ELY-keskus | ||
ELY - Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
ELY - Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
ELY - Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
ELY - Satakunnan ELY-keskus | ||
ELY - Uudenmaan ELY-keskus | ||
ELY - Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Kuluttajaliitto | ||
Kuntaliitto | ||
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom | ||
Linja-autoliitto | ||
oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Opetushallitus | ||
Oulun kaupunki | ||
Paikallisliikenneliitto | ||
Poliisihallitus | ||
Tampereen kaupunki | ||
Turun kaupunki | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
VR-Yhtymä Oy |
Svarsanvisningar för mottagare
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta lausuntopalvelu.om@om.fi.
Lausuntoja voivat antaa muutkin kuin jakelussa mainitut. HUOM! Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Lausuntoja voivat antaa muutkin kuin jakelussa mainitut. HUOM! Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Tidtabell
Lausunto pyydetään antamaan viimeistään 31.10.2021.
Beredare
Lisätietoja voi pyytää liikenne- ja viestintäministeriöstä ylitarkastaja Katja Peltolalta (puh. 0295 342 031, katja.peltola@lvm.fi) ja suunnittelija Kaarle Vuoriselta (puh. 0295 342 139, kaarle.vuorinen@lvm.fi).
Ämnesord
koulutus
joukkoliikenne
tarkastustoiminta
Länkar:
Bilagor:
Lausuntopyyntö.pdf - Lausuntopyyntö
LVMa_suomi.pdf - Asetusluonnos (suomeksi)
LVMa_ruotsi.pdf - Asetusluonnos (ruotsiksi)
Perustelumuistio.pdf - Luonnos perustelumuistioksi
-
-
-
Voitte kirjoittaa lausuntonne alla olevaan tekstikenttään
-
Opetushallitus29.10.2021
-
Opetushallituksella ei ole asiaan lausuttavaa.
-
-
Suomen Kuntaliitto ry, Vilkuna Johanna29.10.2021
-
Kuntaliitto pitää lakiluonnoksen tavoitteita hyvinä, eikä sillä ole asiasta huomautettavaa. Kaupunkiseutujen joukkoliikenneviranomaiset ovat toivoneet matkalippujen tarkastajien koulutusvaatimusten joustavoittamista siten, että ne vastaisivat paremmin myös pienempien joukkoliikennealueiden tarpeita. Uudistus helpottaa tarkastustoiminnan käynnistämistä pienillä ja keskisuurilla joukkoliikenteen toiminta-alueilla samalla, kun se mahdollistaa sen, että HSL pitää omaa koulutustaan sisällön, määrän ja hyvien koulutuskäytäntöjen osalta nykyisellään.
-
-
Poliisihallitus29.10.2021
-
Poliisihallituksella ei ole lausuttavaa ehdotuksesta liikenne- ja viestintäministeriön asetukseksi matkalippujen tarkastajilta ja tarkastuksessa apuna olevilta järjestyksenvalvojilta vaadittavasta koulutuksesta.
-
-
Liikenne- ja viestintävirasto, Liikennejärjestelmäpalvelut, Niinisalo Meeri27.10.2021
-
Liikenne- ja viestintäministeriö valmistelee asetusta matkalippujen tarkastajilta ja tarkastuksessa apuna olevilta järjestyksenvalvojilta vaadittavasta koulutuksesta. Asetuksen myötä kumottaisiin liikenne- ja viestintäministeriön nykyinen asetus (867/2006). Liikenne- ja viestintävirasto kannattaa asetuksen uudistamista. Muutoksilla pystytään vastaamaan paremmin eri kokoisten toimijoiden tarpeisiin, ja tämän myötä matkalipuntarkastus tosiasiallisesti voi parantua. Toiminnon joustavoittaminen palvelee toimijoita, mitä Liikenne- ja viestintävirasto kannattaa. Virastolla ei ole huomautettavaa yksittäisten säännösten osalta.
-
-
Paikallisliikenneliitto ry22.10.2021
-
Paikallisliikenneliitto kiittää ehdotuksesta asetukseksi ja pitää sitä hyvänä ja perusteltuna. Meillä ei ole siihen muutosehdotuksia. Taustaa ja Paikallisliikenneliiton jäsenten tarve asetusmuutokselle Lain joukkoliikenteen tarkastusmaksusta (11.5.1979/469) mukaan tarkastajaksi hyväksytään tarkastusmaksun perimisoikeuden saaneen julkisyhteisön virkasuhteessa oleva, 18-vuotias, rehelliseksi ja luotettavaksi tunnettu henkilö. Laissa säädetään myös, että tarkastajan on tullut hyväksytysti suorittaa koulutus, minkä sisällöstä on säädetty tarkasti voimassa olevassa Liikenne- ja viestintäministeriön asetuksessa matkalippujen tarkastajilta ja tarkastuksessa apuna olevilta järjestyksenvalvojilta vaadittavasta koulutuksesta (867/2006). Olemme pyytäneet, että koulutusvaatimusten joustavoittamista tarkasteltaisiin. Koulutus on ollut kallis ja raskas järjestää pienempien joukkoliikennealueiden tarpeisiin. Palvelun volyymi ja koulutettavien määrät ovat HSL:ää pienemmillä toimivaltaisilla viranomaisilla ja kaupunkiseuduilla huomattavasti pienemmät, kyse on yksittäisistä koulutettavista kerrallaan. Toimialalle koulutetaan yleisesti aikuisopiskelijoita ja alan vaihtuvuus voi olla suuri. Koulutusvaatimusten joustavoittaminen ei estä HSL:ää pitämästä omaa koulutustaan sisällön, määrän ja hyvien koulutuskäytäntöjen osalta nykyisellään. Matkalippujen tarkastukseen liittyy julkinen intressi kerätä matkalipputulot yhdenvertaisesti kaikilta. Tarkastamiselle on tarve muillakin paikkakunnilla kuin HSL -alueella. Lisääntyvä avorahastus ja helpottuva lipun hankkiminen ja käyttäminen vähentävät kuljettajien roolia seurannassa. On tarpeen satunnaistarkastuksilla huolehtia maksaneisuudesta. Tarkastustoiminta on myös osa yleisen järjestyksen ja turvallisuuden takaamista joukkoliikenteessä. Lähtökohtana lipuntarkastajan työssä suoriutumiselle on tunnistaa, mitä osaamista lipuntarkastajan tehtävässä vaaditaan ja mitä oikeuksia ja velvollisuuksia tarkastajilla on. Asetusluonnos sisältää työssä tarpeellisia tietoja ja taitoja, ja asetusluonnos on toivotulla tavalla joustavampi, kun on luovuttu tuntimääristä ja koulutuksen muodosta säätämisestä. Asetusluonnos mahdollistaa nyt esimerkiksi verkko-opetuksen ja mahdollistaa luento-opetuksen ja työharjoittelun suhteellisten osuuksien muutoksen. Lisäksi asetus mahdollistaa aiemman 10 vuoden aikana suoritetun koulutuksen asiakokonaisuuksien hyväksi lukemisen. Soveltuvaa koulutusta esimerkiksi pysäköinnintarkastajalta löytynee ainakin vastuiden tuntemuksen, ongelmatilanteiden ja asiakaspalvelun osalta. Tehdyn asetusmuutoksen ansiosta koulutus voidaan järjestää myös joukkoliikenneviranomaisten yhteistyönä, jolloin järjestäminen olisi kustannustehokkaampaa. Tarkastajien toimenkuva toteutuu pienemmillä paikkakunnilla todennäköisesti monipuolisempana kuin pelkkänä lipuntarkastuksena. Tehtäviin voisi sisältyä esimerkiksi pysäköinninvalvontaa ja joukkoliikenteen lipuntarkastusta. Tehtävänkuvaan voisi sopia myös joukkoliikenteen sopimuksen mukaisen laadun toteutumisen seuranta. Kunnallisen pysäköinnintarkastajan kelpoisuusvaatimuksena on Lain pysäköinninvalvonnasta (727/2011) mukaan tehtävien hoitamiseen tarpeellinen liikennettä ja joutokäyntiä koskevien sääntöjen tuntemus. Merkittävä osa pysäköinnintarkastamisen opettelusta tapahtuu työtä harjoittelemalla ja tekemällä, esimerkiksi parityöskentelynä toisen ammatissa olevan kanssa. Lipuntarkastuksen vertautuvaa on, että tarkastajalle on tärkeää tuntea tarkastusalueen joukkoliikenteen ominaispiirteet ja matkaliput käyttöehtoineen, mikä onkin keskeistä osaa asetusluonnoksen luetteloimista asiakokonaisuuksista. Samankaltaista lipuntarkastukseen on, että pysäköinnintarkastajat voivat työssään joutua kohtaamaan vaikeita tilanteita, henkistä ja fyysistä uhkaa. Myös kunnallisen pysäköinnintarkastajan on lipuntarkastajan tapaan oltava virkasuhteessa julkisyhteisöön. Kielilaki säätelee palveluiden saamisen kielistä yksikielisissä ja kaksikielisissä kunnissa. Asetusehdotuksen esitys yleisimmistä tarkastustilanteen ilmaisujen osaamisesta ruotsiksi, suomeksi ja englanniksi ei muuta kielilain vaatimuksia, vaan on lainsäätäjän asiakaspalvelun kyvykkyyteen kohdentama tavoite tässä erityistehtävässä. Lipuntarkastajan oikeuksiin kuuluu lipun tarkastamisen lisäksi ottaa kiinni ilman matkalippua oleva matkustaja, joka ei luotettavasti selvitä henkilöllisyyttään. Tarkastaja voi myös poistaa tällaisen matkustajan kulkuneuvosta, jollei poistaminen matkustajan ikä ja muut seikat huomioon ottaen ole kohtuutonta tai aiheuta vaaraa matkustajan terveydelle. Myös bussinkuljettajan tehtäviin sisältyy oikeus poistaa kulkuneuvosta häiriötä aiheuttava matkustaja, joka kuljettajan kiellosta huolimatta on jatkanut häiriön aiheuttamista. Lipuntarkastajien ja myös bussinkuljettajien, on mahdollisuus saada tilanteisiin virka-apua poliisilta. Tämä yhteistyömahdollisuuksien tuntemus sisältyy asetusluonnoksen koulutusvaatimuksiin.
-
-
Tampereen kaupunki, Kaupunkiympäristö, Salkonen/Joukkoliikenteen asiakkuudenhallinta, Halme/Katutilavalvonta14.10.2021
-
Tampereen kaupunki pitää ehdotettuja muutoksia lakiin hyvinä. Vuonna 2021 Tampereen kaupunki koulutti itse matkalippujen tarkastajia nykyisen asetuksen mukaisesti siten, että säännöllinen matkalippujen tarkastustoiminta omana viranomaistoimintanaan aloitettiin Tampereella heinäkuussa 2021. Myös jatkossa on tarkoitus itse kouluttaa uudet tarkastajat. Koulutusvaatimusten joustavoittaminen edesauttaisi kustannustehokkuutta myös Tampereella, sillä jatkossa kerralla koulutettavia tarkastajia ei ole Tampereellakaan välttämättä kuin yksi tai kaksi. Ehdotus siis helpottaa tarkastustoiminnan käynnistymistä pienillä ja keskisuurilla joukkoliikenteen toiminta-alueilla.
-
-
Oikeusministeriö, Demokratia- ja julkisoikeusosasto/Itsehallinto- ja yhdenvertaisuusyksikkö14.10.2021
-
Oikeusministeriöllä ei ole lausuttavaa.
-
-
Kuluttajaliitto ry, Konsumentförbundet rf20.9.2021
-
Kuluttajaliitolla ei ole asiaan lausuttavaa.
-
-
-