Begäran om utlåtande om Finlands cybersäkerhetsstrategi
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/36693/2023
Svarstiden gick ut: 9.8.2024
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Kommunikationsministeriet ber om ert utlåtande om statsrådets principbeslut om Finlands cybersäkerhetsstrategi. Genom principbeslutet fastställs Finlands mål för cybersäkerheten för åren 2024–2035 och uppfylls kraven i EU:s direktiv om cybersäkerhet (NIS2).
Statsrådets kansli tillsatte den 8 mars 2024 Projektet för utveckling av verksamhetsmodellen för statsrådets säkerhetsledning. Projektet har två underprojekt: Strategin för den nationella säkerheten (underarbetsgrupp 1) och Revideringen av Finlands cybersäkerhetsstrategi (underarbetsgrupp 2). Arbetet med att revidera cybersäkerhetsstrategin leds av statens cybersäkerhetsdirektör vid kommunikationsministeriet. Det är därför det är kommunikationsministeriet som begär utlåtanden.
Cybersäkerheten är en del av Finlands övergripande säkerhet och det digitaliserade samhället. Cybersäkerheten för sin del säkerställer verksamhetsförutsättningarna för den nationella säkerheten, försvaret, försörjningsberedskapen, näringslivet och civilsamhället. Det förändrade geopolitiska läget har ytterligare framhävt betydelsen av nationellt och internationellt samarbete för att säkerställa cybersäkerheten. Det finns ett större behov i synnerhet av samarbete mellan myndigheterna och näringslivet, av att stödja samhällets resiliens och reagera på fientliga handlingar. Verksamhetsmiljön påverkas kraftigt av digitaliseringen, utvecklingen av nya teknologier och den globala konkurrensen i anslutning till dem, det ömsesidiga beroendet och den åldrande befolkningen. Samhällets basstrukturer och tjänster, såsom informations- och kommunikationsnäten och den infrastruktur som är kopplad till dem, ska fungera under alla förhållanden.
Målbilden för Finlands cybersäkerhetsstrategi sträcker sig till 2035 och dess strategiska mål ingår i fyra delområden, dvs. pelare: I Kompetens, teknologi och forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet (FoUI); II Beredskap; III Samarbete; samt IV Reaktioner och motåtgärder.
För att målen ska kunna nås krävs en långsiktig politik som sträcker sig över flera regeringsperioder, samarbete mellan förvaltningsområdena och samarbete mellan privata och offentliga sektorn samt investeringar.
Statsrådets kansli tillsatte den 8 mars 2024 Projektet för utveckling av verksamhetsmodellen för statsrådets säkerhetsledning. Projektet har två underprojekt: Strategin för den nationella säkerheten (underarbetsgrupp 1) och Revideringen av Finlands cybersäkerhetsstrategi (underarbetsgrupp 2). Arbetet med att revidera cybersäkerhetsstrategin leds av statens cybersäkerhetsdirektör vid kommunikationsministeriet. Det är därför det är kommunikationsministeriet som begär utlåtanden.
Cybersäkerheten är en del av Finlands övergripande säkerhet och det digitaliserade samhället. Cybersäkerheten för sin del säkerställer verksamhetsförutsättningarna för den nationella säkerheten, försvaret, försörjningsberedskapen, näringslivet och civilsamhället. Det förändrade geopolitiska läget har ytterligare framhävt betydelsen av nationellt och internationellt samarbete för att säkerställa cybersäkerheten. Det finns ett större behov i synnerhet av samarbete mellan myndigheterna och näringslivet, av att stödja samhällets resiliens och reagera på fientliga handlingar. Verksamhetsmiljön påverkas kraftigt av digitaliseringen, utvecklingen av nya teknologier och den globala konkurrensen i anslutning till dem, det ömsesidiga beroendet och den åldrande befolkningen. Samhällets basstrukturer och tjänster, såsom informations- och kommunikationsnäten och den infrastruktur som är kopplad till dem, ska fungera under alla förhållanden.
Målbilden för Finlands cybersäkerhetsstrategi sträcker sig till 2035 och dess strategiska mål ingår i fyra delområden, dvs. pelare: I Kompetens, teknologi och forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet (FoUI); II Beredskap; III Samarbete; samt IV Reaktioner och motåtgärder.
För att målen ska kunna nås krävs en långsiktig politik som sträcker sig över flera regeringsperioder, samarbete mellan förvaltningsområdena och samarbete mellan privata och offentliga sektorn samt investeringar.
Bakgrund
Utkastet till principbeslut har beretts i ett brett förvaltningsövergripande samarbete.
Beredningen av propositionen har sin grund i Petteri Orpos regeringsprogram, där det står att Finlands cybersäkerhetsstrategi ska revideras så att den motsvarar den förändrade verksamhetsmiljön. Bakgrunden till revideringen av strategin är dessutom en EU-rättsakt som förutsätter nationellt genomförande: Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2022/2555 om åtgärder för en hög gemensam cybersäkerhetsnivå i hela unionen, om ändring av förordning (EU) nr 910/2014 och direktiv (EU) 2018/1972 och om upphävande av direktiv (EU) 2016/1148 (NIS2-direktivet). NIS 2-direktivet ska genomföras nationellt senast den 17 oktober 2024 och de nationella bestämmelserna ska tillämpas från och med den 18 oktober 2024. Målet med NIS2-direktivet är att höja både EU:s gemensamma och medlemsstaternas nationella cybersäkerhetsnivå i fråga om sektorer och aktörer som är av kritisk betydelse med tanke på samhällets verksamhet.
Beredningen av propositionen har sin grund i Petteri Orpos regeringsprogram, där det står att Finlands cybersäkerhetsstrategi ska revideras så att den motsvarar den förändrade verksamhetsmiljön. Bakgrunden till revideringen av strategin är dessutom en EU-rättsakt som förutsätter nationellt genomförande: Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2022/2555 om åtgärder för en hög gemensam cybersäkerhetsnivå i hela unionen, om ändring av förordning (EU) nr 910/2014 och direktiv (EU) 2018/1972 och om upphävande av direktiv (EU) 2016/1148 (NIS2-direktivet). NIS 2-direktivet ska genomföras nationellt senast den 17 oktober 2024 och de nationella bestämmelserna ska tillämpas från och med den 18 oktober 2024. Målet med NIS2-direktivet är att höja både EU:s gemensamma och medlemsstaternas nationella cybersäkerhetsnivå i fråga om sektorer och aktörer som är av kritisk betydelse med tanke på samhällets verksamhet.
Målsättningar
Syftet med statens principbeslut är att revidera Finlands cybersäkerhetsstrategi så att den motsvarar den förändrade verksamhetsmiljön och det som står i regeringsprogrammet samt att uppfylla de krav på en nationell strategi för cybersäkerhet som ställs i NIS2-direktivet.
Länkar:
Bilagor:
Tidtabell
Vi ber er lämna ert utlåtande till kommunikationsministeriet senast den 9 augusti 2024.
Det svenskspråkiga materialet har lagts till i utlåtandetjänsten den 20 juni 2024. På de svenskspråkiga remissvaren går remisstiden ut den 15 augusti 2024. Under tiden 10-15 augusti 2024 ber vi er sända utlåtandena till kommunikationsministeriets registratorskontor.
Det svenskspråkiga materialet har lagts till i utlåtandetjänsten den 20 juni 2024. På de svenskspråkiga remissvaren går remisstiden ut den 15 augusti 2024. Under tiden 10-15 augusti 2024 ber vi er sända utlåtandena till kommunikationsministeriets registratorskontor.
Svarsanvisningar för mottagare
Lämna utlåtandet genom att svara på den begäran om utlåtande som publicerats i tjänsten Utlåtande.fi. Också de som inte nämns separat i sändlistan är välkomna att lämna ett utlåtande. Ni behöver inte sända utlåtandet separat per e-post eller post till ministeriets registratorskontor.
Den som lämnar utlåtande måste registrera sig och logga in i tjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur tjänsten används finns i Utlåtande.fi under fliken Anvisningar > Bruksanvisningar. Stöd för hur man tar i bruk tjänsten kan begäras per e-post på adressen [email protected].
Utlåtandet kan också lämnas per e-post genom att sända det till kommunikationsministeriets registratorskontor. ([email protected]). Ange diarienummer VN/36693/2023 som referens för utlåtanden som lämnas per e-post.
Vi ber de ministerier som använder VAHVA föra utlåtandet också under ärende VN/36693/2023 i VAHVA.
Alla utlåtanden är offentliga och publiceras i tjänsten utlåtande.fi och i Statsrådets projektportal (Hankeikkuna).
Den som lämnar utlåtande måste registrera sig och logga in i tjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur tjänsten används finns i Utlåtande.fi under fliken Anvisningar > Bruksanvisningar. Stöd för hur man tar i bruk tjänsten kan begäras per e-post på adressen [email protected].
Utlåtandet kan också lämnas per e-post genom att sända det till kommunikationsministeriets registratorskontor. ([email protected]). Ange diarienummer VN/36693/2023 som referens för utlåtanden som lämnas per e-post.
Vi ber de ministerier som använder VAHVA föra utlåtandet också under ärende VN/36693/2023 i VAHVA.
Alla utlåtanden är offentliga och publiceras i tjänsten utlåtande.fi och i Statsrådets projektportal (Hankeikkuna).
Beredare
Mer information ges av:
Rauli Paananen, statens cybersäkerhetsdirektör, statens cybersäkerhetsdirektörs byrå, kommunikationsministeriet
[email protected], tfn +358295 34 2212
Dataadministrationsdirektör Mikko Soikkeli, resurspolitiska avdelningen, försvarsministeriet,
[email protected], tfn +358 295 140 157
Harri Martikainen, avdelningschef, strategiavdelningen, statsrådets kansli
[email protected], tfn +358 295 160 856
Rauli Paananen, statens cybersäkerhetsdirektör, statens cybersäkerhetsdirektörs byrå, kommunikationsministeriet
[email protected], tfn +358295 34 2212
Dataadministrationsdirektör Mikko Soikkeli, resurspolitiska avdelningen, försvarsministeriet,
[email protected], tfn +358 295 140 157
Harri Martikainen, avdelningschef, strategiavdelningen, statsrådets kansli
[email protected], tfn +358 295 160 856
Sändlista:
Aalto-yliopisto | ||
Accenture Oy | ||
Akaan kaupunki | ||
Alajärven kaupunki | ||
Alavieskan kunta | ||
Alavuden kaupunki | ||
Asikkalan kunta | ||
Askolan kunta | ||
Auran kunta | ||
Bittium Oyj | ||
Brändö kommun | ||
Business Finland Oy | ||
Cinia Oy | ||
Digi- ja väestötietovirasto DVV | ||
DNA Oyj | ||
Eckerö kommun | ||
Eduskunnan kanslia | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Ely-keskusten ja TE-toimistojen kehittämis- ja hallintokeskus | ||
Energiavirasto | ||
Enonkosken kunta | ||
Enontekiön kunta | ||
Erillisverkot ERVE | ||
Espoon kaupunki - Esbo stad | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Eurajoen kunta | ||
Euran kunta | ||
Evijärven kunta | ||
FiCom ry | ||
Fimea | ||
Finanssiala ry | ||
Finanssivalvonta | ||
Fingrid Oyj | ||
Finnish Information Security Cluster FISC | ||
Finströms kommun | ||
FITech-verkostoyliopisto | ||
Forssan kaupunki | ||
Fortinet Finland Oy | ||
Fortum Oyj | ||
F-secure Oyj | ||
Fujitsu Finland Oyj | ||
Föglö kommun | ||
Geta kommun | ||
Gofore Oyj | ||
Haapajärven kaupunki | ||
Haapaveden kaupunki | ||
Hailuodon kunta | ||
Halsuan kunta | ||
Haminan kaupunki | ||
Hammarlands kommun | ||
Hangon kaupunki - Hangö stad | ||
Hankasalmen kunta | ||
Hansel | ||
Hansel | ||
Harjavallan kaupunki | ||
Hartolan kunta | ||
Hattulan kunta | ||
HAUS | ||
Hausjärven kunta | ||
Heinolan kaupunki | ||
Heinäveden kunta | ||
Helsingin kaupunki - hyvinvointialue | ||
Hirvensalmen kunta | ||
Hollolan kunta | ||
Huittisten kaupunki | ||
Humppilan kunta | ||
Huoltovarmuuskeskus HVK | ||
Hyrynsalmen kunta | ||
Hyvinkään kaupunki | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Hämeenkyrön kunta | ||
Hämeenlinnan kaupunki | ||
Hätäkeskuslaitos | ||
Iceye Oy | ||
Iin kunta | ||
Iisalmen kaupunki | ||
Iitin kunta | ||
Ikaalisten kaupunki | ||
Ilmajoen kunta | ||
Ilmatieteenlaitos | ||
Ilomantsin kunta | ||
Imatran kaupunki | ||
Inarin kunta | ||
Ingå kommun - Inkoon kunta | ||
Insta Group Oy | ||
IQM | ||
Isojoen kunta | ||
Isokyrön kunta | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Jakobstad - Pietarsaaren kaupunki | ||
Janakkalan kunta | ||
Joensuun kaupunki | ||
Jokioisten kunta | ||
Jomala kommun | ||
Joroisten kunta | ||
Joutsan kunta | ||
Juankosken kaupunki | ||
Juukan kunta | ||
Juupajoen kunta | ||
Juvan kunta | ||
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK | ||
Jyväskylän kaupunki | ||
Jyväskylän yliopisto | ||
Jämijärven kunta | ||
Jämsän kaupunki | ||
Järvenpään kaupunki | ||
Kaakkois-Suomi ELY-keskus | ||
Kaarinan kaupunki | ||
Kaavin kunta | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Kajaanin kaupunki | ||
Kalajoen kaupunki | ||
Kangasalan kunta | ||
Kangasniemen kunta | ||
Kankaanpään kaupunki | ||
Kannonkosken kunta | ||
Kannuksen kaupunki | ||
Karijoen kunta | ||
Karkkilan kaupunki | ||
Karstulan kunta | ||
Karvian kunta | ||
Kaskisten kaupunki - Kaskis stad | ||
Kauhajoen kaupunki | ||
Kauhavan kaupunki | ||
Kauniaisten kaupunki - Grankulla stad | ||
Kaustisen kunta | ||
Keiteleen kunta | ||
KELA | ||
Kemijärven kaupunki | ||
Kemin kaupunki | ||
Keminmaan kunta | ||
Kempeleen kunta | ||
Keravan kaupunki | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Kesko Oyj | ||
Keskusrikospoliisi | ||
Keuruun kaupunki | ||
Kihniön kunta | ||
Kimitoö kommun - Kemiönsaaren kunta | ||
Kinnulan kunta | ||
Kirkkonummen kunta - Kyrkslätt kommun | ||
Kiteen kaupunki | ||
Kittilän kunta | ||
Kiuruveden kaupunki | ||
Kivijärven kunta | ||
Kokemäen kaupunki | ||
Kokkolan kaupunki - Karleby stad | ||
Kolarin kunta | ||
Konneveden kunta | ||
Kontiolahden kunta | ||
Korsholm kommun - Mustasaaren kunta | ||
Korsnäs kommun | ||
Kotkan kaupunki | ||
Kouvolan kaupunki | ||
Kristinestad - Kristiinankaupunki | ||
Kronoby kommun - Kruunupyyn kunta | ||
Kuhmoisten kunta | ||
Kuhmon kaupunki | ||
Kumlinge kommun | ||
Kuopion kaupunki | ||
Kuortaneen kunta | ||
Kurikan kaupunki | ||
Kustavin kunta | ||
Kuusamon kaupunki | ||
Kyyjärven kunta | ||
Kärkölän kunta | ||
Kärsämäen kunta | ||
Kökar kommun | ||
Lahden kaupunki | ||
Laihian kunta | ||
Laitilan kaupunki | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Lapinjärven kunta - Lappträsk kommun | ||
Lapinlahden kunta | ||
Lappajärven kunta | ||
Lappeenrannan kaupunki | ||
Lapuan kaupunki | ||
Larsmo kommun - Luodon kunta | ||
Laukaan kunta | ||
Laurea-ammattikorkeakoulu | ||
LAV Security Oy | ||
Lemin kunta | ||
Lemlands kommun | ||
Lempäälän kunta | ||
Leppävirran kunta | ||
Lestijärven kunta | ||
Liedon kunta | ||
Lieksan kaupunki | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom | ||
Limingan kunta | ||
Liperin kunta | ||
Lohjan kaupunki - Lojo stad | ||
Loihde Oyj | ||
Loimaan kaupunki | ||
Lopen kunta | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Loviisan kaupunki - Lovisa stad | ||
Luhangan kunta | ||
Lumijoen kunta | ||
Lumparlands kommun | ||
Luumäen kunta | ||
Luvian kunta | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maahanmuuttovirasto | ||
Maanpuolustuskorkeakoulu MPKK | ||
Maanpuolustuskoulutusyhdistys MPK | ||
Malax kommun - Maalahden kunta | ||
Mariehamns stad | ||
Marttilan kunta | ||
Maskun kunta | ||
Merijärven kunta | ||
Merikarvian kunta | ||
Microsoft Oy | ||
Miehikkälän kunta | ||
Mikkelin kaupunki | ||
Muhoksen kunta | ||
Multian kunta | ||
Muonion kunta | ||
Muuramen kunta | ||
Mynämäen kunta | ||
Myrskylän kunta - Mörskom kommun | ||
Mäntsälän kunta | ||
Mänttä-Vilppulan kaupunki | ||
Mäntyharjun kunta | ||
Naantalin kaupunki | ||
Nakkilan kunta | ||
Netox Oy | ||
Nivalan kaupunki | ||
Nixu Oyj | ||
Nokia Oyj | ||
Nokian kaupunki | ||
Nousiaisten kunta | ||
Nurmeksen kaupunki | ||
Nurmijärven kunta | ||
Nykarleby stad - Uusikaarlepyyn kaupunki | ||
Närpes stad - Närpiön kaupunki | ||
Oikeusministeriö | ||
Oikeusrekisterikeskus | ||
Onnettomuustutkintakeskus OTKES | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Opetushallitus | ||
Orimattilan kaupunki | ||
Oripään kunta | ||
Oriveden kaupunki | ||
Oulaisten kaupunki | ||
Oulun kaupunki | ||
Oulun yliopisto | ||
Outokummun kaupunki | ||
Padajoen kunta | ||
Paimion kaupunki | ||
Palkeet | ||
Paltamon kunta | ||
Pargas stad - Paraisten kaupunki | ||
Parikkalan kunta | ||
Parkanon kaupunki | ||
Patria Oyj | ||
Pedersöre kommun - Pedersören kunta | ||
Pelkosenniemen kunta | ||
Pellon kunta | ||
Perhon kunta | ||
Pertunmaan kunta | ||
Petäjäveden kunta | ||
PIA ry | ||
Pieksämäen kaupunki | ||
Pielaveden kunta | ||
Pihtiputaan kunta | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pirkkalan kunta | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Poliisihallitus | ||
Polvijärven kunta | ||
Pomarkun kunta | ||
Porin kaupunki | ||
Pornaisten kunta | ||
Porvoon kaupunki - Borgå stad | ||
Posion kunta | ||
Posti Group Oyj | ||
Pudasjärven kaupunki | ||
Pukkilan kunta | ||
Punkalaitumen kunta | ||
Puolangan kunta | ||
Puolustuskiinteistöt | ||
Puolustusministeriö | ||
Puolustusvoimien tiedustelulaitos | ||
Puumalan kunta | ||
Pyhtään kunta - Pyttis kommun | ||
Pyhäjoen kunta | ||
Pyhäjärven kaupunki | ||
Pyhännän kunta | ||
Pyhärannan kunta | ||
Pälkäneen kunta | ||
Pääesikunta | ||
Pöytyän kunta | ||
Raahen kaupunki | ||
Raision kaupunki | ||
Rajavartiolaitos | ||
Rantasalmen kunta | ||
Ranuan kunta | ||
Raseborg stad - Raaseporin kaupunki | ||
Rauman kaupunki | ||
Rautalammin kunta | ||
Rautavaaran kunta | ||
Rautjärven kunta | ||
Reisjärven kunta | ||
Riihimäen kaupunki | ||
Ristijärven kunta | ||
Rovaniemen kaupunki | ||
Ruokavirasto | ||
Ruokolahden kunta | ||
Ruoveden kunta | ||
Ruskon kunta | ||
Rääkkylän kunta | ||
Saarijärven kaupunki | ||
Sallan kunta | ||
Salon kaupunki | ||
Saltviks kommun | ||
Sastamalan kaupunki | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Sauvon kunta | ||
Savitaipaleen kunta | ||
Savonia-ammattikorkeakoulu | ||
Savonlinnan kaupunki | ||
Savukosken kunta | ||
Seinäjoen kaupunki | ||
Senaatti-Kiinteistöt | ||
Sievin kunta | ||
Siikaisten kunta | ||
Siikajoen kunta | ||
Siikalatvan kunta | ||
Siilinjärven kunta | ||
Simon kunta | ||
Sipoon kunta - Sibbo kommun | ||
Sisäministeriö | ||
Sitra | ||
Siuntion kunta - Sjundeå kommun | ||
Siviilipalveluskeskus | ||
Sodankylän kunta | ||
Soinin kunta | ||
Someron kaupunki | ||
Sonkajärven kunta | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Sotkamon kunta | ||
Sottunga kommun | ||
SSH Communications Security Oy | ||
Sulkavan kunta | ||
Sunds kommun | ||
Suojelupoliisi | ||
Suomen Akatemia | ||
Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö SPEK ry | ||
Suomen Punainen Risti SPR | ||
Suomussalmen kunta | ||
Suonenjoen kaupunki | ||
Sysmän kunta | ||
Säkylän kunta | ||
Taipalsaaren kunta | ||
Taivalkosken kunta | ||
Taivassalon kunta | ||
Tammelan kunta | ||
Tampereen kaupunki | ||
Tampereen yliopisto (TUNI) | ||
Tasavallan presidentin kanslia | ||
Telia Oyj | ||
Tervolan kunta | ||
Tervon kunta | ||
Teuvan kunta | ||
Tiedusteluvalvontavaltuutettu | ||
Tietoevry Oyj | ||
Tietosuojavaltuutettu | ||
Tl. Kosken kunta | ||
Tohmajärven kunta | ||
Toholammin kunta | ||
Toivakan kunta | ||
Tornion kaupunki | ||
Tulli | ||
Tuomioistuinvirasto | ||
Turku AMK | ||
Turun kaupunki - Åbo stad | ||
Turun yliopisto | ||
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto | ||
Turvallisuuskomitea | ||
Tuusniemen kunta | ||
Tuusulan kunta | ||
Tyrnävän kunta | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulkoministeriö | ||
Ulkopoliittinen instituutti UPI | ||
Ulvilan kaupunki | ||
Urjalan kunta | ||
Utajärven kunta | ||
Utsjoen kunta | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Uuraisten kunta | ||
Uusikaupunki | ||
Vaalan kunta | ||
Vaasan kaupunki - Vasa stad | ||
Valkeakosken kaupunki | ||
Valtakunnansyyttäjän toimisto | ||
Valtimon kunta | ||
Valtiokonttori | ||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VTT | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Valtori | ||
Valtori TUVE | ||
Valvira | ||
Vantaan kaupunki - Vanda stad | ||
Varkauden kaupunki | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Vehmaan kunta | ||
Vesannon kunta | ||
Vesilahden kunta | ||
Vetelin kunta | ||
Vieremän kunta | ||
Vihdin kunta | ||
Viitasaaren kaupunki | ||
Vimpelin kunta | ||
Virolahden kunta | ||
Virtain kaupunki | ||
Withsecure Oyj | ||
Vårdö kommun | ||
Vörå kommun - Vöyrin kunta | ||
XAMK | ||
YLE | ||
Ylitornion kunta | ||
Ylivieskan kaupunki | ||
Ylöjärven kaupunki | ||
Ympäristöministeriö | ||
Ypäjän kunta | ||
Ähtärin kaupunki | ||
Äänekosken kaupunki |
Ämnesord
digitalisaatio
kyberturvallisuus
tietoturvallisuus
kokonaisturvallisuus
varautuminen
kansainvälinen yhteistyö
osaaminen
huoltovarmuus
teknologia
rikollisuus
tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta