Lausuntopyyntö: Uusimaa-PKS-Helsinki sote-erillisselvityksen loppuraportti
Svarstiden gick ut: 26.2.2020
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Enligt regeringsprogrammet för statsminister Sanna Marins regering ska regionala särdrag beaktas i den mån det är möjligt i social‐ och hälsovårdsreformen och i ordnandet av servicen. Regeringen ska utreda en särlösning för Nyland, huvudstadsregionen eller Helsingforsregionen i samarbete med städerna och kommunerna i området före utgången av 2019.
Utredningen av en särlösning för social- och hälsovården i Nyland, huvudstadsregionen eller Helsingfors genomfördes hösten 2019. I utredningen granskades motiveringar till och villkor för en eventuell särlösning samt olika alternativa sätt att genomföra en sådan lösning. De modeller som bedömdes var det alternativ med fyra frivilliga samkommuner och Helsingfors stad som föreslagits av kommunerna i Nyland, ett alternativ med lagstadgade samkommuner, ett alternativ där Nyland delas in i flera självstyrande områden samt ett alternativ där Nyland utgör ett enda landskap som har flera områden för produktion av social- och hälsovård i enlighet med en modell med områdesnämnder.
De alternativ som baserade sig på samkommuner konstaterades vara problematiska ur grundlagssynpunkt. Alternativet med Nyland som ett enda landskap skulle å sin sida överensstämma med den baslösning som planerats för resten av landet, men på grund av regionens särdrag skulle det vara synnerligen utmanande att genomföra en sådan lösning på ett kontrollerat sätt.
Också lösningen med flera självstyrande områden motsvarar i stor utsträckning den riksomfattande modellen, men ytterligare frågor är Helsingfors stad som social- och hälsovårdsanordnare samt ställningen för Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt (HUS), när uppgifterna för det nuvarande sjukvårdsdistriktet fördelas mellan flera självständiga social- och hälsovårdsanordnare. I denna modell har de självstyrande områdena det primära och allmänna ansvaret för att ordna specialiserad sjukvård, medan HUS har sekundärt ansvar för att ordna specialiserad sjukvård i enlighet med vad som föreskrivs i lag. Till de delar som det inte uttryckligen föreskrivs i lag om HUS ansvar att ordna specialiserad sjukvård, ingår HUS och de självstyrande områdena ett organiseringsavtal om ansvaret för att ordna den. Det ska föreskrivas särskilt om organiseringsavtalets tillämpningsområde och kriterier, och statsrådet ska ha rätt att besluta om avtalet, om sjukvårdsdistriktet och de självstyrande områdena inte lyckas nå ett avtal eller om det inte uppfyller de föreskrivna kriterierna.
Styrgruppen för utredningen av en särlösning för social- och hälsovården i Nyland, huvudstadsregionen eller Helsingfors föreslår som underlag för den fortsatta, gemensamma beredningen en modell som bygger på självstyrande områden och att HUS är verksamt i hela landskapet.
Länkar:
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-4130-4 - Uusimaa-PKS-Helsinki sote-erillisselvityksen loppuraportti : Uusimaa-PKS-Helsinki sote-erillisselvityksen ohjausryhmä 2019
https://stm.fi/hanke?tunnus=STM085:00/2019 - Erillisselvityksen taustamateriaali Hankeikkunassa.
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-4134-2 - Utredning om en särlösning för Nyland, huvudstadsregionen eller Helsinfors – slutrapport : Styrgruppen för särutredningen om social- och hälsovården i Nyland, huvudstadsregionen och Helsingfors 2019
Tidtabell
Svarsanvisningar för mottagare
Remissen har sänts ut till dem som nämns i sändlistan, men alla som vill får lämna yttrande i ärendet.
Beredare
Sändlista:
Askola | ||
Eläkeläisliittojen etujärjestö EETU ry | ||
Espoo | ||
Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri, Eksote | ||
Eteva | ||
Folkhälsan | ||
Hanko | ||
Helsinki | ||
HUS | ||
Hyvinkää | ||
Inkoo | ||
JHL | ||
JUKO Ry | ||
Jyty | ||
Järvenpää | ||
Karkkila | ||
Kauniainen | ||
Kerava | ||
Kirkkonummi | ||
Kuntaliitto | ||
Kymenlaakson sairaanhoito- ja sosiaalipalvelujen kuntayhtymä, Kymsote | ||
Lapinjärvi | ||
Lohja | ||
Loviisa | ||
Myrskylä | ||
Mäntsälä | ||
Nurmijärvi | ||
Oikeusministeriö | ||
Pirkanmaan sairaanhoitopiiri | ||
Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri | ||
Pohjois-Savon sairaanhoitopiiri | ||
Pornainen | ||
Porvoo | ||
Pukkila | ||
Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä | ||
Raasepori | ||
Sipoo | ||
Sisäministeriö | ||
Siuntio | ||
SOSTE | ||
SPAL | ||
SuPer | ||
Tehy | ||
THL | ||
Tuusula | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vammaisfoorumi | ||
Vantaa | ||
Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri | ||
Vihti |
Ämnesord
Pelastustoimi
Räddningsväsendet
sote-uudistus
sosiaali-ja terveydenhuollon järjestäminen
Uusimaa
social- och hälsovårdsreform
ordnande av social- och hälsovård
Nyland