Begäran om utlåtande om förslaget till regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagstiftning om ett nytt penningspelssystem
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/27332/2023
Svarstiden gick ut: 18.8.2024
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Inrikesministeriet ber dem som nämns i sändlistan yttra sig om förslaget till regeringens proposition med förslag till lagstiftning om ett nytt penningspelssystem. De som nämns i sändlistan kan, om de så önskar, vidarebefordra begäran om utlåtande till exempel till den underlydande förvaltningen, till sina medlemsorganisationer och samarbetspartner.
Förslaget till regeringsproposition har beretts i arbetsgruppen för det lagstiftningsprojekt som inrikesministeriet tillsatte den 24 oktober 2023. Medlemmar och ersättare i arbetsgruppen var företrädare för statsrådets kansli, undervisnings- och kulturministeriet, jord- och skogsbruksministeriet, social- och hälsovårdsministeriet, arbets- och näringsministeriet och finansministeriet. Permanenta sakkunniga i arbetsgruppen var företrädare för Polisstyrelsen, Konkurrens- och konsumentverket och Institutet för hälsa och välfärd. Arbetsgruppens arbete styrdes genom riktlinjer av en politisk styrgrupp bestående av statssekreterare. Företrädaren för Konkurrens- och konsumentverket har lämnat ett kompletterande uttalande om förslaget som finns som bilaga till begäran om utlåtande (på finska). I samband med projektet ordnades i november 2023 ett diskussionsmöte där tiotals företrädare för olika intressentgrupper deltog.
Begäran om utlåtande med bilagor finns också tillgängliga på inrikesministeriets projektsida med identifieringskoden SM053:00/2023.
I samband med projektet har det utarbetats en i regeringsprogrammet avsedd utredning om flyttning av penningautomater till separata övervakade lokaler (på finska). Utredningen publiceras på projektsidan senast veckan 28.
I enlighet med beslutet om tillsättande av projektet är målet att en regeringsproposition överlämnas till riksdagen under vårsessionen 2025. Lagförslaget ska innan det överlämnas till riksdagen anmälas till Europeiska kommissionen i ett anmälningsförfarande som gäller tekniska föreskrifter och informationssamhällets tjänster.
Förslaget till regeringsproposition har beretts i arbetsgruppen för det lagstiftningsprojekt som inrikesministeriet tillsatte den 24 oktober 2023. Medlemmar och ersättare i arbetsgruppen var företrädare för statsrådets kansli, undervisnings- och kulturministeriet, jord- och skogsbruksministeriet, social- och hälsovårdsministeriet, arbets- och näringsministeriet och finansministeriet. Permanenta sakkunniga i arbetsgruppen var företrädare för Polisstyrelsen, Konkurrens- och konsumentverket och Institutet för hälsa och välfärd. Arbetsgruppens arbete styrdes genom riktlinjer av en politisk styrgrupp bestående av statssekreterare. Företrädaren för Konkurrens- och konsumentverket har lämnat ett kompletterande uttalande om förslaget som finns som bilaga till begäran om utlåtande (på finska). I samband med projektet ordnades i november 2023 ett diskussionsmöte där tiotals företrädare för olika intressentgrupper deltog.
Begäran om utlåtande med bilagor finns också tillgängliga på inrikesministeriets projektsida med identifieringskoden SM053:00/2023.
I samband med projektet har det utarbetats en i regeringsprogrammet avsedd utredning om flyttning av penningautomater till separata övervakade lokaler (på finska). Utredningen publiceras på projektsidan senast veckan 28.
I enlighet med beslutet om tillsättande av projektet är målet att en regeringsproposition överlämnas till riksdagen under vårsessionen 2025. Lagförslaget ska innan det överlämnas till riksdagen anmälas till Europeiska kommissionen i ett anmälningsförfarande som gäller tekniska föreskrifter och informationssamhällets tjänster.
Bakgrund
Enligt regeringsprogrammet för statsminister Petteri Orpos regering ska penningspelssystemet i Finland reformeras och öppnas för konkurrens med en licensmodell senast den 1 januari 2026. Enligt regeringsprogrammet är syftet med reformen att förebygga och minska de hälsomässiga, ekonomiska och sociala skadeverkningar som spelandet orsakar samt att förbättra penningspelssystemets kanaliseringsgrad.
Enligt regeringsprogrammet är utgångspunkten att licenssystemet ska omfatta kasinospel och vadhållning på webben. Enligt regeringsprogrammet ska den ensamrättsverksamhet som kvarstår hos Veikkaus och den verksamhet som bedrivs på en konkurrensutsatt marknad separeras till olika bolag inom samma koncern.
Enligt regeringsprogrammet innebär övergången till ett licenssystem att tillsynen över penningspelsbranschen effektiviseras, tillräckliga resurser för tillsynen tryggas och bland annat penningtvätt och resultatmanipulation förhindras effektivt. Tillräckliga resurser för att förebygga penningspelens skadeverkningar säkerställs inom den offentliga sektorn och organisationssektorn.
I enlighet med regeringsprogrammet utreder man flyttandet av spelmaskinerna till separata övervakade lokaler. Det görs möjligt för konsumenterna att skaffa en spelspärr för alla licensierade tjänster från en enda plattform och övriga behövliga metoder för hantering av spelproblem säkerställs.
Enligt regeringsprogrammet garanteras i samband med reformen möjligheten att styra konsumtionen till det licensierade utbudet bland annat genom marknadsföring. Kanaliseringen genomförs så att marknadsföringen inte främjar spelande som orsakar skadeverkningar och så att marknadsföring av penningspel inte riktas direkt till minderåriga. Marknadsföringen ska vara återhållsam och ansvarsfull i fråga om innehållet, omfattningen, synligheten och frekvensen. Personlig marknadsföring av spel utan personens uttryckliga samtycke förbjuds.
I enlighet med regeringsprogrammet säkerställs licensmodellens konsekvenser för Åland och finansieringen av Ålands självstyrelse i samarbete med Ålands landskapsförvaltning.
Dessutom konstateras det i regeringsprogrammet att införandet av licenssystemet ska grunda sig på utförliga utredningar om reformens samhälleliga konsekvenser och i synnerhet om reformens konsekvenser för förekomsten av skadeverkningar.
Enligt regeringsprogrammet är utgångspunkten att licenssystemet ska omfatta kasinospel och vadhållning på webben. Enligt regeringsprogrammet ska den ensamrättsverksamhet som kvarstår hos Veikkaus och den verksamhet som bedrivs på en konkurrensutsatt marknad separeras till olika bolag inom samma koncern.
Enligt regeringsprogrammet innebär övergången till ett licenssystem att tillsynen över penningspelsbranschen effektiviseras, tillräckliga resurser för tillsynen tryggas och bland annat penningtvätt och resultatmanipulation förhindras effektivt. Tillräckliga resurser för att förebygga penningspelens skadeverkningar säkerställs inom den offentliga sektorn och organisationssektorn.
I enlighet med regeringsprogrammet utreder man flyttandet av spelmaskinerna till separata övervakade lokaler. Det görs möjligt för konsumenterna att skaffa en spelspärr för alla licensierade tjänster från en enda plattform och övriga behövliga metoder för hantering av spelproblem säkerställs.
Enligt regeringsprogrammet garanteras i samband med reformen möjligheten att styra konsumtionen till det licensierade utbudet bland annat genom marknadsföring. Kanaliseringen genomförs så att marknadsföringen inte främjar spelande som orsakar skadeverkningar och så att marknadsföring av penningspel inte riktas direkt till minderåriga. Marknadsföringen ska vara återhållsam och ansvarsfull i fråga om innehållet, omfattningen, synligheten och frekvensen. Personlig marknadsföring av spel utan personens uttryckliga samtycke förbjuds.
I enlighet med regeringsprogrammet säkerställs licensmodellens konsekvenser för Åland och finansieringen av Ålands självstyrelse i samarbete med Ålands landskapsförvaltning.
Dessutom konstateras det i regeringsprogrammet att införandet av licenssystemet ska grunda sig på utförliga utredningar om reformens samhälleliga konsekvenser och i synnerhet om reformens konsekvenser för förekomsten av skadeverkningar.
Målsättningar
Målet för projektet är att reformera penningspelssystemet i enlighet med regeringsprogrammet och bereda ett förslag till en rättslig grund för att övergå till ett licenssystem. Syftet med det nya systemet är att förebygga och minska de hälsomässiga, ekonomiska och sociala skadeverkningar som spelandet orsakar samt att förbättra penningspelssystemets kanaliseringsgrad.
Projektet har haft till uppgift att i enlighet med målen i regeringsprogrammet utarbeta ett betänkande som innehåller förslag till behövliga bestämmelser om följande helheter:
1) penningspelsgrupper som ska omfattas av licenssystemet
2) licensförfarande och licensavgifter
3) beskattning
4) Veikkaus Ab:s specialuppgift samt konkurrens- och bolagsrättsliga frågor
5) anordnandet av penningspel
6) uppföljning och bedömning av och forskning kring de skadeverkningar som penningspel ger upphov till samt utveckling av förebyggande och vård av skadeverkningarna
7) tillsyn över penningspelsverksamheten, myndigheternas befogenheter och finansiering
8) förhindrande av oegentligheter och brott samt konsumentskydd
9) marknadsföring av penningspel samt sponsring
10) ett centraliserat system för spelspärrar samt andra behövliga verktyg för hantering av penningspelandet
11) metoder för att bekämpa utbudet och marknadsföringen av penningspel utanför systemet
Arbetsgruppen hade till uppgift att utarbeta ett betänkande i form av en regeringsproposition till den del det var fråga om förslag till ändringar i lagstiftningen.
Projektet har haft till uppgift att i enlighet med målen i regeringsprogrammet utarbeta ett betänkande som innehåller förslag till behövliga bestämmelser om följande helheter:
1) penningspelsgrupper som ska omfattas av licenssystemet
2) licensförfarande och licensavgifter
3) beskattning
4) Veikkaus Ab:s specialuppgift samt konkurrens- och bolagsrättsliga frågor
5) anordnandet av penningspel
6) uppföljning och bedömning av och forskning kring de skadeverkningar som penningspel ger upphov till samt utveckling av förebyggande och vård av skadeverkningarna
7) tillsyn över penningspelsverksamheten, myndigheternas befogenheter och finansiering
8) förhindrande av oegentligheter och brott samt konsumentskydd
9) marknadsföring av penningspel samt sponsring
10) ett centraliserat system för spelspärrar samt andra behövliga verktyg för hantering av penningspelandet
11) metoder för att bekämpa utbudet och marknadsföringen av penningspel utanför systemet
Arbetsgruppen hade till uppgift att utarbeta ett betänkande i form av en regeringsproposition till den del det var fråga om förslag till ändringar i lagstiftningen.
Länkar:
https://intermin.fi/hankkeet/hankesivu?tunnus=SM053:00/2023 - Linkki SM:n hankesivulle
https://intermin.fi/sv/projekt-och-lagberedning/projektsida?tunnus=SM053:00/2023 - Länk till inrikesministeriets projektsidor
https://intermin.fi/hankkeet/rahapelijarjestelman-uudistaminen - Rahapelijärjestelmän uudistaminen
https://intermin.fi/sv/projekt/reform-av-penningspelssystemet - Reform av penningspelssystemet
Bilagor:
Tidtabell
Vi ber er lämna in era utlåtanden senast den 18 augusti 2024.
Remisstiden är ca sex veckor eftersom regeringen vill lämna regeringspropositionen till riksdagen under vårsessionen 2025 och på grund av EU:s anmälningsförfarande.
Remisstiden är ca sex veckor eftersom regeringen vill lämna regeringspropositionen till riksdagen under vårsessionen 2025 och på grund av EU:s anmälningsförfarande.
Svarsanvisningar för mottagare
Lämna in ert utlåtande genom att svara på begäran om utlåtande i webbtjänsten utlåtande.fi. Om det inte är möjligt att lämna ett utlåtande i tjänsten, kan utlåtandet också sändas per e-post till adressen [email protected]. Ange diarienumret VN/27332/2023 som referens i utlåtandet.
Vi ber de ministerier som använder VAHVA föra utlåtandet också under ärende VN/27332/2023 i VAHVA.
Även andra än de som nämns i sändlistan kan lämna ett utlåtande om de så önskar.
För att underlätta behandlingen av svaren, ber inrikesministeriet att utlåtandet indelas enligt de mellanrubriker som finns i begäran om utlåtande.
Den som lämnar ett utlåtande måste registrera sig och logga in på webbplatsen utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur man använder tjänsten finns på utlåtande.fi under fliken Anvisningar -> Bruksanvisningar. Stöd för hur man tar i bruk tjänsten kan begäras per e-post på adressen [email protected].
Alla utlåtanden som lämnas in är offentliga och publiceras i tjänsten utlåtande.fi och på inrikesministeriets projektsida.
Vi ber de ministerier som använder VAHVA föra utlåtandet också under ärende VN/27332/2023 i VAHVA.
Även andra än de som nämns i sändlistan kan lämna ett utlåtande om de så önskar.
För att underlätta behandlingen av svaren, ber inrikesministeriet att utlåtandet indelas enligt de mellanrubriker som finns i begäran om utlåtande.
Den som lämnar ett utlåtande måste registrera sig och logga in på webbplatsen utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur man använder tjänsten finns på utlåtande.fi under fliken Anvisningar -> Bruksanvisningar. Stöd för hur man tar i bruk tjänsten kan begäras per e-post på adressen [email protected].
Alla utlåtanden som lämnas in är offentliga och publiceras i tjänsten utlåtande.fi och på inrikesministeriets projektsida.
Beredare
Ytterligare information ges vid behov av
- konsultativ tjänsteman Elina Rydman (tfn 0295 488 586, elina.rydman(at)gov.fi) 3.7–12.7.2024
- ledande sakkunnig Sini Lahdenperä (tfn 0295 488 328, sini.lahdenpera(at)gov.fi) 3.7–12.7.2024
- konsultativ tjänsteman Jukka Tukia (tfn 0295 488 573, jukka.tukia(at)gov.fi) 29.7–16.8.2024
- ledande sakkunnig Mikko Cantell (tfn 0295 488 380, mikko.cantell(at)gov.fi) 31.7–16.8.2024
- konsultativ tjänsteman Elina Rydman (tfn 0295 488 586, elina.rydman(at)gov.fi) 3.7–12.7.2024
- ledande sakkunnig Sini Lahdenperä (tfn 0295 488 328, sini.lahdenpera(at)gov.fi) 3.7–12.7.2024
- konsultativ tjänsteman Jukka Tukia (tfn 0295 488 573, jukka.tukia(at)gov.fi) 29.7–16.8.2024
- ledande sakkunnig Mikko Cantell (tfn 0295 488 380, mikko.cantell(at)gov.fi) 31.7–16.8.2024
Sändlista:
Ahvenanmaan maakunnan hallitus | ||
Aikakausmedia ry | ||
A-Kiltojen Liitto ry | ||
A-klinikkasäätiö | ||
Alkoholitutkimussäätiö | ||
Asianajotoimisto Legal Gaming | ||
Association of Charity Lotteries in Europe | ||
Automaattivuokraajat ry | ||
Bauer Media Oy | ||
Betting and Gaming Council | ||
Blic Public Affairs | ||
Digi- ja väestötietovirasto | ||
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry | ||
Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkosto | ||
Etelä-Karjalan hyvinvointialue | ||
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Etelä-Savon hyvinvointialue | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
European Gaming and Betting Association | ||
Eventio Group Oy | ||
FiCom ry | ||
Finanssiala ry | ||
Finanssivalvonta | ||
FinFami | ||
Finnplay Technologies Oy | ||
Helsingin kaupunki | ||
Helsingin yliopisto CEACG | ||
Hiihtoliitto | ||
Hyvinvointiala HALI ry | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Jatkoaika ry | ||
Jääkiekon SM-liiga Oy | ||
Kainuun hyvinvointialue | ||
Kansalaisyhteiskuntapolitiikan neuvottelukunta KANE | ||
Kanta-Hämeen hyvinvointialue | ||
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Keski-Suomen hyvinvointialue | ||
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Keskuskauppakamari | ||
Keskusrikospoliisi | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Kreab Oy Helsinki | ||
Kuluttajaliitto | ||
Kuntaliitto | ||
Kymenlaakson hyvinvointialue | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin hyvinvointialue | ||
Lapsiasiavaltuutetun toimisto | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikenne- ja viestintävirasto | ||
Liikennepalvelukauppiaat ry | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Markkinaoikeus | ||
Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry | ||
Medialiitto ry | ||
MIELI Suomen Mielenterveys ry | ||
Miltton | ||
MTV Oy | ||
Nordic Law Oy | ||
Oikeusministeriö | ||
Oikeusrekisterikeskus | ||
Olympiakomitea | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Opetushallitus | ||
Optomed Software Oy | ||
PAF | ||
Palvelualojen ammattiliitto PAM | ||
Paytrail Oyj | ||
Peluuri | ||
Pirkanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Savon hyvinvointialue | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Poliisihallitus | ||
Päijät-Hämeen hyvinvointialue | ||
Päivittäistavarakauppa ry | ||
RadioMedia ry | ||
Rahapeliala ry | ||
RETS – Rikoksettoman elämän tukisäätiö | ||
Rikosseuraamuslaitos | ||
Sanoma Media Finland | ||
Satakunnan hyvinvointialue | ||
Sininauhaliitto/ Tiltti | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö / Rahapelien toimeenpanosta aiheutuvien haittariskien ja haittojen arviointiryhmä | ||
Sosped-säätiö | ||
SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry | ||
Sovatek-säätiö | ||
STEA (Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus) | ||
Summarum Media Oy | ||
Suomalainen rahapeliyhdistys ry | ||
Suomalaiset kehitysjärjestöt − Finnish Development NGOs Fingo ry | ||
Suomen Hippos ry | ||
Suomen jääkiekkoliitto | ||
Suomen koripalloliitto | ||
Suomen Palloliitto | ||
Suomen Pokerinpelaajat ry | ||
Suomen ulkomainosliitto | ||
Suomen urheilun eettinen keskus SUEK ry | ||
Suomen Urheiluvedonlyöjät ry | ||
Svenska Postkodlotteriet AB | ||
Takuusäätiö | ||
Tampereen yliopisto/Rahapelit digiajassa –tutkimushanke | ||
Tapahtumateollisuus ry | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
The Finnish Gambling Consultants Oy | ||
Tietosuojavaltuutetun toimisto | ||
Trustly | ||
Tuomioistuinvirasto | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulkoministeriö | ||
Uutismedian liitto ry | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiontalouden tarkastusvirasto | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue | ||
Varsinais-Suomen hyvinvointialue | ||
Vastuullinen Lahjoittaminen Vala ry | ||
Veikkaus Oy | ||
Veikkausliiga | ||
Vermon Ravirata Oy | ||
Verohallinto | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutettu |