Ehdotus Lapin maakunnan tulvariskialueiksi sekä tulvariskien hallintasuunnitelmien ja ympäristöselostuksen valmistelu
Diarienummer för begäran om utlåtande: LAPELY/552/2024
Svarstiden gick ut: 17.6.2024
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Viite: Laki (620/2010) ja asetus (659/2010) tulvariskien hallinnasta sekä laki (200/2005) ja asetus (347/2005) viranomaisten suunnitelmien ja ohjelmien ympäristövaikutusten arvioinnista
Lapin elinkeino-liikenne ja ympäristökeskus (ELY-keskus) pyytää lausuntoa seuraavista asiakirjoista:
Rovaniemi, Kittilä, Kemijärvi, Ivalo ja Tornio nimettiin jo vuoden 2011 arvioinnissa merkittäviksi tulvariskialueiksi vesistötulvariskien perusteella. Kemin kaupungin alue nimettiin merenpinnan noususta aiheutuvan tulvariskin vuoksi vuonna 2018. Kemijärvellä Pöyliöjärven padon korottamisella on poistettu keskustaan kohdistuva merkittävä tulvariski, eikä Kemijärven aluetta enää ehdoteta nimettävän merkittäväksi tulvariskialueeksi.
Merkittävien tulvariskialueiden nimeäminen ja muu tulvariskien hallinnan suunnittelu perustuvat lakiin (620/2010) ja asetukseen (659/2010) tulvariskien hallinnasta sekä lakiin (ns. SOVA-laki 200/2005) ja asetukseen (347/2005) viranomaisten suunnitelmien ja ohjelmien ympäristövaikutusten arvioinnista.
Lapin elinkeino-liikenne ja ympäristökeskus (ELY-keskus) pyytää lausuntoa seuraavista asiakirjoista:
- Ehdotus Lapin maakunnan tulvariskialueiksi
- Tulvariskien hallintasuunnitelman ja ympäristöselostuksen valmistelu: osallistuminen, tiedottaminen ja kuuleminen
Rovaniemi, Kittilä, Kemijärvi, Ivalo ja Tornio nimettiin jo vuoden 2011 arvioinnissa merkittäviksi tulvariskialueiksi vesistötulvariskien perusteella. Kemin kaupungin alue nimettiin merenpinnan noususta aiheutuvan tulvariskin vuoksi vuonna 2018. Kemijärvellä Pöyliöjärven padon korottamisella on poistettu keskustaan kohdistuva merkittävä tulvariski, eikä Kemijärven aluetta enää ehdoteta nimettävän merkittäväksi tulvariskialueeksi.
Merkittävien tulvariskialueiden nimeäminen ja muu tulvariskien hallinnan suunnittelu perustuvat lakiin (620/2010) ja asetukseen (659/2010) tulvariskien hallinnasta sekä lakiin (ns. SOVA-laki 200/2005) ja asetukseen (347/2005) viranomaisten suunnitelmien ja ohjelmien ympäristövaikutusten arvioinnista.
Bakgrund
Lapin elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus) on tarkistanut arvioinnit vesistöjen ja merenpinnan noususta aiheutuvista tulvariskeistä Lapin alueella ja on valmistellut ehdotuksen alueista, joilla tulvariski voi olla merkittävä. ELY-keskusten ehdotusten perusteella maa- ja metsätalousministeriö nimeää merkittävät tulvariskialueet ja asettaa niille tulvaryhmät maakunnan liiton ehdotuksesta vuoden 2024 lopussa. Merkittäville tulvariskialueille laaditaan tulvavaara- ja tulvariskikartat sekä vesistöaluekohtaiset hallintasuunnitelmat tulvariskien estämiseksi ja vähentämiseksi. Nyt nähtävillä oleva ehdotus koskee vesistö- ja meritulvia.
Päävastuu vesistöalueiden ja merenrannikon tulvariskien hallinnan suunnittelusta on elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksilla. Vesistö- ja meritulvariskien hallinnan suunnittelussa viranomaisten yhteistyö järjestetään vesistöalueittain niin sanotuissa tulvaryhmissä, jotka hyväksyvät elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten valmistelemat ehdotukset vesistö- ja meritulvariskien hallintasuunnitelmiksi. Näiden suunnitelmien lopullisesta hyväksymisestä päättää maa- ja metsätalousministeriö. Tulvariskien hallintasuunnitelmat vuosille 2022-2027 laadittiin ja hyväksyttiin vuonna 2021. Nyt kysymys on seuraavasta kierroksesta ja suunnitelmien laatimisesta kaudelle 2028-2033.
Tulvariskien hallintasuunnitelmien laatimisen yhteydessä tehdään viranomaisten suunnitelmien ja ohjelmien ympäristövaikutusten arvioinnista annetun lain (SOVA, 200/2005) mukainen ympäristöarviointi. Arvioinnin tulokset kuvataan ympäristöselostuksessa, joka esitetään erillisenä hallintasuunnitelman osana. Tässä vaiheessa yleisöllä on mahdollisuus saada tietoja suunnitelman tai ohjelman ja ympäristöselostuksen lähtökohdista, tavoitteista ja valmistelusta sekä esittää asiasta mielipiteensä. Lisäksi viranomaisia kuullaan ympäristöselostuksessa annettavien tietojen laajuudesta ja yksityiskohtaisuudesta. (SOVA-lain 8§)
Päävastuu vesistöalueiden ja merenrannikon tulvariskien hallinnan suunnittelusta on elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksilla. Vesistö- ja meritulvariskien hallinnan suunnittelussa viranomaisten yhteistyö järjestetään vesistöalueittain niin sanotuissa tulvaryhmissä, jotka hyväksyvät elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten valmistelemat ehdotukset vesistö- ja meritulvariskien hallintasuunnitelmiksi. Näiden suunnitelmien lopullisesta hyväksymisestä päättää maa- ja metsätalousministeriö. Tulvariskien hallintasuunnitelmat vuosille 2022-2027 laadittiin ja hyväksyttiin vuonna 2021. Nyt kysymys on seuraavasta kierroksesta ja suunnitelmien laatimisesta kaudelle 2028-2033.
Tulvariskien hallintasuunnitelmien laatimisen yhteydessä tehdään viranomaisten suunnitelmien ja ohjelmien ympäristövaikutusten arvioinnista annetun lain (SOVA, 200/2005) mukainen ympäristöarviointi. Arvioinnin tulokset kuvataan ympäristöselostuksessa, joka esitetään erillisenä hallintasuunnitelman osana. Tässä vaiheessa yleisöllä on mahdollisuus saada tietoja suunnitelman tai ohjelman ja ympäristöselostuksen lähtökohdista, tavoitteista ja valmistelusta sekä esittää asiasta mielipiteensä. Lisäksi viranomaisia kuullaan ympäristöselostuksessa annettavien tietojen laajuudesta ja yksityiskohtaisuudesta. (SOVA-lain 8§)
Målsättningar
Tulvariskien hallintaa koskevan lain (620/2010) tavoitteena on vähentää tulvariskejä, ehkäistä ja lieventää tulvista aiheutuvia menetyksiä sekä edistää varautumista tulviin. Lain tarkoituksena on parantaa myös varautumista sää- ja vesiolojen muutoksiin, erityisesti ääri-ilmiöiden yleistymiseen, ja edistää näin sopeutumista ilmastonmuutokseen.
Tavoitteena on tulvariskien vähentäminen erityisesti merkittävillä tulvariskialueilla vuosina 2028-2033 laadittavassa hallintasuunnitelmassa esitetyin toimenpitein. Kansalaisille ja etutahoille turvataan mahdollisuudet osallistua tulvariskien hallinnan suunnitteluun. Tarkoituksena on, että tulvariskien hallinnan suunnitteluprosessin ja eri tahojen osallistumisen tuloksena saavutettaisiin mahdollisimman laaja hyväksyntä sille, millä tavoin tulvariskien hallinta voitaisiin parhaiten järjestää suunnitelmassa tarkoitetulla alueella.
Tavoitteena on lisäksi edistää ympäristövaikutusten arviointia ja huomioon ottamista viranomaisten suunnitelmien ja ohjelmien valmistelussa ja hyväksymisessä, parantaa yleisön tiedonsaantia ja osallistumismahdollisuuksia sekä edistää kestävää kehitystä.
Tavoitteena on tulvariskien vähentäminen erityisesti merkittävillä tulvariskialueilla vuosina 2028-2033 laadittavassa hallintasuunnitelmassa esitetyin toimenpitein. Kansalaisille ja etutahoille turvataan mahdollisuudet osallistua tulvariskien hallinnan suunnitteluun. Tarkoituksena on, että tulvariskien hallinnan suunnitteluprosessin ja eri tahojen osallistumisen tuloksena saavutettaisiin mahdollisimman laaja hyväksyntä sille, millä tavoin tulvariskien hallinta voitaisiin parhaiten järjestää suunnitelmassa tarkoitetulla alueella.
Tavoitteena on lisäksi edistää ympäristövaikutusten arviointia ja huomioon ottamista viranomaisten suunnitelmien ja ohjelmien valmistelussa ja hyväksymisessä, parantaa yleisön tiedonsaantia ja osallistumismahdollisuuksia sekä edistää kestävää kehitystä.
Linkit
https://www.ely-keskus.fi/documents/10191/54594612/Kuulemisasiakirja+Turina+Lappi+2024+FI_final.pdf/f61c7461-1886-7571-5496-035a4a34621f?t=1710423258614 - Ehdotus Lapin maakunnan tulvariskialueiksi
https://vesi.fi/aineistopankki/tulvariskien-hallintasuunnitelman-ja-ymparistoselostuksen-valmistelu-2024/ - Tulvariskien hallintasuunnitelman ja ympäristöselostuksen valmistelu: osallistuminen, tiedottaminen ja kuuleminen
https://www.vesi.fi/tulvariskien-hallinta/ - Tulvariskien alustavien arviointien tausta-asiakirjat
https://www.ely-keskus.fi/kuulutukset - Kuulutus ELY-keskuksen sivuilla
Tidtabell
Kuulemisen aikataulu on 15.3.2024- 17.6.2024
Svarsanvisningar för mottagare
Lausunto voidaan joko kirjoittaa suoraan alla olevaan kenttään tai lataamalla liite mukaan (pöytäkirjan tms). Voit myös lähettää lausunnon hyväksyttäväksi toiselle henkilölle organisaatiossasi ennen sen julkaisemista palvelussa.
Palaute on lisäksi mahdollista antaa sähköpostilla, tuolloin mieluiten word-dokumenttina Lapin ELY-keskuksen kirjaamoon: [email protected]
Mikäli haluat antaa palautteen kirjallisena, se tulee toimittaa Lapin ELY-keskukseen osoitteeseen Lapin ELY-keskus, PL 8060, 96101 Rovaniemi
Palaute on lisäksi mahdollista antaa sähköpostilla, tuolloin mieluiten word-dokumenttina Lapin ELY-keskuksen kirjaamoon: [email protected]
Mikäli haluat antaa palautteen kirjallisena, se tulee toimittaa Lapin ELY-keskukseen osoitteeseen Lapin ELY-keskus, PL 8060, 96101 Rovaniemi
Valmistelijat
Lisätietoja Lapin ELY-keskuksessa antavat:
Johtava vesitalousasiantuntija Niina Karjalainen
Vesitalousasiantuntija Anna Kurkela
Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi(at)ely-keskus.fi.
Vaihteen puhelinnumero on 0295 038 000.
Johtava vesitalousasiantuntija Niina Karjalainen
Vesitalousasiantuntija Anna Kurkela
Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi(at)ely-keskus.fi.
Vaihteen puhelinnumero on 0295 038 000.
Sändlista:
Enontekiön kunta | ||
Inarin kunta | ||
Kemijärven kaupunki | ||
Kemin kaupunki | ||
Keminmaan kunta | ||
Kittilän kunta | ||
Kolarin kunta | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin liitto | ||
Lapin pelastuslaitos | ||
Metsähallitus | ||
Muonion kunta | ||
Museovirasto | ||
Paliskuntainyhdistys | ||
Pelkosenniemen kunta | ||
Pellon kunta | ||
Posion kunta | ||
Ranuan kunta | ||
Rovaniemen kaupunki | ||
Saamelaiskäräjät | ||
Sallan kunta | ||
Savukosken kunta | ||
Simon kunta | ||
Sodankylän kunta | ||
Suomalais-ruotsalainen rajajokikomissio | ||
Tervolan kunta | ||
Tornion kaupunki | ||
Utsjoen kunta | ||
Ylitornion kunta | ||
Ympäristöministeriö |
Asiasanat
tulva
tulvariskit
tulvariskien hallinta
tulvariskialue