Begäran om utlåtande till regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagar om ändring av lagen om utredande av dödsorsak, hälsoskyddslagen och lagen om användning av mänskliga organ, vävnader och celler för medicinska ändamål
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/9812/2019
Svarstiden gick ut: 7.8.2020
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
I denna proposition föreslås det att lagen om utredande av dödsorsak, hälsoskyddslagen och lagen om användning av mänskliga organ, vävnader och celler för medicinska ändamål ändras.
I lagen om utredande av dödsorsak föreslås grundläggande bestämmelser om förfarandena för konstaterande av en människas död. Dessa bestämmelser ingår för närvarande i en förordning. Dessutom ska det i lagen föreskrivas om ett förfarande som innebär att en sjukskötare som fått anvisningar av en läkare vid ett förväntat dödsfall kan utföra undersökningar för konstaterande av att döden inträtt så att liket kan flyttas till ett kylförvaringsutrymme i avvaktan på att en läkare utför det egentliga konstaterandet av dödens inträde. Dessutom ska det föreskrivas om de förutsättningar under vilka ett lik kan flyttas till ett kylförvaringsutrymme när en polisman gjort iakttagelser om dödsfallet. Detta ska vara möjligt när dödsfallet är uppenbart på grund av att kroppen förstörts eller på grund av långt framskridna postmortala förändringar. Bestämmelserna om anmälan om dödsfall samt om hantering och förvaring av lik preciseras genom närmare bestämmelser om olika aktörers skyldigheter. I lagen om utredande av dödsorsak tas det dessutom in bestämmelser om personer som avlidit utomlands.
Till hälsoskyddslagen fogas en materiell bestämmelse om hantering, förvaring, transport och mottagande av lik samt om flyttning av redan jordade lik så att bemyndigandet att utfärda förordning utvidgas på det sätt som grundlagen förutsätter. Närmare bestämmelser om dessa frågor utfärdas genom förordning.
I hälsoskyddslagen och i lagen om användning av mänskliga organ, vävnader och celler för medicinska ändamål görs dessutom vissa sådana preciseringar av teknisk natur som delvis beror på att det i fortsättningen kommer att föreskrivas om konstaterande av en människas död i lagen om utredande av dödsorsak.
Den föreslagna lagen avses träda i kraft den 1 januari 2021.
I lagen om utredande av dödsorsak föreslås grundläggande bestämmelser om förfarandena för konstaterande av en människas död. Dessa bestämmelser ingår för närvarande i en förordning. Dessutom ska det i lagen föreskrivas om ett förfarande som innebär att en sjukskötare som fått anvisningar av en läkare vid ett förväntat dödsfall kan utföra undersökningar för konstaterande av att döden inträtt så att liket kan flyttas till ett kylförvaringsutrymme i avvaktan på att en läkare utför det egentliga konstaterandet av dödens inträde. Dessutom ska det föreskrivas om de förutsättningar under vilka ett lik kan flyttas till ett kylförvaringsutrymme när en polisman gjort iakttagelser om dödsfallet. Detta ska vara möjligt när dödsfallet är uppenbart på grund av att kroppen förstörts eller på grund av långt framskridna postmortala förändringar. Bestämmelserna om anmälan om dödsfall samt om hantering och förvaring av lik preciseras genom närmare bestämmelser om olika aktörers skyldigheter. I lagen om utredande av dödsorsak tas det dessutom in bestämmelser om personer som avlidit utomlands.
Till hälsoskyddslagen fogas en materiell bestämmelse om hantering, förvaring, transport och mottagande av lik samt om flyttning av redan jordade lik så att bemyndigandet att utfärda förordning utvidgas på det sätt som grundlagen förutsätter. Närmare bestämmelser om dessa frågor utfärdas genom förordning.
I hälsoskyddslagen och i lagen om användning av mänskliga organ, vävnader och celler för medicinska ändamål görs dessutom vissa sådana preciseringar av teknisk natur som delvis beror på att det i fortsättningen kommer att föreskrivas om konstaterande av en människas död i lagen om utredande av dödsorsak.
Den föreslagna lagen avses träda i kraft den 1 januari 2021.
Bakgrund
I Finland avlider årligen ca 50 000 personer. Bestämmelser om utredning av dödsorsaken finns i lagen om utredande av dödsorsak (459/1973) och förordningen om utredande av dödsorsak (948/1973). Bestämmelser om konstaterande av en människas död finns i social- och hälsovårdsministeriets förordning om dödskriterierna (27/2004). Bestämmelser om begravning finns i begravningslagen (457/2003). I lagstiftningen är förfarandena för utredning av dödsorsaken indelade i medicinsk och rättsmedicinsk utredning av dödsorsaken. Omständigheterna kring dödsfallet avgör enligt vilket system dödsfallet utreds.
I lagstiftningen om utredande av dödsorsak finns också bestämmelser om bl.a. konstaterande av en människas död, anmälan om dödsfall, registrering av uppgifter om dödsfall i befolkningsdatasystemet samt begravningstillstånd.
Lagstiftningen om dödsfall är rätt gammal. Lagen och förordningen om utredande av dödsorsak trädde i kraft den 1 januari 1974. På 1990- och 2000-talen har det gjorts vissa ändringar i lagstiftningen, men många av de grundläggande lösningarna i lagstiftningen är decennier gamla. Den delvis föråldrade och bristfälliga lagstiftningen har orsakat problem i den praktiska verksamheten och med tanke på en ändamålsenlig användning av samhällets resurser.
I samband med behandlingen av en regeringsproposition som innehöll ett förslag till ändring av vävnadslagen (RP 276/2009 rd) noterade grundlagsutskottet i sitt utlåtande (GrUU 24/2010 rd) att 8 § 2 mom. i vävnadslagen föreskriver att en människas död ska konstateras så som det bestäms genom förordning. Denna förordning är social- och hälsovårdsministeriets förordning om dödskriterierna. Grundlagsutskottet hänvisade i sitt utlåtande till 7 § i grundlagen, där det föreskrivs om rätten till liv, och till 80 § 1 mom. i grundlagen, där det sägs att det genom lag ska utfärdas bestämmelser om grunderna för individens rättigheter och skyldigheter. Grundlagsutskottet ansåg att statsrådet så snart som möjligt måste vidta åtgärder för att en grundläggande bestämmelse om hur en människas död ska konstateras tas in i lag. I samband med behandlingen av ett annat förslag till ändring av vävnadslagen (202/2019, RP 54/2018 rd) 2018 konstaterade grundlagsutskottet att vävnadslagen trots utskottets tidigare ståndpunkt inte till denna del har ändrats för att motsvara kraven i grundlagen. Grundlagsutskottet upprepade sin tidigare ståndpunkt och påskyndade en snar korrigering av den grundlagsstridiga regleringen (GrUU 27/2018 rd).
I lagstiftningen om utredande av dödsorsak finns också bestämmelser om bl.a. konstaterande av en människas död, anmälan om dödsfall, registrering av uppgifter om dödsfall i befolkningsdatasystemet samt begravningstillstånd.
Lagstiftningen om dödsfall är rätt gammal. Lagen och förordningen om utredande av dödsorsak trädde i kraft den 1 januari 1974. På 1990- och 2000-talen har det gjorts vissa ändringar i lagstiftningen, men många av de grundläggande lösningarna i lagstiftningen är decennier gamla. Den delvis föråldrade och bristfälliga lagstiftningen har orsakat problem i den praktiska verksamheten och med tanke på en ändamålsenlig användning av samhällets resurser.
I samband med behandlingen av en regeringsproposition som innehöll ett förslag till ändring av vävnadslagen (RP 276/2009 rd) noterade grundlagsutskottet i sitt utlåtande (GrUU 24/2010 rd) att 8 § 2 mom. i vävnadslagen föreskriver att en människas död ska konstateras så som det bestäms genom förordning. Denna förordning är social- och hälsovårdsministeriets förordning om dödskriterierna. Grundlagsutskottet hänvisade i sitt utlåtande till 7 § i grundlagen, där det föreskrivs om rätten till liv, och till 80 § 1 mom. i grundlagen, där det sägs att det genom lag ska utfärdas bestämmelser om grunderna för individens rättigheter och skyldigheter. Grundlagsutskottet ansåg att statsrådet så snart som möjligt måste vidta åtgärder för att en grundläggande bestämmelse om hur en människas död ska konstateras tas in i lag. I samband med behandlingen av ett annat förslag till ändring av vävnadslagen (202/2019, RP 54/2018 rd) 2018 konstaterade grundlagsutskottet att vävnadslagen trots utskottets tidigare ståndpunkt inte till denna del har ändrats för att motsvara kraven i grundlagen. Grundlagsutskottet upprepade sin tidigare ståndpunkt och påskyndade en snar korrigering av den grundlagsstridiga regleringen (GrUU 27/2018 rd).
Målsättningar
Målet med propositionen är att det i lagen om utredande av dödsorsak ska tas in bestämmelser på lagnivå om konstaterande av en människas död samt förfaranden som innebär att en sjukskötare som fått anvisningar av en läkare vid förutsedda dödsfall kan utföra undersökningar för konstaterande av en människas död och att en polisman vid uppenbara dödsfall kan göra preliminära iakttagelser om dödsfallet, utifrån vilka liket kan flyttas till ett kylförvaringsutrymme i avvaktan på att en läkare utför det egentliga konstaterandet av dödens inträde.
I propositionen föreslås mer exakta bestämmelser än för närvarande om vem som ska underrättas om dödsfall. Till lagen fogas också bestämmelser om hantering och förvaring av lik samt om personer som avlidit utomlands.
I propositionen föreslås mer exakta bestämmelser än för närvarande om vem som ska underrättas om dödsfall. Till lagen fogas också bestämmelser om hantering och förvaring av lik samt om personer som avlidit utomlands.
Länkar:
Bilagor:
Tidtabell
Vi ber er lämna ert yttrande senast fredagen den 7 augusti 2020 kl. 16.15.
Svarsanvisningar för mottagare
Vi ber er lämna era remissvar i första hand via webbplatsen utlåtande.fi. Det går också att sända remissyttranden per e-post till adressen [email protected]. Nämn diarienumret VN/9812/2020 i följebrevet.
Alla remissyttranden är offentliga och publiceras på webbplatsen utlåtande.fi och i Projektportalen (Hankeikkuna). Remissen finns också på social- och hälsovårdsministeriets webbplats på adressen https://stm.fi/sv/begaran-om-utlatande
Social- och hälsovårdsreformen, som är under beredning, har inte beaktats i propositionen. Detta har redan beaktats, så det är inte nödvändigt att nämna det i yttrandena.
Alla remissyttranden är offentliga och publiceras på webbplatsen utlåtande.fi och i Projektportalen (Hankeikkuna). Remissen finns också på social- och hälsovårdsministeriets webbplats på adressen https://stm.fi/sv/begaran-om-utlatande
Social- och hälsovårdsreformen, som är under beredning, har inte beaktats i propositionen. Detta har redan beaktats, så det är inte nödvändigt att nämna det i yttrandena.
Beredare
Jurist Sini Tervo, [email protected], 02951 63529 (kan nås fram till den 18 juni och igen från och med den 29 juni)
Sändlista:
9lives | ||
Ahvenanmaan hallintotuomioistuin | ||
Ahvenanmaan maakuntahallitus | ||
Akaan kaupunki | ||
Ammattiliitto Pro (johon Pardia yhdistynyt) | ||
Attendo Oy | ||
Digi- ja väestötietovirasto | ||
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Esperi Care Oy | ||
Espoon kaupunki Esbo stad | ||
Etelä-Karjalan pelastuslaitos Södra Karelens Räddningsverk | ||
ETELÄ-KARJALAN SAIRAANHOITOPIIRI | ||
Etelä-Pohjanmaan pelastuslaitos Södra Österbottens Räddningsverk | ||
ETELÄ-POHJANMAAN SAIRAANHOITOPIIRI | ||
Etelä-Savon pelastuslaitos Södra Savolaxs Räddningsverk | ||
ETELÄ-SAVON SAIRAANHOITOPIIRI | ||
Etelä-Suomen AVI | ||
Forssan kaupunki | ||
Helsingin hallinto-oikeus | ||
HELSINGIN JA UUDENMAAN SAIRAANHOITOPIIRI | ||
Helsingin kaupungin pelastuslaitos Helsinginfors stads reddningsverk | ||
Helsingin yliopisto | ||
Hyvinvointiala HALI ry | ||
Hämeenlinnan hallinto-oikeus | ||
Hämeenlinnan kaupunki | ||
Ihmisoikeuskeskus | ||
ITÄ-SAVON SAIRAANHOITOPIIRI | ||
Itä-Suomen AVI | ||
Itä-Suomen hallinto-oikeus | ||
Itä-uudenmaan pelastuslaitos Räddningsverket i Östra Nyland | ||
Joensuun kaupunki | ||
Jokilaaksojen pelastuslaitos Älvdararnas Räddningsverk | ||
Jyväskylän kaupunki | ||
Jyväskylän yliopisto | ||
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu | ||
Kainuun pelastuslaitos Kajanalands Räddningsverk | ||
KAINUUN SAIRAANHOITOPIIRI | ||
Kansallisarkisto | ||
Kansaneläkelaitos KELA | ||
Kanta-Hämeen pelastuslaitos Centrala Tavastlands Räddningsverk | ||
KANTA-HÄMEEN SAIRAANHOITOPIIRI | ||
Keski-Pohjanmaan ja Pietarsaaren alueen pelastuslaitos Mellersta Österbottens och Jakobstadsområdets räddningsverk | ||
KESKI-POHJANMAAN SAIRAANHOITOPIIRI | ||
Keski-Suomen pelastuslaitos Mellersta Finlands Räddningsverk | ||
KESKI-SUOMEN SAIRAANHOITOPIIRI | ||
Keski-Uudenmaan pelastuslaitos Mellersta Nylands räddningsverk | ||
Keskusrikospoliisi | ||
Kirkkohallitus evankelisluterilainen | ||
Kirkollishallitus ortodoksinen | ||
Kiteen kaupunki | ||
Korkein hallinto-oikeus | ||
Kotkan kaupunki | ||
Kouvolan kaupunki | ||
Krematoriosäätiö s.r. | ||
KT Kuntatyönantajat | ||
Kuopion kaupunki | ||
Kymenlaakson pelastuslaitos Kymmenedalens Räddningsverk | ||
KYMENLAAKSON SAIRAANHOITOPIIRI | ||
Lahden kaupunki | ||
Lapin AVI | ||
Lapin pelastuslaitos Räddningsverket i Lappland | ||
LAPIN SAIRAANHOITOPIIRI | ||
Lapin yliopisto | ||
Lappeenrannan kaupunki | ||
Lapsiasiainvaltuutettu | ||
Lapuan kaupunki | ||
Laurea ammattikorkeakoulu | ||
Lohjan kaupunki Lojo stad | ||
Lounais-Suomen AVI | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen AVI | ||
LÄNSI-POHJAN SAIRAANHOITOPIIRI | ||
Länsi-Uudenmaan pelastuslaitos Västra Nylands räddningsverk | ||
Lääkäripalveluyritykset ry | ||
Mehiläinen | ||
Metropolia ammattikorkeakoulu | ||
Mikkelin kaupunki | ||
Oikeuskanslerinvirasto | ||
Oikeusministeriö | ||
Onnettomuustutkintakeskus | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Oulu-Koillismaan pelastuslaitos Räddningsverket i Uleåborg-Nordöstra Österbotten | ||
Oulun ammattikorkeakoulu | ||
Oulun yliopisto | ||
Pieksämäen kaupunki | ||
Pielaveden kunta | ||
Pietarsaaren kaupunki Jakobstad | ||
Pihlajalinna Terveys Oy | ||
Pirkanmaan pelastuslaitos Birkalands Räddningsverk | ||
PIRKANMAAN SAIRAANHOITOPIIRI | ||
Pohjanmaan pelastuslaitos Österbottens räddningsverk | ||
Pohjois-Karjalan pelastuslaitos Räddningsverket i Norra Karelen | ||
POHJOIS-POHJANMAAN SAIRAANHOITOPIIRI | ||
Pohjois-Savon pelastuslaitos Räddningsverket i Norra Savolax | ||
POHJOIS-SAVON SAIRAANHOITOPIIRI | ||
Pohjois-Suomen AVI | ||
Pohjois-Suomen hallinto-oikeus | ||
Poliisiammattikorkeakoulu | ||
Poliisihallitus | ||
Porin kaupunki | ||
Porvoon kaupunki Borgå stad | ||
Päijät-Hämeen pelastuslaitoa Päijänne-Tavastlands Räddningsverk | ||
PÄIJÄT-HÄMEEN SAIRAANHOITOPIIRI | ||
Rovaniemen kaupunki | ||
Sallan kunta | ||
Salon kaupunki | ||
Satakunnan pelastuslaitos Räddningsverket i Satakunta | ||
SATAKUNNAN SAIRAANHOITOPIIRI | ||
Saurakuntapuutarhurit ry | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira | ||
SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry | ||
Suomalainen Lääkäriseura Duodecim | ||
Suomen Geriatrit ry | ||
Suomen Geronomiliitto ry | ||
Suomen hautaustoiminnan keskusliitto | ||
Suomen Hautaustoimistojen Liitto ry | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ry | ||
Suomen Lääkintäoikeuden ja -etiikan Seura SLOES | ||
Suomen Lääkäriliitto | ||
Suomen oikeuslääketieteellinen yhdistys | ||
Suomen Poliisijärjestöjen Liitto ry | ||
Suomen Potilasliitto ry | ||
Suomen Sairaanhoitajaliitto | ||
Suomen Sairaankuljetusliitto ry | ||
Suomen Senioriliike ry | ||
Tampereen ammattikorkeakoulu | ||
Tampereen kaupunki | ||
Tampereen yliopisto | ||
Tehy | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL | ||
Terveys- ja Sosiaalialan Yrittäjät ry TESO RY | ||
Tietosuojavaltuutettu | ||
Tilastokeskus | ||
Toholammin kunta | ||
Turun ammattikorkeakoulu | ||
Turun hallinto-oikeus | ||
Turun kaupunki Åbo stad | ||
Turun yliopisto | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulkoministeriö | ||
Vaasan hallinto-oikeus | ||
Vaasan kaupunki Vasa stad | ||
VAASAN SAIRAANHOITOPIIRI | ||
Valtakunnansyyttäjänvirasto | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vanhus- ja lähimmiäispalvelun liitto Valli ry | ||
Vanhustyön keskusliitto | ||
Vantaan kaupunki Vanda stad | ||
Varsinais-Suomen aluepelastuslaitos Egentliga Finlands Räddningsverk | ||
VARSINAIS-SUOMEN SAIRAANHOITOPIIRI | ||
Verohallinto | ||
Wilhelmiina Palvelut Oy | ||
Åbo Akademi | ||
Ålands hälso- och sjukvård |
Ämnesord
kuolema
kuolemansyyn selvittäminen
vainaja
ruumiin säilytys