Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Julkisyhteisön vahingonkorvausvastuuta koskevan lainsäädännön uudistamista koskeva työryhmämietintö
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/18255/2021
Vastausaika on päättynyt: 15.3.2023
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Oikeusministeriö pyytää lausuntoanne työryhmämietinnöstä julkisyhteisön vahingonkorvausvastuuta koskevan lainsäädännön uudistamiseksi. Mietinnössä ehdotetaan muutettavaksi vahingonkorvauslakia (412/1974) sekä säädettäväksi uusi laki vapaudenmenetyksistä ja muista pakkotoimista suoritettavista korvauksista, joka korvaisi syyttömästi vangitulle tai tuomitulle valtion varoista vapauden menetyksen johdosta maksettavasta korvauksesta annetun lain (422/1974). Lisäksi ehdotetaan tehtäväksi muutoksia eräisiin muihin lakeihin.
Tausta
Pääministeri Sanna Marinin hallituksen ohjelman mukaan vahingonkorvauslain julkisyhteisön korvausvastuuta koskeva sääntely uudistetaan (s. 87). Edelleen hallitusohjelman yleistavoitteeksi on kirjattu toimiva demokratia sekä laadukas lainsäädäntö, joka edistää perus- ja ihmisoikeuksien toteutumista (s. 85).
Oikeusministeriö asetti 17.8.2021 työryhmän valmistelemaan ehdotusta julkisyhteisön vahingonkorvausvastuuta koskevan lainsäädännön uudistamiseksi. Työryhmän toimeksiantoa laajennettiin 31.5.2022 käsittämään myös vapaudenmenetyksiä koskevan korvaussääntelyn uudistaminen. Työryhmä laati luonnosehdotuksen hallituksen esitykseksi vahingonkorvauslain ja eräiden muiden lakien muuttamiseksi. Työryhmän toimikausi päättyi 30.11.2022.
Vuonna 1974 voimaan tulleeseen vahingonkorvauslakiin ei sen lähes 50 vuoden voimassaoloaikana ole juurikaan tehty muutoksia. Vahingonkorvauslain soveltamisympäristö on kuitenkin perusoikeuksien, Euroopan ihmisoikeussopimuksen ja Euroopan unionin oikeuden vuoksi muuttunut. Myös pakkokeinolain ja poliisilain mukaisten toimivaltuuksien käyttämiseen sekä vapaudenmenetykseen liittyvien korvaussäännösten on jo eräiden aiempien hankkeiden yhteydessä katsottu edellyttävän lainsäädännön päivittämistä.
Oikeusministeriö asetti 17.8.2021 työryhmän valmistelemaan ehdotusta julkisyhteisön vahingonkorvausvastuuta koskevan lainsäädännön uudistamiseksi. Työryhmän toimeksiantoa laajennettiin 31.5.2022 käsittämään myös vapaudenmenetyksiä koskevan korvaussääntelyn uudistaminen. Työryhmä laati luonnosehdotuksen hallituksen esitykseksi vahingonkorvauslain ja eräiden muiden lakien muuttamiseksi. Työryhmän toimikausi päättyi 30.11.2022.
Vuonna 1974 voimaan tulleeseen vahingonkorvauslakiin ei sen lähes 50 vuoden voimassaoloaikana ole juurikaan tehty muutoksia. Vahingonkorvauslain soveltamisympäristö on kuitenkin perusoikeuksien, Euroopan ihmisoikeussopimuksen ja Euroopan unionin oikeuden vuoksi muuttunut. Myös pakkokeinolain ja poliisilain mukaisten toimivaltuuksien käyttämiseen sekä vapaudenmenetykseen liittyvien korvaussäännösten on jo eräiden aiempien hankkeiden yhteydessä katsottu edellyttävän lainsäädännön päivittämistä.
Tavoitteet
Esityksen tavoitteena on poistaa vahingonkorvauslaista ne julkisyhteisön korvausvelvollisuutta rajoittavat säännökset, joita ei voida pitää enää välttämättöminä. Tavoitteena on myös edistää perus- ja ihmisoikeuksien toteutumista ottamalla vahingonkorvauslakiin nimenomaiset säännökset perus- ja ihmisoikeuden loukkauksella aiheutetun vahingon korvaamisesta. Julkishallinnon asiakkaan asemaa pyritään parantamaan laajentamalla julkisyhteisön korvausvelvollisuutta siitä vahingosta, joka aiheutetaan virheellisellä viranomaisinformaatiolla.
Muihin lakeihin kuin vahingonkorvauslakiin liittyvien uudistusten tavoitteena on laajentaa valtion ankaraa vastuuta niistä vahingoista, jotka aiheutuvat syyttömille tai muille aiheettomista rangaistuksista tai pakkokeinoista taikka viranomaisen muista pakkotoimista.
Muihin lakeihin kuin vahingonkorvauslakiin liittyvien uudistusten tavoitteena on laajentaa valtion ankaraa vastuuta niistä vahingoista, jotka aiheutuvat syyttömille tai muille aiheettomista rangaistuksista tai pakkokeinoista taikka viranomaisen muista pakkotoimista.
Linkit
https://oikeusministerio.fi/hanke?tunnus=OM045:00/2021 - Julkisyhteisön vahingonkorvausvastuu -hankesivu.
https://oikeusministerio.fi/sv/projekt?tunnus=OM045:00/2021 - Offentliga samfunds skadeståndsansvar -projektsida.
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-400-282-0 - Julkisyhteisön vahingonkorvausvastuu -työryhmän mietintö.
Aikataulu
Lausunnot pyydetään antamaan lausuntopalvelu.fi:n kautta viimeistään 15.3.2022.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunto pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Lausuntopalautteen käsittelyn helpottamiseksi oikeusministeriö pyytää, että lausunto jaotellaan mahdollisuuksien mukaan lausuntopyynnössä ilmoitettujen väliotsikoiden mukaisesti. Lausunnon antamiseksi ei tarvitse vastata jokaiseen kysymykseen, vaan lausunnonantaja arvioi, mihin asioihin se keskittyy lausunnossaan. Lisäksi pyydetään, että lausunnossa ei tarpeettomasti toisteta mietinnön sisältöä; jos toisto on esimerkiksi lausunnon sisäisen käsittelyn, kuten hyväksymisprosessin vuoksi välttämätöntä, pyydämme, että esityksen sisällön kuvailu ja lausunnonantajan varsinaiset kannanotot erotetaan selvästi toisistaan (esim. "Luonnoksen mukaan ... Lausunnonantaja katsoo, että ...").
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet -> Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Lausuntopalautteen käsittelyn helpottamiseksi oikeusministeriö pyytää, että lausunto jaotellaan mahdollisuuksien mukaan lausuntopyynnössä ilmoitettujen väliotsikoiden mukaisesti. Lausunnon antamiseksi ei tarvitse vastata jokaiseen kysymykseen, vaan lausunnonantaja arvioi, mihin asioihin se keskittyy lausunnossaan. Lisäksi pyydetään, että lausunnossa ei tarpeettomasti toisteta mietinnön sisältöä; jos toisto on esimerkiksi lausunnon sisäisen käsittelyn, kuten hyväksymisprosessin vuoksi välttämätöntä, pyydämme, että esityksen sisällön kuvailu ja lausunnonantajan varsinaiset kannanotot erotetaan selvästi toisistaan (esim. "Luonnoksen mukaan ... Lausunnonantaja katsoo, että ...").
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet -> Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Valmistelijat
Lisätietoja antaa erityisasiantuntija Kalle Mäenpää, puh. 029 5150063, sähköposti [email protected]
Jakelu:
Ahvenanmaan maakunta | ||
Akava ry | ||
eduskunnan oikeusasiamies | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Eläketurvakeskus | ||
Espoon kaupunki | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Finanssiala | ||
Helsingin hallinto-oikeus | ||
Helsingin hovioikeus | ||
Helsingin kaupunki | ||
Helsingin käräjäoikeus | ||
Helsingin poliisilaitos | ||
Helsingin yliopiston kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutti | ||
Helsingin yliopiston oikeustieteellinen tiedekunta | ||
Henkilövahinkoasiain neuvottelukunta | ||
Hämeenlinnan hallinto-oikeus | ||
Ihmisoikeuskeskus | ||
Ihmisoikeusliitto | ||
Invalidiliitto ry | ||
Itä-Suomen hallinto-oikeus | ||
Itä-Suomen hovioikeus | ||
Itä-Suomen poliisilaitos | ||
Itä-Suomen yliopiston oikeustieteiden laitos | ||
Joensuun kaupunki | ||
Julkiset oikeusavustajat ry | ||
Kaakkois-Suomen poliisilaitos | ||
Kainuun hyvinvointialue | ||
Kela | ||
Keskuskauppakamari | ||
Keskusrikospoliisi | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
korkein hallinto-oikeus | ||
korkein oikeus | ||
Kuluttajaliitto ry | ||
Lapin poliisilaitos | ||
Lapin yliopiston oikeustieteiden tiedekunta | ||
Lappeenrannan kaupunki | ||
Lapsiasianvaltuutetun toimisto | ||
liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikennevakuutuskeskus | ||
Lounais-Suomen poliisilaitos | ||
Luvan saaneet oikeudenkäyntiavustajat ry | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maanmittauslaitos | ||
Oikeuspoliittinen yhdistys Demla ry | ||
opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Oulun kaupunki | ||
Oulun käräjäoikeus | ||
Pirkanmaan hyvinvointialue | ||
Pirkanmaan käräjäoikeus | ||
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Savon hyvinvointialue | ||
Pohjois-Suomen hallinto-oikeus | ||
Poliisihallitus | ||
puolustusministeriö | ||
Puolustusvoimat | ||
Rajavartiolaitos | ||
Rikosseuraamuslaitos | ||
Rovaniemen kaupunki | ||
sisäministeriö | ||
Sisä-Suomen poliisilaitos | ||
Sosiaali- ja terveysalan valvontavirasto Valvira | ||
sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suojelupoliisi | ||
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK | ||
Suomen Asianajajaliitto | ||
Suomen evankelis-luterilainen kirkko | ||
Suomen kuntaliitto | ||
Suomen Lakimiesliitto | ||
Suomen ortodoksinen kirkko | ||
Suomen Poliisijärjestöjen Liitto ry | ||
Suomen tuomariliitto | ||
Suomen Yrittäjät ry | ||
Tampereen kaupunki | ||
Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos | ||
Tietoliikenteen ja tietotekniikan keskusliitto Ficom ry | ||
Toimihenkilökeskusjärjestö STTK | ||
Tulli | ||
Tuomioistuinvirasto | ||
Turun hallinto-oikeus | ||
Turun kaupunki | ||
Turun yliopiston oikeustieteellinen tiedekunta | ||
työ- ja elinkeinoministeriö | ||
ulkoministeriö | ||
Vaasan hallinto-oikeus | ||
Vaasan hovioikeus | ||
Vakuutus- ja rahoitusneuvonta FINE | ||
Valtakunnansyyttäjän toimisto | ||
Valtakunnanvoudin kanslia | ||
Valtiokonttori | ||
valtioneuvoston oikeuskansleri | ||
valtiovarainministeriö | ||
Vammaisfoorumi ry | ||
Vammaisten henkilöiden oikeuksien neuvottelukunta VANE | ||
Vanhan Vaasan sairaala | ||
Varsinais-Suomen hyvinvointialue | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutetun toimisto | ||
ympäristöministeriö |
Asiasanat
julkisyhteisöt
pakkokeinot
vahingonkorvauslaki
velvoiteoikeus
offentliga samfund
tvångsmedel
skadeståndslagen
obligationsrätt
vapaudenriisto
frihetsberövande