Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Arbetsgruppsbetänkande om en reform av lagstiftningen om offentliga samfunds skadeståndsansvar
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/18255/2021
Svarstiden gick ut: 15.3.2023
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Justitieministeriet begär ert utlåtande om ett arbetsgruppsbetänkande om en reform av lagstiftningen om offentliga samfunds skadeståndsansvar. I betänkandet föreslås det att skadeståndslagen (412/1974) ändras och att det stiftas en ny lag om ersättningar till följd av frihetsberövande och andra tvångsmedel, som ersätter lagen om ersättning av statens medel som till följd av frihetsberövande skall betalas till oskyldigt häktad eller dömd (422/1974). Dessutom föreslås det att det görs ändringar i vissa andra lagar.
Bakgrund
Enligt regeringsprogrammet för statsminister Sanna Marins regering ska bestämmelserna om offentliga samfunds skadeståndsansvar i skadeståndslagen ses över (s. 88). Vidare är ett allmänt mål i regeringsprogrammet en fungerande demokrati och en högklassig lagstiftning som tryggar de grundläggande och mänskliga rättigheterna (s. 87).
Den 17 augusti 2021 tillsatte justitieministeriet en arbetsgrupp för att bereda ett förslag till reform av lagstiftningen om offentliga samfunds skadeståndsansvar. Arbetsgruppens uppdrag utvidgades den 31 maj 2022 till att också omfatta en reform av de ersättningsbestämmelser som gäller frihetsberövande. Arbetsgruppen utarbetade ett förslag till en regeringsproposition om ändring av skadeståndslagen och vissa andra lagar. Arbetsgruppens mandat gick ut den 30 november 2022.
I skadeståndslagen, som trädde i kraft 1974, har inga större ändringar gjorts under dess nästan 50 år långa giltighetstid. Skadeståndslagens tillämpningsmiljö har dock förändrats med anledning av de grundläggande fri- och rättigheterna, Europakonventionen och EU-rätten. Redan i samband med tidigare projekt har det ansetts att också ersättningsbestämmelserna om frihetsberövande och användningen av befogenheter enligt tvångsmedelslagen och polislagen förutsätter uppdatering av lagstiftningen.
Den 17 augusti 2021 tillsatte justitieministeriet en arbetsgrupp för att bereda ett förslag till reform av lagstiftningen om offentliga samfunds skadeståndsansvar. Arbetsgruppens uppdrag utvidgades den 31 maj 2022 till att också omfatta en reform av de ersättningsbestämmelser som gäller frihetsberövande. Arbetsgruppen utarbetade ett förslag till en regeringsproposition om ändring av skadeståndslagen och vissa andra lagar. Arbetsgruppens mandat gick ut den 30 november 2022.
I skadeståndslagen, som trädde i kraft 1974, har inga större ändringar gjorts under dess nästan 50 år långa giltighetstid. Skadeståndslagens tillämpningsmiljö har dock förändrats med anledning av de grundläggande fri- och rättigheterna, Europakonventionen och EU-rätten. Redan i samband med tidigare projekt har det ansetts att också ersättningsbestämmelserna om frihetsberövande och användningen av befogenheter enligt tvångsmedelslagen och polislagen förutsätter uppdatering av lagstiftningen.
Målsättningar
Syftet med propositionen är att upphäva de bestämmelser i skadeståndslagen som begränsar offentliga samfunds ersättningsskyldighet och som inte längre kan anses vara nödvändiga. Ett ytterligare mål är att främja de grundläggande fri- och rättigheterna och de mänskliga rättigheterna genom att i skadeståndslagen ta in uttryckliga bestämmelser om ersättning för skada som orsakats av kränkning av de grundläggande fri- och rättigheterna eller de mänskliga rättigheterna. Syftet är också att förbättra kundens ställning i den offentliga förvaltningen genom att utvidga offentliga samfunds ersättningsskyldighet för sådan skada som orsakas av felaktig myndighetsinformation.
Syftet med reformen av de andra lagarna än skadeståndslagen är att utvidga statens strikta ansvar för de skador som orsakas oskyldiga eller andra genom obefogade straff eller obefogad användning av tvångsmedel eller myndigheters andra tvångsåtgärder.
Syftet med reformen av de andra lagarna än skadeståndslagen är att utvidga statens strikta ansvar för de skador som orsakas oskyldiga eller andra genom obefogade straff eller obefogad användning av tvångsmedel eller myndigheters andra tvångsåtgärder.
Länkar:
https://oikeusministerio.fi/hanke?tunnus=OM045:00/2021 - Julkisyhteisön vahingonkorvausvastuu -hankesivu.
https://oikeusministerio.fi/sv/projekt?tunnus=OM045:00/2021 - Offentliga samfunds skadeståndsansvar -projektsida.
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-400-282-0 - Julkisyhteisön vahingonkorvausvastuu -työryhmän mietintö.
Tidtabell
Lämna in utlåtandet via tjänsten utlåtande.fi senast den 15 mars 2023.
Svarsanvisningar för mottagare
Vi ber er att lämna ert utlåtande genom att svara på den begäran om utlåtande som finns i tjänsten utlåtande.fi. Utlåtandet behöver inte skickas separat per e-post eller post.
För att underlätta behandlingen av svaren ber justitieministeriet att utlåtandet i den mån det är möjligt delas in enligt de mellanrubriker som finns i begäran om utlåtande. Man behöver inte svara på varje fråga för att lämna in ett utlåtande. Den som lämnar utlåtandet avgör själv vilka frågor utlåtandet ska fokusera på. Dessutom ber vi att innehållet i betänkandet inte återges i utlåtandet i onödan. Om det exempelvis för remissinstansens interna behandling av utlåtandet är nödvändigt att återge innehållet, ber vi att beskrivningen av förslaget och remissinstansens ställningstaganden tydligt skiljs åt (exempelvis ”Enligt förslaget ... Remissinstansen anser att ...”).
För att kunna lämna ett utlåtande måste den som svarar registrera sig och logga in i tjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur tjänsten används finns på webbplatsen utlåtande.fi under fliken Anvisningar> Bruksanvisningar. Om ni behöver hjälp med att använda tjänsten kan ni kontakta [email protected].
Alla utlåtanden är offentliga och de publiceras i tjänsten utlåtande.fi.
För att underlätta behandlingen av svaren ber justitieministeriet att utlåtandet i den mån det är möjligt delas in enligt de mellanrubriker som finns i begäran om utlåtande. Man behöver inte svara på varje fråga för att lämna in ett utlåtande. Den som lämnar utlåtandet avgör själv vilka frågor utlåtandet ska fokusera på. Dessutom ber vi att innehållet i betänkandet inte återges i utlåtandet i onödan. Om det exempelvis för remissinstansens interna behandling av utlåtandet är nödvändigt att återge innehållet, ber vi att beskrivningen av förslaget och remissinstansens ställningstaganden tydligt skiljs åt (exempelvis ”Enligt förslaget ... Remissinstansen anser att ...”).
För att kunna lämna ett utlåtande måste den som svarar registrera sig och logga in i tjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur tjänsten används finns på webbplatsen utlåtande.fi under fliken Anvisningar> Bruksanvisningar. Om ni behöver hjälp med att använda tjänsten kan ni kontakta [email protected].
Alla utlåtanden är offentliga och de publiceras i tjänsten utlåtande.fi.
Beredare
Mer informations ges av specialsakkunnig Kalle Mäenpää, tfn 029 5150063, e-post [email protected].
Sändlista:
Ahvenanmaan maakunta | ||
Akava ry | ||
eduskunnan oikeusasiamies | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Eläketurvakeskus | ||
Espoon kaupunki | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Finanssiala | ||
Helsingin hallinto-oikeus | ||
Helsingin hovioikeus | ||
Helsingin kaupunki | ||
Helsingin käräjäoikeus | ||
Helsingin poliisilaitos | ||
Helsingin yliopiston kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutti | ||
Helsingin yliopiston oikeustieteellinen tiedekunta | ||
Henkilövahinkoasiain neuvottelukunta | ||
Hämeenlinnan hallinto-oikeus | ||
Ihmisoikeuskeskus | ||
Ihmisoikeusliitto | ||
Invalidiliitto ry | ||
Itä-Suomen hallinto-oikeus | ||
Itä-Suomen hovioikeus | ||
Itä-Suomen poliisilaitos | ||
Itä-Suomen yliopiston oikeustieteiden laitos | ||
Joensuun kaupunki | ||
Julkiset oikeusavustajat ry | ||
Kaakkois-Suomen poliisilaitos | ||
Kainuun hyvinvointialue | ||
Kela | ||
Keskuskauppakamari | ||
Keskusrikospoliisi | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
korkein hallinto-oikeus | ||
korkein oikeus | ||
Kuluttajaliitto ry | ||
Lapin poliisilaitos | ||
Lapin yliopiston oikeustieteiden tiedekunta | ||
Lappeenrannan kaupunki | ||
Lapsiasianvaltuutetun toimisto | ||
liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikennevakuutuskeskus | ||
Lounais-Suomen poliisilaitos | ||
Luvan saaneet oikeudenkäyntiavustajat ry | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maanmittauslaitos | ||
Oikeuspoliittinen yhdistys Demla ry | ||
opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Oulun kaupunki | ||
Oulun käräjäoikeus | ||
Pirkanmaan hyvinvointialue | ||
Pirkanmaan käräjäoikeus | ||
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Savon hyvinvointialue | ||
Pohjois-Suomen hallinto-oikeus | ||
Poliisihallitus | ||
puolustusministeriö | ||
Puolustusvoimat | ||
Rajavartiolaitos | ||
Rikosseuraamuslaitos | ||
Rovaniemen kaupunki | ||
sisäministeriö | ||
Sisä-Suomen poliisilaitos | ||
Sosiaali- ja terveysalan valvontavirasto Valvira | ||
sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suojelupoliisi | ||
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK | ||
Suomen Asianajajaliitto | ||
Suomen evankelis-luterilainen kirkko | ||
Suomen kuntaliitto | ||
Suomen Lakimiesliitto | ||
Suomen ortodoksinen kirkko | ||
Suomen Poliisijärjestöjen Liitto ry | ||
Suomen tuomariliitto | ||
Suomen Yrittäjät ry | ||
Tampereen kaupunki | ||
Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos | ||
Tietoliikenteen ja tietotekniikan keskusliitto Ficom ry | ||
Toimihenkilökeskusjärjestö STTK | ||
Tulli | ||
Tuomioistuinvirasto | ||
Turun hallinto-oikeus | ||
Turun kaupunki | ||
Turun yliopiston oikeustieteellinen tiedekunta | ||
työ- ja elinkeinoministeriö | ||
ulkoministeriö | ||
Vaasan hallinto-oikeus | ||
Vaasan hovioikeus | ||
Vakuutus- ja rahoitusneuvonta FINE | ||
Valtakunnansyyttäjän toimisto | ||
Valtakunnanvoudin kanslia | ||
Valtiokonttori | ||
valtioneuvoston oikeuskansleri | ||
valtiovarainministeriö | ||
Vammaisfoorumi ry | ||
Vammaisten henkilöiden oikeuksien neuvottelukunta VANE | ||
Vanhan Vaasan sairaala | ||
Varsinais-Suomen hyvinvointialue | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutetun toimisto | ||
ympäristöministeriö |
Ämnesord
julkisyhteisöt
pakkokeinot
vahingonkorvauslaki
velvoiteoikeus
offentliga samfund
tvångsmedel
skadeståndslagen
obligationsrätt
vapaudenriisto
frihetsberövande