Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esitykseksi Kevasta annetun lain muuttamisesta ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/28720/2023
Vastausaika on päättynyt: 10.4.2024
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Valtiovarainministeriö pyytää lausuntoanne luonnoksesta hallituksen esitykseksi Kevasta annetun lain muuttamisesta ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi.
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi Kevasta annettua lakia (66/2016) siten, että Kevan valvonta siirrettäisiin kokonaisuudessaan valtiovarainministeriöltä Finanssivalvonnan tehtäväksi. Lakiin lisättäisiin Finanssivalvonnan valvontatehtäväänsä tarvitsemat toimivaltasäännökset. Valvonnan siirrosta aiheutuvat säännösmuutokset tehtäisiin myös Finanssivalvonnasta annettuun lakiin (878/2008) sekä Finanssivalvonnan valvontamaksuista annettuun lakiin (1209/2023).
Lisäksi Kevasta annettua lakia muutettaisiin siten, että Kevan hallitukselle ja toimitusjohtajalle asetetut erityiset kelpoisuusvaatimukset ja toimintavelvoitteet vastaisivat pääsääntöisesti työeläkeyhtiöiden johdolle asetettuja vaatimuksia ja velvoitteita. Lakiin tehtäisiin myös useita pienempiä muutoksia.
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi Kevasta annettua lakia (66/2016) siten, että Kevan valvonta siirrettäisiin kokonaisuudessaan valtiovarainministeriöltä Finanssivalvonnan tehtäväksi. Lakiin lisättäisiin Finanssivalvonnan valvontatehtäväänsä tarvitsemat toimivaltasäännökset. Valvonnan siirrosta aiheutuvat säännösmuutokset tehtäisiin myös Finanssivalvonnasta annettuun lakiin (878/2008) sekä Finanssivalvonnan valvontamaksuista annettuun lakiin (1209/2023).
Lisäksi Kevasta annettua lakia muutettaisiin siten, että Kevan hallitukselle ja toimitusjohtajalle asetetut erityiset kelpoisuusvaatimukset ja toimintavelvoitteet vastaisivat pääsääntöisesti työeläkeyhtiöiden johdolle asetettuja vaatimuksia ja velvoitteita. Lakiin tehtäisiin myös useita pienempiä muutoksia.
Tausta
Kevan toiminnan yleinen valvonta on tällä hetkellä säädetty valtiovarainministeriön tehtäväksi, kun taas Kevan sijoitustoiminnan valvonta kuuluu Finanssivalvonnalle. Valvontavastuun jakautuminen ministeriön ja Finanssivalvonnan kesken on osoittautunut jossain määrin ongelmalliseksi muun muassa sen vuoksi, että ministeriöt eivät lähtökohtaisesti ole valvontaorganisaatioita ja Finanssivalvonta ei voi nykysääntelyn puitteissa valvoa Kevan hallintoa huolimatta hallinnon ja sijoitustoiminnan keskinäisestä yhteydestä. Myös eduskunnan valiokunnat ovat ottaneet asiaan kantaa ja esittäneet, että Kevaa koskevien valvontaoikeuksien sekä valvontavastuiden tulisi muodostaa selkeä ja toimiva kokonaisuus.
Tällä hetkellä Kevan johtoa koskevat vaatimukset ja toimintavelvoitteet poikkeavat työeläkeyhtiöiden hallitusten jäsenille ja toimitusjohtajille työeläkevakuutusyhtiöistä annetussa laissa säädetyistä kelpoisuusvaatimuksista ja toimintavelvoitteista. Lähtökohtaisesti kelpoisuusvaatimusten tulisi olla työeläkeyhtiöissä ja Kevassa soveltuvin osin samanlaiset ottaen huomioon esimerkiksi yhteinen toimiala ja Kevan sijoitustoiminnan laajuus. Kevan toimitusjohtajan kelpoisuusvaatimuksia koskevaan sääntelyyn on ottanut kantaa myös eduskunnan talousvaliokunta, joka on pitänyt sääntelyn symmetrisyyden vuoksi tärkeänä, että kelpoisuusvaatimuksia kehitettäisiin yhdenmukaisemmiksi työeläkeyhtiöiden toimitusjohtajilta nykyisin edellytettyjen vaatimusten kanssa.
Tällä hetkellä Kevan johtoa koskevat vaatimukset ja toimintavelvoitteet poikkeavat työeläkeyhtiöiden hallitusten jäsenille ja toimitusjohtajille työeläkevakuutusyhtiöistä annetussa laissa säädetyistä kelpoisuusvaatimuksista ja toimintavelvoitteista. Lähtökohtaisesti kelpoisuusvaatimusten tulisi olla työeläkeyhtiöissä ja Kevassa soveltuvin osin samanlaiset ottaen huomioon esimerkiksi yhteinen toimiala ja Kevan sijoitustoiminnan laajuus. Kevan toimitusjohtajan kelpoisuusvaatimuksia koskevaan sääntelyyn on ottanut kantaa myös eduskunnan talousvaliokunta, joka on pitänyt sääntelyn symmetrisyyden vuoksi tärkeänä, että kelpoisuusvaatimuksia kehitettäisiin yhdenmukaisemmiksi työeläkeyhtiöiden toimitusjohtajilta nykyisin edellytettyjen vaatimusten kanssa.
Tavoitteet
Esityksen tavoitteena on selkeyttää ja tehostaa Kevan toiminnan valvontaa sekä poistaa nykyiseen, valtiovarainministeriön ja Finanssivalvonnan kesken jaettuun valvontaan ja ministeriön valvontarooliin liittyviä katvealueita ja ristiriitatilanteita.
Tavoitteena on myös tarkentaa Kevan hallituksen jäseniä ja toimitusjohtajaa koskevia erityisiä kelpoisuusvaatimuksia ja toimintavelvoitteita siten, että Kevasta annetun lain sääntely takaisi toimitusjohtajan osaamisen ja asiantuntemuksen sekä sen ammattitaitoisen ja luotettavan toiminnan.
Tavoitteena on myös tarkentaa Kevan hallituksen jäseniä ja toimitusjohtajaa koskevia erityisiä kelpoisuusvaatimuksia ja toimintavelvoitteita siten, että Kevasta annetun lain sääntely takaisi toimitusjohtajan osaamisen ja asiantuntemuksen sekä sen ammattitaitoisen ja luotettavan toiminnan.
Linkit
https://vm.fi/hanke?tunnus=VM130:00/2023 - Linkki hankkeeseen valtioneuvoston hankeikkunassa
https://vm.fi/sv/projekt?tunnus=VM130:00/2023 - Länk till projektet på statsrådets webbplats
Liitteet:
HE-luonnos Keva-laki 29.2.2024.pdf - Esitysluonnos
RP-utkast Keva-lagen 29.2.2024.pdf - Lagförslag
Aikataulu
Lausunnot pyydetään toimittamaan viimeistään 10.4.2024.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään antamaan lausuntopalvelu.fi:ssä. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Lausuntoja voivat antaa muutkin kuin jakelussa mainitut.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivuilta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivuilta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Valmistelijat
Lisätietoja valtiovarainministeriössä antaa hallitusneuvos Ville Koponen, etunimi.sukunimi(at)gov.fi, p. 02955 30504
Jakelu:
Ammattiliitto Pro | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Eläketurvakeskus | ||
Espoon kaupunki - Esbo stad | ||
Finanssiala | ||
Finanssivalvonta | ||
Helsingin kaupunki - Helsingfors stad | ||
Hyvil Oy | ||
Joensuun kaupunki | ||
Julkisalan neuvottejärjestö Juko ry | ||
Julkisen alan unioni JAU ry | ||
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL | ||
Jämsän kaupunki | ||
Kainuun hyvinvointialue | ||
Kansallinen Kokoomus | ||
Kansaneläkelaitos | ||
Keravan kaupunki | ||
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Keva | ||
Kouvolan kaupunki | ||
Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT | ||
Kuusamon kaupunki | ||
Liike Nyt | ||
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Oulun kaupunki | ||
Perussuomalaiset | ||
Pohjois-Savon hyvinvointialue | ||
Rovaniemen kaupunki | ||
Satakunnan hyvinvointialue | ||
Sosiaali- ja terveysalan neuvottelujärjestö Sote Ry | ||
Sosiaali- ja terveysalan neuvottelujärjestö Sote Ry | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomen evankelis-luterilainen kirkko | ||
Suomen Keskusta | ||
Suomen Kristillisdemokraatit | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Suomen Pankki | ||
Suomen ruotsalainen kansanpuolue | ||
Suomen sosiaalidemokraattinen puolue | ||
Tampereen kaupunki | ||
Turun kaupunki - Åbo stad | ||
Työeläkevakuuttajat Tela ry | ||
Vaasan kaupunki - Vasa stad | ||
Vantaan kaupunki - Vanda stad | ||
Vasemmistoliitto | ||
Vihreä liitto |
Asiasanat
Finanssivalvonta
Finansinspektionen
eläkelaitokset
Keva
Kevasta annettu laki
Lag om Keva
pensionsanstalter