Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Begäran om utlåtande om utkastet till regeringens proposition med förslag till lag om ändring av lagen om Keva och till vissa lagar som har samband med den
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/28720/2023
Svarstiden gick ut: 10.4.2024
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Finansministeriet ber om ert utlåtande om utkastet till regeringens proposition med förslag till lag om ändring av lagen om Keva och till vissa lagar som har samband med den.
I propositionen föreslås det att lagen om Keva (66/2016) ändras så att tillsynen över Keva i sin helhet överförs från finansministeriet till Finansinspektionen. Till lagen fogas de behörighetsbestämmelser som Finansinspektionen behöver för sin tillsynsuppgift. De ändringar i bestämmelserna som föranleds av överföringen av tillsynen görs också i lagen om Finansinspektionen (878/2008) och i lagen om Finansinspektionens tillsynsavgifter (1209/2023).
Dessutom föreslås det att lagen om Keva ändras så att de särskilda behörighetsvillkor och verksamhetsskyldigheter som ställs på Kevas styrelse och verkställande direktör i regel motsvarar de krav och skyldigheter som ställs på ledningen för arbetspensionsbolagen. I lagen föreslås också flera mindre ändringar.Bakgrund
Den allmänna tillsynen över Kevas verksamhet har för närvarande ålagts finansministeriet, medan tillsynen över Kevas placeringsverksamhet hör till Finansinspektionen. Fördelningen av tillsynsansvaret mellan ministeriet och Finansinspektionen har visat sig vara något problematisk bland annat därför att ministerierna i princip inte är tillsynsorganisationer och Finansinspektionen inte inom ramen för de nuvarande bestämmelserna kan utöva tillsyn över Kevas förvaltning oberoende av sambandet mellan förvaltningen och placeringsverksamheten. Även vissa riksdagsutskott har tagit ställning till frågan och föreslagit att tillsynsrättigheterna och tillsynsansvaret i fråga om Keva bör bilda en tydlig och fungerande helhet.
För närvarande avviker de krav och verksamhetsskyldigheter som gäller Kevas ledning från de behörighetsvillkor och verksamhetsskyldigheter som föreskrivs för arbetspensionsbolagens styrelseledamöter och verkställande direktörer i lagen om arbetspensionsförsäkringsbolag (354/1997). Utgångspunkten är att behörighetsvillkoren i arbetspensionsbolag och Keva i tillämpliga delar ska vara desamma till exempel med beaktande av den gemensamma branschen och omfattningen av Kevas placeringsverksamhet. Också riksdagens ekonomiutskott har tagit ställning till bestämmelserna om behörighetsvillkoren för Kevas verkställande direktör. För att bestämmelserna ska vara symmetriska har utskottet ansett det viktigt att behörighetsvillkoren utvecklas så att de blir enhetligare med de krav som för närvarande ställs på arbetspensionsbolagens verkställande direktörer.
Målsättningar
Syftet med lagberedningsprojektet är att förtydliga och effektivisera tillsynen över Kevas verksamhet samt att avlägsna skuggområden och konfliktsituationer i anslutning till den nuvarande tillsynen som fördelas mellan finansministeriet och Finansinspektionen och ministeriets tillsynsroll.
Ett ytterligare mål är att precisera de särskilda behörighetsvillkor och verksamhetsskyldigheter som gäller Kevas styrelseledamöter och verkställande direktör så att bestämmelserna i lagen om Keva garanterar verkställande direktörens kompetens och sakkunskap samt dess yrkeskunniga och tillförlitliga verksamhet.
Ett ytterligare mål är att precisera de särskilda behörighetsvillkor och verksamhetsskyldigheter som gäller Kevas styrelseledamöter och verkställande direktör så att bestämmelserna i lagen om Keva garanterar verkställande direktörens kompetens och sakkunskap samt dess yrkeskunniga och tillförlitliga verksamhet.
Länkar:
https://vm.fi/hanke?tunnus=VM130:00/2023 - Linkki hankkeeseen valtioneuvoston hankeikkunassa
https://vm.fi/sv/projekt?tunnus=VM130:00/2023 - Länk till projektet på statsrådets webbplats
Bilagor:
HE-luonnos Keva-laki 29.2.2024.pdf - Esitysluonnos
RP-utkast Keva-lagen 29.2.2024.pdf - Lagförslag
Tidtabell
Vi ber er lämna in utlåtandena senast den 10 april 2024.
Svarsanvisningar för mottagare
Vi ber er lämna ert utlåtande i tjänsten utlåtande.fi. Utlåtandet behöver inte sändas in separat per e-post eller post. Även andra än de som nämns i sändlistan kan lämna ett utlåtande.
För att kunna lämna ett utlåtande måste ni registrera er och logga in på utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur tjänsten används finns på webbplatsen utlåtande.fi under fliken Anvisningar> Bruksanvisningar. Om ni behöver hjälp med att använda tjänsten kan ni ta kontakt på e-postadressen [email protected].
Alla utlåtanden är offentliga och de publiceras i webbtjänsten utlåtande.fi.
För att kunna lämna ett utlåtande måste ni registrera er och logga in på utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur tjänsten används finns på webbplatsen utlåtande.fi under fliken Anvisningar> Bruksanvisningar. Om ni behöver hjälp med att använda tjänsten kan ni ta kontakt på e-postadressen [email protected].
Alla utlåtanden är offentliga och de publiceras i webbtjänsten utlåtande.fi.
Beredare
Ytterligare information ges vid finansministeriet av regeringsråd Ville Koponen, förnamn.efternamn(at)gov.fi, tel. 02955 30504
Sändlista:
Ammattiliitto Pro | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Eläketurvakeskus | ||
Espoon kaupunki - Esbo stad | ||
Finanssiala | ||
Finanssivalvonta | ||
Helsingin kaupunki - Helsingfors stad | ||
Hyvil Oy | ||
Joensuun kaupunki | ||
Julkisalan neuvottejärjestö Juko ry | ||
Julkisen alan unioni JAU ry | ||
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL | ||
Jämsän kaupunki | ||
Kainuun hyvinvointialue | ||
Kansallinen Kokoomus | ||
Kansaneläkelaitos | ||
Keravan kaupunki | ||
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Keva | ||
Kouvolan kaupunki | ||
Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT | ||
Kuusamon kaupunki | ||
Liike Nyt | ||
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Oulun kaupunki | ||
Perussuomalaiset | ||
Pohjois-Savon hyvinvointialue | ||
Rovaniemen kaupunki | ||
Satakunnan hyvinvointialue | ||
Sosiaali- ja terveysalan neuvottelujärjestö Sote Ry | ||
Sosiaali- ja terveysalan neuvottelujärjestö Sote Ry | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomen evankelis-luterilainen kirkko | ||
Suomen Keskusta | ||
Suomen Kristillisdemokraatit | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Suomen Pankki | ||
Suomen ruotsalainen kansanpuolue | ||
Suomen sosiaalidemokraattinen puolue | ||
Tampereen kaupunki | ||
Turun kaupunki - Åbo stad | ||
Työeläkevakuuttajat Tela ry | ||
Vaasan kaupunki - Vasa stad | ||
Vantaan kaupunki - Vanda stad | ||
Vasemmistoliitto | ||
Vihreä liitto |
Ämnesord
Finanssivalvonta
Finansinspektionen
eläkelaitokset
Keva
Kevasta annettu laki
Lag om Keva
pensionsanstalter