Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Sosiaali-, terveys- sekä työ- ja elinkeinojen yhteisten palvelujen sanasto
Lausuntopyynnön diaarinumero: TEM/1429/00.04.03/2019
Vastausaika on päättynyt: 8.10.2019
Lausuntopyynnön taustatiedot
Johdanto
Työ- ja elinkeinoministeriö ja Sanastokeskus TSK pyytävät lausuntoanne luonnoksesta Sosiaali-, terveys- sekä työ- ja elinkeinoalojen yhteisten palvelujen sanastoksi.
Tausta
Työ- ja elinkeinoministeriö ja Sanastokeskus TSK käynnistivät keväällä 2019 sanastoprojektin laatiakseen työ- ja elinkeinoministeriön sekä sosiaali- ja terveysministeriön yhteisille palveluille harmonisoidut käsitekuvaukset.
Sanastoa laadittaessa on hyödynnetty aiemmin tehtyjä sanastoja, kuten Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen kesällä 2019 julkaistua Sosiaalialan tiedonhallinnan sanastoa ja vuonna 2018 julkaistua Kelan terminologista sanastoa.
Sanastoa laadittaessa on hyödynnetty aiemmin tehtyjä sanastoja, kuten Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen kesällä 2019 julkaistua Sosiaalialan tiedonhallinnan sanastoa ja vuonna 2018 julkaistua Kelan terminologista sanastoa.
Tavoitteet
Sanastoprojektin tavoitteena on koota sanasto, joka selvittää työ- ja elinkeinoministeriön sekä sosiaali- ja terveysministeriön keskeisten yhteisten palvelujen käsitteiden sisällöt ja antaa tarvittavat suositukset suomenkielisestä termistöstä. Palveluihin liittyvät käsitteet pyritään määrittelemään siten, että niitä voidaan käyttää yhdenmukaisesti esimerkiksi säädösvalmistelussa.
Työn tuloksena syntyneessä Sosiaali-, terveys- sekä työ- ja elinkeinoalojen yhteisten palvelujen sanaston luonnoksessa on esitetty suomenkielisinä termitietueina ja käsitekaavioina noin 30:n aihepiiriin kuuluvan käsitteen tiedot.
Sanastosta saatuja lausuntoja käytetään hyväksi sanaston viimeistelyssä. Niillä voi vaikuttaa niin suomenkielisiin termeihin kuin määritelmiin ja huomautuksiin.
Työn tuloksena syntyneessä Sosiaali-, terveys- sekä työ- ja elinkeinoalojen yhteisten palvelujen sanaston luonnoksessa on esitetty suomenkielisinä termitietueina ja käsitekaavioina noin 30:n aihepiiriin kuuluvan käsitteen tiedot.
Sanastosta saatuja lausuntoja käytetään hyväksi sanaston viimeistelyssä. Niillä voi vaikuttaa niin suomenkielisiin termeihin kuin määritelmiin ja huomautuksiin.
Liitteet:
Sotete-sanasto_lausuntoluonnos_2019-09-12.pdf - SOSIAALI-, TERVEYS- SEKÄ TYÖ- JA ELINKEINOALOJEN YHTEISTEN PALVELUJEN SANASTO (lausuntoluonnos)
Aikataulu
Lausunnot pyydetään jättämään viimeistään 7.10.2019
Vastausohjeet vastaanottajille
Voitte kommentoida organisaation tai yksittäisen henkilön nimissä. Pyydämme käyttämään kommentointiin lausuntopalvelua, koska se tarjoaa rakenteisen tavan kerätä ja käsitellä palaute.
Sanastossa käsitteet on esitetty sekä numeroituina termitietueina että käsitejärjestelmiä kuvaavina kaavioina. Termitietueet ja käsitekaaviot on tarkoitettu toisiaan tukeviksi esitysmuodoiksi, joista molemmista pyydetään kommentteja. Sanaston rakenteesta ja sanastossa käytettävistä merkinnöistä on annettu tarkempaa tietoa sanastoluonnoksen alussa.
Termitietueessa esitellään termit, joita käsitteestä suositetaan käytettäväksi, sekä mahdolliset termit, joita käytetään mutta joita ei haluta suosittaa. Tämän lisäksi annetaan määritelmä, joka kuvaa käsitteen sisällön. Määritelmän tarkoituksena on yksilöidä käsite ja erottaa se lähikäsitteistä. Määritelmän lisäksi annetaan usein yksi tai useampia huomautuksia, joissa annetaan lisätietoa käsitteestä, kuten esimerkkejä tai tietoa termien käytöstä.
Käsitekaaviot havainnollistavat käsitteiden välisiä suhteita ja auttavat hahmottamaan käsitteiden muodostamia kokonaisuuksia. Kaavioihin on otettu mukaan käsitteen numero, ensisijainen suositettava suomenkielinen termi ja käsitteen määritelmä ilman muita termitietueessa esitettyjä tietoja.
Sosiaali-, terveys- sekä työ- ja elinkeinoalojen yhteisten palvelujen sanaston käsitteiden kokonaisuus on jaettu kolmeen osa-alueeseen: palvelut, suunnitelmat sekä asiakkaat ja asiantuntijat.
Kaikenlaiset sanastoa koskevat kommentit ovat tervetulleita. Lausunto voi sisältää kannanottoja sekä sanastoon kokonaisuutena että sen osiin. Olisi esimerkiksi arvokasta kuulla, mikäli sanastosta puuttuu tärkeitä käsitteitä tai mikäli käsitteiden kuvaukset tai käsitteiden väliset suhteet on esitetty väärin tai harhaanjohtavasti. Pyydämme konkreettisia parannusehdotuksia niistä sanaston kohdista, joista olette eri mieltä.
Sanastossa käsitteet on esitetty sekä numeroituina termitietueina että käsitejärjestelmiä kuvaavina kaavioina. Termitietueet ja käsitekaaviot on tarkoitettu toisiaan tukeviksi esitysmuodoiksi, joista molemmista pyydetään kommentteja. Sanaston rakenteesta ja sanastossa käytettävistä merkinnöistä on annettu tarkempaa tietoa sanastoluonnoksen alussa.
Termitietueessa esitellään termit, joita käsitteestä suositetaan käytettäväksi, sekä mahdolliset termit, joita käytetään mutta joita ei haluta suosittaa. Tämän lisäksi annetaan määritelmä, joka kuvaa käsitteen sisällön. Määritelmän tarkoituksena on yksilöidä käsite ja erottaa se lähikäsitteistä. Määritelmän lisäksi annetaan usein yksi tai useampia huomautuksia, joissa annetaan lisätietoa käsitteestä, kuten esimerkkejä tai tietoa termien käytöstä.
Käsitekaaviot havainnollistavat käsitteiden välisiä suhteita ja auttavat hahmottamaan käsitteiden muodostamia kokonaisuuksia. Kaavioihin on otettu mukaan käsitteen numero, ensisijainen suositettava suomenkielinen termi ja käsitteen määritelmä ilman muita termitietueessa esitettyjä tietoja.
Sosiaali-, terveys- sekä työ- ja elinkeinoalojen yhteisten palvelujen sanaston käsitteiden kokonaisuus on jaettu kolmeen osa-alueeseen: palvelut, suunnitelmat sekä asiakkaat ja asiantuntijat.
Kaikenlaiset sanastoa koskevat kommentit ovat tervetulleita. Lausunto voi sisältää kannanottoja sekä sanastoon kokonaisuutena että sen osiin. Olisi esimerkiksi arvokasta kuulla, mikäli sanastosta puuttuu tärkeitä käsitteitä tai mikäli käsitteiden kuvaukset tai käsitteiden väliset suhteet on esitetty väärin tai harhaanjohtavasti. Pyydämme konkreettisia parannusehdotuksia niistä sanaston kohdista, joista olette eri mieltä.
Valmistelijat
Lisätietoja antaa terminologi Sirpa Suhonen [email protected]
Sosiaali-, terveys- sekä työ- ja elinkeinoalojen yhteisten palvelujen sanastoa on valmisteltu yhteistyössä eri organisaatioiden kanssa. Sanastotyön rahoituksesta on vastannut työ- ja elinkeinoministeriö.
Sanastoa valmistelevaan työryhmään kuuluvat:
Lari Anttonen, työ- ja elinkeinoministeriö
Ahti Avikainen, työ- ja elinkeinoministeriö
Pirjo Juvonen-Posti, Työterveyslaitos
Virpi Kalliokuusi, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
Ritva Liukonen, sosiaali- ja terveysministeriö
Nina Nevala, Työterveyslaitos
Sari Nissinen, Työterveyslaitos
Ritva Partinen, sosiaali- ja terveysministeriö
Sirpa Suhonen, sanastoprojektin terminologi, Sanastokeskus TSK
Sosiaali-, terveys- sekä työ- ja elinkeinoalojen yhteisten palvelujen sanastoa on valmisteltu yhteistyössä eri organisaatioiden kanssa. Sanastotyön rahoituksesta on vastannut työ- ja elinkeinoministeriö.
Sanastoa valmistelevaan työryhmään kuuluvat:
Lari Anttonen, työ- ja elinkeinoministeriö
Ahti Avikainen, työ- ja elinkeinoministeriö
Pirjo Juvonen-Posti, Työterveyslaitos
Virpi Kalliokuusi, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
Ritva Liukonen, sosiaali- ja terveysministeriö
Nina Nevala, Työterveyslaitos
Sari Nissinen, Työterveyslaitos
Ritva Partinen, sosiaali- ja terveysministeriö
Sirpa Suhonen, sanastoprojektin terminologi, Sanastokeskus TSK
Jakelu:
eksote | ||
Ely-Keskus | ||
Ely-Keskus | ||
Ely-Keskus | ||
Ely-Keskus | ||
Ely-Keskus | ||
Ely-Keskus | ||
Ely-Keskus | ||
Ely-Keskus | ||
Ely-Keskus | ||
Ely-Keskus | ||
Ely-Keskus | ||
Ely-Keskus | ||
Ely-Keskus | ||
Ely-Keskus | ||
Ely-Keskus | ||
Ely-Keskus | ||
espoo | ||
essote | ||
hel | ||
Hel | ||
Hel | ||
Hel | ||
hyvinkaa | ||
hämeenlinna | ||
iisalmi | ||
Ilmarinen | ||
Joensuu | ||
Jyvaskyla | ||
kajaani | ||
Kela | ||
Kela | ||
Kela | ||
Kela | ||
Keva | ||
Kuntaliitto | ||
kuopio | ||
kymsote | ||
lahti | ||
lapinliitto | ||
lohja | ||
Mehilainen | ||
mänttä-vilppula | ||
pieksamaki | ||
pietarsaari | ||
pori | ||
porvoo | ||
rauma | ||
savonlinna | ||
seinajoki | ||
soite | ||
Soste | ||
Tampere | ||
Tampere | ||
tem | ||
tem | ||
Terveystalo | ||
Te-Toimisto | ||
Te-Toimisto | ||
Te-Toimisto | ||
Te-Toimisto | ||
Te-Toimisto | ||
Te-Toimisto | ||
Te-Toimisto | ||
Te-Toimisto | ||
Te-Toimisto | ||
Te-Toimisto | ||
Te-Toimisto | ||
Te-Toimisto | ||
Te-Toimisto | ||
Te-Toimisto | ||
Te-Toimisto | ||
Thl | ||
Tpy | ||
vaasa | ||
valkeakoski | ||
vantaa | ||
varkaus | ||
Varma. | ||
viitasaari |
Asiasanat
sanastotyö
sosiaalipalvelut
terveyspalvelut
työ- ja elinkeinopalvelut