Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Sosiaali-, terveys- sekä työ- ja elinkeinojen yhteisten palvelujen sanasto
Diarienummer för begäran om utlåtande: TEM/1429/00.04.03/2019
Svarstiden gick ut: 8.10.2019
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Työ- ja elinkeinoministeriö ja Sanastokeskus TSK pyytävät lausuntoanne luonnoksesta Sosiaali-, terveys- sekä työ- ja elinkeinoalojen yhteisten palvelujen sanastoksi.
Bakgrund
Työ- ja elinkeinoministeriö ja Sanastokeskus TSK käynnistivät keväällä 2019 sanastoprojektin laatiakseen työ- ja elinkeinoministeriön sekä sosiaali- ja terveysministeriön yhteisille palveluille harmonisoidut käsitekuvaukset.
Sanastoa laadittaessa on hyödynnetty aiemmin tehtyjä sanastoja, kuten Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen kesällä 2019 julkaistua Sosiaalialan tiedonhallinnan sanastoa ja vuonna 2018 julkaistua Kelan terminologista sanastoa.
Sanastoa laadittaessa on hyödynnetty aiemmin tehtyjä sanastoja, kuten Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen kesällä 2019 julkaistua Sosiaalialan tiedonhallinnan sanastoa ja vuonna 2018 julkaistua Kelan terminologista sanastoa.
Målsättningar
Sanastoprojektin tavoitteena on koota sanasto, joka selvittää työ- ja elinkeinoministeriön sekä sosiaali- ja terveysministeriön keskeisten yhteisten palvelujen käsitteiden sisällöt ja antaa tarvittavat suositukset suomenkielisestä termistöstä. Palveluihin liittyvät käsitteet pyritään määrittelemään siten, että niitä voidaan käyttää yhdenmukaisesti esimerkiksi säädösvalmistelussa.
Työn tuloksena syntyneessä Sosiaali-, terveys- sekä työ- ja elinkeinoalojen yhteisten palvelujen sanaston luonnoksessa on esitetty suomenkielisinä termitietueina ja käsitekaavioina noin 30:n aihepiiriin kuuluvan käsitteen tiedot.
Sanastosta saatuja lausuntoja käytetään hyväksi sanaston viimeistelyssä. Niillä voi vaikuttaa niin suomenkielisiin termeihin kuin määritelmiin ja huomautuksiin.
Työn tuloksena syntyneessä Sosiaali-, terveys- sekä työ- ja elinkeinoalojen yhteisten palvelujen sanaston luonnoksessa on esitetty suomenkielisinä termitietueina ja käsitekaavioina noin 30:n aihepiiriin kuuluvan käsitteen tiedot.
Sanastosta saatuja lausuntoja käytetään hyväksi sanaston viimeistelyssä. Niillä voi vaikuttaa niin suomenkielisiin termeihin kuin määritelmiin ja huomautuksiin.
Liitteet:
Sotete-sanasto_lausuntoluonnos_2019-09-12.pdf - SOSIAALI-, TERVEYS- SEKÄ TYÖ- JA ELINKEINOALOJEN YHTEISTEN PALVELUJEN SANASTO (lausuntoluonnos)
Tidtabell
Lausunnot pyydetään jättämään viimeistään 7.10.2019
Svarsanvisningar för mottagare
Voitte kommentoida organisaation tai yksittäisen henkilön nimissä. Pyydämme käyttämään kommentointiin lausuntopalvelua, koska se tarjoaa rakenteisen tavan kerätä ja käsitellä palaute.
Sanastossa käsitteet on esitetty sekä numeroituina termitietueina että käsitejärjestelmiä kuvaavina kaavioina. Termitietueet ja käsitekaaviot on tarkoitettu toisiaan tukeviksi esitysmuodoiksi, joista molemmista pyydetään kommentteja. Sanaston rakenteesta ja sanastossa käytettävistä merkinnöistä on annettu tarkempaa tietoa sanastoluonnoksen alussa.
Termitietueessa esitellään termit, joita käsitteestä suositetaan käytettäväksi, sekä mahdolliset termit, joita käytetään mutta joita ei haluta suosittaa. Tämän lisäksi annetaan määritelmä, joka kuvaa käsitteen sisällön. Määritelmän tarkoituksena on yksilöidä käsite ja erottaa se lähikäsitteistä. Määritelmän lisäksi annetaan usein yksi tai useampia huomautuksia, joissa annetaan lisätietoa käsitteestä, kuten esimerkkejä tai tietoa termien käytöstä.
Käsitekaaviot havainnollistavat käsitteiden välisiä suhteita ja auttavat hahmottamaan käsitteiden muodostamia kokonaisuuksia. Kaavioihin on otettu mukaan käsitteen numero, ensisijainen suositettava suomenkielinen termi ja käsitteen määritelmä ilman muita termitietueessa esitettyjä tietoja.
Sosiaali-, terveys- sekä työ- ja elinkeinoalojen yhteisten palvelujen sanaston käsitteiden kokonaisuus on jaettu kolmeen osa-alueeseen: palvelut, suunnitelmat sekä asiakkaat ja asiantuntijat.
Kaikenlaiset sanastoa koskevat kommentit ovat tervetulleita. Lausunto voi sisältää kannanottoja sekä sanastoon kokonaisuutena että sen osiin. Olisi esimerkiksi arvokasta kuulla, mikäli sanastosta puuttuu tärkeitä käsitteitä tai mikäli käsitteiden kuvaukset tai käsitteiden väliset suhteet on esitetty väärin tai harhaanjohtavasti. Pyydämme konkreettisia parannusehdotuksia niistä sanaston kohdista, joista olette eri mieltä.
Sanastossa käsitteet on esitetty sekä numeroituina termitietueina että käsitejärjestelmiä kuvaavina kaavioina. Termitietueet ja käsitekaaviot on tarkoitettu toisiaan tukeviksi esitysmuodoiksi, joista molemmista pyydetään kommentteja. Sanaston rakenteesta ja sanastossa käytettävistä merkinnöistä on annettu tarkempaa tietoa sanastoluonnoksen alussa.
Termitietueessa esitellään termit, joita käsitteestä suositetaan käytettäväksi, sekä mahdolliset termit, joita käytetään mutta joita ei haluta suosittaa. Tämän lisäksi annetaan määritelmä, joka kuvaa käsitteen sisällön. Määritelmän tarkoituksena on yksilöidä käsite ja erottaa se lähikäsitteistä. Määritelmän lisäksi annetaan usein yksi tai useampia huomautuksia, joissa annetaan lisätietoa käsitteestä, kuten esimerkkejä tai tietoa termien käytöstä.
Käsitekaaviot havainnollistavat käsitteiden välisiä suhteita ja auttavat hahmottamaan käsitteiden muodostamia kokonaisuuksia. Kaavioihin on otettu mukaan käsitteen numero, ensisijainen suositettava suomenkielinen termi ja käsitteen määritelmä ilman muita termitietueessa esitettyjä tietoja.
Sosiaali-, terveys- sekä työ- ja elinkeinoalojen yhteisten palvelujen sanaston käsitteiden kokonaisuus on jaettu kolmeen osa-alueeseen: palvelut, suunnitelmat sekä asiakkaat ja asiantuntijat.
Kaikenlaiset sanastoa koskevat kommentit ovat tervetulleita. Lausunto voi sisältää kannanottoja sekä sanastoon kokonaisuutena että sen osiin. Olisi esimerkiksi arvokasta kuulla, mikäli sanastosta puuttuu tärkeitä käsitteitä tai mikäli käsitteiden kuvaukset tai käsitteiden väliset suhteet on esitetty väärin tai harhaanjohtavasti. Pyydämme konkreettisia parannusehdotuksia niistä sanaston kohdista, joista olette eri mieltä.
Valmistelijat
Lisätietoja antaa terminologi Sirpa Suhonen [email protected]
Sosiaali-, terveys- sekä työ- ja elinkeinoalojen yhteisten palvelujen sanastoa on valmisteltu yhteistyössä eri organisaatioiden kanssa. Sanastotyön rahoituksesta on vastannut työ- ja elinkeinoministeriö.
Sanastoa valmistelevaan työryhmään kuuluvat:
Lari Anttonen, työ- ja elinkeinoministeriö
Ahti Avikainen, työ- ja elinkeinoministeriö
Pirjo Juvonen-Posti, Työterveyslaitos
Virpi Kalliokuusi, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
Ritva Liukonen, sosiaali- ja terveysministeriö
Nina Nevala, Työterveyslaitos
Sari Nissinen, Työterveyslaitos
Ritva Partinen, sosiaali- ja terveysministeriö
Sirpa Suhonen, sanastoprojektin terminologi, Sanastokeskus TSK
Sosiaali-, terveys- sekä työ- ja elinkeinoalojen yhteisten palvelujen sanastoa on valmisteltu yhteistyössä eri organisaatioiden kanssa. Sanastotyön rahoituksesta on vastannut työ- ja elinkeinoministeriö.
Sanastoa valmistelevaan työryhmään kuuluvat:
Lari Anttonen, työ- ja elinkeinoministeriö
Ahti Avikainen, työ- ja elinkeinoministeriö
Pirjo Juvonen-Posti, Työterveyslaitos
Virpi Kalliokuusi, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
Ritva Liukonen, sosiaali- ja terveysministeriö
Nina Nevala, Työterveyslaitos
Sari Nissinen, Työterveyslaitos
Ritva Partinen, sosiaali- ja terveysministeriö
Sirpa Suhonen, sanastoprojektin terminologi, Sanastokeskus TSK
Sändlista:
eksote | ||
Ely-Keskus | ||
Ely-Keskus | ||
Ely-Keskus | ||
Ely-Keskus | ||
Ely-Keskus | ||
Ely-Keskus | ||
Ely-Keskus | ||
Ely-Keskus | ||
Ely-Keskus | ||
Ely-Keskus | ||
Ely-Keskus | ||
Ely-Keskus | ||
Ely-Keskus | ||
Ely-Keskus | ||
Ely-Keskus | ||
Ely-Keskus | ||
espoo | ||
essote | ||
hel | ||
Hel | ||
Hel | ||
Hel | ||
hyvinkaa | ||
hämeenlinna | ||
iisalmi | ||
Ilmarinen | ||
Joensuu | ||
Jyvaskyla | ||
kajaani | ||
Kela | ||
Kela | ||
Kela | ||
Kela | ||
Keva | ||
Kuntaliitto | ||
kuopio | ||
kymsote | ||
lahti | ||
lapinliitto | ||
lohja | ||
Mehilainen | ||
mänttä-vilppula | ||
pieksamaki | ||
pietarsaari | ||
pori | ||
porvoo | ||
rauma | ||
savonlinna | ||
seinajoki | ||
soite | ||
Soste | ||
Tampere | ||
Tampere | ||
tem | ||
tem | ||
Terveystalo | ||
Te-Toimisto | ||
Te-Toimisto | ||
Te-Toimisto | ||
Te-Toimisto | ||
Te-Toimisto | ||
Te-Toimisto | ||
Te-Toimisto | ||
Te-Toimisto | ||
Te-Toimisto | ||
Te-Toimisto | ||
Te-Toimisto | ||
Te-Toimisto | ||
Te-Toimisto | ||
Te-Toimisto | ||
Te-Toimisto | ||
Thl | ||
Tpy | ||
vaasa | ||
valkeakoski | ||
vantaa | ||
varkaus | ||
Varma. | ||
viitasaari |
Asiasanat
sanastotyö
sosiaalipalvelut
terveyspalvelut
työ- ja elinkeinopalvelut