Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Kuuleminen henkilötunnuksen uudistamista koskevan työryhmän johtoryhmän väliraportista
Lausuntopyynnön diaarinumero: VM068:00/2017
Vastausaika on päättynyt: 8.2.2019
Lausuntopyynnön taustatiedot
Johdanto
Valtiovarainministeriö asetti 21.8.2017 työryhmän selvittämään henkilötunnuksen uudistamista ja valtion takaaman identiteetin hallinnoimista. Työryhmän toimikausi alkoi 1.9.2017 ja päättyy 31.12.2019. Selvitys on ajankohtainen, sillä nykyisen henkilötunnuksen rakenteen, muodostamistavan ja käytön ei ole katsottu vastaavan yhteiskunnan tarpeita pitkällä tähtäimellä. Työryhmän tehtävänä on esittää uusi kansallinen ratkaisu henkilöiden yksilöimiseksi. Tähän kuuluu esitys toimintamalliksi henkilöiden yksilöimiseen Suomessa ja kuvaus viranomaisten roolista henkilöön liittyvien ydintietojen hallinnassa. Tarkoituksena on tuottaa malli, jossa henkilön yksilöivä tunnus ja siihen liittyvät tiedot voidaan hallita erillisinä sekä toiminnallisesti että juridisesti.
Tuottamassaan väliraportissa johtoryhmä esittää kuvauksen henkilön yksilöinnin nykytilasta sekä eräissä muissa maissa käytetyistä sääntelyratkaisuista työryhmässä tähän asti tehdyn selvityksen pohjalta. Tarkoituksena on ollut muodostaa käsitys tämänhetkisestä tilanteesta ja sen ongelmista. Väliraportissa esitetään myös mahdollisia toimintamalleja jatkotyön ja keskustelun pohjaksi. Työryhmä on laatinut kolme vaihtoehtoista mallia sen mukaan, kuinka laajoja muutoksia olisi mahdollista toteuttaa. Tarkempaa vaikutustenarviointia voidaan tehdä vasta, kun on valittu vaihtoehtoiset mallit jatkotyöskentelyn lähtökohdiksi.
Tuottamassaan väliraportissa johtoryhmä esittää kuvauksen henkilön yksilöinnin nykytilasta sekä eräissä muissa maissa käytetyistä sääntelyratkaisuista työryhmässä tähän asti tehdyn selvityksen pohjalta. Tarkoituksena on ollut muodostaa käsitys tämänhetkisestä tilanteesta ja sen ongelmista. Väliraportissa esitetään myös mahdollisia toimintamalleja jatkotyön ja keskustelun pohjaksi. Työryhmä on laatinut kolme vaihtoehtoista mallia sen mukaan, kuinka laajoja muutoksia olisi mahdollista toteuttaa. Tarkempaa vaikutustenarviointia voidaan tehdä vasta, kun on valittu vaihtoehtoiset mallit jatkotyöskentelyn lähtökohdiksi.
Tavoitteet
Väliraportin pohjalta on tarkoitus linjata työn jatkoa ja tunnistaa tarkemmin selvitettäviä kysymyksiä. Johtoryhmän tarkoituksena ei vielä tässä vaiheessa ole ollut antaa valmiita ehdotuksia uudistuksesta. Aihetta koskeva jatkokeskustelu, tarkempi toimintamalliin liittyvien kysymysten ja vaikutusten arviointi sekä eri osapuolten kuuleminen on tarpeen.
Tässä tarkoituksessa valtiovarainministeriö katsoo myös tarpeelliseksi julkaista väliraportin sidosryhmien kannanottoja ja tiedonkeruuta varten. Työn ollessa vielä kesken on tarkoituksenmukaista kuulla laajemmin eri toimijoiden ja sidosryhmien näkemyksiä selvityksen suunnasta. Palautteen ja saatujen tietojen pohjalta arvioidaan jatkoselvityksen painopisteitä ja laajuutta. Kuulemisen tarkoituksena on myös saada uusia näkemyksiä ja tulokulmia jatkotyön tueksi.
Tässä tarkoituksessa valtiovarainministeriö katsoo myös tarpeelliseksi julkaista väliraportin sidosryhmien kannanottoja ja tiedonkeruuta varten. Työn ollessa vielä kesken on tarkoituksenmukaista kuulla laajemmin eri toimijoiden ja sidosryhmien näkemyksiä selvityksen suunnasta. Palautteen ja saatujen tietojen pohjalta arvioidaan jatkoselvityksen painopisteitä ja laajuutta. Kuulemisen tarkoituksena on myös saada uusia näkemyksiä ja tulokulmia jatkotyön tueksi.
Linkit
https://vm.fi/hanke?tunnus=VM068:00/2017 - Hankkeen tiedot valtiovarainministeriön verkkosivuilla
Liitteet:
Henkilötunnuksen_uudistaminen_Johtoryhmän_väliraportti.pdf - Väliraportti
Aikataulu
Valtiovarainministeriö pyytää vastauksia kuulemiseen 8.2.2018 mennessä.
Vastausohjeet vastaanottajille
Vastaukset pyydetään antamaan lausuntopalvelu.fi:ssä. Vastauksia ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Vastauksessa voidaan hyödyntää alla olevia kysymyksiä tai vastaus voidaan antaa muulla tavoin jäsenneltynä avovastauksena tähän tarkoitettuun kysymyskenttään.
Vastauksen antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivuilta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Huomaattehan, että kaikki vastaukset ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Vastauksen antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivuilta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Huomaattehan, että kaikki vastaukset ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Valmistelijat
Lisätietoja antavat erityisasiantuntija Kimmo Mäkinen, +358 29 553 0930, kimmo.makinen(at)vm.fi sekä lainsäädäntöneuvos Maarit Huotari, + 358 29 553 0491, maarit.huotari(at)vm.fi.
Jakelu:
Aalto-yliopisto | ||
Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry | ||
Amnesty International Suomen osasto ry | ||
CSC - Tieteen tietotekniikan keskus Oy | ||
Dreamwear Club ry | ||
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
Electronic Frontier Finland ry | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Elintarviketurvallisuusvirasto | ||
ELY-keskusten ja TE-toimistojen kehittämis- ja hallintokeskus | ||
Eläketurvakeskus | ||
Finanssiala ry | ||
Helsingin yliopisto | ||
Hämeen maistraatti | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Suomen maistraatti | ||
Itä-Suomen yliopisto | ||
Jyväskylän yliopisto | ||
Kaakkois-Suomen maistraatti | ||
Kansallisarkisto | ||
Kansaneläkelaitos | ||
Kaupan liitto | ||
Keskuskauppakamari | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Korkein hallinto-oikeus | ||
Korkein oikeus | ||
Lapin maistraatti | ||
Lappeenrannan teknillinen yliopisto | ||
Lapsiasiavaltuutetun toimisto | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikennevirasto | ||
Liikenteen turvallisuusvirasto | ||
Lounais-Suomen maistraatti | ||
Länsi-Suomen maistraatti | ||
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maahanmuuttovirasto | ||
Maanmittauslaitos | ||
Oikeuskanslerinvirasto | ||
Oikeusministeriö | ||
Oikeusrekisterikeskus | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Opetushallitus | ||
Oulun yliopisto | ||
Palvelualojen työnantajat PALTA ry | ||
Patentti- ja rekisterihallitus | ||
Pohjois-Suomen maistraatti | ||
Poliisihallitus | ||
Puolustusministeriö | ||
Puolustusvoimat | ||
Rajavartiolaitos | ||
Rikosseuraamuslaitos | ||
Seta ry | ||
Sisäministeriö | ||
Sisä-Suomen maistraatti | ||
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suojelupoliisi | ||
Suomen Asianajajaliitto | ||
Suomen Kuntaliitto ry | ||
Suomen Lakimiesliitto | ||
Suomen ohjelmistoyrittäjät ry | ||
Suomen Yrittäjät ry | ||
Svenska handelshögskolan | ||
Taideyliopisto | ||
Tampereen teknillinen yliopisto | ||
Tampereen yliopisto | ||
Tasa-arvovaltuutetun toimisto | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
TIEKE Tietoyhteiskunnan kehittämiskeskus ry | ||
Tieto- ja viestintätekniikan ammattilaiset TIVIA ry | ||
Tietoliikenteen ja tietotekniikan keskusliitto, FiCom ry | ||
Tietosuojavaltuutetun toimisto | ||
Tilastokeskus | ||
Translasten ja -nuorten perheet ry | ||
Transparency International Suomi ry | ||
Trasek ry | ||
Tulli | ||
Turun yliopisto | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulkoasiainministeriö | ||
Uudenmaan maistraatti | ||
Vaasan yliopisto | ||
Valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan eettinen neuvottelukunta ETENE | ||
Valtiokonttori | ||
Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus | ||
Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Verohallinto | ||
Viestintävirasto | ||
Väestörekisterikeskus | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutetun toimisto | ||
Ylioppilastutkintolautakunta | ||
Ympäristöministeriö | ||
Åbo Akademi |
Asiasanat
tietojärjestemät
väestötietojärjestelmä
Tiedonhallinta
henkilöllisyys
henkilötunnus