Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Kuuleminen henkilötunnuksen uudistamista koskevan työryhmän johtoryhmän väliraportista
Diarienummer för begäran om utlåtande: VM068:00/2017
Svarstiden gick ut: 8.2.2019
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Valtiovarainministeriö asetti 21.8.2017 työryhmän selvittämään henkilötunnuksen uudistamista ja valtion takaaman identiteetin hallinnoimista. Työryhmän toimikausi alkoi 1.9.2017 ja päättyy 31.12.2019. Selvitys on ajankohtainen, sillä nykyisen henkilötunnuksen rakenteen, muodostamistavan ja käytön ei ole katsottu vastaavan yhteiskunnan tarpeita pitkällä tähtäimellä. Työryhmän tehtävänä on esittää uusi kansallinen ratkaisu henkilöiden yksilöimiseksi. Tähän kuuluu esitys toimintamalliksi henkilöiden yksilöimiseen Suomessa ja kuvaus viranomaisten roolista henkilöön liittyvien ydintietojen hallinnassa. Tarkoituksena on tuottaa malli, jossa henkilön yksilöivä tunnus ja siihen liittyvät tiedot voidaan hallita erillisinä sekä toiminnallisesti että juridisesti.
Tuottamassaan väliraportissa johtoryhmä esittää kuvauksen henkilön yksilöinnin nykytilasta sekä eräissä muissa maissa käytetyistä sääntelyratkaisuista työryhmässä tähän asti tehdyn selvityksen pohjalta. Tarkoituksena on ollut muodostaa käsitys tämänhetkisestä tilanteesta ja sen ongelmista. Väliraportissa esitetään myös mahdollisia toimintamalleja jatkotyön ja keskustelun pohjaksi. Työryhmä on laatinut kolme vaihtoehtoista mallia sen mukaan, kuinka laajoja muutoksia olisi mahdollista toteuttaa. Tarkempaa vaikutustenarviointia voidaan tehdä vasta, kun on valittu vaihtoehtoiset mallit jatkotyöskentelyn lähtökohdiksi.
Tuottamassaan väliraportissa johtoryhmä esittää kuvauksen henkilön yksilöinnin nykytilasta sekä eräissä muissa maissa käytetyistä sääntelyratkaisuista työryhmässä tähän asti tehdyn selvityksen pohjalta. Tarkoituksena on ollut muodostaa käsitys tämänhetkisestä tilanteesta ja sen ongelmista. Väliraportissa esitetään myös mahdollisia toimintamalleja jatkotyön ja keskustelun pohjaksi. Työryhmä on laatinut kolme vaihtoehtoista mallia sen mukaan, kuinka laajoja muutoksia olisi mahdollista toteuttaa. Tarkempaa vaikutustenarviointia voidaan tehdä vasta, kun on valittu vaihtoehtoiset mallit jatkotyöskentelyn lähtökohdiksi.
Målsättningar
Väliraportin pohjalta on tarkoitus linjata työn jatkoa ja tunnistaa tarkemmin selvitettäviä kysymyksiä. Johtoryhmän tarkoituksena ei vielä tässä vaiheessa ole ollut antaa valmiita ehdotuksia uudistuksesta. Aihetta koskeva jatkokeskustelu, tarkempi toimintamalliin liittyvien kysymysten ja vaikutusten arviointi sekä eri osapuolten kuuleminen on tarpeen.
Tässä tarkoituksessa valtiovarainministeriö katsoo myös tarpeelliseksi julkaista väliraportin sidosryhmien kannanottoja ja tiedonkeruuta varten. Työn ollessa vielä kesken on tarkoituksenmukaista kuulla laajemmin eri toimijoiden ja sidosryhmien näkemyksiä selvityksen suunnasta. Palautteen ja saatujen tietojen pohjalta arvioidaan jatkoselvityksen painopisteitä ja laajuutta. Kuulemisen tarkoituksena on myös saada uusia näkemyksiä ja tulokulmia jatkotyön tueksi.
Tässä tarkoituksessa valtiovarainministeriö katsoo myös tarpeelliseksi julkaista väliraportin sidosryhmien kannanottoja ja tiedonkeruuta varten. Työn ollessa vielä kesken on tarkoituksenmukaista kuulla laajemmin eri toimijoiden ja sidosryhmien näkemyksiä selvityksen suunnasta. Palautteen ja saatujen tietojen pohjalta arvioidaan jatkoselvityksen painopisteitä ja laajuutta. Kuulemisen tarkoituksena on myös saada uusia näkemyksiä ja tulokulmia jatkotyön tueksi.
Linkit
https://vm.fi/hanke?tunnus=VM068:00/2017 - Hankkeen tiedot valtiovarainministeriön verkkosivuilla
Liitteet:
Henkilötunnuksen_uudistaminen_Johtoryhmän_väliraportti.pdf - Väliraportti
Tidtabell
Valtiovarainministeriö pyytää vastauksia kuulemiseen 8.2.2018 mennessä.
Svarsanvisningar för mottagare
Vastaukset pyydetään antamaan lausuntopalvelu.fi:ssä. Vastauksia ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Vastauksessa voidaan hyödyntää alla olevia kysymyksiä tai vastaus voidaan antaa muulla tavoin jäsenneltynä avovastauksena tähän tarkoitettuun kysymyskenttään.
Vastauksen antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivuilta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Huomaattehan, että kaikki vastaukset ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Vastauksen antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivuilta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Huomaattehan, että kaikki vastaukset ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Valmistelijat
Lisätietoja antavat erityisasiantuntija Kimmo Mäkinen, +358 29 553 0930, kimmo.makinen(at)vm.fi sekä lainsäädäntöneuvos Maarit Huotari, + 358 29 553 0491, maarit.huotari(at)vm.fi.
Sändlista:
Aalto-yliopisto | ||
Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry | ||
Amnesty International Suomen osasto ry | ||
CSC - Tieteen tietotekniikan keskus Oy | ||
Dreamwear Club ry | ||
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
Electronic Frontier Finland ry | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Elintarviketurvallisuusvirasto | ||
ELY-keskusten ja TE-toimistojen kehittämis- ja hallintokeskus | ||
Eläketurvakeskus | ||
Finanssiala ry | ||
Helsingin yliopisto | ||
Hämeen maistraatti | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Suomen maistraatti | ||
Itä-Suomen yliopisto | ||
Jyväskylän yliopisto | ||
Kaakkois-Suomen maistraatti | ||
Kansallisarkisto | ||
Kansaneläkelaitos | ||
Kaupan liitto | ||
Keskuskauppakamari | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Korkein hallinto-oikeus | ||
Korkein oikeus | ||
Lapin maistraatti | ||
Lappeenrannan teknillinen yliopisto | ||
Lapsiasiavaltuutetun toimisto | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikennevirasto | ||
Liikenteen turvallisuusvirasto | ||
Lounais-Suomen maistraatti | ||
Länsi-Suomen maistraatti | ||
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maahanmuuttovirasto | ||
Maanmittauslaitos | ||
Oikeuskanslerinvirasto | ||
Oikeusministeriö | ||
Oikeusrekisterikeskus | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Opetushallitus | ||
Oulun yliopisto | ||
Palvelualojen työnantajat PALTA ry | ||
Patentti- ja rekisterihallitus | ||
Pohjois-Suomen maistraatti | ||
Poliisihallitus | ||
Puolustusministeriö | ||
Puolustusvoimat | ||
Rajavartiolaitos | ||
Rikosseuraamuslaitos | ||
Seta ry | ||
Sisäministeriö | ||
Sisä-Suomen maistraatti | ||
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suojelupoliisi | ||
Suomen Asianajajaliitto | ||
Suomen Kuntaliitto ry | ||
Suomen Lakimiesliitto | ||
Suomen ohjelmistoyrittäjät ry | ||
Suomen Yrittäjät ry | ||
Svenska handelshögskolan | ||
Taideyliopisto | ||
Tampereen teknillinen yliopisto | ||
Tampereen yliopisto | ||
Tasa-arvovaltuutetun toimisto | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
TIEKE Tietoyhteiskunnan kehittämiskeskus ry | ||
Tieto- ja viestintätekniikan ammattilaiset TIVIA ry | ||
Tietoliikenteen ja tietotekniikan keskusliitto, FiCom ry | ||
Tietosuojavaltuutetun toimisto | ||
Tilastokeskus | ||
Translasten ja -nuorten perheet ry | ||
Transparency International Suomi ry | ||
Trasek ry | ||
Tulli | ||
Turun yliopisto | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulkoasiainministeriö | ||
Uudenmaan maistraatti | ||
Vaasan yliopisto | ||
Valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan eettinen neuvottelukunta ETENE | ||
Valtiokonttori | ||
Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus | ||
Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Verohallinto | ||
Viestintävirasto | ||
Väestörekisterikeskus | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutetun toimisto | ||
Ylioppilastutkintolautakunta | ||
Ympäristöministeriö | ||
Åbo Akademi |
Asiasanat
tietojärjestemät
väestötietojärjestelmä
Tiedonhallinta
henkilöllisyys
henkilötunnus