
Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esitykseksi sosiaali- ja terveystietojen toissijaisesta käytöstä annetun lain ja eräiden muiden lakien muuttamisesta
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/12299/2024
Vastausaika päättyy: 14.4.2025
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Sosiaali- ja terveysministeriö pyytää lausuntoanne luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi sosiaali- ja terveystietojen toissijaisesta käytöstä annetun lain ja eräiden muiden lakien muuttamisesta. Myös muut kuin jakelussa mainitut tahot voivat antaa asiassa lausuntonsa.
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi sosiaali- ja terveystietojen toissijaisesta käytöstä annettua lakia ja eräitä siihen liittyviä lakeja hallitusohjelman tavoitteiden mukaisesti. Toisiolain korjaamisen tavoitteena on helpottaa sosiaali- ja terveystietojen turvallista hyödyntämistä toisiokäytössä ja varmistaa, että Suomi on mahdollisimman houkutteleva toimintaympäristö rekisteritutkimukselle ja kliiniselle tutkimukselle. Samalla tavoitteena on varmistaa kansalaisten henkilötietojen suoja ja tietojen tietoturvallinen käsittely toisiokäytössä.
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi sosiaali- ja terveystietojen toissijaisesta käytöstä annettua lakia ja eräitä siihen liittyviä lakeja hallitusohjelman tavoitteiden mukaisesti. Toisiolain korjaamisen tavoitteena on helpottaa sosiaali- ja terveystietojen turvallista hyödyntämistä toisiokäytössä ja varmistaa, että Suomi on mahdollisimman houkutteleva toimintaympäristö rekisteritutkimukselle ja kliiniselle tutkimukselle. Samalla tavoitteena on varmistaa kansalaisten henkilötietojen suoja ja tietojen tietoturvallinen käsittely toisiokäytössä.
Tausta
Laki sosiaali- ja terveystietojen toissijaisesta käytöstä (552/2019, toisiolaki) tuli voimaan 1.5.2019. Toisiolain tarkoituksena on luoda edellytykset sosiaali- ja terveydenhuollon palvelutoiminnassa syntyvien henkilötasoisten asiakastietojen sekä muiden terveyteen ja hyvinvointiin liittyvien henkilötietojen käytölle tilastointiin, tutkimukseen, kehittämis- ja innovaatiotoimintaan, opetukseen, tietojohtamiseen, viranomaisohjaukseen ja -valvontaan sekä viranomaisten suunnittelu- ja selvitystehtäviin. Laki mahdollistaa sosiaali- ja terveydenhuollon asiakas- ja potilastiedon hyödyntämisen muussa kuin kyseisen tiedon alkuperäisessä käyttötarkoituksessa.
Toisiolain voimassaoloaikana on ilmennyt haasteita liittyen lainsäädännössä määriteltyihin toisiokäytön reunaehtoihin. Hallitusohjelman yhtenä tavoitteena on ratkaista sote-tiedon toisiolain ja -käytön haasteet niin, että voidaan edistää Suomessa tehtävää tutkimusta ja mahdollisuutta hyödyntää tietoa.
Sosiaali- ja terveysministeriö asetti hankkeen tueksi toisiolain korjaamisen ja tutkimuslainsäädännön selkiyttämisen työryhmän (STM113:00/2024). Työryhmässä on arvioitu toisiolain nykytilaan liittyviä ongelmakohtia sekä koottu asiantuntemukseen perustuvia toimenpide-ehdotuksia tunnistettujen ongelmakohtien korjaamiseksi.
Toisiolain voimassaoloaikana on ilmennyt haasteita liittyen lainsäädännössä määriteltyihin toisiokäytön reunaehtoihin. Hallitusohjelman yhtenä tavoitteena on ratkaista sote-tiedon toisiolain ja -käytön haasteet niin, että voidaan edistää Suomessa tehtävää tutkimusta ja mahdollisuutta hyödyntää tietoa.
Sosiaali- ja terveysministeriö asetti hankkeen tueksi toisiolain korjaamisen ja tutkimuslainsäädännön selkiyttämisen työryhmän (STM113:00/2024). Työryhmässä on arvioitu toisiolain nykytilaan liittyviä ongelmakohtia sekä koottu asiantuntemukseen perustuvia toimenpide-ehdotuksia tunnistettujen ongelmakohtien korjaamiseksi.
Tavoitteet
Hankkeen tavoitteena on mahdollistaa houkutteleva toimintaympäristö sekä kotimaisille että kansainvälisille tutkimus-, kehittämis- ja innovaatioalan toimijoille kansalaisten oikeuksia ja yksityisyyttä kunnioittaen sekä kansallisen turvallisuuden varmistaen. Muutosehdotusten tavoitteena on myös edistää hallitusohjelman mukaista Terveys- ja hyvinvointialan kasvuohjelmaa.
Keskeiset muutosehdotukset mahdollistaisivat aiempaa joustavamman ja hajautetumman mallin toisiolain mukaisten tietolupien, tietopyyntöjen ja tietoaineistojen käsittelyssä. Lisäksi muutokset edistäisivät kansainvälistä tutkimusyhteistyötä säätämällä mahdollisuudesta luovuttaa tietoaineistoja turvallisiin ulkomaisiin käyttöympäristöihin. Toisiokäytön maksujen läpinäkyvyyttä ja yhdenvertaisuutta lisättäisiin. Lisäksi mahdollistettaisiin anonymisoitujen tietojen käsittely aiempaa joustavammin. Tarkoituksena on myös helpottaa rekisteritietojen käsittelyä kliinisissä tutkimuksissa.
Keskeiset muutosehdotukset mahdollistaisivat aiempaa joustavamman ja hajautetumman mallin toisiolain mukaisten tietolupien, tietopyyntöjen ja tietoaineistojen käsittelyssä. Lisäksi muutokset edistäisivät kansainvälistä tutkimusyhteistyötä säätämällä mahdollisuudesta luovuttaa tietoaineistoja turvallisiin ulkomaisiin käyttöympäristöihin. Toisiokäytön maksujen läpinäkyvyyttä ja yhdenvertaisuutta lisättäisiin. Lisäksi mahdollistettaisiin anonymisoitujen tietojen käsittely aiempaa joustavammin. Tarkoituksena on myös helpottaa rekisteritietojen käsittelyä kliinisissä tutkimuksissa.
Linkit
https://stm.fi/hanke?tunnus=STM040:00/2024 - Hankesivut - Projektsidor
Liitteet:
Aikataulu
Lausunnot pyydetään jättämään 14.4.2025 mennessä.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään jättämään osoitteessa lausuntopalvelu.fi. Lausuntoja voi lähettää myös osoitteeseen [email protected]. Saatteeseen pyydetään laittamaan diaarinumero VN/12299/2024 ja säädösvalmisteluhankkeen tunniste STM040:00/2024. Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi-sivustolla ja hankerekisterissä. Lausuntopyyntö on nähtävissä myös sosiaali- ja terveysministeriön verkkosivuilla osoitteessa http://stm.fi/lausuntopyynnot.
Valmistelijat
Jakelu:
Aalto yliopisto | ||
Ahvenanmaan maakuntahallitus | ||
AKAVA | ||
Ammattikorkeakoulu Arcada | ||
Ammattikorkeakoulu Novia | ||
Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry | ||
Attendo | ||
Auria biopankki | ||
Business Finland | ||
Centria ammattikorkeakoulu | ||
CSC – Tieteen tietotekniikan keskus oy | ||
Diakonia-ammattikorkeakoulu | ||
Digi- ja väestötietovirasto DVV | ||
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Eläketurvakeskus | ||
Etelä-Karjalan hyvinvointialue | ||
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Etelä-Savon hyvinvointialue | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
ETLA Elinkeinoelämän tutkimuslaitos | ||
FCG Finnish Consulting Group Oy | ||
FINBB – Biopankkien osuuskunta | ||
FinnGen-hanke | ||
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu | ||
HARSO ry | ||
Harvinaiset-verkosto | ||
Helsingin biopankki | ||
Helsingin kaupunki | ||
Helsingin yliopisto | ||
Hematologinen Biopankki | ||
Humanistinen ammattikorkeakoulu | ||
HUS-yhtymä | ||
Hyvinvointiala HALI ry | ||
Hämeen ammattikorkeakoulu | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Suomen Biopankki | ||
Itä-Suomen yliopisto | ||
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Jyväskylän ammattikorkeakoulu | ||
Jyväskylän yliopisto | ||
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu | ||
Kainuun hyvinvointialue | ||
Kajaanin ammattikorkeakoulu | ||
Kansaneläkelaitos Kela | ||
Kanta-Hämeen hyvinvointialue | ||
Karelia-ammattikorkeakoulu | ||
Kehitysvammaliitto | ||
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Keski-Suomen biopankki | ||
Keski-Suomen hyvinvointialue | ||
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
KPMG | ||
Kuntaliitto | ||
Kymenlaakson hyvinvointialue | ||
Kynnys ry | ||
LAB-ammattikorkeakoulu | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin ammattikorkeakoulu | ||
Lapin hyvinvointialue | ||
Lapin yliopisto | ||
Lappeenrannan–Lahden teknillinen yliopisto LUT | ||
Lapsiasiavaltuutettu | ||
Laurea-ammattikorkeakoulu | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö LVM | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea | ||
Lääketeollisuus ry | ||
Mehiläinen Oy | ||
Metropolia Ammattikorkeakoulu | ||
Nixu Oyj | ||
Nordic Healthcare Group Oy NHG | ||
Oikeuskanslerin virasto | ||
Oikeusministeriö OM | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö OKM | ||
Oulun ammattikorkeakoulu | ||
Oulun yliopisto | ||
Pellervon taloustutkimus | ||
Pihlajalinna Oyj | ||
Pirkanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Savon hyvinvointialue | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Pohjois-Suomen biopankki | ||
Päijät-Hämeen hyvinvointialue | ||
Rinnakkaislääketeollisuus ry | ||
Sailab – MedTech Finland ry | ||
Satakunnan ammattikorkeakoulu | ||
Satakunnan hyvinvointialue | ||
Savonia-ammattikorkeakoulu | ||
Seinäjoen ammattikorkeakoulu | ||
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira | ||
SOSTE Suomen sosiaali- ja terveys ry | ||
Suomalainen lääkäriseura Duodecim | ||
Suomen Akatemia | ||
Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra | ||
Suomen Lääkäriliitto | ||
Suomen Perinnöllisyyslääkäriyhdistys ry | ||
Suomen Potilasliitto | ||
Suomen Terveystalon Biopankki | ||
Suomen yliopistojen rehtorineuvosto UNIFI ry | ||
Syöpäjärjestöt | ||
Tampereen ammattikorkeakoulu | ||
Tampereen biopankki | ||
Tampereen yliopisto | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL | ||
Terveystalo | ||
Terveysteknologia ry – Healthtech Finland | ||
THL biopankki | ||
Tieteentekijöiden liitto | ||
Tietolupaviranomainen Findata | ||
Tietosuojavaltuutetun toimisto | ||
Tilastokeskus | ||
Traficom | ||
Turun ammattikorkeakoulu | ||
Turun yliopisto | ||
Tutkimuseettinen neuvottelukunta TENK | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö TEM | ||
Työterveyslaitos TTL | ||
Vaasan ammattikorkeakoulu | ||
Vaasan yliopisto | ||
Valtakunnallinen lääketieteellinen tutkimuseettinen toimikunta TUKIJA | ||
Valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan eettinen neuvottelukunta ETENE | ||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT | ||
Valtiovarainministeriö VM | ||
Vammaisfoorumi | ||
Vammaisten henkilöiden oikeuksien neuvottelukunta VANE | ||
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue | ||
Varsinais-Suomen hyvinvointialue | ||
Veripalvelun biopankki | ||
Åbo Akademi | ||
Ålands hälsö- och sjukvård |
Asiasanat
tutkimus
toisiokäyttö
Toisiolaki