
Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Begäran om utlåtande om utkastet till regeringens proposition med förslag till lag om ändring av lagen om sekundär användning av personuppgifter inom social- och hälsovården och av vissa andra lagar
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/12299/2024
Svarstiden går ut: 14.4.2025
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Social- och hälsovårdsministeriet ber om ert utlåtande om utkastet till regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av lagen om sekundär användning av personuppgifter inom social- och hälsovården och av vissa andra lagar. Även andra än de som nämns i sändlistan kan yttra sig i ärendet.
I denna proposition föreslås det att lagen om sekundär användning av personuppgifter inom social- och hälsovården och vissa lagar som har samband med den ändras i enlighet med målen i regeringsprogrammet. Syftet med korrigeringen av lagen om sekundär användning är att underlätta ett tryggt utnyttjande av social- och hälsouppgifter vid sekundär användning och att säkerställa att Finland är en så attraktiv verksamhetsmiljö som möjligt för registerforskning och klinisk forskning. Samtidigt är målet att säkerställa skyddet för medborgarnas personuppgifter och en informationssäker behandling av uppgifterna vid sekundär användning.
I denna proposition föreslås det att lagen om sekundär användning av personuppgifter inom social- och hälsovården och vissa lagar som har samband med den ändras i enlighet med målen i regeringsprogrammet. Syftet med korrigeringen av lagen om sekundär användning är att underlätta ett tryggt utnyttjande av social- och hälsouppgifter vid sekundär användning och att säkerställa att Finland är en så attraktiv verksamhetsmiljö som möjligt för registerforskning och klinisk forskning. Samtidigt är målet att säkerställa skyddet för medborgarnas personuppgifter och en informationssäker behandling av uppgifterna vid sekundär användning.
Bakgrund
Lagen om sekundär användning av personuppgifter inom social- och hälsovården (552/2019, lagen om sekundär användning) trädde i kraft den 1 maj 2019. Syftet med lagen om sekundär användning är att skapa förutsättningar för användning av kunduppgifter på personnivå som uppkommer inom serviceverksamheten inom social- och hälsovården samt av andra personuppgifter som gäller hälsa och välbefinnande för statistikföring, forskning, utvecklings- och innovationsverksamhet, undervisning, informationsledning, myndighetsstyrning och myndighetstillsyn samt myndigheternas planerings- och utredningsuppgifter. Lagen gör det möjligt att utnyttja klient- och patientuppgifter inom social- och hälsovården för andra ändamål än det ursprungliga.
Under giltighetstiden för lagen om sekundär användning har det framkommit utmaningar i anslutning till de specialvillkor för sekundär användning som fastställts i lagstiftningen. Ett av målen i regeringsprogrammet är att lösa utmaningarna med lagen om sekundär användning av personuppgifter inom social- och hälsovården så att forskningen i Finland och möjligheten att utnyttja informationen kan främjas.
Till stöd för projektet tillsatte social- och hälsovårdsministeriet en arbetsgrupp för korrigering av lagen om sekundär användning och förtydligande av forskningslagstiftningen (STM113:00/2024). Arbetsgruppen har bedömt de problem som hänför sig till nuläget för lagen om sekundär användning och samlat förslag till åtgärder som baserar sig på sakkunskap för att avhjälpa identifierade problem.
Under giltighetstiden för lagen om sekundär användning har det framkommit utmaningar i anslutning till de specialvillkor för sekundär användning som fastställts i lagstiftningen. Ett av målen i regeringsprogrammet är att lösa utmaningarna med lagen om sekundär användning av personuppgifter inom social- och hälsovården så att forskningen i Finland och möjligheten att utnyttja informationen kan främjas.
Till stöd för projektet tillsatte social- och hälsovårdsministeriet en arbetsgrupp för korrigering av lagen om sekundär användning och förtydligande av forskningslagstiftningen (STM113:00/2024). Arbetsgruppen har bedömt de problem som hänför sig till nuläget för lagen om sekundär användning och samlat förslag till åtgärder som baserar sig på sakkunskap för att avhjälpa identifierade problem.
Målsättningar
Målet med projektet är att möjliggöra en attraktiv verksamhetsmiljö för både inhemska och internationella aktörer inom forsknings-, utvecklings- och innovationsbranschen med respekt för medborgarnas rättigheter och privatliv samt med säkerställande av den nationella säkerheten. Syftet med ändringsförslagen är också att främja tillväxtprogrammet för hälso- och välfärdssektorn i enlighet med regeringsprogrammet.
De viktigaste ändringsförslagen möjliggör en mer flexibel och decentraliserad modell än tidigare vid behandlingen av dataanvändningstillstånd, begäranden om information och datamaterial enligt lagen om sekundär användning. Dessutom främjar ändringarna det internationella forskningssamarbetet genom att föreskriva om möjligheten att lämna ut datamaterial till säkra utländska driftmiljöer. Transparensen och jämlikheten i fråga om avgifterna för sekundär användning ska ökas. Dessutom ska det bli möjligt att behandla anonymiserade uppgifter mer flexibelt än tidigare. Avsikten är också att underlätta behandlingen av registeruppgifter vid kliniska prövningar.
De viktigaste ändringsförslagen möjliggör en mer flexibel och decentraliserad modell än tidigare vid behandlingen av dataanvändningstillstånd, begäranden om information och datamaterial enligt lagen om sekundär användning. Dessutom främjar ändringarna det internationella forskningssamarbetet genom att föreskriva om möjligheten att lämna ut datamaterial till säkra utländska driftmiljöer. Transparensen och jämlikheten i fråga om avgifterna för sekundär användning ska ökas. Dessutom ska det bli möjligt att behandla anonymiserade uppgifter mer flexibelt än tidigare. Avsikten är också att underlätta behandlingen av registeruppgifter vid kliniska prövningar.
Länkar:
https://stm.fi/hanke?tunnus=STM040:00/2024 - Hankesivut - Projektsidor
Bilagor:
Tidtabell
Vi ber er lämna in utlåtandena senast den 14 april 2025.
Svarsanvisningar för mottagare
Vi ber er lämna in utlåtandena på adressen lausuntopalvelu.fi. Utlåtanden kan också sändas till adressen [email protected]. Vänligen ange diarienumret VN/12299/2024 och identifieringskoden för lagberedningsprojektet STM040:00/2024. Alla utlåtanden är offentliga och publiceras på webbplatsen lausuntopalvelu.fi och i projektregistret. Begäran om utlåtande finns också på social- och hälsovårdsministeriets webbplats på adressen https://stm.fi/sv/begaran-om-utlatande.
Beredare
Sändlista:
Aalto yliopisto | ||
Ahvenanmaan maakuntahallitus | ||
AKAVA | ||
Ammattikorkeakoulu Arcada | ||
Ammattikorkeakoulu Novia | ||
Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry | ||
Attendo | ||
Auria biopankki | ||
Business Finland | ||
Centria ammattikorkeakoulu | ||
CSC – Tieteen tietotekniikan keskus oy | ||
Diakonia-ammattikorkeakoulu | ||
Digi- ja väestötietovirasto DVV | ||
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Eläketurvakeskus | ||
Etelä-Karjalan hyvinvointialue | ||
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Etelä-Savon hyvinvointialue | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
ETLA Elinkeinoelämän tutkimuslaitos | ||
FCG Finnish Consulting Group Oy | ||
FINBB – Biopankkien osuuskunta | ||
FinnGen-hanke | ||
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu | ||
HARSO ry | ||
Harvinaiset-verkosto | ||
Helsingin biopankki | ||
Helsingin kaupunki | ||
Helsingin yliopisto | ||
Hematologinen Biopankki | ||
Humanistinen ammattikorkeakoulu | ||
HUS-yhtymä | ||
Hyvinvointiala HALI ry | ||
Hämeen ammattikorkeakoulu | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Suomen Biopankki | ||
Itä-Suomen yliopisto | ||
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Jyväskylän ammattikorkeakoulu | ||
Jyväskylän yliopisto | ||
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu | ||
Kainuun hyvinvointialue | ||
Kajaanin ammattikorkeakoulu | ||
Kansaneläkelaitos Kela | ||
Kanta-Hämeen hyvinvointialue | ||
Karelia-ammattikorkeakoulu | ||
Kehitysvammaliitto | ||
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Keski-Suomen biopankki | ||
Keski-Suomen hyvinvointialue | ||
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
KPMG | ||
Kuntaliitto | ||
Kymenlaakson hyvinvointialue | ||
Kynnys ry | ||
LAB-ammattikorkeakoulu | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin ammattikorkeakoulu | ||
Lapin hyvinvointialue | ||
Lapin yliopisto | ||
Lappeenrannan–Lahden teknillinen yliopisto LUT | ||
Lapsiasiavaltuutettu | ||
Laurea-ammattikorkeakoulu | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö LVM | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea | ||
Lääketeollisuus ry | ||
Mehiläinen Oy | ||
Metropolia Ammattikorkeakoulu | ||
Nixu Oyj | ||
Nordic Healthcare Group Oy NHG | ||
Oikeuskanslerin virasto | ||
Oikeusministeriö OM | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö OKM | ||
Oulun ammattikorkeakoulu | ||
Oulun yliopisto | ||
Pellervon taloustutkimus | ||
Pihlajalinna Oyj | ||
Pirkanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Savon hyvinvointialue | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Pohjois-Suomen biopankki | ||
Päijät-Hämeen hyvinvointialue | ||
Rinnakkaislääketeollisuus ry | ||
Sailab – MedTech Finland ry | ||
Satakunnan ammattikorkeakoulu | ||
Satakunnan hyvinvointialue | ||
Savonia-ammattikorkeakoulu | ||
Seinäjoen ammattikorkeakoulu | ||
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira | ||
SOSTE Suomen sosiaali- ja terveys ry | ||
Suomalainen lääkäriseura Duodecim | ||
Suomen Akatemia | ||
Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra | ||
Suomen Lääkäriliitto | ||
Suomen Perinnöllisyyslääkäriyhdistys ry | ||
Suomen Potilasliitto | ||
Suomen Terveystalon Biopankki | ||
Suomen yliopistojen rehtorineuvosto UNIFI ry | ||
Syöpäjärjestöt | ||
Tampereen ammattikorkeakoulu | ||
Tampereen biopankki | ||
Tampereen yliopisto | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL | ||
Terveystalo | ||
Terveysteknologia ry – Healthtech Finland | ||
THL biopankki | ||
Tieteentekijöiden liitto | ||
Tietolupaviranomainen Findata | ||
Tietosuojavaltuutetun toimisto | ||
Tilastokeskus | ||
Traficom | ||
Turun ammattikorkeakoulu | ||
Turun yliopisto | ||
Tutkimuseettinen neuvottelukunta TENK | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö TEM | ||
Työterveyslaitos TTL | ||
Vaasan ammattikorkeakoulu | ||
Vaasan yliopisto | ||
Valtakunnallinen lääketieteellinen tutkimuseettinen toimikunta TUKIJA | ||
Valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan eettinen neuvottelukunta ETENE | ||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT | ||
Valtiovarainministeriö VM | ||
Vammaisfoorumi | ||
Vammaisten henkilöiden oikeuksien neuvottelukunta VANE | ||
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue | ||
Varsinais-Suomen hyvinvointialue | ||
Veripalvelun biopankki | ||
Åbo Akademi | ||
Ålands hälsö- och sjukvård |
Ämnesord
tutkimus
toisiokäyttö
Toisiolaki