Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Lausuntopyyntö selvityksestä Suomen malli tilausohjelmapalveluiden investointivelvoitteeksi
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/33859/2023
Vastausaika on päättynyt: 17.5.2024
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Selvityksen mukaan Suomessa olisi ajankohtaista ja perusteltua panna täytäntöön AVMS-direktiivin 13 artiklan 2 kohdan mahdollistama tilausohjelmapalveluja koskeva investointivelvoite. Selvityshenkilö Petri Kemppinen ehdottaa Suomeen mallia, joka velvoittaisi kaikki tilausohjelmapalveluita tarjoavat toimijat investoimaan kotimaiseen sisältöön 10 % Suomessa toteuttamastaan liikevaihdosta. Alle 10 % investoiville toimijoille asetettaisiin lisäksi maksuvelvoite. Maksuvelvoite vaihtelisi 1-5 % välillä sen mukaan, kuinka paljon alle asetetun investointivelvoitteen tilausohjelmapalvelun investoinnit vuodessa jäävät. Malli vapauttaisi jo nyt huomattavasti kotimaiseen ja eurooppalaiseen sisältöön investoivat toimijat lisämaksuista. Toteutettavaksi esitettävän mallin arvioidaan generoivan vuositasolla noin 9 miljoonaa euroa maksuja. Mallin aiheuttama kasvu toimialalle olisi arviolta 20-25 miljoonaa euroa vuodessa.
Tausta
Selvityksen tavoitteena oli arvioida tilausohjelmapalveluille kohdistettavan investointi- tai maksuvelvoitteen käyttöönoton ja eri toteuttamisvaihtoehtojen (suora investointivelvoite, rahastomalli sekä investointivelvoitteen ja rahaston hybridimalli) taloudellisia vaikutuksia kotimaiselle audiovisuaaliselle markkinalle ja alan kasvumahdollisuuksille. Tavoitteena oli myös selvittää kotimaisten toimijoiden kotimaiseen ja eurooppalaiseen sisältöön tekemien investointien volyymia nyt ja tulevaisuudessa eri toteuttamisvaihtoehtoehtojen osalta.
Selvityksen lähtökohtana on ollut, että AVMS-direktiivin mahdollistama velvoite pyrittäisiin toteuttamaan Suomessa tavalla, joka haittaa mahdollisimman vähän jo nyt mittavia investointeja tekevien kotimaisten kaupallisten toimijoiden asemaa, mutta kannustaa kansainvälisiä toimijoita osallistumaan tuotantojen rahoittamiseen Suomessa.
Vuoden 2024 alkuun mennessä 15 Euroopan maata on asettanut direktiivin mahdollistaman investointi- tai maksuvelvoitteen tilausohjelmapalvelun tarjoajille.
Maista, joiden av-sektori muistuttaa Suomen av-sektoria, on perehdytty erityisesti Hollannissa ja Tanskassa toteutettuihin sekä Norjassa suunnitteilla oleviin malleihin.
Selvitys oli jatkoa opetus- ja kulttuuriministeriön aiemmin tilaamille selvityksille.
Selvityksen lähtökohtana on ollut, että AVMS-direktiivin mahdollistama velvoite pyrittäisiin toteuttamaan Suomessa tavalla, joka haittaa mahdollisimman vähän jo nyt mittavia investointeja tekevien kotimaisten kaupallisten toimijoiden asemaa, mutta kannustaa kansainvälisiä toimijoita osallistumaan tuotantojen rahoittamiseen Suomessa.
Vuoden 2024 alkuun mennessä 15 Euroopan maata on asettanut direktiivin mahdollistaman investointi- tai maksuvelvoitteen tilausohjelmapalvelun tarjoajille.
Maista, joiden av-sektori muistuttaa Suomen av-sektoria, on perehdytty erityisesti Hollannissa ja Tanskassa toteutettuihin sekä Norjassa suunnitteilla oleviin malleihin.
Selvitys oli jatkoa opetus- ja kulttuuriministeriön aiemmin tilaamille selvityksille.
Tavoitteet
Suomen av-alan kestävän kasvun ja globaalin kilpailukyvyn lisääminen sekä av-alan kansainvälistymisen ja osaamisen edistäminen.
Tavoitteena on myös kotimaisen av-sisältötuotannon monimuotoisuuden ylläpitäminen sekä av-alan yritysten vahvistaminen siten, että ne pystyvät pitämään luomiensa ja tuottamiensa teosten oikeudet itsellään.
Tavoitteena on myös kotimaisen av-sisältötuotannon monimuotoisuuden ylläpitäminen sekä av-alan yritysten vahvistaminen siten, että ne pystyvät pitämään luomiensa ja tuottamiensa teosten oikeudet itsellään.
Liitteet:
OKM_2024_15.pdf - Suomen malli tilausohjelmapalveluiden investointivelvoitteeksi
Aikataulu
Lausunnot pyydetään toimittamaan viimeistään 17.5.2024.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnossa pyydetään ottamaan kantaa ehdotettuun malliin ja arvioimaan, miten se vaikuttaisi lausunnonantajan toimintaan. Lisäksi toivotaan näkemyksiä siitä, mitä näkökohtia tulisi ottaa huomioon investointi- ja maksuvelvoitteen toimeenpanossa ja kohdentamisessa asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi.
Lausunnot pyydetään jättämään Lausuntopalveluun. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi-sivustolle. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi -sivustolta Ohjeet > Käyttöohjeet. Voit pyytää tukea palvelun käyttöön osoitteesta [email protected].
Vaihtoehtoisesti lausunnon voi toimittaa opetus- ja kulttuuriministeriön kirjaamoon ([email protected]). Lausunnonantajaa pyydetään viittaamaan asianumeroon VN/33859/2023.
VAHVA-ministeriöille: lausunto viedään VAHVA:n asialle VN/33859/2023.
Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia, ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi -sivustolla.
Lausunnot pyydetään jättämään Lausuntopalveluun. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi-sivustolle. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi -sivustolta Ohjeet > Käyttöohjeet. Voit pyytää tukea palvelun käyttöön osoitteesta [email protected].
Vaihtoehtoisesti lausunnon voi toimittaa opetus- ja kulttuuriministeriön kirjaamoon ([email protected]). Lausunnonantajaa pyydetään viittaamaan asianumeroon VN/33859/2023.
VAHVA-ministeriöille: lausunto viedään VAHVA:n asialle VN/33859/2023.
Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia, ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi -sivustolla.
Valmistelijat
Kulttuuriasiainneuvos Laura Mäkelä, [email protected]
Jakelu:
Audiovisual Producers Finland APFI ry | ||
AVEK | ||
Business Finland | ||
DNA Oyj | ||
Elisa Oyj | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom | ||
MTV Oy | ||
Sanoma Media Finland | ||
Suomen elokuvasäätiö | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Valtiovarainministeriö |
Asiasanat
elokuva, av-ala
EU-direktiivi
audiovisuaaliset mediapalvelut