Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Begäran om utlåtande om utredningen Finlands modell för investeringsskyldighet i fråga om beställ-tv-tjänster
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/33859/2023
Svarstiden gick ut: 17.5.2024
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Enligt utredningen är det aktuellt och motiverat att genomföra den investeringsskyldighet i fråga om beställ-tv-tjänster som artikel 13.2 i AVMS-direktivet möjliggör också i Finland. Utredaren Petri Kemppinen föreslår en modell i Finland som förpliktar alla aktörer som tillhandahåller beställ-tv-tjänster att investera 10 procent av sin omsättning i Finland i inhemskt innehåll. Dessutom åläggs aktörer som investerar mindre än 10 procent en betalningsskyldighet. Betalningsskyldigheten varierar mellan 1 och 5 procent beroende på hur mycket investeringarna i beställ-tv-tjänsten understiger den fastställda investeringsskyldigheten per år. Den modell som föreslås bli genomförd beräknas generera ca 9 miljoner euro i avgifter på årsnivå. Den ökning som modellen medför för branschen beräknas uppgå till 20–25 miljoner euro per år.
Bakgrund
Syftet med utredningen var att bedöma de ekonomiska konsekvenserna av ibruktagandet av investerings- eller betalningsskyldigheten i fråga om beställ-tv-tjänster och av olika genomförandealternativ (direkt investeringsskyldighet, fondmodell samt investeringsskyldighet och fondens hybridmodell) för den inhemska audiovisuella marknaden och tillväxtmöjligheterna inom branschen. Målet var också att utreda volymen av inhemska aktörers investeringar i inhemskt och europeiskt innehåll nu och i framtiden i fråga om olika genomförandealternativ.
Utgångspunkten för utredningen har varit att man strävar efter att fullgöra den skyldighet som AVMS-direktivet möjliggör i Finland på ett sätt som i så liten utsträckning som möjligt stör ställningen för inhemska kommersiella aktörer som redan nu gör omfattande investeringar, men uppmuntrar internationella aktörer att delta i finansieringen av produktionen i Finland.
Fram till ingången av 2024 har 15 europeiska länder infört den investerings- eller betalningsskyldighet som direktivet möjliggör för leverantörer av beställ-tv-tjänster.
Av de länder vars audiovisuella sektor påminner om den finländska audiovisuella sektorn har man särskilt bekantat sig med de modeller som genomförts i Holland och Danmark samt de modeller som planeras i Norge.
Utredningen var en fortsättning på de utredningar som undervisnings- och kulturministeriet tidigare beställt.
Målsättningar
Ökad hållbar tillväxt och global konkurrenskraft inom den audiovisuella sektorn i Finland samt främjande av internationalisering och kompetens inom den audiovisuella sektorn.
Målet är också att bevara mångfalden i den inhemska audiovisuella innehållsproduktionen och att stärka företagen inom audiovisuella branschen så att de kan behålla rättigheterna till de verk som de skapat och producerat.
Målet är också att bevara mångfalden i den inhemska audiovisuella innehållsproduktionen och att stärka företagen inom audiovisuella branschen så att de kan behålla rättigheterna till de verk som de skapat och producerat.
Bilagor:
OKM_2024_15.pdf - Suomen malli tilausohjelmapalveluiden investointivelvoitteeksi
Tidtabell
Vänligen lämna ert utlåtande senast den 17 maj 2024.
Svarsanvisningar för mottagare
Vi ber er ta ställning till den föreslagna modellen och bedöma hur den påverkar remissinstansernas verksamhet. Dessutom önskas synpunkter på vilka aspekter som bör beaktas vid genomförandet och riktandet av investerings- och betalningsskyldigheten i syfte att uppnå de uppställda målen.
Vi ber er lämna utlåtandena i utlåtande.fi. För att kunna lämna ett utlåtande måste användaren registrera sig och logga in på utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur tjänsten används finns på adressen utlåtande.fi under fliken Anvisningar >Bruksanvisningar. Om ni behöver hjälp med att använda tjänsten kan ni ta kontakt på e-postadressen [email protected].
Alternativt kan utlåtandet lämnas in till undervisnings- och kulturministeriets registratorskontor ([email protected]). Då ber vi er hänvisa till ärendenumret VN/33859/2023.
De myndigheter som använder ärendehanteringssystemet VAHVA ska dessutom lämna in sitt utlåtande i VAHVA (ärende VN/33859/2023).
Vänligen lägga märke till att alla utlåtanden är offentliga och de publiceras på utlåtande.fi.
Vi ber er lämna utlåtandena i utlåtande.fi. För att kunna lämna ett utlåtande måste användaren registrera sig och logga in på utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur tjänsten används finns på adressen utlåtande.fi under fliken Anvisningar >Bruksanvisningar. Om ni behöver hjälp med att använda tjänsten kan ni ta kontakt på e-postadressen [email protected].
Alternativt kan utlåtandet lämnas in till undervisnings- och kulturministeriets registratorskontor ([email protected]). Då ber vi er hänvisa till ärendenumret VN/33859/2023.
De myndigheter som använder ärendehanteringssystemet VAHVA ska dessutom lämna in sitt utlåtande i VAHVA (ärende VN/33859/2023).
Vänligen lägga märke till att alla utlåtanden är offentliga och de publiceras på utlåtande.fi.
Beredare
Kulturråd Laura Mäkelä, [email protected]
Sändlista:
Audiovisual Producers Finland APFI ry | ||
AVEK | ||
Business Finland | ||
DNA Oyj | ||
Elisa Oyj | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom | ||
MTV Oy | ||
Sanoma Media Finland | ||
Suomen elokuvasäätiö | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Valtiovarainministeriö |
Ämnesord
elokuva, av-ala
EU-direktiivi
audiovisuaaliset mediapalvelut