Anna lausunto
Toimintamalli rikoksilla oireileville nuorille. Kehittämistyöryhmän ehdotus.
Vastausaika on päättynyt: 30.8.2019
Lausuntopyynnön taustatiedot
Johdanto
Tausta
Toistuvia rikoksia tekevien nuorten tuki ja palvelut ovat pirstaleisia ja koordinoimattomia ja puuttumisen käytännöt ja tukitoimet riippuvat siitä, missä kunnassa nuori asuu. Kunnissa on lukuisia toimintamalleja ensimmäistä kertaa rikoksesta epäillyille nuorille, mutta toistuvasti rikoksia tekevät nuoret putoavat näistä palveluista. Alle 15-vuotiaat eivät ole rikosoikeudellisessa vastuussa, mutta voisivat silti tarvita tilanne- ja tarvearvion ja erityisiä palveluita. Rikosten ehkäisy ja rikoksiin puuttuminen ovat kunnissa useiden ammattilaisten ja hallinnonalojen vastuulla eikä nuoren tilanteesta ole kokonaisvastuuta kenelläkään.
Tavoitteet
- Rikoksilla oireilevien nuorten palvelut kootaan yhteen toimintamalliin ja yhteen paikalliseen tai alueelliseen yksikköön siten, että nuoren tilanteen kokonaisvastuu kuuluu yhdelle työntekijälle. Tällä pitää olla osaamista rikosprosessin etenemisestä ja rikoksilla oireilevien nuorten erityisistä tarpeista. Muut nuoren tilannetta tukevat työntekijät ja palvelut on kytketty malliin.
- Toimintamallin lähtökohtana ovat nuoren tarpeet ja tilanne.
- Laaditaan järjestämislaki, jossa säädetään moniammatillisen viranomaismallin toimivalta ja velvollisuudet. Laissa säädetään rikoksilla oireilevien nuorten palveluiden järjestämisestä, organisoinnista, yhteistyövelvoitteesta eri hallinnonalojen kanssa, tiedonsaantioikeudesta ja tiedon luovutusvelvollisuudesta, resursseista ja täydennyskoulutuksesta.
- Toimintamallin vastuutahojen ja sijoittamisen valmistelua jatketaan työryhmän toimikauden päättymisen jälkeen. Valmistelussa ovat mukana ainakin sosiaali- ja terveysministeriö, oikeusministeriö ja Rikosseuraamuslaitos. Paikallisesta yhteistyöstä järjestöjen kanssa sovitaan yhteistyösopimuksilla.
- Toimintamallin kehittämistä ja sen toimeenpanon
- Toimintamallia kokeillaan aluksi vähintään kolmella alueella tai paikkakunnalla siten, että toimintamallin täytäntöönpanoa ja toteutusta arvioidaan tutkimuksella.
Raportissa arvioidaan myös mallin kustannuksia ja siitä aiheutuvia säästöjä.
Linkit
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161548/34_Kuka%20vastaa%20nuorten%20rikoksiin.pdf - Työryhmä hyödynsi valmistelussa Haikkolan, Hästbackan & Pekkarisen toimittamaa tutkimusta "Kuka vastaa nuorten rikoksiin? Ammattilaisten, nuorten ja kustannusten näkökulmia palveluihin" (2019).
Aikataulu
Lausunto pyydetään antamaan alla olevien vastausohjeiden mukaisesti viimeistään 30.8.2019.
Lausunnoista julkaistaan myöhemmin koonti lausuntopalvelu.fi:ssä sekä oikeusministeriön verkkosivuilla.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Lausunnolla haetaan ehdotuksia toimintamallin toteuttamista ja jatkokehittämistä varten.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet.
HUOM! Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Valmistelijat
Saija Sambou, erityisasiantuntija, p. 02951 50352
Minna Piispa, neuvotteleva virkamies, p. 02951 50223
Sähköposti [email protected]
Jakelu:
A-klinikka | ||
Ankkuritoiminta | ||
Aseman lapset | ||
aune-ohjelma, yhteistyöryhmä | ||
Etelä Suomen rise aluekeskus | ||
Helsingin kaupunki, Polii-sisosiaalityön yksikkö | ||
Helsingin käräjäoikeus | ||
Helsingin poliisilaitos Marko Forss | ||
helsingin syyttäjävirasto | ||
Helsinki Missio | ||
Itä-ja Pohjois-Suomen rise aluekeskus | ||
itä-suomen syyttäjävirasto | ||
Itä-Uudenmaan käräjäoikeus | ||
Kainuun käräjäoikeus | ||
Kanta-Hämeen käräjäoikeus | ||
Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntaryhmä Soite | ||
Keski-Suomen käräjäoikeus | ||
Kotkan kaupunki/Perhepalvelut | ||
kriminaalihuollon tukisäätiö | ||
Kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutti | ||
KRIS | ||
Kuntaliitto | ||
Kymenlaakson käräjäoikeus | ||
Lapin käräjäoikeus | ||
lapin syyttäjävirasto | ||
Leo Heikkilä | ||
Loisto setlementti ry | ||
Länsi-Suomen rise aluekeskus | ||
Länsi-Uudenmaan käräjäoikeus | ||
länsi-uudenmaan syyttäjävirasto | ||
Maahanmuuttajien päihde ja mielenterveysongelma ry | ||
MLL | ||
Nuorisotutkimusseura | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Oulun käräjäoikeus | ||
oulun syyttäjävirasto | ||
Pirkanmaan käräjäoikeus | ||
Pirkanmaan perheiden palveluiden uudista-minen – PIPPURI | ||
Pohjanmaan käräjäoikeus | ||
pohjanmaan syyttäjävirasto | ||
Pohjois-Karjalan käräjäoikeus | ||
Pohjois-Savon käräjäoikeus | ||
Poliisihallitus | ||
professori Päivi Honkatukia | ||
Professori Sakari Melander | ||
Päijät-Hämeen käräjäoikeus | ||
Rikosuhripäivystys | ||
Rise keskushallintoyksikkö | ||
salpausselän syyttäjänvirasto | ||
Satakunnan käräjäoikeus | ||
Setlementti Puijola | ||
Setlementti Tampere ry / Välitä-hanke | ||
Sisäministeriö | ||
sisä-suomen syyttäjävirasto | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomen Asianajajaliitto | ||
Suomen Poliisijärjestöjen Liitto ry | ||
Suomen Punainen Risti | ||
Tampereen kaupunki | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Valtakunnansyyttäjänvirasto | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Varsinais-Suomen käräjäoikeus | ||
Vuolle Setlementti Oulu |