Ge utlåtande
Verksamhetsmodell för unga som uppvisar symptom genom brott. Arbetsgruppens förslag.
Svarstiden gick ut: 30.8.2019
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Bakgrund
Stödet och tjänsterna för unga som upprepade gånger begår brott är utspridda och osamordnade. Praxis för ingripande och stödåtgärderna varierar beroende på var den unga bor. Kommuner har många olika verksamhetsmodeller för unga som misstänks för brott för första gången, men unga som upprepade gånger gör sig skyldiga till brott omfattas inte av dessa tjänster. Barn under 15 år är inte straffrättsligt ansvariga för sina handlingar, men de kan ändå behöva en läges- och behovsbedömning och särskilda tjänster. I kommuner är ansvaret för åtgärderna för att förebygga och ingripa i brott fördelade mellan flera olika yrkesmänniskor och förvaltningsområden och ingen har det övergripande ansvaret för den ungas situation.
Målsättningar
- Servicen för de unga som uppvisar symptom genom att begå brott samlas i en lokal eller regional enhet så att helhetsansvaret för ungdomarnas situation hör till en arbetstagare. Denna ska ha kännedom om straffprocessen och de särskilda behoven av ungdomar som uppvisar symptom genom att begå brott. Övriga arbetstagare och tjänster som stöder ungdomarnas situation kopplas till modellen.
- Modellen bygger på den enskilda ungas behov och läge.
- Det stiftas en lag om hur behörigheterna och skyldigheterna fördelas inom en mångprofessionell myndighetsmodell. I lagen ska föreskrivas om ordnandet av service för unga som uppvisar symptom genom att begå brott, samarbetsförpliktelsen mellan olika förvaltningsområden, rätten till information och skyldighet att överlåta information, resurser och kompletterande utbildning.
- Beredningen av frågor som gäller ansvariga instanser och placeringsorten fortsätts efter att arbetsgruppens mandattid har gått ut. I beredningen deltar åtminstone social- och hälsovårdsministeriet, justitieministeriet och Brottspåföljdsmyndigheten. Med organisationer ingås samarbetsavtal om lokalt samarbete.
- Utveckling och ibruktagande av modellen
- Verksamhetsmodellen testas först inom minst tre områden eller orter och dess funktion bedöms genom en undersökning.
Länkar:
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161548/34_Kuka%20vastaa%20nuorten%20rikoksiin.pdf - Työryhmä hyödynsi valmistelussa Haikkolan, Hästbackan & Pekkarisen toimittamaa tutkimusta "Kuka vastaa nuorten rikoksiin? Ammattilaisten, nuorten ja kustannusten näkökulmia palveluihin" (2019).
Tidtabell
Utlåtandena ska lämnas in enligt de anvisningar som ges nedan senast den 30 augusti 2019.
En sammanställning av utlåtandena publiceras senare på utlåtande.fi samt på justitieministeriets webbplats.
Svarsanvisningar för mottagare
Utlåtandena lämnas in genom att svara på den begäran om utlåtande som publicerats i tjänsten utlåtande.fi. Utlåtandet behöver inte skickas separat per e-post eller per post.
Remissinstanserna önskas komma med förslag till hur modellen kan genomföras och utvecklas vidare.
För att kunna lämna ett utlåtande måste den som svarar registrera sig och logga in på utlåtande.fi. Närmare anvisningar om tjänsten finns på utlåtande.fi under fliken Anvisningar > Bruksanvisningar.
OBS! Alla utlåtanden som lämnas in är offentliga och publiceras i tjänsten utlåtande.fi.
Beredare
Saija Sambou, specialsakkunnig, tfn 02951 50352
Minna Piispa, konsultativ tjänsteman, tfn 02951 50223
E-postadresser [email protected]
Sändlista:
A-klinikka | ||
Ankkuritoiminta | ||
Aseman lapset | ||
aune-ohjelma, yhteistyöryhmä | ||
Etelä Suomen rise aluekeskus | ||
Helsingin kaupunki, Polii-sisosiaalityön yksikkö | ||
Helsingin käräjäoikeus | ||
Helsingin poliisilaitos Marko Forss | ||
helsingin syyttäjävirasto | ||
Helsinki Missio | ||
Itä-ja Pohjois-Suomen rise aluekeskus | ||
itä-suomen syyttäjävirasto | ||
Itä-Uudenmaan käräjäoikeus | ||
Kainuun käräjäoikeus | ||
Kanta-Hämeen käräjäoikeus | ||
Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntaryhmä Soite | ||
Keski-Suomen käräjäoikeus | ||
Kotkan kaupunki/Perhepalvelut | ||
kriminaalihuollon tukisäätiö | ||
Kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutti | ||
KRIS | ||
Kuntaliitto | ||
Kymenlaakson käräjäoikeus | ||
Lapin käräjäoikeus | ||
lapin syyttäjävirasto | ||
Leo Heikkilä | ||
Loisto setlementti ry | ||
Länsi-Suomen rise aluekeskus | ||
Länsi-Uudenmaan käräjäoikeus | ||
länsi-uudenmaan syyttäjävirasto | ||
Maahanmuuttajien päihde ja mielenterveysongelma ry | ||
MLL | ||
Nuorisotutkimusseura | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Oulun käräjäoikeus | ||
oulun syyttäjävirasto | ||
Pirkanmaan käräjäoikeus | ||
Pirkanmaan perheiden palveluiden uudista-minen – PIPPURI | ||
Pohjanmaan käräjäoikeus | ||
pohjanmaan syyttäjävirasto | ||
Pohjois-Karjalan käräjäoikeus | ||
Pohjois-Savon käräjäoikeus | ||
Poliisihallitus | ||
professori Päivi Honkatukia | ||
Professori Sakari Melander | ||
Päijät-Hämeen käräjäoikeus | ||
Rikosuhripäivystys | ||
Rise keskushallintoyksikkö | ||
salpausselän syyttäjänvirasto | ||
Satakunnan käräjäoikeus | ||
Setlementti Puijola | ||
Setlementti Tampere ry / Välitä-hanke | ||
Sisäministeriö | ||
sisä-suomen syyttäjävirasto | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomen Asianajajaliitto | ||
Suomen Poliisijärjestöjen Liitto ry | ||
Suomen Punainen Risti | ||
Tampereen kaupunki | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Valtakunnansyyttäjänvirasto | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Varsinais-Suomen käräjäoikeus | ||
Vuolle Setlementti Oulu |