Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi ilmailulain muuttamisesta ja liikenteen palveluista annetun lain 128 ja 197 §:n muuttamisesta
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/410/2022
Vastausaika on päättynyt: 2.9.2022
Lausuntopyynnön taustatiedot
Johdanto
Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoanne luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi ilmailulain muuttamisesta ja liikenteen palveluista annetun lain 128 ja 197 §:n muuttamisesta.
Esityksessä ehdotetaan miehittämättömän ilmailun niin sanottua U-space-ilmatilaa koskevaa täydentävää kansallista lainsäädäntöä. Asiaa koskeva EU-sääntely tulee sovellettavaksi 26.1.2023. Lisäksi ehdotetaan lentoestelupaprosessiin muutoksia, joiden tarve on ilmennyt aiemmin ilmailulakia koskevia muutoksia valmistellessa.
Tämän lisäksi esitetään eräitä merkitykseltään vähäisempiä muutoksia ilmailulakiin ja liikenteen palveluista annettuun lakiin.
Esityksessä ehdotetaan miehittämättömän ilmailun niin sanottua U-space-ilmatilaa koskevaa täydentävää kansallista lainsäädäntöä. Asiaa koskeva EU-sääntely tulee sovellettavaksi 26.1.2023. Lisäksi ehdotetaan lentoestelupaprosessiin muutoksia, joiden tarve on ilmennyt aiemmin ilmailulakia koskevia muutoksia valmistellessa.
Tämän lisäksi esitetään eräitä merkitykseltään vähäisempiä muutoksia ilmailulakiin ja liikenteen palveluista annettuun lakiin.
Tausta
Komission antoi 22.4.2021 täytäntöönpanoasetuksen (EU) 2021/664 U-spacen sääntely-kehyksestä (ns. U-space-täytäntöönpanoasetus) sekä kaksi muuta U-spaceen liittyvää täytäntöönpanoasetusta.
Asetusten mukaan U-space-ilmatilassa toimii yksi tai useampi U-space-palveluntarjoaja, joka tarjoaa miehittämättömälle ilmailulle palveluja, kuten lennätyslupa ja paikkatiedot muusta liikenteestä. Lisäksi U-spacessa tarjotaan yleisiä tietopalveluja, joka tarkoittaa tiettyä saatavilla olevaa dataa.
U-space-täytäntöönpanoasetuksessa jätetään tiettyjä asioita, kuten U-space-ilmatilan perustaminen ja U-spacen yhteisen tietopalvelun tarjoajan nimeäminen, jäsenvaltioiden päätettäväksi. Näistä asioista ehdotetaan säädettävän kansallisesti ilmailulaissa.
Lentoesteelle on ilmailulain 158 §:n mukaan haettava Liikenne- ja viestintäviraston lentoestelupa. Lentoesteluvan myöntämistä harkittaessa arvioidaan muun muassa vaikutusta lentopaikkojen esterajoituspintoihin sekä lentomenetelmiin. Lupahakemukseen on liitettävä asianomaisen ilmaliikennepalveluntarjoajan lausunto.
Tammikuussa 2022 sovellettavaksi tulleen ilmaliikenteen hallintaa koskevan komission täytäntöönpanoasetuksen (EU) 2017/373 ja siihen liittyvän ilmailulain 110 §:n muutosten myötä on mahdollista, että lentomenetelmäsuunnittelua tarjoavien toimijoiden määrä kasvaa, jolloin eri toimijoiden suunnittelemien menetelmien yhteentoimivuuden ja koordinoinnin tarve korostuu. Näiden muutosten seurauksena lentoesteellä voi olla vaikutuksia sellaiseen lentomenetelmään, joka ei ole asianomaisen ilmaliikennepalvelun tarjoajan tiedossa.
EU-sääntelyn ja ilmailulain 110 §:n muutosten edellyttämiä muutoksia lentoestelupaprosessiin on arvioitu jo HE 197/2021 vp:n valmistelun yhteydessä. Tuolloin todettiin, että lentoestelausuntoprosessia koskevaa sääntelyä on syytä tarkastella ehdotettua laajempana kokonaisuutena ja erillisessä hankkeessa.
Asetusten mukaan U-space-ilmatilassa toimii yksi tai useampi U-space-palveluntarjoaja, joka tarjoaa miehittämättömälle ilmailulle palveluja, kuten lennätyslupa ja paikkatiedot muusta liikenteestä. Lisäksi U-spacessa tarjotaan yleisiä tietopalveluja, joka tarkoittaa tiettyä saatavilla olevaa dataa.
U-space-täytäntöönpanoasetuksessa jätetään tiettyjä asioita, kuten U-space-ilmatilan perustaminen ja U-spacen yhteisen tietopalvelun tarjoajan nimeäminen, jäsenvaltioiden päätettäväksi. Näistä asioista ehdotetaan säädettävän kansallisesti ilmailulaissa.
Lentoesteelle on ilmailulain 158 §:n mukaan haettava Liikenne- ja viestintäviraston lentoestelupa. Lentoesteluvan myöntämistä harkittaessa arvioidaan muun muassa vaikutusta lentopaikkojen esterajoituspintoihin sekä lentomenetelmiin. Lupahakemukseen on liitettävä asianomaisen ilmaliikennepalveluntarjoajan lausunto.
Tammikuussa 2022 sovellettavaksi tulleen ilmaliikenteen hallintaa koskevan komission täytäntöönpanoasetuksen (EU) 2017/373 ja siihen liittyvän ilmailulain 110 §:n muutosten myötä on mahdollista, että lentomenetelmäsuunnittelua tarjoavien toimijoiden määrä kasvaa, jolloin eri toimijoiden suunnittelemien menetelmien yhteentoimivuuden ja koordinoinnin tarve korostuu. Näiden muutosten seurauksena lentoesteellä voi olla vaikutuksia sellaiseen lentomenetelmään, joka ei ole asianomaisen ilmaliikennepalvelun tarjoajan tiedossa.
EU-sääntelyn ja ilmailulain 110 §:n muutosten edellyttämiä muutoksia lentoestelupaprosessiin on arvioitu jo HE 197/2021 vp:n valmistelun yhteydessä. Tuolloin todettiin, että lentoestelausuntoprosessia koskevaa sääntelyä on syytä tarkastella ehdotettua laajempana kokonaisuutena ja erillisessä hankkeessa.
Tavoitteet
Tavoitteena on antaa U-space-täytäntöönpanoasetusta täydentävä kansallinen sääntely sekä muuttaa lentoestelupiin liittyvää menettelyä vastaamaan muuttunutta toimintaympäristöä.
Liitteet:
Aikataulu
Lausunto pyydetään toimittamaan viimeistään 2.9.2022.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunto pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Myös muut kuin lausuntopyynnön vastaanottajat voivat antaa lausuntonsa hallituksen esityksen luonnoksesta.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi-palveluun.
Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi-sivustolta (Ohjeet > Käyttöohjeet). Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Vahva-asianhallintajärjestelmää käyttäviä ministeriöitä pyydetään viemään lausunto Vahvassa asialle VN/410/2022.
Huomaattehan että kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi-palveluun.
Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi-sivustolta (Ohjeet > Käyttöohjeet). Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Vahva-asianhallintajärjestelmää käyttäviä ministeriöitä pyydetään viemään lausunto Vahvassa asialle VN/410/2022.
Huomaattehan että kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Valmistelijat
Lisätietoja asiassa antaa hallitussihteeri Iida Huhtanen p. 0295 342 613, [email protected].
Jakelu:
Aeropole Oy | ||
Aii Airspace Design | ||
Airpro Oy | ||
Babcock Scandinavian Air Ambulance AB, filial i Finland | ||
Cyberwatch Oy | ||
DC-yhdistys ry | ||
Finavia Oyj | ||
Finnair Oyj | ||
Finnhems Oy | ||
Fintraffic Lennonvarmistus Oy | ||
Forum Virium Helsinki Oy | ||
Heliflite Oy | ||
Heliwest Oy | ||
HF Helicopters Oy | ||
Hyvinkään Ilmailukerho | ||
Ilmatieteen laitos | ||
Ilmavoimat | ||
Insta Oy | ||
Joen Service Oy | ||
JS Aviation | ||
Jukolan pilotit ry | ||
Konekorhonen Oy | ||
Lappeenrannan Lentoasema Oy | ||
Lentokoulu Pirkanmaa Oy | ||
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maanmittauslaitos | ||
Maavoima Oy | ||
Mikkelin kaupunki | ||
Nordic Regional Airlines Oy | ||
Nummelan lentokenttäyhdistys ry | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Paikkatietokeskus | ||
Poliisi | ||
Poliisihallitus | ||
Puolustus- ja Ilmailuteollisuusyhdistys PIA ry | ||
Puolustusministeriö | ||
Puolustusvoimien pääesikunta | ||
Päijät-Hämeen lentokenttäsäätiö sr | ||
Rajavartiolaitos | ||
Redstone AERO Oy | ||
River aviation | ||
Robots Expert Finland | ||
Rotorway | ||
RPAS Finland ry | ||
Rud Pedersen Public Affairs | ||
Salpauslento | ||
Seinäjoen Lentoasema Oy | ||
Sisäministeriö | ||
Sodankylän lentopaikka | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Sotilasilmailun viranomaisyksikkö | ||
Suomen Ilmailuliitto | ||
Suomen Ilmailuopisto | ||
Suomen Lennonjohtajien Yhdistys ry | ||
Suomen lentopelastusseura | ||
Suomen Lentäjäliitto | ||
Suomen Liikennelentäjäliitto ry | ||
Suomen moottorilentäjien liitto AOPA Finland | ||
Swissport Finland Oy | ||
TTT Aviation | ||
Ulkoministeriö | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
WeFly Oy | ||
Wing Aviation LLC | ||
VTT | ||
Väylävirasto | ||
XAMK | ||
Ympäristöministeriö |