Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi ilmailulain muuttamisesta ja liikenteen palveluista annetun lain 128 ja 197 §:n muuttamisesta
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/410/2022
Svarstiden gick ut: 2.9.2022
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoanne luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi ilmailulain muuttamisesta ja liikenteen palveluista annetun lain 128 ja 197 §:n muuttamisesta.
Esityksessä ehdotetaan miehittämättömän ilmailun niin sanottua U-space-ilmatilaa koskevaa täydentävää kansallista lainsäädäntöä. Asiaa koskeva EU-sääntely tulee sovellettavaksi 26.1.2023. Lisäksi ehdotetaan lentoestelupaprosessiin muutoksia, joiden tarve on ilmennyt aiemmin ilmailulakia koskevia muutoksia valmistellessa.
Tämän lisäksi esitetään eräitä merkitykseltään vähäisempiä muutoksia ilmailulakiin ja liikenteen palveluista annettuun lakiin.
Esityksessä ehdotetaan miehittämättömän ilmailun niin sanottua U-space-ilmatilaa koskevaa täydentävää kansallista lainsäädäntöä. Asiaa koskeva EU-sääntely tulee sovellettavaksi 26.1.2023. Lisäksi ehdotetaan lentoestelupaprosessiin muutoksia, joiden tarve on ilmennyt aiemmin ilmailulakia koskevia muutoksia valmistellessa.
Tämän lisäksi esitetään eräitä merkitykseltään vähäisempiä muutoksia ilmailulakiin ja liikenteen palveluista annettuun lakiin.
Bakgrund
Komission antoi 22.4.2021 täytäntöönpanoasetuksen (EU) 2021/664 U-spacen sääntely-kehyksestä (ns. U-space-täytäntöönpanoasetus) sekä kaksi muuta U-spaceen liittyvää täytäntöönpanoasetusta.
Asetusten mukaan U-space-ilmatilassa toimii yksi tai useampi U-space-palveluntarjoaja, joka tarjoaa miehittämättömälle ilmailulle palveluja, kuten lennätyslupa ja paikkatiedot muusta liikenteestä. Lisäksi U-spacessa tarjotaan yleisiä tietopalveluja, joka tarkoittaa tiettyä saatavilla olevaa dataa.
U-space-täytäntöönpanoasetuksessa jätetään tiettyjä asioita, kuten U-space-ilmatilan perustaminen ja U-spacen yhteisen tietopalvelun tarjoajan nimeäminen, jäsenvaltioiden päätettäväksi. Näistä asioista ehdotetaan säädettävän kansallisesti ilmailulaissa.
Lentoesteelle on ilmailulain 158 §:n mukaan haettava Liikenne- ja viestintäviraston lentoestelupa. Lentoesteluvan myöntämistä harkittaessa arvioidaan muun muassa vaikutusta lentopaikkojen esterajoituspintoihin sekä lentomenetelmiin. Lupahakemukseen on liitettävä asianomaisen ilmaliikennepalveluntarjoajan lausunto.
Tammikuussa 2022 sovellettavaksi tulleen ilmaliikenteen hallintaa koskevan komission täytäntöönpanoasetuksen (EU) 2017/373 ja siihen liittyvän ilmailulain 110 §:n muutosten myötä on mahdollista, että lentomenetelmäsuunnittelua tarjoavien toimijoiden määrä kasvaa, jolloin eri toimijoiden suunnittelemien menetelmien yhteentoimivuuden ja koordinoinnin tarve korostuu. Näiden muutosten seurauksena lentoesteellä voi olla vaikutuksia sellaiseen lentomenetelmään, joka ei ole asianomaisen ilmaliikennepalvelun tarjoajan tiedossa.
EU-sääntelyn ja ilmailulain 110 §:n muutosten edellyttämiä muutoksia lentoestelupaprosessiin on arvioitu jo HE 197/2021 vp:n valmistelun yhteydessä. Tuolloin todettiin, että lentoestelausuntoprosessia koskevaa sääntelyä on syytä tarkastella ehdotettua laajempana kokonaisuutena ja erillisessä hankkeessa.
Asetusten mukaan U-space-ilmatilassa toimii yksi tai useampi U-space-palveluntarjoaja, joka tarjoaa miehittämättömälle ilmailulle palveluja, kuten lennätyslupa ja paikkatiedot muusta liikenteestä. Lisäksi U-spacessa tarjotaan yleisiä tietopalveluja, joka tarkoittaa tiettyä saatavilla olevaa dataa.
U-space-täytäntöönpanoasetuksessa jätetään tiettyjä asioita, kuten U-space-ilmatilan perustaminen ja U-spacen yhteisen tietopalvelun tarjoajan nimeäminen, jäsenvaltioiden päätettäväksi. Näistä asioista ehdotetaan säädettävän kansallisesti ilmailulaissa.
Lentoesteelle on ilmailulain 158 §:n mukaan haettava Liikenne- ja viestintäviraston lentoestelupa. Lentoesteluvan myöntämistä harkittaessa arvioidaan muun muassa vaikutusta lentopaikkojen esterajoituspintoihin sekä lentomenetelmiin. Lupahakemukseen on liitettävä asianomaisen ilmaliikennepalveluntarjoajan lausunto.
Tammikuussa 2022 sovellettavaksi tulleen ilmaliikenteen hallintaa koskevan komission täytäntöönpanoasetuksen (EU) 2017/373 ja siihen liittyvän ilmailulain 110 §:n muutosten myötä on mahdollista, että lentomenetelmäsuunnittelua tarjoavien toimijoiden määrä kasvaa, jolloin eri toimijoiden suunnittelemien menetelmien yhteentoimivuuden ja koordinoinnin tarve korostuu. Näiden muutosten seurauksena lentoesteellä voi olla vaikutuksia sellaiseen lentomenetelmään, joka ei ole asianomaisen ilmaliikennepalvelun tarjoajan tiedossa.
EU-sääntelyn ja ilmailulain 110 §:n muutosten edellyttämiä muutoksia lentoestelupaprosessiin on arvioitu jo HE 197/2021 vp:n valmistelun yhteydessä. Tuolloin todettiin, että lentoestelausuntoprosessia koskevaa sääntelyä on syytä tarkastella ehdotettua laajempana kokonaisuutena ja erillisessä hankkeessa.
Målsättningar
Tavoitteena on antaa U-space-täytäntöönpanoasetusta täydentävä kansallinen sääntely sekä muuttaa lentoestelupiin liittyvää menettelyä vastaamaan muuttunutta toimintaympäristöä.
Liitteet:
Tidtabell
Lausunto pyydetään toimittamaan viimeistään 2.9.2022.
Svarsanvisningar för mottagare
Lausunto pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Myös muut kuin lausuntopyynnön vastaanottajat voivat antaa lausuntonsa hallituksen esityksen luonnoksesta.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi-palveluun.
Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi-sivustolta (Ohjeet > Käyttöohjeet). Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Vahva-asianhallintajärjestelmää käyttäviä ministeriöitä pyydetään viemään lausunto Vahvassa asialle VN/410/2022.
Huomaattehan että kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi-palveluun.
Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi-sivustolta (Ohjeet > Käyttöohjeet). Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Vahva-asianhallintajärjestelmää käyttäviä ministeriöitä pyydetään viemään lausunto Vahvassa asialle VN/410/2022.
Huomaattehan että kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Valmistelijat
Lisätietoja asiassa antaa hallitussihteeri Iida Huhtanen p. 0295 342 613, [email protected].
Sändlista:
Aeropole Oy | ||
Aii Airspace Design | ||
Airpro Oy | ||
Babcock Scandinavian Air Ambulance AB, filial i Finland | ||
Cyberwatch Oy | ||
DC-yhdistys ry | ||
Finavia Oyj | ||
Finnair Oyj | ||
Finnhems Oy | ||
Fintraffic Lennonvarmistus Oy | ||
Forum Virium Helsinki Oy | ||
Heliflite Oy | ||
Heliwest Oy | ||
HF Helicopters Oy | ||
Hyvinkään Ilmailukerho | ||
Ilmatieteen laitos | ||
Ilmavoimat | ||
Insta Oy | ||
Joen Service Oy | ||
JS Aviation | ||
Jukolan pilotit ry | ||
Konekorhonen Oy | ||
Lappeenrannan Lentoasema Oy | ||
Lentokoulu Pirkanmaa Oy | ||
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maanmittauslaitos | ||
Maavoima Oy | ||
Mikkelin kaupunki | ||
Nordic Regional Airlines Oy | ||
Nummelan lentokenttäyhdistys ry | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Paikkatietokeskus | ||
Poliisi | ||
Poliisihallitus | ||
Puolustus- ja Ilmailuteollisuusyhdistys PIA ry | ||
Puolustusministeriö | ||
Puolustusvoimien pääesikunta | ||
Päijät-Hämeen lentokenttäsäätiö sr | ||
Rajavartiolaitos | ||
Redstone AERO Oy | ||
River aviation | ||
Robots Expert Finland | ||
Rotorway | ||
RPAS Finland ry | ||
Rud Pedersen Public Affairs | ||
Salpauslento | ||
Seinäjoen Lentoasema Oy | ||
Sisäministeriö | ||
Sodankylän lentopaikka | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Sotilasilmailun viranomaisyksikkö | ||
Suomen Ilmailuliitto | ||
Suomen Ilmailuopisto | ||
Suomen Lennonjohtajien Yhdistys ry | ||
Suomen lentopelastusseura | ||
Suomen Lentäjäliitto | ||
Suomen Liikennelentäjäliitto ry | ||
Suomen moottorilentäjien liitto AOPA Finland | ||
Swissport Finland Oy | ||
TTT Aviation | ||
Ulkoministeriö | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
WeFly Oy | ||
Wing Aviation LLC | ||
VTT | ||
Väylävirasto | ||
XAMK | ||
Ympäristöministeriö |