Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Suomen julkisten hankintojen kansallinen strategia
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/10478/2019 ja VM089:00/2019
Vastausaika on päättynyt: 12.8.2020
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Julkiset organisaatiot käyttävät vuosittain arviolta 35 miljardia euroa julkisiin hankintoihin. Jos tätä ostovolyymia käytetään fiksusti, voidaan sen avulla saavuttaa koko kansantaloudelle merkityksellistä yhteiskunnallista vaikuttavuutta ja parantaa julkisen talouden kestävyyttä.
Julkisia hankintoja on kehitetty 1.1.2017 voimaan tulleella hankintalain kokonaisuudistuksella. Julkisiin hankintoihin liittyviä kestävyys-, vastuullisuus-, tuottavuus-, vaikuttavuus- ja laatutavoitteita ei kuitenkaan ole mahdollista edistää ainoastaan lainsäädännön keinoin. Yhteiskunnallisen vaikuttavuuden saavuttaminen edellyttää koko Suomelle yhteistyössä asetettuja kansallisia tavoitteita.
Yhteisistä tavoitteista sopiminen edellyttää uuden yhteistyömuodon perustamista ja kansallisen strategian laatimista. Suomessa julkisista hankinnoista noin kaksi kolmannesta tehdään kuntasektorilla. Tavoitteisiin pääseminen edellyttää siksi syvenevää yhteistyötä ja hankintojen vaikuttavuuden edistämistä on tärkeää tavoitella koko julkisen sektorin yhteistyönä. Yhteinen strategia tuo näkemystä yhteisestä suunnasta sekä tarjoaa työvälineitä, joilla tavoitteisiin päästään. Kansallinen strategia palvelee kaikkia Suomen hankintayksiköitä.
Julkisia hankintoja on kehitetty 1.1.2017 voimaan tulleella hankintalain kokonaisuudistuksella. Julkisiin hankintoihin liittyviä kestävyys-, vastuullisuus-, tuottavuus-, vaikuttavuus- ja laatutavoitteita ei kuitenkaan ole mahdollista edistää ainoastaan lainsäädännön keinoin. Yhteiskunnallisen vaikuttavuuden saavuttaminen edellyttää koko Suomelle yhteistyössä asetettuja kansallisia tavoitteita.
Yhteisistä tavoitteista sopiminen edellyttää uuden yhteistyömuodon perustamista ja kansallisen strategian laatimista. Suomessa julkisista hankinnoista noin kaksi kolmannesta tehdään kuntasektorilla. Tavoitteisiin pääseminen edellyttää siksi syvenevää yhteistyötä ja hankintojen vaikuttavuuden edistämistä on tärkeää tavoitella koko julkisen sektorin yhteistyönä. Yhteinen strategia tuo näkemystä yhteisestä suunnasta sekä tarjoaa työvälineitä, joilla tavoitteisiin päästään. Kansallinen strategia palvelee kaikkia Suomen hankintayksiköitä.
Tausta
Valtiovarainministeriö asetti 5.9.2019 Hankinta-Suomi -toimenpideohjelman yhteistyössä Kuntaliiton kanssa kansallisen julkisten hankintojen strategian laatimiseksi, julkisten hankintojen toimijoiden välisen yhteistyön lisäämiseksi, hankintakyvykkyyksien kehittämiseksi, kustannustehokkuuden lisäämiseksi, hankintojen kehittämistoimenpiteiden toteuttamiseksi sekä hankintojen johtamisen vahvistamiseksi.
Vaikuttavat julkiset hankinnat -toimenpideohjelma ”Hankinta-Suomi” toimeenpanee pääministeri Sanna Marinin hallituksen ohjelman julkisiin hankintoihin liittyviä linjauksia ja tavoitteita. Lisäksi toimenpideohjelmassa edistetään muita ohjelmaan osallistuvien hankkijoiden, kuten kunnat, sekä muiden toimijoiden julkisille hankinnoille asettamia tavoitteita.
Hankinta-Suomen puitteissa laadittua luonnosta kansalliseksi julkisten hankintojen strategiaksi on valmisteltu laajassa yhteistyössä sekä hankinta-asiantuntijoiden että strategisen johdon tasolla. Valmistelutyössä on ollut mukana myös tarjoajien edustajia sekä julkisia hankintoja tukevien asiantuntijaorganisaatioiden edustajia. Valmistelussa mukana olleet tahot on luettavissa taustamateriaalina olevan Suomen julkisten hankintojen tilannekuvan (Valtiovarainministeriön julkaisuja – 2020:25) liitteestä. Strategian valmistelun tueksi on järjestetty myös kaksi verkkoaivoriihtä, aluekierros sekä avoimia työpajoja.
Laajan yhteistyön ja valmisteluryhmän laatiman tilannekuvan pohjalta strategiaan syntyi kahdeksan tahtotilaa, joihin pääsemiseksi on luonnosteltu 25 konkreettista tavoitetta. Valmistelutyön aikana on kerätty tavoitteisiin pääsemisen tueksi myös runsaasti toimenpide-ehdotuksia, jotka tullaan työn jatkuessa saadun lausuntopalautteen pohjalta priorisoimaan ja vaiheistamaan tuleville vuosille.
Strategian liitteeksi on valmisteilla tavoiteltavaa systeemistä muutosta kuvaavat mittarit, joita ei ole sisällytetty lausunnolla olevaan materiaaliin.
Strategia lanseerataan 9.9.2020 Kuntamarkkinoilla.
Vaikuttavat julkiset hankinnat -toimenpideohjelma ”Hankinta-Suomi” toimeenpanee pääministeri Sanna Marinin hallituksen ohjelman julkisiin hankintoihin liittyviä linjauksia ja tavoitteita. Lisäksi toimenpideohjelmassa edistetään muita ohjelmaan osallistuvien hankkijoiden, kuten kunnat, sekä muiden toimijoiden julkisille hankinnoille asettamia tavoitteita.
Hankinta-Suomen puitteissa laadittua luonnosta kansalliseksi julkisten hankintojen strategiaksi on valmisteltu laajassa yhteistyössä sekä hankinta-asiantuntijoiden että strategisen johdon tasolla. Valmistelutyössä on ollut mukana myös tarjoajien edustajia sekä julkisia hankintoja tukevien asiantuntijaorganisaatioiden edustajia. Valmistelussa mukana olleet tahot on luettavissa taustamateriaalina olevan Suomen julkisten hankintojen tilannekuvan (Valtiovarainministeriön julkaisuja – 2020:25) liitteestä. Strategian valmistelun tueksi on järjestetty myös kaksi verkkoaivoriihtä, aluekierros sekä avoimia työpajoja.
Laajan yhteistyön ja valmisteluryhmän laatiman tilannekuvan pohjalta strategiaan syntyi kahdeksan tahtotilaa, joihin pääsemiseksi on luonnosteltu 25 konkreettista tavoitetta. Valmistelutyön aikana on kerätty tavoitteisiin pääsemisen tueksi myös runsaasti toimenpide-ehdotuksia, jotka tullaan työn jatkuessa saadun lausuntopalautteen pohjalta priorisoimaan ja vaiheistamaan tuleville vuosille.
Strategian liitteeksi on valmisteilla tavoiteltavaa systeemistä muutosta kuvaavat mittarit, joita ei ole sisällytetty lausunnolla olevaan materiaaliin.
Strategia lanseerataan 9.9.2020 Kuntamarkkinoilla.
Tavoitteet
Lausuntopyynnön tavoitteena on saada strategian valmistelun tässä vaiheessa mahdollisimman kattavasti näkemyksiä eri tahoilta strategialuonnoksen keskeisistä sisällöistä.
Linkit
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162171 - Suomen julkisten hankintojen tilannekuva (Lägesbild av Finlands offentliga upphandlingar) (på finska)
https://vm.fi/sv/samarbetsforum-for-offentlig-upphandling - Webbplatsen för åtgärdsprogrammet Samarbetsforum för offentlig upphandling
https://vm.fi/hankinta-suomi - Hankinta-Suomi -toimenpideohjelman nettisivu
Liitteet:
Aikataulu
Lausuntoja pyydetään lausuntopalvelu.fi:n kautta viimeistään 12.8.2020. Lausuntoaikaa on pyynnöstä jatkettu, jotta esim. kunnat ehtivät käsittelemään lausuntonsa omien käytänteidensä mukaisesti elokuun puolella.
Vastausohjeet vastaanottajille
Valtiovarainministeriö pyytää lausuntoanne julkisten hankintojen kansallisesta strategialuonnoksesta. Lausunnonantajia pyydetään antamaan näkemyksensä strategiaan luonnostelluista tahtotiloista ja tavoitteista.
Lausuntopyynnön liitteenä on myös julkaistu strategiatyön yhteydessä tehdyt ehdotukset tavoitteisiin pääsemisen edellyttämistä toimenpiteistä. Toimenpiteitä on kuvattu liitteessä vain lyhyesti, koska pääosin vielä ei ole tehty konkreettisia suunnitelmia niiden toteuttamiskelpoisuudesta tai priorisoinnista. Lausunnonantajia pyydetään mahdollisuuksien mukaan antamaan kommentteja myös näiden toimenpide-ehdotusten toteuttamiskelpoisuudesta ja tarpeellisuudesta.
Lausunnonantajat voivat myös tuoda ehdotuksia muiksi tarpeellisiksi toimenpiteiksi. Lausunnonantajat voivat lisäksi tuoda esiin kiinnostuksensa mahdollisesta roolista toimenpiteiden toteuttamisessa.
Lausuntoja voivat antaa muutkin kuin jakelussa mainitut.
Lausunto pyydetään antamaan lausuntopalvelu.fi-sivuston kautta tahtotiloittain ja vastaamalla muutamiin muihin kysymyksiin. Lausuntoa ei tule lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivuilta Ohjeet>Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Lausuntopyynnön ruotsinkielinen käännös on julkaistu 23.6.2020 / Svenskspråkiga versionen av begäran om utlåtande har publicerad 23.6.2020
Lausuntopyynnön liitteenä on myös julkaistu strategiatyön yhteydessä tehdyt ehdotukset tavoitteisiin pääsemisen edellyttämistä toimenpiteistä. Toimenpiteitä on kuvattu liitteessä vain lyhyesti, koska pääosin vielä ei ole tehty konkreettisia suunnitelmia niiden toteuttamiskelpoisuudesta tai priorisoinnista. Lausunnonantajia pyydetään mahdollisuuksien mukaan antamaan kommentteja myös näiden toimenpide-ehdotusten toteuttamiskelpoisuudesta ja tarpeellisuudesta.
Lausunnonantajat voivat myös tuoda ehdotuksia muiksi tarpeellisiksi toimenpiteiksi. Lausunnonantajat voivat lisäksi tuoda esiin kiinnostuksensa mahdollisesta roolista toimenpiteiden toteuttamisessa.
Lausuntoja voivat antaa muutkin kuin jakelussa mainitut.
Lausunto pyydetään antamaan lausuntopalvelu.fi-sivuston kautta tahtotiloittain ja vastaamalla muutamiin muihin kysymyksiin. Lausuntoa ei tule lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivuilta Ohjeet>Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Lausuntopyynnön ruotsinkielinen käännös on julkaistu 23.6.2020 / Svenskspråkiga versionen av begäran om utlåtande har publicerad 23.6.2020
Valmistelijat
Lisätietoja antavat valtiovarainministeriössä finanssineuvos Tarja Sinivuori-Boldt, puh. 02955 30433, tarja.sinivuori-boldt(at)vm.fi ja Kuntaliitossa johtava lakimies Katariina Huikko, puh. 050 566 4327, katariina.huikko(at)kuntaliitto.fi
Jakelu:
2M-It Oy | ||
Akaan kaupunki | ||
Alajärven kaupunki | ||
Alavieskan kunta | ||
Alavuden kaupunki | ||
Ammattiliitto Pro | ||
Asianajajaliitto | ||
Asikkalan kunta | ||
Askolan kunta | ||
Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus | ||
Auran kunta | ||
Celia | ||
CSC-Tieteen tietotekniikan keskus Oy | ||
Digi- ja väestötietovirasto | ||
Eduskunnan kanslia | ||
Eduskunnan oikeusasiamiehen kanslia | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto (EK) | ||
ELY-keskusten sekä TE-toimistojen kehittämis- ja hallintokeskus (KEHA-keskus) | ||
Energiavirasto | ||
Enonkosken kunta | ||
Enontekiön kunta | ||
Espoon kaupunki | ||
Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia | ||
Etelä-Karjalan koulutuskuntayhtymä | ||
Etelä-Karjalan liitto | ||
Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri (Eksote) | ||
Etelä-Karjalan ulosottovirasto | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Pohjanmaan erityishuoltopiiri: Eskoon sosiaalipalvelujen kuntayhtymä | ||
Etelä-Pohjanmaan liitto | ||
Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri | ||
Etelä-Pohjanmaan ulosottovirasto | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Etelä-Savon Koulutus Oy | ||
Etelä-Savon maakuntaliitto | ||
Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä (Essote) | ||
Etelä-Savon ulosottovirasto | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Eteva kuntayhtymä (Uudenmaan ja Etelä-Hämeen erityishuoltopiiri) | ||
Eurajoen kunta | ||
Euran kunta | ||
Euroopan kriminaalipolitiikan instituutti, HEUNI | ||
Evijärven kunta | ||
Fimea | ||
Finnwatch | ||
Forssan kaupunki | ||
Forssan seudun hyvinvointikuntayhtymä | ||
Greenpeace | ||
Haapajärven kaupunki | ||
Haapaveden kaupunki | ||
Hailuodon kunta | ||
Halsuan kunta | ||
Haminan kaupunki | ||
Hangon kaupunki | ||
Hankasalmen kunta | ||
Hansel Oy | ||
Harjavallan kaupunki | ||
Hartolan kunta | ||
Hattulan kunta | ||
Haus kehittämiskeskus Oy | ||
Hausjärven kunta | ||
Heinolan kaupunki | ||
Heinäveden kunta | ||
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri | ||
Helsingin kaupunki | ||
Helsingin seudun liikenne (HSL) | ||
Helsingin seudun ympäristöpalvelut kuntayhtymä HSY | ||
Helsingin ulosottovirasto | ||
Hirvensalmen kunta | ||
Hollolan kunta | ||
Hollolan-Lahden vesilaitos kuntayhtymä | ||
Honkajoen kunta | ||
Huittisten kaupunki | ||
Humppilan kunta | ||
Huoltovarmuuskeskus | ||
Hyrynsalmen kunta | ||
Hyvinkään kaupunki | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Hämeen liitto | ||
Hämeenkyrön kunta | ||
Hämeenlinnan hallinto-oikeus | ||
Hämeenlinnan kaupunki | ||
Iin kunta | ||
Iisalmen kaupunki | ||
Iitin kunta | ||
Ikaalisten kaupunki | ||
Ilmajoen kunta | ||
Ilomantsin kunta | ||
Imatran kaupunki | ||
Inarin kunta | ||
Inkoon kunta | ||
Innovaatiorahoituskeskus Business Finland | ||
Isojoen kunta | ||
Isokyrön kunta | ||
Istekki Oy | ||
Itä- ja Keski-Uudenmaan ulosottovirasto | ||
Itä-Lapin kuntayhtymä | ||
Itä-Savon koulutuskuntayhtymä, Savonlinnan ammatti- ja aikuisopisto | ||
Itä-Savon sairaanhoitopiiri (Sosteri) | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Suomen laboratoriokeskuksen liikelaitoskuntayhtymä (ISLAB) | ||
Itä-Suomen päihdehuollon kuntayhtymä | ||
Janakkalan kunta | ||
JIK-peruspalveluliikelaitoskuntayhtymä | ||
Joensuun kaupunki | ||
Jokilaaksojen koulutuskuntayhtymä JEDU | ||
Jokilaaksojen musiikkiopiston kuntayhtymä | ||
Jokioisten kunta | ||
Joroisten kunta | ||
Joutsan kunta | ||
JUKO ry | ||
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto (JHL) | ||
Juuan kunta | ||
Juupajoen kunta | ||
Juvan kunta | ||
Jyväskylän kaupunki | ||
Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradia | ||
Jämijärven kunta | ||
Jämsän kaupunki | ||
Järvenpään kaupunki | ||
Järviseudun koulutuskuntayhtymä (Jami) | ||
Kaakkois-Suomen ELY-keskus | ||
Kaarinan kaupunki | ||
Kaavin kunta | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Kainuun jätehuollon kuntayhtymä Ekokymppi | ||
Kainuun liitto | ||
Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä (sairaanhoitopiiri) | ||
Kainuun ulosottovirasto | ||
Kajaanin kaupunki | ||
Kalajoen kaupunki | ||
Kangasalan kunta | ||
Kangasniemen kunta | ||
Kankaanpään kaupunki | ||
Kannonkosken kunta | ||
Kannuksen kaupunki | ||
Kansaneläkelaitos | ||
Kanta-Hämeen sairaanhoitopiiri | ||
Kanta-Hämeen ulosottovirasto | ||
Karijoen kunta | ||
Karkkilan kaupunki | ||
Karstulan kunta | ||
Karvian kunta | ||
Kaskisten kaupunki | ||
Kauhajoen kaupunki | ||
Kauhavan kaupunki | ||
Kauniaisten kaupunki | ||
Kaustisen kunta | ||
Keiteleen kunta | ||
Kemijärven kaupunki | ||
Kemin kaupunki | ||
Keminmaan kunta | ||
Kemi-Tornionlaakson koulutuskuntayhtymä Lappia | ||
Kemiönsaaren kunta | ||
Kempeleen kunta | ||
Keravan kaupunki | ||
Keski-Pohjanmaan ja Pohjanmaan ulosottovirasto | ||
Keski-Pohjanmaan koulutuskuntayhtymä | ||
Keski-Pohjanmaan liitto | ||
Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä (Soite) | ||
Keski-Satakunnan terveydenhuollon kuntayhtymä | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Keski-Suomen Liitto | ||
Keski-Suomen Seututerveyskeskus-Perusterveydenhuollon liikelaitos | ||
Keski-Suomen ulosottovirasto | ||
Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä – Keuda | ||
Keski-Uudenmaan sote (Keusote) | ||
Keski-Uudenmaan Vesi Kuntayhtymä / Samkommunen Mellersta Nylands Vatten | ||
Keskuskauppakamari | ||
Keuruun kaupunki | ||
Kihniön kunta | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Kinnulan kunta | ||
Kirkkohallitus | ||
Kirkkonummen kunta | ||
Kiteen kaupunki | ||
Kittilän kunta | ||
Kiuruveden kaupunki | ||
Kivijärven kunta | ||
Kokemäen kaupunki | ||
Kokkolan kaupunki | ||
Kolarin kunta | ||
Kolpeneen palvelukeskuksen kuntayhtymä - tuki- ja osaamiskeskus | ||
Konneveden kunta | ||
Kontiolahden kunta | ||
Korkein hallinto-oikeus | ||
Korkein oikeus | ||
Korpelan Voima kuntayhtymä | ||
Korsnäs kommun | ||
Kosken Tl kunta | ||
Kotimaisten kielten keskus | ||
Kotka-Haminan seudun koulutuskuntayhtymä | ||
Kotkan kaupunki | ||
Koulutuskeskus Salpaus -kuntayhtymä | ||
Koulutuskuntayhtymä Tavastia | ||
Kouvolan kaupunki | ||
Kristiinankaupungin kaupunki | ||
Kruunupyyn kunta | ||
Kuhmoisten kunta | ||
Kuhmon kaupunki | ||
Kuntayhtymä Kaksineuvoinen | ||
Kuntien hankintapalvelut KuHa Oy | ||
Kuntien Tiera Oy | ||
Kuopion kaupunki | ||
Kuortaneen kunta | ||
Kurikan kaupunki | ||
Kustavin kunta | ||
Kust-Österbottens samkommun för social- och primärhälsovård (K5, KFEM) | ||
Kuusamon kaupunki | ||
Kuusiokuntien sosiaali- ja terveyskuntayhtymä (Kuussote) | ||
Kymenlaakson käräjäoikeus | ||
Kymenlaakson Liitto | ||
Kymenlaakson sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä (Kymsote) | ||
Kymenlaakson ulosottovirasto | ||
Kyyjärven kunta | ||
Kårkulla samkommun | ||
Kärkölän kunta | ||
Kärsämäen kunta | ||
Lahden kaupunki | ||
Laihian kunta | ||
Laitilan kaupunki | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin liitto | ||
Lapin sairaanhoitopiiri | ||
Lapin ulosottovirasto | ||
Lapinjärven kunta | ||
Lapinlahden kunta | ||
LapIt Oy | ||
Lappajärven kunta | ||
Lappeenrannan kaupunki | ||
Lapsiasiavaltuutetun toimisto | ||
Lapuan kaupunki | ||
Laukaan kunta | ||
Lemin kunta | ||
Lempäälän kunta | ||
Leppävirran kunta | ||
Lestijärven kunta | ||
Liedon kunta | ||
Lieksan kaupunki | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom | ||
Limingan kunta | ||
Liperin kunta | ||
Lohjan kaupunki | ||
Loimaan kaupunki | ||
Lopen kunta | ||
Lounais-Hämeen koulutuskuntayhtymä | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Lounais-Suomen koulutuskuntayhtymä | ||
Loviisan kaupunki | ||
Luhangan kunta | ||
Luksia – Länsi-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä | ||
Lumijoen kunta | ||
Luodon kunta | ||
Luonnonvarakeskus | ||
Luumäen kunta | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi-Pohjan sosiaali- ja terveyspalvelujen ja sairaanhoitopiirin kuntayhtymä (LPSHP) | ||
Länsi-Pohjan ulosottovirasto | ||
Länsi-Uudenmaan ulosottovirasto | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maa -ja metsätaloustuottajain keskusliitto (MTK) | ||
Maahanmuuttovirasto | ||
Maalahden kunta | ||
Maanmittauslaitos | ||
Markkinaoikeus | ||
Marttilan kunta | ||
Maskun kunta | ||
Merijärven kunta | ||
Merikarvian kunta | ||
Miehikkälän kunta | ||
Mikkelin kaupunki | ||
Monetra Oy | ||
Motiva Oy | ||
Muhoksen kunta | ||
Multian kunta | ||
Muonion kunta | ||
Museovirasto | ||
Mustasaaren kunta | ||
Muuramen kunta | ||
Mynämäen kunta | ||
Myrskylän kunta | ||
Mäntsälän kunta | ||
Mänttä-Vilppulan kaupunki | ||
Mäntyharjun kunta | ||
Naantalin kaupunki | ||
Nakkilan kunta | ||
Nivalan kaupunki | ||
Nokian kaupunki | ||
Nousiaisten kunta | ||
Nurmeksen kaupunki | ||
Nurmijärven kunta | ||
Närpiön kaupunki | ||
Oikeuskanslerinvirasto | ||
Oikeusministeriö | ||
Oikeusrekisterikeskus | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Opetushallitus | ||
Optima samkommun | ||
Orimattilan kaupunki | ||
Oripään kunta | ||
Oriveden kaupunki | ||
Oulaisten kaupunki | ||
Oulun kaupunki | ||
Oulun seudun koulutuskuntayhtymä | ||
Oulun seudun ulosottovirasto | ||
Oulunkaaren kuntayhtymä | ||
Outokummun kaupunki | ||
Padasjoen kunta | ||
Paimion kaupunki | ||
Palkeet | ||
Paltamon kunta | ||
Paraisten kaupunki | ||
Parikkalan kunta | ||
Parkanon kaupunki | ||
Patentti- ja rekisterihallitus | ||
Pedersören kunta | ||
Peimarin koulutuskuntayhtymä | ||
Pelkosenniemen kunta | ||
Pellon kunta | ||
Perhon kunta | ||
Pertunmaan kunta | ||
Peruspalvelukuntayhtymä Kallio | ||
Peruspalvelukuntayhtymä Selänne | ||
Perusturvakuntayhtymä Akseli | ||
Perusturvakuntayhtymä Karviainen | ||
Petäjäveden kunta | ||
Pieksämäen kaupunki | ||
Pielaveden kunta | ||
Pietarsaaren kaupunki | ||
Pihtiputaan kunta | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pirkanmaan liitto | ||
Pirkanmaan sairaanhoitopiiri | ||
Pirkanmaan ulosottovirasto | ||
Pirkkalan kunta | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan hankintatoimi | ||
Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä Riveria | ||
Pohjois-Karjalan maakuntaliitto | ||
Pohjois-Karjalan sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä (Siun sote) | ||
Pohjois-Karjalan ulosottovirasto | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymä | ||
Pohjois-Satakunnan peruspalvelukuntayhtymä (PoSa) | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon liitto | ||
Pohjois-Savon sairaanhoitopiiri | ||
Pohjois-Savon ulosottovirasto | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Poliisiammattikorkeakoulu | ||
Poliisihallitus | ||
Polvijärven kunta | ||
Pomarkun kunta | ||
Porin kaupunki | ||
Pornaisten kunta | ||
Porvoon kaupunki | ||
Posion kunta | ||
Pudasjärven kaupunki | ||
Pukkilan kunta | ||
Punkalaitumen kunta | ||
Puolangan kunta | ||
Puolustusministeriö | ||
Puolustusvoimat | ||
Puumalan kunta | ||
Pyhtään kunta | ||
Pyhäjoen kunta | ||
Pyhäjärven kaupunki | ||
Pyhännän kunta | ||
Pyhärannan kunta | ||
Päijät-Hämeen käräjäoikeus | ||
Päijät-Hämeen liitto | ||
Päijät-Hämeen sairaanhoitopiiri | ||
Päijät-Hämeen ulosottovirasto | ||
Pälkäneen kunta | ||
Pöytyän kansanterveystyön kuntayhtymä | ||
Pöytyän kunta | ||
Raahen kaupunki | ||
Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymä | ||
Raahen seudun ulosottovirasto | ||
Raaseporin kaupunki | ||
Raision kaupunki | ||
Raision seudun koulutuskuntayhtymä (Raseko) | ||
Rajavartiolaitoksen esikunta | ||
Rakennuslaitos | ||
Rantasalmen kunta | ||
Ranuan kunta | ||
Rauman kaupunki | ||
Rautalammin kunta | ||
Rautavaaran kunta | ||
Rautjärven kunta | ||
Reisjärven kunta | ||
Riihimäen kaupunki | ||
Riihimäen seudun terveyskeskuksen kuntayhtymä | ||
Ristijärven kunta | ||
Rovaniemen kaupunki | ||
Rovaniemen koulutuskuntayhtymä | ||
Ruokavirasto | ||
Ruokolahden kunta | ||
Ruoveden kunta | ||
Ruskon kunta | ||
Rääkkylän kunta | ||
Saarijärven kaupunki | ||
Sallan kunta | ||
Salon kaupunki | ||
Salon seudun koulutuskuntayhtymä | ||
Samkommunen för yrkesutbildning i Östra Nyland | ||
Samkommunen Kvarnen | ||
Sansia Oy | ||
Sarastia Oy | ||
SASKY koulutuskuntayhtymä | ||
Sastamalan kaupunki | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Satakunnan koulutuskuntayhtymä | ||
Satakunnan sairaanhoitopiiri (Satasairaala) | ||
Satakunnan ulosottovirasto | ||
Satakuntaliitto | ||
Sauvon kunta | ||
Savitaipaleen kunta | ||
Savon erityishuoltopiiri: Vaalijalan kuntayhtymä | ||
Savon koulutuskuntayhtymä | ||
Savonlinnan kaupunki | ||
Savukosken kunta | ||
Seinäjoen kaupunki | ||
Seinäjoen koulutuskuntayhtymä | ||
Senaatti-kiinteistöt | ||
Sievin kunta | ||
Siikaisten kunta | ||
Siikajoen kunta | ||
Siikalatvan kunta | ||
Siilinjärven kunta | ||
Simon kunta | ||
Sipoon kunta | ||
Sisäministeriö | ||
Sisä-Savon terveydenhuollon kuntayhtymä | ||
Siuntion kunta | ||
Sodankylän kunta | ||
Soinin kunta | ||
Someron kaupunki | ||
Sonkajärven kunta | ||
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto (Valvira) | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunta | ||
SOSTE | ||
SoTe kuntayhtymä Saarikka | ||
Sote-digi Oy | ||
Sotkamon kunta | ||
Sulkavan kunta | ||
Suomen Akatemia | ||
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö (SAK) | ||
Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra | ||
Suomen ympäristökeskus, SYKE | ||
Suomen yrittäjät (SY) | ||
Suomenlinnan hoitokunta | ||
Suomussalmen kunta | ||
Suonenjoen kaupunki | ||
Suupohjan koulutuskuntayhtymä | ||
Suupohjan peruspalveluliikelaitoskuntayhtymä | ||
Svenska Österbottens förbund för utbildning och kultur | ||
Sysmän kunta | ||
Syyttäjälaitos | ||
Säkylän kunta | ||
Säteilyturvakeskus | ||
Taipalsaaren kunta | ||
Taivalkosken kunta | ||
Taivassalon kunta | ||
Tammelan kunta | ||
Tampereen kaupunki | ||
Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä | ||
Tasa-arvovaltuutetun toimisto | ||
Tasavallan presidentin kanslia | ||
Teese Botnia Oy Ab | ||
Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
Tervolan kunta | ||
Tervon kunta | ||
Teuvan kunta | ||
Tietosuojavaltuutetun toimisto | ||
Tilastokeskus | ||
Tohmajärven kunta | ||
Toholammin kunta | ||
Toimihenkilökeskusjärjestö (STTK) | ||
Toivakan kunta | ||
Tornion kaupunki | ||
Tulli | ||
Tuomi-logistiikka Oy | ||
Tuomioistuinvirasto | ||
Turun kaupunki | ||
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto | ||
Tuusniemen kunta | ||
Tuusulan kunta | ||
Tyrnävän kunta | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Työtuomioistuin | ||
Ulkoministeriö | ||
Ulvilan kaupunki | ||
Urjalan kunta | ||
Utajärven kunta | ||
Utsjoen kunta | ||
Uudenkaarlepyyn kaupunki | ||
Uudenkaupungin kaupunki | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Uudenmaan liitto | ||
Uudenmaan päihdehuollon kuntayhtymä | ||
Uuraisten kunta | ||
Vaalan kunta | ||
Vaasan kaupunki | ||
Vaasan sairaanhoitopiiri | ||
Valkeakosken kaupunki | ||
Valkeakosken seudun koulutuskuntayhtymä | ||
Valtakunnanvoudinvirasto | ||
Valtiokonttori | ||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus | ||
Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiontalouden tarkastusvirasto | ||
Vanhan Vaasan sairaala | ||
Vantaan kaupunki | ||
Varkauden kaupunki | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Varsinais-Suomen erityishuoltopiiri | ||
Varsinais-Suomen Lastensuojelukuntayhtymä | ||
Varsinais-Suomen liitto | ||
Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri | ||
Varsinais-Suomen ulosottovirasto | ||
Vasaregionens Arenor Samkommun | ||
Vehmaan kunta | ||
Verohallinto | ||
Vesannon kunta | ||
Vesilahden kunta | ||
Vetelin kunta | ||
Vieremän kunta | ||
Vihdin kunta | ||
Viitasaaren kaupunki | ||
Vimpelin kunta | ||
Virolahden | ||
Virtain kaupunki | ||
Västra Nylands folkhögskola | ||
Väylävirasto | ||
Vöyrin kunta | ||
Ylitornion kunta | ||
Ylivieskan kaupunki | ||
Ylä-Savon koulutuskuntayhtymä | ||
Ylä-Savon SOTE kuntayhtymä | ||
Ylöjärven kaupunki | ||
Ympäristöministeriö | ||
Ypäjän kunta | ||
Ähtärin kaupunki | ||
Äänekosken ammatillisen koulutuksen ky | ||
Äänekosken kaupunki | ||
Österbottens förbund-Pohjanmaan liitto |
Asiasanat
hankintatoimi, strategia