Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Finlands nationella upphandlingsstrategi (utkast)
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/10478/2019 ja VM089:00/2019
Svarstiden gick ut: 12.8.2020
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Offentliga organisationer använder årligen uppskattningsvis 35 miljarder euro till offentliga upphandlingar. Om denna inköpsvolym används smart, kan man med hjälp av den uppnå en betydande social verkningskraft för hela den nationella ekonomin och förbättra hållbarheten i den offentliga.
Offentliga upphandlingar har utvecklats med totalreformen av upphandlingslagen som trädde i kraft den 1 januari 2017. Mål förknippade med hållbarhet, ansvarsfullhet, produktivitet, verkningskraft och kvalitet inom offentliga upphandlingar kan dock inte främjas endast genom lagstiftning. Uppnående av social verkningskraft förutsätter nationella mål som genom samarbete ställs upp för hela Finland.
Överenskommelse om gemensamma mål förutsätter att ett nytt samarbetssätt etableras och en nationell strategi utarbetas. I Finland genomförs cirka två av tre offentliga upphandlingar inom den kommunala sektorn. Uppnående av målen förutsätter således ett allt djupare samarbete och det är viktigt att sträva efter att främja upphandlingarnas verkningskraft i ett samarbete inom hela den offentliga sektorn. En gemensam strategi ger insikt om en gemensam riktning samt erbjuder verktyg med vilka målen kan uppnås. Den nationella strategin betjänar samtliga upphandlingsenheter i Finland.
Offentliga upphandlingar har utvecklats med totalreformen av upphandlingslagen som trädde i kraft den 1 januari 2017. Mål förknippade med hållbarhet, ansvarsfullhet, produktivitet, verkningskraft och kvalitet inom offentliga upphandlingar kan dock inte främjas endast genom lagstiftning. Uppnående av social verkningskraft förutsätter nationella mål som genom samarbete ställs upp för hela Finland.
Överenskommelse om gemensamma mål förutsätter att ett nytt samarbetssätt etableras och en nationell strategi utarbetas. I Finland genomförs cirka två av tre offentliga upphandlingar inom den kommunala sektorn. Uppnående av målen förutsätter således ett allt djupare samarbete och det är viktigt att sträva efter att främja upphandlingarnas verkningskraft i ett samarbete inom hela den offentliga sektorn. En gemensam strategi ger insikt om en gemensam riktning samt erbjuder verktyg med vilka målen kan uppnås. Den nationella strategin betjänar samtliga upphandlingsenheter i Finland.
Bakgrund
Den 5 september 2019 tillsatte finansministeriet åtgärdsprogrammet Samarbetsforumet för offentlig upphandling i samarbete med Kommunförbundet för att utarbeta en nationell upphandlingsstrategi, öka samarbetet mellan aktörer inom offentliga upphandlingar, öka kostnadseffektiviteten, förverkliga utvecklingsåtgärder för upphandlingar samt stärka upphandlingsledningen.
Åtgärdsprogrammet för effektiv offentlig upphandling, Samarbetsforumet för offentlig upphandling, verkställer de riktlinjer och mål för offentliga upphandlingar som inskrivits i statsminister Sanna Marins regeringsprogram. Därutöver främjar åtgärdsprogrammet andra aktörer som medverkar i programmet, såsom kommuner, samt andra aktörers mål för offentliga upphandlingar.
Utkastet av den nationella upphandlingsstrategin, som utarbetats inom ramarna för Samarbetsforumet för offentlig upphandling, har beretts i ett omfattande samarbete med såväl upphandlingsexperter som den strategiska ledningen. I beredningsarbetet har även representanter för såväl anbudsgivare som expertorganisationer som stöder offentliga upphandlingar. De instanser som har medverkat i beredningsarbetet finns listade i en separat bilaga till Suomen julkisten hankintojen tilannekuva (Lägesbild av Finlands offentliga upphandlingar) (Finansministeriets publikationer – 2020:25), som utgör en del av bakgrundsmaterialet. Som stöd för beredningen av strategin har man även ordnat två webbaserade tankesmedjor, en regionturné och öppna verkstäder.
Av det omfattande samarbetet och av lägesbilden som beredningsgruppen utarbetade framkom åtta strävanden, för vars uppnående man har ställt upp 25 konkreta mål. Som stöd för att uppnå målen har man under beredningsarbetet även samlat in rikligt med åtgärdsförslag, som på basis av utlåtanderesponsen som fås under arbetets gång ska prioriteras och indelas i etapper för de kommande åren.
Som bilaga till strategin finns det mätare under beredning som beskriver den systemiska förändringen som man strävar efter. Dessa har inte införlivats i materialet ute på remiss.
Strategin lanseras den 9 september 2020 på Kommunmarknaden.
Åtgärdsprogrammet för effektiv offentlig upphandling, Samarbetsforumet för offentlig upphandling, verkställer de riktlinjer och mål för offentliga upphandlingar som inskrivits i statsminister Sanna Marins regeringsprogram. Därutöver främjar åtgärdsprogrammet andra aktörer som medverkar i programmet, såsom kommuner, samt andra aktörers mål för offentliga upphandlingar.
Utkastet av den nationella upphandlingsstrategin, som utarbetats inom ramarna för Samarbetsforumet för offentlig upphandling, har beretts i ett omfattande samarbete med såväl upphandlingsexperter som den strategiska ledningen. I beredningsarbetet har även representanter för såväl anbudsgivare som expertorganisationer som stöder offentliga upphandlingar. De instanser som har medverkat i beredningsarbetet finns listade i en separat bilaga till Suomen julkisten hankintojen tilannekuva (Lägesbild av Finlands offentliga upphandlingar) (Finansministeriets publikationer – 2020:25), som utgör en del av bakgrundsmaterialet. Som stöd för beredningen av strategin har man även ordnat två webbaserade tankesmedjor, en regionturné och öppna verkstäder.
Av det omfattande samarbetet och av lägesbilden som beredningsgruppen utarbetade framkom åtta strävanden, för vars uppnående man har ställt upp 25 konkreta mål. Som stöd för att uppnå målen har man under beredningsarbetet även samlat in rikligt med åtgärdsförslag, som på basis av utlåtanderesponsen som fås under arbetets gång ska prioriteras och indelas i etapper för de kommande åren.
Som bilaga till strategin finns det mätare under beredning som beskriver den systemiska förändringen som man strävar efter. Dessa har inte införlivats i materialet ute på remiss.
Strategin lanseras den 9 september 2020 på Kommunmarknaden.
Målsättningar
Syfte med begäran om utlåtande är att till beredningen av strategin i detta skede på en så bred basis som möjligt få åsikter från olika instanser om det centrala innehållet i strategiutkastet.
Länkar:
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162171 - Suomen julkisten hankintojen tilannekuva (Lägesbild av Finlands offentliga upphandlingar) (på finska)
https://vm.fi/sv/samarbetsforum-for-offentlig-upphandling - Webbplatsen för åtgärdsprogrammet Samarbetsforum för offentlig upphandling
https://vm.fi/hankinta-suomi - Hankinta-Suomi -toimenpideohjelman nettisivu
Bilagor:
Tidtabell
Utlåtandegivarna ombes ge sina utlåtanden via utlåtande.fi senast den 12 augusti 2020.
Svarsanvisningar för mottagare
Finansministeriet begär ett utlåtande av er gällande utkastet till den nationella offentliga upphandlingsstrategin. Utlåtandegivarna ombes ge sin åsikt om de strävanden och mål som satts upp i strategin.
Bilagt till begäran om utlåtande har man i samband med strategiarbetet även publicerat framförda förslag på åtgärder som krävs för att uppnå de uppställda målen. Åtgärderna beskrivs endast kortfattat i bilagan, eftersom man i huvudsak inte har utarbetat några konkreta planer på hur genomförbara de är eller hur de ska prioriteras. Utlåtandegivarna ombes att i möjligaste mån även ge kommentarer om genomförbarheten för och behovet av dessa åtgärdsförslag.
Utlåtandegivarna kan även framföra förslag på andra nödvändiga åtgärder. Utöver detta kan utlåtandegivarna även uttrycka sitt intresse för en eventuell roll i genomförandet av åtgärderna.
Utlåtanden kan även ges av andra än de som nämns i distributionen.
Utlåtandet ombes ges via webbplatsen utlåtande.fi strävandevis och genom att svara på några andra frågor. Utlåtandet ska inte skickas separat via e-post eller per post. För att kunna ge sitt utlåtande, måste respondenten registrera sig och logga in på utlåtande.fi. Mer information om hur tjänsten används finns på webbplatsen utlåtande.fi under Anvisningar > Bruksanvisningar. Hjälp med att ta tjänsten i bruk kan begäras via [email protected].
Alla utlåtanden är offentliga och de publiceras på utlåtande.fi.
Bilagt till begäran om utlåtande har man i samband med strategiarbetet även publicerat framförda förslag på åtgärder som krävs för att uppnå de uppställda målen. Åtgärderna beskrivs endast kortfattat i bilagan, eftersom man i huvudsak inte har utarbetat några konkreta planer på hur genomförbara de är eller hur de ska prioriteras. Utlåtandegivarna ombes att i möjligaste mån även ge kommentarer om genomförbarheten för och behovet av dessa åtgärdsförslag.
Utlåtandegivarna kan även framföra förslag på andra nödvändiga åtgärder. Utöver detta kan utlåtandegivarna även uttrycka sitt intresse för en eventuell roll i genomförandet av åtgärderna.
Utlåtanden kan även ges av andra än de som nämns i distributionen.
Utlåtandet ombes ges via webbplatsen utlåtande.fi strävandevis och genom att svara på några andra frågor. Utlåtandet ska inte skickas separat via e-post eller per post. För att kunna ge sitt utlåtande, måste respondenten registrera sig och logga in på utlåtande.fi. Mer information om hur tjänsten används finns på webbplatsen utlåtande.fi under Anvisningar > Bruksanvisningar. Hjälp med att ta tjänsten i bruk kan begäras via [email protected].
Alla utlåtanden är offentliga och de publiceras på utlåtande.fi.
Beredare
Mer information ges vid finansministeriet av finansråd Tarja Sinivuori-Boldt, tfn 02955 30433, tarja.sinivuori-boldt(at)vm.fi och vid Kommunförbundet av ledande jurist Katariina Huikko, tfn 050 566 4327, katariina.huikko(at)kuntaliitto.fi
Sändlista:
2M-It Oy | ||
Akaan kaupunki | ||
Alajärven kaupunki | ||
Alavieskan kunta | ||
Alavuden kaupunki | ||
Ammattiliitto Pro | ||
Asianajajaliitto | ||
Asikkalan kunta | ||
Askolan kunta | ||
Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus | ||
Auran kunta | ||
Celia | ||
CSC-Tieteen tietotekniikan keskus Oy | ||
Digi- ja väestötietovirasto | ||
Eduskunnan kanslia | ||
Eduskunnan oikeusasiamiehen kanslia | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto (EK) | ||
ELY-keskusten sekä TE-toimistojen kehittämis- ja hallintokeskus (KEHA-keskus) | ||
Energiavirasto | ||
Enonkosken kunta | ||
Enontekiön kunta | ||
Espoon kaupunki | ||
Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia | ||
Etelä-Karjalan koulutuskuntayhtymä | ||
Etelä-Karjalan liitto | ||
Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri (Eksote) | ||
Etelä-Karjalan ulosottovirasto | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Pohjanmaan erityishuoltopiiri: Eskoon sosiaalipalvelujen kuntayhtymä | ||
Etelä-Pohjanmaan liitto | ||
Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri | ||
Etelä-Pohjanmaan ulosottovirasto | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Etelä-Savon Koulutus Oy | ||
Etelä-Savon maakuntaliitto | ||
Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä (Essote) | ||
Etelä-Savon ulosottovirasto | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Eteva kuntayhtymä (Uudenmaan ja Etelä-Hämeen erityishuoltopiiri) | ||
Eurajoen kunta | ||
Euran kunta | ||
Euroopan kriminaalipolitiikan instituutti, HEUNI | ||
Evijärven kunta | ||
Fimea | ||
Finnwatch | ||
Forssan kaupunki | ||
Forssan seudun hyvinvointikuntayhtymä | ||
Greenpeace | ||
Haapajärven kaupunki | ||
Haapaveden kaupunki | ||
Hailuodon kunta | ||
Halsuan kunta | ||
Haminan kaupunki | ||
Hangon kaupunki | ||
Hankasalmen kunta | ||
Hansel Oy | ||
Harjavallan kaupunki | ||
Hartolan kunta | ||
Hattulan kunta | ||
Haus kehittämiskeskus Oy | ||
Hausjärven kunta | ||
Heinolan kaupunki | ||
Heinäveden kunta | ||
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri | ||
Helsingin kaupunki | ||
Helsingin seudun liikenne (HSL) | ||
Helsingin seudun ympäristöpalvelut kuntayhtymä HSY | ||
Helsingin ulosottovirasto | ||
Hirvensalmen kunta | ||
Hollolan kunta | ||
Hollolan-Lahden vesilaitos kuntayhtymä | ||
Honkajoen kunta | ||
Huittisten kaupunki | ||
Humppilan kunta | ||
Huoltovarmuuskeskus | ||
Hyrynsalmen kunta | ||
Hyvinkään kaupunki | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Hämeen liitto | ||
Hämeenkyrön kunta | ||
Hämeenlinnan hallinto-oikeus | ||
Hämeenlinnan kaupunki | ||
Iin kunta | ||
Iisalmen kaupunki | ||
Iitin kunta | ||
Ikaalisten kaupunki | ||
Ilmajoen kunta | ||
Ilomantsin kunta | ||
Imatran kaupunki | ||
Inarin kunta | ||
Inkoon kunta | ||
Innovaatiorahoituskeskus Business Finland | ||
Isojoen kunta | ||
Isokyrön kunta | ||
Istekki Oy | ||
Itä- ja Keski-Uudenmaan ulosottovirasto | ||
Itä-Lapin kuntayhtymä | ||
Itä-Savon koulutuskuntayhtymä, Savonlinnan ammatti- ja aikuisopisto | ||
Itä-Savon sairaanhoitopiiri (Sosteri) | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Suomen laboratoriokeskuksen liikelaitoskuntayhtymä (ISLAB) | ||
Itä-Suomen päihdehuollon kuntayhtymä | ||
Janakkalan kunta | ||
JIK-peruspalveluliikelaitoskuntayhtymä | ||
Joensuun kaupunki | ||
Jokilaaksojen koulutuskuntayhtymä JEDU | ||
Jokilaaksojen musiikkiopiston kuntayhtymä | ||
Jokioisten kunta | ||
Joroisten kunta | ||
Joutsan kunta | ||
JUKO ry | ||
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto (JHL) | ||
Juuan kunta | ||
Juupajoen kunta | ||
Juvan kunta | ||
Jyväskylän kaupunki | ||
Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradia | ||
Jämijärven kunta | ||
Jämsän kaupunki | ||
Järvenpään kaupunki | ||
Järviseudun koulutuskuntayhtymä (Jami) | ||
Kaakkois-Suomen ELY-keskus | ||
Kaarinan kaupunki | ||
Kaavin kunta | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Kainuun jätehuollon kuntayhtymä Ekokymppi | ||
Kainuun liitto | ||
Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä (sairaanhoitopiiri) | ||
Kainuun ulosottovirasto | ||
Kajaanin kaupunki | ||
Kalajoen kaupunki | ||
Kangasalan kunta | ||
Kangasniemen kunta | ||
Kankaanpään kaupunki | ||
Kannonkosken kunta | ||
Kannuksen kaupunki | ||
Kansaneläkelaitos | ||
Kanta-Hämeen sairaanhoitopiiri | ||
Kanta-Hämeen ulosottovirasto | ||
Karijoen kunta | ||
Karkkilan kaupunki | ||
Karstulan kunta | ||
Karvian kunta | ||
Kaskisten kaupunki | ||
Kauhajoen kaupunki | ||
Kauhavan kaupunki | ||
Kauniaisten kaupunki | ||
Kaustisen kunta | ||
Keiteleen kunta | ||
Kemijärven kaupunki | ||
Kemin kaupunki | ||
Keminmaan kunta | ||
Kemi-Tornionlaakson koulutuskuntayhtymä Lappia | ||
Kemiönsaaren kunta | ||
Kempeleen kunta | ||
Keravan kaupunki | ||
Keski-Pohjanmaan ja Pohjanmaan ulosottovirasto | ||
Keski-Pohjanmaan koulutuskuntayhtymä | ||
Keski-Pohjanmaan liitto | ||
Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä (Soite) | ||
Keski-Satakunnan terveydenhuollon kuntayhtymä | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Keski-Suomen Liitto | ||
Keski-Suomen Seututerveyskeskus-Perusterveydenhuollon liikelaitos | ||
Keski-Suomen ulosottovirasto | ||
Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä – Keuda | ||
Keski-Uudenmaan sote (Keusote) | ||
Keski-Uudenmaan Vesi Kuntayhtymä / Samkommunen Mellersta Nylands Vatten | ||
Keskuskauppakamari | ||
Keuruun kaupunki | ||
Kihniön kunta | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Kinnulan kunta | ||
Kirkkohallitus | ||
Kirkkonummen kunta | ||
Kiteen kaupunki | ||
Kittilän kunta | ||
Kiuruveden kaupunki | ||
Kivijärven kunta | ||
Kokemäen kaupunki | ||
Kokkolan kaupunki | ||
Kolarin kunta | ||
Kolpeneen palvelukeskuksen kuntayhtymä - tuki- ja osaamiskeskus | ||
Konneveden kunta | ||
Kontiolahden kunta | ||
Korkein hallinto-oikeus | ||
Korkein oikeus | ||
Korpelan Voima kuntayhtymä | ||
Korsnäs kommun | ||
Kosken Tl kunta | ||
Kotimaisten kielten keskus | ||
Kotka-Haminan seudun koulutuskuntayhtymä | ||
Kotkan kaupunki | ||
Koulutuskeskus Salpaus -kuntayhtymä | ||
Koulutuskuntayhtymä Tavastia | ||
Kouvolan kaupunki | ||
Kristiinankaupungin kaupunki | ||
Kruunupyyn kunta | ||
Kuhmoisten kunta | ||
Kuhmon kaupunki | ||
Kuntayhtymä Kaksineuvoinen | ||
Kuntien hankintapalvelut KuHa Oy | ||
Kuntien Tiera Oy | ||
Kuopion kaupunki | ||
Kuortaneen kunta | ||
Kurikan kaupunki | ||
Kustavin kunta | ||
Kust-Österbottens samkommun för social- och primärhälsovård (K5, KFEM) | ||
Kuusamon kaupunki | ||
Kuusiokuntien sosiaali- ja terveyskuntayhtymä (Kuussote) | ||
Kymenlaakson käräjäoikeus | ||
Kymenlaakson Liitto | ||
Kymenlaakson sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä (Kymsote) | ||
Kymenlaakson ulosottovirasto | ||
Kyyjärven kunta | ||
Kårkulla samkommun | ||
Kärkölän kunta | ||
Kärsämäen kunta | ||
Lahden kaupunki | ||
Laihian kunta | ||
Laitilan kaupunki | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin liitto | ||
Lapin sairaanhoitopiiri | ||
Lapin ulosottovirasto | ||
Lapinjärven kunta | ||
Lapinlahden kunta | ||
LapIt Oy | ||
Lappajärven kunta | ||
Lappeenrannan kaupunki | ||
Lapsiasiavaltuutetun toimisto | ||
Lapuan kaupunki | ||
Laukaan kunta | ||
Lemin kunta | ||
Lempäälän kunta | ||
Leppävirran kunta | ||
Lestijärven kunta | ||
Liedon kunta | ||
Lieksan kaupunki | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom | ||
Limingan kunta | ||
Liperin kunta | ||
Lohjan kaupunki | ||
Loimaan kaupunki | ||
Lopen kunta | ||
Lounais-Hämeen koulutuskuntayhtymä | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Lounais-Suomen koulutuskuntayhtymä | ||
Loviisan kaupunki | ||
Luhangan kunta | ||
Luksia – Länsi-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä | ||
Lumijoen kunta | ||
Luodon kunta | ||
Luonnonvarakeskus | ||
Luumäen kunta | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi-Pohjan sosiaali- ja terveyspalvelujen ja sairaanhoitopiirin kuntayhtymä (LPSHP) | ||
Länsi-Pohjan ulosottovirasto | ||
Länsi-Uudenmaan ulosottovirasto | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maa -ja metsätaloustuottajain keskusliitto (MTK) | ||
Maahanmuuttovirasto | ||
Maalahden kunta | ||
Maanmittauslaitos | ||
Markkinaoikeus | ||
Marttilan kunta | ||
Maskun kunta | ||
Merijärven kunta | ||
Merikarvian kunta | ||
Miehikkälän kunta | ||
Mikkelin kaupunki | ||
Monetra Oy | ||
Motiva Oy | ||
Muhoksen kunta | ||
Multian kunta | ||
Muonion kunta | ||
Museovirasto | ||
Mustasaaren kunta | ||
Muuramen kunta | ||
Mynämäen kunta | ||
Myrskylän kunta | ||
Mäntsälän kunta | ||
Mänttä-Vilppulan kaupunki | ||
Mäntyharjun kunta | ||
Naantalin kaupunki | ||
Nakkilan kunta | ||
Nivalan kaupunki | ||
Nokian kaupunki | ||
Nousiaisten kunta | ||
Nurmeksen kaupunki | ||
Nurmijärven kunta | ||
Närpiön kaupunki | ||
Oikeuskanslerinvirasto | ||
Oikeusministeriö | ||
Oikeusrekisterikeskus | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Opetushallitus | ||
Optima samkommun | ||
Orimattilan kaupunki | ||
Oripään kunta | ||
Oriveden kaupunki | ||
Oulaisten kaupunki | ||
Oulun kaupunki | ||
Oulun seudun koulutuskuntayhtymä | ||
Oulun seudun ulosottovirasto | ||
Oulunkaaren kuntayhtymä | ||
Outokummun kaupunki | ||
Padasjoen kunta | ||
Paimion kaupunki | ||
Palkeet | ||
Paltamon kunta | ||
Paraisten kaupunki | ||
Parikkalan kunta | ||
Parkanon kaupunki | ||
Patentti- ja rekisterihallitus | ||
Pedersören kunta | ||
Peimarin koulutuskuntayhtymä | ||
Pelkosenniemen kunta | ||
Pellon kunta | ||
Perhon kunta | ||
Pertunmaan kunta | ||
Peruspalvelukuntayhtymä Kallio | ||
Peruspalvelukuntayhtymä Selänne | ||
Perusturvakuntayhtymä Akseli | ||
Perusturvakuntayhtymä Karviainen | ||
Petäjäveden kunta | ||
Pieksämäen kaupunki | ||
Pielaveden kunta | ||
Pietarsaaren kaupunki | ||
Pihtiputaan kunta | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pirkanmaan liitto | ||
Pirkanmaan sairaanhoitopiiri | ||
Pirkanmaan ulosottovirasto | ||
Pirkkalan kunta | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan hankintatoimi | ||
Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä Riveria | ||
Pohjois-Karjalan maakuntaliitto | ||
Pohjois-Karjalan sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä (Siun sote) | ||
Pohjois-Karjalan ulosottovirasto | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymä | ||
Pohjois-Satakunnan peruspalvelukuntayhtymä (PoSa) | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon liitto | ||
Pohjois-Savon sairaanhoitopiiri | ||
Pohjois-Savon ulosottovirasto | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Poliisiammattikorkeakoulu | ||
Poliisihallitus | ||
Polvijärven kunta | ||
Pomarkun kunta | ||
Porin kaupunki | ||
Pornaisten kunta | ||
Porvoon kaupunki | ||
Posion kunta | ||
Pudasjärven kaupunki | ||
Pukkilan kunta | ||
Punkalaitumen kunta | ||
Puolangan kunta | ||
Puolustusministeriö | ||
Puolustusvoimat | ||
Puumalan kunta | ||
Pyhtään kunta | ||
Pyhäjoen kunta | ||
Pyhäjärven kaupunki | ||
Pyhännän kunta | ||
Pyhärannan kunta | ||
Päijät-Hämeen käräjäoikeus | ||
Päijät-Hämeen liitto | ||
Päijät-Hämeen sairaanhoitopiiri | ||
Päijät-Hämeen ulosottovirasto | ||
Pälkäneen kunta | ||
Pöytyän kansanterveystyön kuntayhtymä | ||
Pöytyän kunta | ||
Raahen kaupunki | ||
Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymä | ||
Raahen seudun ulosottovirasto | ||
Raaseporin kaupunki | ||
Raision kaupunki | ||
Raision seudun koulutuskuntayhtymä (Raseko) | ||
Rajavartiolaitoksen esikunta | ||
Rakennuslaitos | ||
Rantasalmen kunta | ||
Ranuan kunta | ||
Rauman kaupunki | ||
Rautalammin kunta | ||
Rautavaaran kunta | ||
Rautjärven kunta | ||
Reisjärven kunta | ||
Riihimäen kaupunki | ||
Riihimäen seudun terveyskeskuksen kuntayhtymä | ||
Ristijärven kunta | ||
Rovaniemen kaupunki | ||
Rovaniemen koulutuskuntayhtymä | ||
Ruokavirasto | ||
Ruokolahden kunta | ||
Ruoveden kunta | ||
Ruskon kunta | ||
Rääkkylän kunta | ||
Saarijärven kaupunki | ||
Sallan kunta | ||
Salon kaupunki | ||
Salon seudun koulutuskuntayhtymä | ||
Samkommunen för yrkesutbildning i Östra Nyland | ||
Samkommunen Kvarnen | ||
Sansia Oy | ||
Sarastia Oy | ||
SASKY koulutuskuntayhtymä | ||
Sastamalan kaupunki | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Satakunnan koulutuskuntayhtymä | ||
Satakunnan sairaanhoitopiiri (Satasairaala) | ||
Satakunnan ulosottovirasto | ||
Satakuntaliitto | ||
Sauvon kunta | ||
Savitaipaleen kunta | ||
Savon erityishuoltopiiri: Vaalijalan kuntayhtymä | ||
Savon koulutuskuntayhtymä | ||
Savonlinnan kaupunki | ||
Savukosken kunta | ||
Seinäjoen kaupunki | ||
Seinäjoen koulutuskuntayhtymä | ||
Senaatti-kiinteistöt | ||
Sievin kunta | ||
Siikaisten kunta | ||
Siikajoen kunta | ||
Siikalatvan kunta | ||
Siilinjärven kunta | ||
Simon kunta | ||
Sipoon kunta | ||
Sisäministeriö | ||
Sisä-Savon terveydenhuollon kuntayhtymä | ||
Siuntion kunta | ||
Sodankylän kunta | ||
Soinin kunta | ||
Someron kaupunki | ||
Sonkajärven kunta | ||
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto (Valvira) | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunta | ||
SOSTE | ||
SoTe kuntayhtymä Saarikka | ||
Sote-digi Oy | ||
Sotkamon kunta | ||
Sulkavan kunta | ||
Suomen Akatemia | ||
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö (SAK) | ||
Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra | ||
Suomen ympäristökeskus, SYKE | ||
Suomen yrittäjät (SY) | ||
Suomenlinnan hoitokunta | ||
Suomussalmen kunta | ||
Suonenjoen kaupunki | ||
Suupohjan koulutuskuntayhtymä | ||
Suupohjan peruspalveluliikelaitoskuntayhtymä | ||
Svenska Österbottens förbund för utbildning och kultur | ||
Sysmän kunta | ||
Syyttäjälaitos | ||
Säkylän kunta | ||
Säteilyturvakeskus | ||
Taipalsaaren kunta | ||
Taivalkosken kunta | ||
Taivassalon kunta | ||
Tammelan kunta | ||
Tampereen kaupunki | ||
Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä | ||
Tasa-arvovaltuutetun toimisto | ||
Tasavallan presidentin kanslia | ||
Teese Botnia Oy Ab | ||
Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
Tervolan kunta | ||
Tervon kunta | ||
Teuvan kunta | ||
Tietosuojavaltuutetun toimisto | ||
Tilastokeskus | ||
Tohmajärven kunta | ||
Toholammin kunta | ||
Toimihenkilökeskusjärjestö (STTK) | ||
Toivakan kunta | ||
Tornion kaupunki | ||
Tulli | ||
Tuomi-logistiikka Oy | ||
Tuomioistuinvirasto | ||
Turun kaupunki | ||
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto | ||
Tuusniemen kunta | ||
Tuusulan kunta | ||
Tyrnävän kunta | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Työtuomioistuin | ||
Ulkoministeriö | ||
Ulvilan kaupunki | ||
Urjalan kunta | ||
Utajärven kunta | ||
Utsjoen kunta | ||
Uudenkaarlepyyn kaupunki | ||
Uudenkaupungin kaupunki | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Uudenmaan liitto | ||
Uudenmaan päihdehuollon kuntayhtymä | ||
Uuraisten kunta | ||
Vaalan kunta | ||
Vaasan kaupunki | ||
Vaasan sairaanhoitopiiri | ||
Valkeakosken kaupunki | ||
Valkeakosken seudun koulutuskuntayhtymä | ||
Valtakunnanvoudinvirasto | ||
Valtiokonttori | ||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus | ||
Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiontalouden tarkastusvirasto | ||
Vanhan Vaasan sairaala | ||
Vantaan kaupunki | ||
Varkauden kaupunki | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Varsinais-Suomen erityishuoltopiiri | ||
Varsinais-Suomen Lastensuojelukuntayhtymä | ||
Varsinais-Suomen liitto | ||
Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri | ||
Varsinais-Suomen ulosottovirasto | ||
Vasaregionens Arenor Samkommun | ||
Vehmaan kunta | ||
Verohallinto | ||
Vesannon kunta | ||
Vesilahden kunta | ||
Vetelin kunta | ||
Vieremän kunta | ||
Vihdin kunta | ||
Viitasaaren kaupunki | ||
Vimpelin kunta | ||
Virolahden | ||
Virtain kaupunki | ||
Västra Nylands folkhögskola | ||
Väylävirasto | ||
Vöyrin kunta | ||
Ylitornion kunta | ||
Ylivieskan kaupunki | ||
Ylä-Savon koulutuskuntayhtymä | ||
Ylä-Savon SOTE kuntayhtymä | ||
Ylöjärven kaupunki | ||
Ympäristöministeriö | ||
Ypäjän kunta | ||
Ähtärin kaupunki | ||
Äänekosken ammatillisen koulutuksen ky | ||
Äänekosken kaupunki | ||
Österbottens förbund-Pohjanmaan liitto |
Ämnesord
hankintatoimi, strategia