Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Lausuntopyyntö itäisen Suomen tuulivoimarakentaisesta
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/34466/2023
Vastausaika päättyy: 30.11.2024
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Työ- ja elinkeinoministeriö ja puolustusministeriö julkaisivat kesäkuussa työryhmän loppuraportin itäisen Suomen tuulivoimarakentamisesta. Työryhmän tarkoituksena oli selvittää keinoja aluevalvonnan ja tuulivoimarakentamisen yhteensovittamiseksi.
Yhtenä ratkaisuna raportissa esitettiin kompensaatioaluemallia. Kompensaatioalue edellyttäisi riittävän tarkkaa sijainti- ja kokotietoa alueelle rakennettavista tuulivoimaloista sekä sitoutumista ratkaisun rahoittamiseen. Kompensaatioalueen perustaminen edellyttäisi valtion siltarahoitusta sekä riittävän varmuuden siitä, että kerättävät kompensaatiomaksut kattaisivat Puolustusvoimille syntyvät ylimääräiset kustannukset halutussa määrin. Kompensaatioalue tulisi lisäksi valita niin, että tuulivoimainvestoinnit olisivat mahdollisia myös muiden rakentamista ohjaavien tekijöiden osalta.
Kompensaatioratkaisun lisäksi raportissa käsiteltiin muun muassa aluevalvonnan teknisiä ratkaisuja, tuulivoimarakentamisen koordinaation lisäämistä sekä Puolustusvoimien lausuntomenettelyn kehittämistä.
Yhtenä ratkaisuna raportissa esitettiin kompensaatioaluemallia. Kompensaatioalue edellyttäisi riittävän tarkkaa sijainti- ja kokotietoa alueelle rakennettavista tuulivoimaloista sekä sitoutumista ratkaisun rahoittamiseen. Kompensaatioalueen perustaminen edellyttäisi valtion siltarahoitusta sekä riittävän varmuuden siitä, että kerättävät kompensaatiomaksut kattaisivat Puolustusvoimille syntyvät ylimääräiset kustannukset halutussa määrin. Kompensaatioalue tulisi lisäksi valita niin, että tuulivoimainvestoinnit olisivat mahdollisia myös muiden rakentamista ohjaavien tekijöiden osalta.
Kompensaatioratkaisun lisäksi raportissa käsiteltiin muun muassa aluevalvonnan teknisiä ratkaisuja, tuulivoimarakentamisen koordinaation lisäämistä sekä Puolustusvoimien lausuntomenettelyn kehittämistä.
Tavoitteet
Kuulemisen tavoitteena on selvittää raportissa esitettyjen vaihtoehtojen toteutettavuutta keskittyen erityisesti kompensaatioratkaisuun. Lisäksi lausunnonantajat voivat esittää yleisiä näkemyksiä raportin sisällöstä ja johtopäätöksistä mukaan lukien toiveet koordinaation lisäämisestä.
Kompensaatioalueen muodostamisen edellytyksenä on tarkempi tieto rahoituksesta ja yritysten valmiudesta sitoutua kustannusten rahoittamiseen. Siten tuulivoima-alan yrityksiä pyydetään ottamaan kantaa erityisesti kompensaatiomallin rahoitukseen. Raportissa on esitetty arviot kompensaatiomallin kustannuksista tuulivoimalaa kohden erilaisissa skenaarioissa. Etenemisen kannalta keskeisiä kysymyksiä ovat:
Lausunnonantajilta pyydetään lisäksi ehdotuksia kompensaatioalueista tai alueen osasta. Raportissa on esitetty, että kompensaatioalueen tulisi olla vähintään kahden maakunnan kokoinen. Ehdotus tulisi perustella vastaamalla esimerkiksi seuraaviin kysymyksiin:
Lausunnoissa voi nostaa myös muita huomioita työryhmän loppuraportista.
Kompensaatioalueen muodostamisen edellytyksenä on tarkempi tieto rahoituksesta ja yritysten valmiudesta sitoutua kustannusten rahoittamiseen. Siten tuulivoima-alan yrityksiä pyydetään ottamaan kantaa erityisesti kompensaatiomallin rahoitukseen. Raportissa on esitetty arviot kompensaatiomallin kustannuksista tuulivoimalaa kohden erilaisissa skenaarioissa. Etenemisen kannalta keskeisiä kysymyksiä ovat:
- Kuinka paljon kompensaatiomaksua yrityksenne olisi valmis maksamaan (euroa/tuulivoimala)?
- Mikäli oletetaan, ettei valtio tai muu julkinen taho osallistu kompensaation kustannuksiin, olisiko yrityksellänne kiinnostusta rakentaa tuulivoimaa kompensaatioalueelle? Tällöin yritysten tulisi kattaa kompensaatiomaksu kokonaisuudessaan.
- Kuinka suuren vakuusmaksun yrityksenne olisi valmis maksamaan mahdollisuudesta rakentaa kompensaatioalueelle? Vakuusmaksulla pyrittäisiin hallitsemaan riskiä kompensaatioalueen kustannusten kattamisesta sekä sitouttamaan tuulivoimahankkeiden syntyminen kompensaatioalueelle tai kompensaatioalueille.
- Millä muilla tavoin yrityksenne pystyisi osoittamaan sitoumuksen kompensaatioalueen kehittämiseen?
Lausunnonantajilta pyydetään lisäksi ehdotuksia kompensaatioalueista tai alueen osasta. Raportissa on esitetty, että kompensaatioalueen tulisi olla vähintään kahden maakunnan kokoinen. Ehdotus tulisi perustella vastaamalla esimerkiksi seuraaviin kysymyksiin:
- Kuinka paljon tuulivoimaa alueelle olisi mahdollista rakentaa kompensaatioratkaisun myötä?
- Miten ehdotuksessa on huomioitu muut rakentamista ohjaavat tekijät? Muilla ohjaavilla tekijöillä tarkoitetaan muun muassa tuulivoiman paikallista hyväksyttävyyttä, luontoarvoja sekä alueelle suunniteltuja sähköä kuluttavia investointeja.
Lausunnoissa voi nostaa myös muita huomioita työryhmän loppuraportista.
Linkit
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/165725 - Itäisen Suomen tuulivoimarakentamisen työryhmän loppuraportti
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/165770 - Slutrapport från arbetsgruppen för vindkraftsutbyggnad i östra Finland
Aikataulu
Lausunnot pyydetään toimittamaan viimeistään 30.11.2024.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Lausuntopalvelussa toimitetut lausunnot ovat julkisia ja lausunnoista julkaistaan yhteenveto osana työ- ja elinkeinoministeriön valmistelemaa Itäisen Suomen ohjelmaa.
Jos kysymyksiin vastaaminen edellyttää liikesalaisuuden piiriin kuuluvaa tai muuten julkisuuslain perusteella salassa pidettäväksi luokiteltua tietoa, nämä tiedot voi toimittaa työ- ja elinkeinoministeriön kirjaamoon[email protected]. Kirjaamolle lähetettävässä sähköpostissa tulee mainita diaarinumero VN/34466/2023. Sähköposti on mahdollista lähettää turvapostina.
Lausuntopalvelussa toimitetut lausunnot ovat julkisia ja lausunnoista julkaistaan yhteenveto osana työ- ja elinkeinoministeriön valmistelemaa Itäisen Suomen ohjelmaa.
Jos kysymyksiin vastaaminen edellyttää liikesalaisuuden piiriin kuuluvaa tai muuten julkisuuslain perusteella salassa pidettäväksi luokiteltua tietoa, nämä tiedot voi toimittaa työ- ja elinkeinoministeriön kirjaamoon[email protected]. Kirjaamolle lähetettävässä sähköpostissa tulee mainita diaarinumero VN/34466/2023. Sähköposti on mahdollista lähettää turvapostina.
Valmistelijat
Lisätietoja antavat asiantuntija Salla Palander, [email protected] (TEM) ja neuvotteleva virkamies Anu Sallinen, [email protected] (PLM).
Jakelu:
Energiateollisuus ry | ||
Etelä-Karjalan liitto | ||
Etelä-Savon maakuntaliitto | ||
Fingrid Oy | ||
Kainuun liitto | ||
Kymenlaakson liitto | ||
Lapin liitto | ||
Lappeenrannan–Lahden teknillinen yliopisto LUT | ||
Metsähallitus | ||
Pohjois-Karjalan maakuntaliitto | ||
Pohjois-Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Savon liitto | ||
Suomen Uusiutuvat ry | ||
Tuulivoimaa Itä-Lappiin | ||
Voimaa Tuulesta |
Asiasanat
Tuulivoima
Aluevalvonta
vindkraft
territorialövervakning