Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esitykseksi laiksi asevelvollisuuslain 32 ja 48 §:n muuttamisesta (rajaturvallisuustilanteesta johtuva kertausharjoitus)
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/11210/2024
Vastausaika on päättynyt: 26.5.2024
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Puolustusministeriö pyytää lausuntoa luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi asevelvollisuuslain 32 ja 48 §:n muuttamisesta.
Esityksellä ehdotetaan muutettavaksi asevelvollisuuslakia siten, että lain 48 §:ään lisättäisiin uusi Rajavartiolaitoksen alaisuuteen sijoitettuja reserviläisiä koskeva kertausharjoitusperuste. Ehdotettu uusi rajaturvallisuuden välttämättömäksi ylläpitämiseksi määrättävä kertausharjoitus mahdollistaisi valmiuden joustavan kohottamisen rajaturvallisuuteen liittyen silloin, kun rajaturvallisuuden ylläpitämiseen liittyvä häiriö ei olisi sotilaallisesta uhasta johtuva.
Esityksellä ehdotetaan lisäksi muutettavaksi lain 32 §:ä siten, että rajaturvallisuuden välttämättömän ylläpitämisen perusteella pidettäviin kertausharjoituksiin olisi mahdollista määrätä Rajavartiolaitoksen alaisuuteen sijoitettuja reserviläisiä laissa säädettyä määräaikaa nopeammin Suomen turvallisuusympäristössä ilmenevän välttämättömän tarpeen sitä edellyttäessä. Päätös määräajoiltaan poikkeavasta kertausharjoitusmääräyksestä esitetään tehtäväksi päätöksentekomenettelyssä, jossa sovellettaisiin rajavartiolaitoksen hallinnosta annetun lain 7 §:n 2 ja 3 momentissa tarkoitettua sotilaskäskyasioiden päätöksentekomenettelyä, silloin kun kyse olisi yksinomaan rajaturvallisuuden välttämättömäksi ylläpitämiseksi määrättävästä kertausharjoituksesta. Päätöksen kertausharjoituksesta tekisi tasavallan presidentti sisäministerin esityksestä.
Ehdotuksen mukaiseen rajaturvallisuuden ylläpitämisen välttämättömäksi turvaamiseksi määrättävään kertausharjoitukseen voitaisiin määrätä vain tarvittavan koulutuksen saaneita Rajavartiolaitoksen alaisuuteen sijoitettuja reserviläisiä, eivätkä ne siten mahdollistaisi Puolustusvoimiin sijoitettujen reserviläisten määräämistä kertausharjoituksiin rajaturvallisuuden ylläpitämisen perusteella. Esitys ei sisältäisi säännöksiä lisätoimivaltuuksista asevelvollisille.
Esityksellä ehdotetaan muutettavaksi asevelvollisuuslakia siten, että lain 48 §:ään lisättäisiin uusi Rajavartiolaitoksen alaisuuteen sijoitettuja reserviläisiä koskeva kertausharjoitusperuste. Ehdotettu uusi rajaturvallisuuden välttämättömäksi ylläpitämiseksi määrättävä kertausharjoitus mahdollistaisi valmiuden joustavan kohottamisen rajaturvallisuuteen liittyen silloin, kun rajaturvallisuuden ylläpitämiseen liittyvä häiriö ei olisi sotilaallisesta uhasta johtuva.
Esityksellä ehdotetaan lisäksi muutettavaksi lain 32 §:ä siten, että rajaturvallisuuden välttämättömän ylläpitämisen perusteella pidettäviin kertausharjoituksiin olisi mahdollista määrätä Rajavartiolaitoksen alaisuuteen sijoitettuja reserviläisiä laissa säädettyä määräaikaa nopeammin Suomen turvallisuusympäristössä ilmenevän välttämättömän tarpeen sitä edellyttäessä. Päätös määräajoiltaan poikkeavasta kertausharjoitusmääräyksestä esitetään tehtäväksi päätöksentekomenettelyssä, jossa sovellettaisiin rajavartiolaitoksen hallinnosta annetun lain 7 §:n 2 ja 3 momentissa tarkoitettua sotilaskäskyasioiden päätöksentekomenettelyä, silloin kun kyse olisi yksinomaan rajaturvallisuuden välttämättömäksi ylläpitämiseksi määrättävästä kertausharjoituksesta. Päätöksen kertausharjoituksesta tekisi tasavallan presidentti sisäministerin esityksestä.
Ehdotuksen mukaiseen rajaturvallisuuden ylläpitämisen välttämättömäksi turvaamiseksi määrättävään kertausharjoitukseen voitaisiin määrätä vain tarvittavan koulutuksen saaneita Rajavartiolaitoksen alaisuuteen sijoitettuja reserviläisiä, eivätkä ne siten mahdollistaisi Puolustusvoimiin sijoitettujen reserviläisten määräämistä kertausharjoituksiin rajaturvallisuuden ylläpitämisen perusteella. Esitys ei sisältäisi säännöksiä lisätoimivaltuuksista asevelvollisille.
Tausta
Suomen turvallisuusympäristö on viime vuosina muuttunut nopeasti. Perinteisten sotilaallisten uhkien rinnalle on tullut uhka hybridivaikuttamisesta ja laaja-alaisesta vaikuttamisesta. Hybridivaikuttaminen voi sisältää esimerkiksi informaatiovaikuttamista ja maahantulon välineellistämistä poliittisia tarkoituksia varten. Kansallisen riskiarvion mukaan erityisesti rajojen turvallisuuskysymykset näkyvät Suomessa. Keskeistä riskien torjumiseksi on niihin varautuminen ja välitön reagointivalmius.
Sisäministeriö on 31.1.2024 tehnyt puolustusministeriölle esityksen, jossa sisäministeriön rajavartio-osasto esittää asevelvollisuuslain muuttamista niin, että reservin kertausharjoituksilla voitaisiin mahdollistaa valmiuden joustava kohottaminen myös rajaturvallisuuden ylläpitämisen perusteella.
Ehdotus on valmisteltu puolustusministeriön asettamassa työryhmässä, jonka tehtävänä oli selvittää asevelvollisuuslain muutostarpeita koskien kertausharjoitusten järjestämistä rajaturvallisuuden välttämättömäksi ylläpitämiseksi sekä valmistella ehdotus tarvittaviksi säädösmuutoksiksi hallituksen esityksen muotoon.
Sisäministeriö on 31.1.2024 tehnyt puolustusministeriölle esityksen, jossa sisäministeriön rajavartio-osasto esittää asevelvollisuuslain muuttamista niin, että reservin kertausharjoituksilla voitaisiin mahdollistaa valmiuden joustava kohottaminen myös rajaturvallisuuden ylläpitämisen perusteella.
Ehdotus on valmisteltu puolustusministeriön asettamassa työryhmässä, jonka tehtävänä oli selvittää asevelvollisuuslain muutostarpeita koskien kertausharjoitusten järjestämistä rajaturvallisuuden välttämättömäksi ylläpitämiseksi sekä valmistella ehdotus tarvittaviksi säädösmuutoksiksi hallituksen esityksen muotoon.
Tavoitteet
Esityksen tavoitteena on mahdollistaa Suomen turvallisuusympäristössä ilmenevän välttämättömän tarpeen sitä edellyttäessä Rajavartiolaitoksen alaisuuteen sijoitettujen asevelvollisten kertausharjoitukseen määrääminen rajaturvallisuuden välttämättömäksi ylläpitämiseksi laissa säädettyä kolmea kuukautta nopeammin. Tavoitteena on laajentaa keinoja, joilla pystytään reagoimaan aiempaa nopeammin nopeasti kehittyviin rajaturvallisuuden muutoksiin. Tällaisia tilanteita voisivat olla esimerkiksi hybridiuhkista johtuva erittäin nopeasti kehittyvä rajaturvallisuuden häiriö laajamittaisen välineellistetyn maahantulon muodossa tai suuronnettomuudesta taikka pandemiasta johtuva laaja-alainen rajasulkua tai valtakunnan rajan tehostettua valvontaa edellyttävä tilanne.
Liitteet:
Utkast, Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av 32 och 48 § i värnpliktslagen.pdf - Pääasiallinen sisältö ja pykälät
Utkast, Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av 32 och 48 § i värnpliktslagen_20.05.2024.pdf - Ruotsinkielinen käännös luonnoksesta lisätty 20.05.2024
Aikataulu
Lausunto pyydetään antamaan viimeistään 26.05.2024.
Ruotsinkielinen käännös hallituksen esitysluonnoksesta lisätään lausuntopalveluun sen valmistuttua. Lausuntoaika pidennetään vastaamaan suomenkielisen luonnoksen lausuntoajan pituutta. // Lisätty 20.05.2024.
Lausuntoaika on lainvalmistelun kuulemisoppaassa mainittua kuutta viikkoa lyhyempi asian kiireellisyyden vuoksi. Suomen turvallisuusympäristössä tapahtuneiden muutosten vuoksi pyrkimyksenä on saattaa esitys eduskunnalle kevätistuntokaudella 2024 siten, että lakimuutokset tulisivat voimaan mahdollisimman pian.
Ruotsinkielinen käännös hallituksen esitysluonnoksesta lisätään lausuntopalveluun sen valmistuttua. Lausuntoaika pidennetään vastaamaan suomenkielisen luonnoksen lausuntoajan pituutta. // Lisätty 20.05.2024.
Lausuntoaika on lainvalmistelun kuulemisoppaassa mainittua kuutta viikkoa lyhyempi asian kiireellisyyden vuoksi. Suomen turvallisuusympäristössä tapahtuneiden muutosten vuoksi pyrkimyksenä on saattaa esitys eduskunnalle kevätistuntokaudella 2024 siten, että lakimuutokset tulisivat voimaan mahdollisimman pian.
Vastausohjeet vastaanottajille
Pyydämme antamaan lausunnot vastaamalla Lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön viimeistään 26.05.2024. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen
sähköpostitse tai postitse puolustusministeriöön.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua Lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät Lausuntopalvelu.fi:n sivuilta Ohjeet >
Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönottoon saa tukea osoitteesta [email protected]. VAHVA-järjestelmää käyttävien ministeriöiden on muistettava arkistoida vastauksensa myös VAHVA-järjestelmään tunnisteella VN/11210/2024.
Myös tahot, joita ei ole erikseen mainittu jakelussa, voivat antaa lausuntonsa. Huomaattehan, että kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan Lausuntopalvelu.fi:ssä.
sähköpostitse tai postitse puolustusministeriöön.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua Lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät Lausuntopalvelu.fi:n sivuilta Ohjeet >
Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönottoon saa tukea osoitteesta [email protected]. VAHVA-järjestelmää käyttävien ministeriöiden on muistettava arkistoida vastauksensa myös VAHVA-järjestelmään tunnisteella VN/11210/2024.
Myös tahot, joita ei ole erikseen mainittu jakelussa, voivat antaa lausuntonsa. Huomaattehan, että kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan Lausuntopalvelu.fi:ssä.
Valmistelijat
Lisätietoja asiasta antavat
puolustusministeriössä lainsäädäntöjohtaja Hanna Nordström, [email protected], puh. +358 295 410 600
sisäministeriössä osastopäällikkö Sanna Palo, [email protected], puh. +358 295 541 601
puolustusministeriössä lainsäädäntöjohtaja Hanna Nordström, [email protected], puh. +358 295 410 600
sisäministeriössä osastopäällikkö Sanna Palo, [email protected], puh. +358 295 541 601
Jakelu:
Ahvenanmaan maakunnan hallitus | ||
Eduskunnan oikeusasiamiehen kanslia | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Kirkon työmarkkinalaitos | ||
Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maanpuolustuksen Henkilökuntaliitto MPHL ry | ||
Maanpuolustuskiltojen Liitto | ||
Naisten valmiusliitto | ||
Oikeuskanslerinvirasto | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Poliisin ja Rajan Henkilöstö JHL ry | ||
Poliisin ja Rajan Henkilöstö JHL ry | ||
Puolustusministeriö | ||
Puolustusvoimien Pääesikunta | ||
Päällystöliitto ry | ||
Rajaturvallisuusunioni ry | ||
Rajavartiolaitoksen esikunta | ||
Reserviläisliitto | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomen Konepäällystöliitto SKL ry | ||
Suomen Reserviupseeriliitto | ||
Tasavallan presidentin kanslia | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulkoministeriö | ||
Upseeriliitto ry | ||
Valtion työmarkkinalaitos | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutettu | ||
Ympäristöministeriö |