Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Lausuntopyyntö keskipitkän aikavälin ilmastopolitiikan suunnitelmasta
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/16951/2020
Vastausaika on päättynyt: 14.1.2022
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Ympäristöministeriö pyytää lausuntoja keskipitkän aikavälin ilmastopolitiikan suunnitelmasta.
Tausta
Ympäristöministeriö on yhdessä muiden ministeriöiden kanssa valmistellut luonnoksen keskipitkän aikavälin ilmastopolitiikan suunnitelmaksi. Ilmastolain (609/2015) mukaan valtioneuvosto hyväksyy keskipitkän aikavälin ilmastopolitiikan kerran vaalikaudessa.
Lain mukaan suunnitelmaan sisältyy toimenpideohjelma, jossa esitetään, millä toimilla ihmisen toiminnasta aiheutuvia kasvihuonekaasujen päästöjä vähennetään ja ilmastonmuutosta hillitään taakanjakosektorilla, sekä päästökehitysarviot kasvihuonekaasujen päästöjen kehityksestä ja politiikkatoimien vaikutuksista siihen. Suunnitelman kattamalle taakanjakosektorille kuuluvat liikenteen, maatalouden, rakennusten erillislämmityksen, työkoneiden, jätehuollon ja F-kaasujen päästöt sekä päästökaupan ulkopuolisen teollisuuden ja muun energiankäytön päästöjä.
Suunnitelmaa on valmisteltu rinnakkain ilmasto- ja energiastrategian kanssa. Suunnitelmassa tarkastellaan myös poikkileikkaavia teemoja, kuten alueellisen ilmastotyön ja kulutuksen merkitystä. Suunnitelman laatimisen perustana on ilmasto- ja energiastrategian kanssa yhteiset, VTT:n vetämässä HIISI-hankkeessa tuotetut skenaariot.
Lain mukaan suunnitelmaan sisältyy toimenpideohjelma, jossa esitetään, millä toimilla ihmisen toiminnasta aiheutuvia kasvihuonekaasujen päästöjä vähennetään ja ilmastonmuutosta hillitään taakanjakosektorilla, sekä päästökehitysarviot kasvihuonekaasujen päästöjen kehityksestä ja politiikkatoimien vaikutuksista siihen. Suunnitelman kattamalle taakanjakosektorille kuuluvat liikenteen, maatalouden, rakennusten erillislämmityksen, työkoneiden, jätehuollon ja F-kaasujen päästöt sekä päästökaupan ulkopuolisen teollisuuden ja muun energiankäytön päästöjä.
Suunnitelmaa on valmisteltu rinnakkain ilmasto- ja energiastrategian kanssa. Suunnitelmassa tarkastellaan myös poikkileikkaavia teemoja, kuten alueellisen ilmastotyön ja kulutuksen merkitystä. Suunnitelman laatimisen perustana on ilmasto- ja energiastrategian kanssa yhteiset, VTT:n vetämässä HIISI-hankkeessa tuotetut skenaariot.
Tavoitteet
Järjestyksessään toisen ilmastosuunnitelman lähtökohtia ovat EU:n komission ehdottama vuoden 2030 kiristynyt päästövähennysvelvoite ja Sanna Marinin hallitusohjelmassa määritellyt ilmastolinjaukset. Komission ehdotuksen mukaan Suomen kasvihuonekaasujen päästövähennystavoite taakanjakosektorille vuodelle 2030 on 50 prosenttia verrattuna vuoden 2005 tasoon. Hallitusohjelmassa tavoitteeksi on asetettu, että Suomi on hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä.
Perusskenaarion nykyiset toimet eivät riitä tavoitteiden saavuttamiseen. Keskipitkän aikavälin ilmastopolitiikan suunnitelmassa arvioidaan millä toimilla ero saadaan kurottua umpeen, ja miten päästöt vähenevät taakanjakosektorin osalta niin, että hiilineutraaliustavoite on mahdollista saavuttaa.
Ympäristöministeriö raportoi suunnitelman toteutumisesta vuosittain eduskunnalle ilmastovuosikertomuksessa, joka on kaikille julkinen raportti.
Perusskenaarion nykyiset toimet eivät riitä tavoitteiden saavuttamiseen. Keskipitkän aikavälin ilmastopolitiikan suunnitelmassa arvioidaan millä toimilla ero saadaan kurottua umpeen, ja miten päästöt vähenevät taakanjakosektorin osalta niin, että hiilineutraaliustavoite on mahdollista saavuttaa.
Ympäristöministeriö raportoi suunnitelman toteutumisesta vuosittain eduskunnalle ilmastovuosikertomuksessa, joka on kaikille julkinen raportti.
Linkit
https://valtioneuvosto.fi/hanke?tunnus=YM049:00/2020 - Hankeikkuna
https://ym.fi/keskipitkan-aikavalin-ilmastopolitiikan-suunnitelma - Ympäristöministeriö
Liitteet:
Keskipitkän aikavälin ilmastopolitiikan suunnitelma_LUONNOS_final.pdf - Ilmastosuunnitelman luonnos.
Sammanfattning och inledning.pdf - Tiivistelmä ja johdanto ruotsiksi.
Tiivistelmä ja johdanto_pohjoissaame_päivitetty.pdf - Tiivistelmä ja johdanto pohjoissaameksi.
Tiivistelmä ja johdanto_koltansaame_päivitetty.pdf - Tiivistelmä ja johdanto koltansaameksi.
Tiivistelmä ja johdanto_inarinsaame_päivitetty.pdf - Tiivistelmä ja johdanto inarinsaameksi.
Kaisu 2 - esittely.pdf - Kalvosarja ilmastosuunnitelmasta.
Aikataulu
Lausuntoaika on 8.12.2021-14.1.2022
Vastausohjeet vastaanottajille
Antaakseen lausunnon vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Lausunto pyydetään toimittamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Myös tahot, joita ei ole erikseen mainittu jakelussa, voivat toimittaa ministeriölle lausuntonsa.
Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Jos lausuntoa ei ole mahdollista antaa lausuntopalvelu.fi:ssä, lausunto voidaan myös toimittaa sähköpostilla osoitteeseen [email protected]. Lausunnossa pyydetään mainitsemaan asianumero VN/16951/2020.
VAHVA-ministeriöitä pyydetään ensisijaisesti antamaan lausunto lausuntopalvelu.fi:n kautta. Tämän lisäksi lausunto (vastaus) viedään VAHVAan sille asialle, johon lausunto liittyy.
Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Myös tahot, joita ei ole erikseen mainittu jakelussa, voivat toimittaa ministeriölle lausuntonsa.
Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Jos lausuntoa ei ole mahdollista antaa lausuntopalvelu.fi:ssä, lausunto voidaan myös toimittaa sähköpostilla osoitteeseen [email protected]. Lausunnossa pyydetään mainitsemaan asianumero VN/16951/2020.
VAHVA-ministeriöitä pyydetään ensisijaisesti antamaan lausunto lausuntopalvelu.fi:n kautta. Tämän lisäksi lausunto (vastaus) viedään VAHVAan sille asialle, johon lausunto liittyy.
Valmistelijat
Erityisasiantuntija Johannes Lounasheimo, ympäristöministeriö, [email protected], p. 0295 250 112
Ympäristöneuvos Magnus Cederlöf, ympäristöministeriö, [email protected], p. 0295 250 060.
Ympäristöneuvos Magnus Cederlöf, ympäristöministeriö, [email protected], p. 0295 250 060.
Jakelu:
Aalto yliopisto | ||
Akava ry | ||
Allianssi ry | ||
Amnesty Suomi | ||
Anarâšah rs - Inarinsaamelaiset ry | ||
Autoliitto | ||
Baltic Sea Action Group | ||
Bioenergia ry | ||
Business Finland | ||
Changemaker | ||
Climate Leadership Coalition | ||
Climate Move | ||
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Elintarviketeollisuus ry | ||
ELY-ilmastoverkosto | ||
Energiateollisuus ry | ||
Energiavirasto | ||
Espoon kaupunki - Esbo stad | ||
Etelä-Karjalan liitto | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Pohjanmaan liitto | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Etelä-Savon maakuntaliitto | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
FEE Suomi | ||
Finanssiala | ||
FINGO | ||
Finnwatch | ||
Fridays For Future Suomi | ||
Greenpeace Suomi | ||
Hanken Svenska Handelshögskolan | ||
Helsingin kaupunki - Helsingfors stad | ||
Helsingin yliopisto | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Hämeen liitto | ||
Hämeenlinnan kaupunki | ||
Ihmisoikeuskeskus | ||
Ihmisoikeusliitto | ||
Ilmastopaneeli | ||
Ilmastovanhemmat ry | ||
Ilmatieteen laitos | ||
Invalidiliitto | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Suomen yliopisto | ||
Joensuun kaupunki | ||
Jyväskylän kaupunki | ||
Jyväskylän yliopisto | ||
Kaakkois-Suomi ELY-keskus | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Kainuun liitto | ||
Kajaanin kaupunki | ||
Kaupan liitto | ||
KEHA-keskus | ||
Kemianteollisuus ry | ||
Keski-Pohjanmaan liitto | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Keski-Suomen liitto | ||
Kestävyyspaneeli | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
KIVO - Suomen Kiertovoima ry | ||
Kolttien kyläkokous | ||
Korkein hallinto-oikeus | ||
Kouvolan kaupunki | ||
Kuluttajaliitto | ||
Kuopion kaupunki | ||
Kymenlaakson Liitto | ||
Lahden kaupunki | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Lapin yliopisto | ||
Lappeenrannan kaupunki | ||
Lappeenrannan-Lahden teknillinen yliopisto | ||
Lapsiasiainvaltuutettu | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Linja-autoliitto | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
LUKE | ||
Luonto-Liitto | ||
Luontopaneeli | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maan ystävät ry | ||
MaRa ry | ||
Marttaliitto | ||
Metsä-, kalastaja- ja tunturisaamelaiset ry | ||
Metsähallitus | ||
Metsäteollisuus ry | ||
Mikkelin kaupunki | ||
Motiva Oy | ||
MTK ry | ||
Natur och Miljö | ||
Nuorten Agenda 2030 | ||
Oikeusministeriö | ||
OKV | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Oulun kaupunki | ||
Oulun yliopisto | ||
Paliskuntain yhdistys | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pirkanmaan liitto | ||
PLAN Suomi | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan maakuntaliitto | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon liitto | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Porin kaupunki | ||
Puolustusministeriö | ||
Päijät-Hämeen liitto | ||
Rakennusteollisuus RT ry | ||
RAKLI ry | ||
Rovaniemen kaupunki | ||
Saamelaiskäräjät | ||
Sahateollisuus ry | ||
SAK | ||
Salon kaupunki | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Satakuntaliitto | ||
Savonlinnan kaupunki | ||
Seinäjoen kaupunki | ||
Sisäministeriö | ||
Sitra | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
STTK ry | ||
Suomen Kiinteistöliitto | ||
Suomen kuljetus ja logistiikka SKAL ry | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Suomen luonnonsuojeluliitto | ||
Suomen Partiolaiset | ||
Suomen saamelaisnuoret ry | ||
Suomen saamelaisten keskusjärjestö ry | ||
Suomen Tekstiili & Muoti | ||
Suomen tuulivoimayhdistys | ||
Suomen valtiosääntöoikeudellinen seura | ||
Suomen Varustamot ry | ||
Suomen YK-liitto | ||
Suomen ylioppilaskuntien liitto SYL ry | ||
Suomen ympäristökeskus | ||
Suomen ympäristöoikeustieteen seura SYS ry | ||
Suomen yrittäjät | ||
Svenska lantbruksproducenternas centralförbund | ||
Tampereen kaupunki | ||
Tampereen yliopisto | ||
Teknologian tutkimuskeskus VTT | ||
Teknologiateollisuus | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) | ||
Tilastokeskus | ||
Traficom | ||
Turun kaupunki - Åbo stad | ||
Turun yliopisto | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulkoministeriö | ||
UNICEF Suomi | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Uudenmaan liitto | ||
Vaasan kaupunki - Vasa stad | ||
Vaasan yliopisto | ||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiontalouden tarkastusvirasto (VTV) | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vantaan kaupunki - Vanda stad | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Varsinais-Suomen liitto | ||
WWF Nuoret | ||
WWF Suomi | ||
Väylävirasto | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutettu | ||
YK-nuoret | ||
YTP ry | ||
Åbo Akademi | ||
Ålands landskapsregering |
Asiasanat
ilmastopolitiikka, ilmastonmuutos, hiilineutraalius