Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Begäran om utlåtande på den klimatpolitiska planen på medellång sikt
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/16951/2020
Svarstiden gick ut: 14.1.2022
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Miljöministeriet begär utlåtanden på den klimatpolitiska planen på medellång sikt.
Bakgrund
Miljöministeriet har tillsammans med andra ministerier berett utkastet till en klimatpolitisk plan på medellång sikt. Enligt klimatlagen (609/2015) ska statsrådet en gång per valperiod anta en klimatpolitisk plan på medellång sikt.
Planen ska innehålla ett åtgärdsprogram där det presenteras åtgärder för minskning av antropogena växthusgasutsläpp och begränsning av klimatförändringen inom bördesfördelningssektorn, samt bedömningar av utvecklingen av växthusgasutsläppen och de politiska åtgärdernas inverkan på den. Till bördesfördelningssektorn, som ingår i planen, räknas utsläpp från trafik, jordbruk, separat uppvärmning av byggnader, arbetsmaskiner och avfallshantering, F-gasutsläpp samt utsläpp från industri som står utanför utsläppshandeln och annan energiförbrukning.
Planen har beretts parallellt med klimat- och energistrategin. I planen granskas också tvärsnittsteman, till exempel betydelsen av regionalt klimatarbete och regional konsumtion. Sammanställningen av planen grundar sig på de scenarier som producerats i det av VTT ledda HIISI-projektet och som också ligger till grund för klimat- och energistrategin.
Planen ska innehålla ett åtgärdsprogram där det presenteras åtgärder för minskning av antropogena växthusgasutsläpp och begränsning av klimatförändringen inom bördesfördelningssektorn, samt bedömningar av utvecklingen av växthusgasutsläppen och de politiska åtgärdernas inverkan på den. Till bördesfördelningssektorn, som ingår i planen, räknas utsläpp från trafik, jordbruk, separat uppvärmning av byggnader, arbetsmaskiner och avfallshantering, F-gasutsläpp samt utsläpp från industri som står utanför utsläppshandeln och annan energiförbrukning.
Planen har beretts parallellt med klimat- och energistrategin. I planen granskas också tvärsnittsteman, till exempel betydelsen av regionalt klimatarbete och regional konsumtion. Sammanställningen av planen grundar sig på de scenarier som producerats i det av VTT ledda HIISI-projektet och som också ligger till grund för klimat- och energistrategin.
Målsättningar
Den andra klimatplanen grundar sig på de av EU-kommissionen föreslagna skärpta åtagandena för utsläppsminskning 2030 och de klimatriktlinjer som fastställts i Sanna Marins regeringsprogram. Enligt kommissionens förslag blir målet för minskningen av växthusgasutsläppen 2030 inom bördesfördelningssektorn 50 procent jämfört med nivån 2005. Enligt det mål som satts upp i regeringsprogrammet ska Finland vara kolneutralt senast 2035.
Dagens åtgärder i basscenariot räcker inte för att uppnå målen. I den klimatpolitiska planen på medellång sikt görs en bedömning av vilka åtgärder som krävs för att överbrygga gapet och hur utsläppen minskar inom bördesfördelningssektorn så att målet för kolneutralitet kan uppnås.
Implementeringen av planen rapporteras av miljöministeriet till riksdagen i klimatårsberättelsen som är en offentlig rapport för alla.
Dagens åtgärder i basscenariot räcker inte för att uppnå målen. I den klimatpolitiska planen på medellång sikt görs en bedömning av vilka åtgärder som krävs för att överbrygga gapet och hur utsläppen minskar inom bördesfördelningssektorn så att målet för kolneutralitet kan uppnås.
Implementeringen av planen rapporteras av miljöministeriet till riksdagen i klimatårsberättelsen som är en offentlig rapport för alla.
Länkar:
https://valtioneuvosto.fi/hanke?tunnus=YM049:00/2020 - Hankeikkuna
https://ym.fi/keskipitkan-aikavalin-ilmastopolitiikan-suunnitelma - Ympäristöministeriö
Bilagor:
Keskipitkän aikavälin ilmastopolitiikan suunnitelma_LUONNOS_final.pdf - Ilmastosuunnitelman luonnos.
Sammanfattning och inledning.pdf - Tiivistelmä ja johdanto ruotsiksi.
Tiivistelmä ja johdanto_pohjoissaame_päivitetty.pdf - Tiivistelmä ja johdanto pohjoissaameksi.
Tiivistelmä ja johdanto_koltansaame_päivitetty.pdf - Tiivistelmä ja johdanto koltansaameksi.
Tiivistelmä ja johdanto_inarinsaame_päivitetty.pdf - Tiivistelmä ja johdanto inarinsaameksi.
Kaisu 2 - esittely.pdf - Kalvosarja ilmastosuunnitelmasta.
Tidtabell
Remisstiden är 8.12.2021-14.1.2022.
Svarsanvisningar för mottagare
För att kunna lämna ett utlåtande måste den som svarar registrera sig och logga in på webbtjänsten utlåtande.fi. Vi ber er lämna ert utlåtande genom att svara på den begäran om utlåtande som publicerats i utlåtande.fi. Utlåtandet behöver inte sändas in separat per e-post eller post.
Alla utlåtanden är offentliga och publiceras i tjänsten utlåtande.fi.
Också instanser som inte nämns i sändlistan är välkomna att lämna ett utlåtande till ministeriet.
Närmare anvisningar om hur tjänsten används finns på utlåtande.fi under fliken Anvisningar > Bruksanvisningar. Om ni behöver hjälp med att ta tjänsten i bruk kan ni ta kontakt via e-postadressen [email protected].
Om ni inte har möjlighet att avge ert utlåtande i utlåtande.fi, kan utlåtandet även sändas per e-post till adressen [email protected]. Vänligen ange diarienummer VN/16951/2020 i utlåtandet.
VAHVA-ministerier ombeds i första hand att lämna ett utlåtande via utlåtande.fi. Utlåtandet förs dessutom in i VAHVA (svar), till det ärende som frågan gäller.
Alla utlåtanden är offentliga och publiceras i tjänsten utlåtande.fi.
Också instanser som inte nämns i sändlistan är välkomna att lämna ett utlåtande till ministeriet.
Närmare anvisningar om hur tjänsten används finns på utlåtande.fi under fliken Anvisningar > Bruksanvisningar. Om ni behöver hjälp med att ta tjänsten i bruk kan ni ta kontakt via e-postadressen [email protected].
Om ni inte har möjlighet att avge ert utlåtande i utlåtande.fi, kan utlåtandet även sändas per e-post till adressen [email protected]. Vänligen ange diarienummer VN/16951/2020 i utlåtandet.
VAHVA-ministerier ombeds i första hand att lämna ett utlåtande via utlåtande.fi. Utlåtandet förs dessutom in i VAHVA (svar), till det ärende som frågan gäller.
Beredare
Specialsakkunnig Johannes Lounasheimo, miljöministeriet, [email protected], p. 0295 250 112.
Miljöråd Magnus Cederlöf, miljöministeriet, [email protected], p. 0295 250 060.
Miljöråd Magnus Cederlöf, miljöministeriet, [email protected], p. 0295 250 060.
Sändlista:
Aalto yliopisto | ||
Akava ry | ||
Allianssi ry | ||
Amnesty Suomi | ||
Anarâšah rs - Inarinsaamelaiset ry | ||
Autoliitto | ||
Baltic Sea Action Group | ||
Bioenergia ry | ||
Business Finland | ||
Changemaker | ||
Climate Leadership Coalition | ||
Climate Move | ||
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Elintarviketeollisuus ry | ||
ELY-ilmastoverkosto | ||
Energiateollisuus ry | ||
Energiavirasto | ||
Espoon kaupunki - Esbo stad | ||
Etelä-Karjalan liitto | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Pohjanmaan liitto | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Etelä-Savon maakuntaliitto | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
FEE Suomi | ||
Finanssiala | ||
FINGO | ||
Finnwatch | ||
Fridays For Future Suomi | ||
Greenpeace Suomi | ||
Hanken Svenska Handelshögskolan | ||
Helsingin kaupunki - Helsingfors stad | ||
Helsingin yliopisto | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Hämeen liitto | ||
Hämeenlinnan kaupunki | ||
Ihmisoikeuskeskus | ||
Ihmisoikeusliitto | ||
Ilmastopaneeli | ||
Ilmastovanhemmat ry | ||
Ilmatieteen laitos | ||
Invalidiliitto | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Suomen yliopisto | ||
Joensuun kaupunki | ||
Jyväskylän kaupunki | ||
Jyväskylän yliopisto | ||
Kaakkois-Suomi ELY-keskus | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Kainuun liitto | ||
Kajaanin kaupunki | ||
Kaupan liitto | ||
KEHA-keskus | ||
Kemianteollisuus ry | ||
Keski-Pohjanmaan liitto | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Keski-Suomen liitto | ||
Kestävyyspaneeli | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
KIVO - Suomen Kiertovoima ry | ||
Kolttien kyläkokous | ||
Korkein hallinto-oikeus | ||
Kouvolan kaupunki | ||
Kuluttajaliitto | ||
Kuopion kaupunki | ||
Kymenlaakson Liitto | ||
Lahden kaupunki | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Lapin yliopisto | ||
Lappeenrannan kaupunki | ||
Lappeenrannan-Lahden teknillinen yliopisto | ||
Lapsiasiainvaltuutettu | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Linja-autoliitto | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
LUKE | ||
Luonto-Liitto | ||
Luontopaneeli | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maan ystävät ry | ||
MaRa ry | ||
Marttaliitto | ||
Metsä-, kalastaja- ja tunturisaamelaiset ry | ||
Metsähallitus | ||
Metsäteollisuus ry | ||
Mikkelin kaupunki | ||
Motiva Oy | ||
MTK ry | ||
Natur och Miljö | ||
Nuorten Agenda 2030 | ||
Oikeusministeriö | ||
OKV | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Oulun kaupunki | ||
Oulun yliopisto | ||
Paliskuntain yhdistys | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pirkanmaan liitto | ||
PLAN Suomi | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan maakuntaliitto | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon liitto | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Porin kaupunki | ||
Puolustusministeriö | ||
Päijät-Hämeen liitto | ||
Rakennusteollisuus RT ry | ||
RAKLI ry | ||
Rovaniemen kaupunki | ||
Saamelaiskäräjät | ||
Sahateollisuus ry | ||
SAK | ||
Salon kaupunki | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Satakuntaliitto | ||
Savonlinnan kaupunki | ||
Seinäjoen kaupunki | ||
Sisäministeriö | ||
Sitra | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
STTK ry | ||
Suomen Kiinteistöliitto | ||
Suomen kuljetus ja logistiikka SKAL ry | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Suomen luonnonsuojeluliitto | ||
Suomen Partiolaiset | ||
Suomen saamelaisnuoret ry | ||
Suomen saamelaisten keskusjärjestö ry | ||
Suomen Tekstiili & Muoti | ||
Suomen tuulivoimayhdistys | ||
Suomen valtiosääntöoikeudellinen seura | ||
Suomen Varustamot ry | ||
Suomen YK-liitto | ||
Suomen ylioppilaskuntien liitto SYL ry | ||
Suomen ympäristökeskus | ||
Suomen ympäristöoikeustieteen seura SYS ry | ||
Suomen yrittäjät | ||
Svenska lantbruksproducenternas centralförbund | ||
Tampereen kaupunki | ||
Tampereen yliopisto | ||
Teknologian tutkimuskeskus VTT | ||
Teknologiateollisuus | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) | ||
Tilastokeskus | ||
Traficom | ||
Turun kaupunki - Åbo stad | ||
Turun yliopisto | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulkoministeriö | ||
UNICEF Suomi | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Uudenmaan liitto | ||
Vaasan kaupunki - Vasa stad | ||
Vaasan yliopisto | ||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiontalouden tarkastusvirasto (VTV) | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vantaan kaupunki - Vanda stad | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Varsinais-Suomen liitto | ||
WWF Nuoret | ||
WWF Suomi | ||
Väylävirasto | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutettu | ||
YK-nuoret | ||
YTP ry | ||
Åbo Akademi | ||
Ålands landskapsregering |
Ämnesord
ilmastopolitiikka, ilmastonmuutos, hiilineutraalius