Anna lausunto
Selvitys oikeusapu- ja edunvalvontaviraston perustamisesta
Vastausaika on päättynyt: 15.2.2019
Lausuntopyynnön taustatiedot
Johdanto
Oikeusministeriö asetti 16 päivänä helmikuuta 2017 oikeusapu- ja edunvalvontapiirin johtaja Esa Kyllästisen ja varatuomari Christer Lundströmin selvittämään Oikeusapu- ja edunvalvontaviraston perustamista.
Selvitystyön tuloksena selvitysmiehet esittävät uudeksi organisaatiomalliksi yhden viraston, Oikeusapu- ja edunvalvontaviraston, perustamista. Kuuden oikeusapu- ja edunvalvontapiirin toiminta itsenäisinä virastoina lakkaisi, jolloin myös piiritason hallinto poistuisi. Hallinto olisi jatkossa keskitetty Oikeusapu- ja edunvalvontaviraston kanslian hallintoyksikköön. Oikeusapu- ja edunvalvontavirasto jakautuisi hallinnollisesti keskushallintoyksikkönä toimivaan Oikeusapu- ja edunvalvontaviraston kansliaan ja operatiivisia tehtäviä hoitaviin neljään oikeusapu- ja edunvalvonta-alueeseen. Oikeusapu- ja edunvalvonta-alueella olisi yksi päällikkö, oikeusapu- ja edunvalvonta-alueen johtaja.
Hallinnollisesti oikeusapu- ja edunvalvonta-alueet olisivat yhtenä virastona toimivan oikeusapu- ja edunvalvontaviraston yksiköitä. Alueiden toimialueet voisivat, jos niiden lukumäärä olisi neljä, olla Syyttäjälaitoksen tulevien alueiden toimialueet. Selvitysmiehet ovat lähteneet siitä, että Ahvenanmaa kuuluisi Länsi-Suomen oikeusapu- ja edunvalvonta-alueeseen. Oikeusapu- ja edunvalvonta-alueet hoitaisivat ainoastaan ydintoimintaan liittyviä tehtäviä hallinnon ollessa keskitettyä.
Alueen sisällä oikeusapu ja edunvalvonta toimisivat edelleen itsenäisesti, kuten nykyisinkin. Niillä olisi vain yksi yhteinen päällikkö, oikeusapu- ja edunvalvonta-alueen johtaja. Selvitysmiesten käsityksen mukaan maahan tarvittaisiin 15 oikeusaputoimistoa ja 14 edunvalvontatoimistoa. Lisäksi Ahvenanmaalla toimisi yhteinen oikeusapu- ja edunvalvontatoimisto. Alueella olisi tarvittava määrä apulaispäälliköitä päivittäisjohtamista varten. Oikeusapu- ja edunvalvontatoimistojen toimipaikat säilyisivät.
Tausta
Oikeusministeriön oikeudenhoidon uudistamisohjelmassa vuosille 2013-2025 (Mietintöjä ja lausuntoja 16/2013) todetaan, että julkisen oikeusavun lyhyen aikavälin tavoitteena on valtion oikeusaputoimistojen organisaatiorakenteen kokonaisuudistuksen tarpeen selvittäminen. Pitkällä aikavälillä tulee selvittää, mitä vaikutuksia yhden oikeusapuviraston perustamisella olisi.
Valtiovarainministeriön julkaisemassa keskus- ja aluehallinnon virastoselvityshankkeen raportissa (VM julkaisuja 5/2015) ehdotetaan muun muassa tuomioistuinviraston, valtakunnallisen ulosottoviraston ja oikeusapuviraston perustamista. Oikeusaputoimistojen osalta todetaan, että siinä tulisi edetä kohti rakenteen ja toimintatavan valtakunnallistamista.
Oikeusministeriön tekemän linjauksen mukaisesti on 1.10.2016 perustettu kuusi oikeusapu- ja edunvalvontapiiriä. Samassa yhteydessä oikeusapu- ja edunvalvontatoimistoista muodostettiin rinnakkaiset toimijat ja toimistoja yhdistettiin siten, että nyt oikeusaputoimistoja on 22 ja edunvalvontatoimistoja 22, lisäksi Ahvenanmaalla on yksi yhteinen oikeusapu- ja edunvalvontatoimisto.
Tavoitteet
Lähtökohtana on, että tänä päivänä oikeusministeriössä hoidettavat keskushallinnon operatiiviset tehtävät pääosin siirtyvät virastolle. Hallinnollisten tehtävien keskittämisessä tuli ottaa huomioon valtion hallinnon sähköisten palvelujen mahdollisuudet.
Lisäksi selvitysmiesten tuli pohtia hallinnollisten tehtävien valtakunnallista keskittämistä. Tänä päivänä hallintotehtävät on keskitetty piiritasolle. Selvityksessä tuli arvioida, mitkä piireissä tällä hetkellä hoidettavat hallinnolliset tehtävät on tarkoituksenmukaista edelleen keskittää valtakunnallisen viraston hallinnolliseen yksikköön. Lisäksi selvitysmiehiä pyydettiin arvioimaan, tulisiko joitakin oikeusavun ja edunvalvonnan substanssiin liittyviä tehtäviä keskittää hoidettaviksi tai ohjeistettavaksi valtakunnallisesti.
Valtakunnallisen viraston tehtävänä on huolehtia siitä, että laadukkaita oikeusavun ja edunvalvonnan palveluita on saatavissa riittävästi ja yhdenvertaisesti koko maassa. Selvityksessä tuli arvioida, millaisella alueellisella rakenteella tämä olisi parhaiten toteutettavissa. Uuden organisaatiomallin tulee mahdollistaa paikallisen ja alueellisen sidosryhmäyhteistyön kehittämisen. Lisäksi uutta organisaatiorakennetta suunniteltaessa tuli ottaa huomioon ja arvioida esteellisyystarkistusten ja mahdollisten esteellisyyksien tarkoituksenmukainen hoitaminen ja arvioida niistä aiheutuvat kustannukset.
Linkit
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-259-669-7 - Kohti laadukkaampaa ja tehokkaampaa palvelua. Selvitys oikeusapu- ja edunvalvontaviraston perustamisesta
Aikataulu
Lausunto pyydetään toimittamaan oikeusministeriölle viimeistään perjantaina 15.2.2019
Vastausohjeet vastaanottajille
Oikeusministeriö pyytää lausuntoanne selvityksestä oikeusapu- ja edunvalvontaviraston perustamisesta. Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
HUOM! Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Valmistelijat
Lisätietoja asiasta antaa hallitusneuvos Kirta Heine, puh. 02951 50214 ja sähköpostiosoite kirta.heine(at)om.fi
Jakelu:
Ahvenanmaan hallinto-oikeus | ||
Akava ry | ||
Auktorisoidut lakimiehet ry | ||
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
Espoon käräjäoikeus | ||
Etelä-Karjalan käräjäoikeus | ||
Etelä-Pohjanmaan käräjäoikeus | ||
Etelä-Savon käräjäoikeus | ||
Etelä-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri | ||
Helsingin hallinto-oikeus | ||
Helsingin hovioikeus | ||
Helsingin käräjäoikeus | ||
Hyvinkään käräjäoikeus | ||
Hämeenlinnan hallinto-oikeus | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Suomen hovioikeus | ||
Itä-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri | ||
Itä-Suomi hallinto-oikeus | ||
Itä-Uudenmaan käräjäoikeus | ||
Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO ry | ||
Julkiset Oikeusavustajat ry | ||
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry | ||
Kaakkois-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri | ||
Kainuun käräjäoikeus | ||
Kanta-Hämeen käräjäoikeus | ||
Kemi-Tornion käräjäoikeus | ||
Keski-Pohjanmaan käräjäoikeus | ||
Keski-Suomen käräjäoikeus | ||
Konkurssiasiamiehen toimisto | ||
Korkein hallinto-oikeus | ||
Korkein oikeus | ||
Kuluttajariitalautakunta | ||
Kuntaliitto | ||
Kymenlaakson käräjäoikeus | ||
Lapin käräjäoikeus | ||
Lounais-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri | ||
Länsi-Uudenmaan käräjäoikeus | ||
Oikeushallinnon Henkilökunta OHK ry | ||
Oikeusrekisterikeskus | ||
Oulun käräjäoikeus | ||
Palkansaajajärjestö Pardia ry | ||
Pirkanmaan käräjäoikeus | ||
Pohjanmaan käräjäoikeus | ||
Pohjois-Karjalan käräjäoikeus | ||
Pohjois-Savon käräjäoikeus | ||
Pohjois-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri | ||
Pohjois-Suomi hallinto-oikeus | ||
Poliisihallitus | ||
Päijät-Hämeen käräjäoikeus | ||
Rikosseuraamuslaitos | ||
Rovaniemen hovioikeus | ||
Satakunnan käräjäoikeus | ||
Sisäministeriö | ||
Suomen ammattiliittojen keskusjärjestö SAK | ||
Suomen Asianajajaliitto | ||
Suomen lakimiesliitto ry | ||
Suomen tuomariliitto ry | ||
Tietosuojavaltuutetun toimisto | ||
Toimihenkilökeskusjärjestö STTK | ||
Turun hallinto-oikeus | ||
Turun hovioikeus | ||
Tuusulan käräjäoikeus | ||
Työtuomioistuin | ||
Vaasan hallinto-oikeus | ||
Vaasan hovioikeus | ||
Valtakunnansyyttäjänvirasto | ||
Valtakunnanvoudinvirasto | ||
Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus Palkeet | ||
Valtioneuvoston oikeuskansleri | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vantaan käräjäoikeus | ||
Varsinais-Suomen käräjäoikeus | ||
Ylivieska-Raahen käräjäoikeus | ||
Ålands tingsrätt/Ahvenanmaan käräjäoikeus |
Asiasanat
oikeusapu
oikeusaputoimisto
edunvalvonta
edunvalvontatoimisto
virasto
oikeusapu- ja edunvalvontavirasto
organisaatio
organisaatiouudistus