Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle arvopaperimarkkinalain muuttamisesta
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/10557/2023
Vastausaika on päättynyt: 18.9.2023
Lausuntopyynnön taustatiedot
Johdanto
Valtiovarainministeriö pyytää ystävällisesti lausuntoa luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle arvopaperimarkkinalain muuttamisesta.
Tausta
Arvopaperimarkkinayhdistys ry on 15.7.2022 päivätyllä aloitteella pyytänyt valtiovarainministeriötä ryhtymään lainsäädäntötoimenpiteisiin arvopaperimarkkinalain (746/2012) (AML) 11 luvun ostotarjoussääntelyn ulottamiseksi säännellyn markkinan ohella monenkeskiseen kaupankäyntijärjestelmään. Valtiovarainministeriössä on päätetty ryhtyä valmistelemaan aloitteen mukaisia lainsäädännön muutoksia.
Valmistelun aikana on ilmennyt tarve arvioida myös AML 11 luvun 5 §:n säännöksiä yksissä tuumin toimimisesta, sillä määräysvaltasuhteeseen perustuva yksissä tuumin toimiminen voi johtaa ristiriitaan muualta finanssimarkkinasääntelystä seuraavien velvoitteiden kanssa tilanteessa, jossa rahoituslaitoskonsernit on velvoitettu toimimaan asiakkaan edun mukaisesti sekä tunnistamaan, ehkäisemään ja hallitsemaan mahdollisia eturistiriitoja. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, ettei emoyritys voi vaikuttaa sen tytäryhteisön sijoituspäätöksiin. Näin ollen tällaisten henkilöiden ei tulisi katsoa toimivan yksissä tuumin myöskään ostotarjoustilanteessa.
Arvopaperimarkkinayhdistyksen aloitteeseen ei ole sisältynyt ehdotusta AML 9 luvun liputussääntelyn ulottamisesta säännellyn markkinan ohella monenkeskiseen kaupankäyntijärjestelmään. Valmistelun aikana on kuitenkin arvioitu, että liputussääntely on keskeinen osa markkina-avoimuutta ja mahdollisuutta havaita mahdollisen ostotarjouksen todennäköisyys. Näin ollen myös AML 9 luvun liputussääntely ehdotetaan ulotettavaksi monenkeskiseen kaupankäyntijärjestelmään.
Valmistelun aikana on ilmennyt tarve arvioida myös AML 11 luvun 5 §:n säännöksiä yksissä tuumin toimimisesta, sillä määräysvaltasuhteeseen perustuva yksissä tuumin toimiminen voi johtaa ristiriitaan muualta finanssimarkkinasääntelystä seuraavien velvoitteiden kanssa tilanteessa, jossa rahoituslaitoskonsernit on velvoitettu toimimaan asiakkaan edun mukaisesti sekä tunnistamaan, ehkäisemään ja hallitsemaan mahdollisia eturistiriitoja. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, ettei emoyritys voi vaikuttaa sen tytäryhteisön sijoituspäätöksiin. Näin ollen tällaisten henkilöiden ei tulisi katsoa toimivan yksissä tuumin myöskään ostotarjoustilanteessa.
Arvopaperimarkkinayhdistyksen aloitteeseen ei ole sisältynyt ehdotusta AML 9 luvun liputussääntelyn ulottamisesta säännellyn markkinan ohella monenkeskiseen kaupankäyntijärjestelmään. Valmistelun aikana on kuitenkin arvioitu, että liputussääntely on keskeinen osa markkina-avoimuutta ja mahdollisuutta havaita mahdollisen ostotarjouksen todennäköisyys. Näin ollen myös AML 9 luvun liputussääntely ehdotetaan ulotettavaksi monenkeskiseen kaupankäyntijärjestelmään.
Tavoitteet
Arvopaperimarkkinalain muutoksilla muutetaan ostotarjous- ja liputussääntelyä kattamaan myös monenkeskinen kaupankäyntijärjestelmä. Samalla muutetaan AML:n 11 luvun 5 §:ää, jotta siinä huomioidaan tietyt määräysvaltasuhteen tuottaman yksissä tuumin toimimisen ongelmat. Muutosten tavoitteena on parantaa sijoittajansuojaa monenkeskisessä kaupankäyntijärjestelmässä sekä lisätä oikeusvarmuutta ja ennakoitavuutta ostotarjoustilanteissa.
Linkit
https://vm.fi/hanke?tunnus=VM039:00/2023 - Linkki valtioneuvoston hankesivulle.
Liitteet:
Aikataulu
Lausunto pyydetään antamaan viimeistään 18.9.2023.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Voit pyytää tukea palvelun käyttöön osoitteesta [email protected].
Lausuntoja voivat antaa muutkin kuin jakelussa mainitut. HUOM! Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Lausuntoja voivat antaa muutkin kuin jakelussa mainitut. HUOM! Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Valmistelijat
Neuvotteleva virkamies Vili Kauramäki, [email protected], puh. +358 2955 30297.
Jakelu:
Arvopaperimarkkinayhdistys ry | ||
Directors' Institute Finland | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Finanssiala ry | ||
Finanssivalvonta | ||
Helsingin hallinto-oikeus | ||
Helsingin yliopisto / Heikki Marjosola | ||
Helsingin yliopisto / Seppo Villa | ||
Keskuskauppakamari | ||
Nasdaq Helsinki Oy | ||
Oikeusministeriö | ||
Pääomasijoittajat ry | ||
Pörssisäätiö | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomen Asianajajaliitto | ||
Suomen Osakesäästäjät | ||
Suomen Pankki | ||
Suomen Yrittäjät | ||
Tampereen yliopisto / Veikko Vahtera | ||
Turun yliopisto / Matti J Sillanpää | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Valtioneuvoston kanslia |