Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle arvopaperimarkkinalain muuttamisesta
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/10557/2023
Svarstiden gick ut: 18.9.2023
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Valtiovarainministeriö pyytää ystävällisesti lausuntoa luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle arvopaperimarkkinalain muuttamisesta.
Bakgrund
Arvopaperimarkkinayhdistys ry on 15.7.2022 päivätyllä aloitteella pyytänyt valtiovarainministeriötä ryhtymään lainsäädäntötoimenpiteisiin arvopaperimarkkinalain (746/2012) (AML) 11 luvun ostotarjoussääntelyn ulottamiseksi säännellyn markkinan ohella monenkeskiseen kaupankäyntijärjestelmään. Valtiovarainministeriössä on päätetty ryhtyä valmistelemaan aloitteen mukaisia lainsäädännön muutoksia.
Valmistelun aikana on ilmennyt tarve arvioida myös AML 11 luvun 5 §:n säännöksiä yksissä tuumin toimimisesta, sillä määräysvaltasuhteeseen perustuva yksissä tuumin toimiminen voi johtaa ristiriitaan muualta finanssimarkkinasääntelystä seuraavien velvoitteiden kanssa tilanteessa, jossa rahoituslaitoskonsernit on velvoitettu toimimaan asiakkaan edun mukaisesti sekä tunnistamaan, ehkäisemään ja hallitsemaan mahdollisia eturistiriitoja. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, ettei emoyritys voi vaikuttaa sen tytäryhteisön sijoituspäätöksiin. Näin ollen tällaisten henkilöiden ei tulisi katsoa toimivan yksissä tuumin myöskään ostotarjoustilanteessa.
Arvopaperimarkkinayhdistyksen aloitteeseen ei ole sisältynyt ehdotusta AML 9 luvun liputussääntelyn ulottamisesta säännellyn markkinan ohella monenkeskiseen kaupankäyntijärjestelmään. Valmistelun aikana on kuitenkin arvioitu, että liputussääntely on keskeinen osa markkina-avoimuutta ja mahdollisuutta havaita mahdollisen ostotarjouksen todennäköisyys. Näin ollen myös AML 9 luvun liputussääntely ehdotetaan ulotettavaksi monenkeskiseen kaupankäyntijärjestelmään.
Valmistelun aikana on ilmennyt tarve arvioida myös AML 11 luvun 5 §:n säännöksiä yksissä tuumin toimimisesta, sillä määräysvaltasuhteeseen perustuva yksissä tuumin toimiminen voi johtaa ristiriitaan muualta finanssimarkkinasääntelystä seuraavien velvoitteiden kanssa tilanteessa, jossa rahoituslaitoskonsernit on velvoitettu toimimaan asiakkaan edun mukaisesti sekä tunnistamaan, ehkäisemään ja hallitsemaan mahdollisia eturistiriitoja. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, ettei emoyritys voi vaikuttaa sen tytäryhteisön sijoituspäätöksiin. Näin ollen tällaisten henkilöiden ei tulisi katsoa toimivan yksissä tuumin myöskään ostotarjoustilanteessa.
Arvopaperimarkkinayhdistyksen aloitteeseen ei ole sisältynyt ehdotusta AML 9 luvun liputussääntelyn ulottamisesta säännellyn markkinan ohella monenkeskiseen kaupankäyntijärjestelmään. Valmistelun aikana on kuitenkin arvioitu, että liputussääntely on keskeinen osa markkina-avoimuutta ja mahdollisuutta havaita mahdollisen ostotarjouksen todennäköisyys. Näin ollen myös AML 9 luvun liputussääntely ehdotetaan ulotettavaksi monenkeskiseen kaupankäyntijärjestelmään.
Målsättningar
Arvopaperimarkkinalain muutoksilla muutetaan ostotarjous- ja liputussääntelyä kattamaan myös monenkeskinen kaupankäyntijärjestelmä. Samalla muutetaan AML:n 11 luvun 5 §:ää, jotta siinä huomioidaan tietyt määräysvaltasuhteen tuottaman yksissä tuumin toimimisen ongelmat. Muutosten tavoitteena on parantaa sijoittajansuojaa monenkeskisessä kaupankäyntijärjestelmässä sekä lisätä oikeusvarmuutta ja ennakoitavuutta ostotarjoustilanteissa.
Linkit
https://vm.fi/hanke?tunnus=VM039:00/2023 - Linkki valtioneuvoston hankesivulle.
Liitteet:
Tidtabell
Lausunto pyydetään antamaan viimeistään 18.9.2023.
Svarsanvisningar för mottagare
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Voit pyytää tukea palvelun käyttöön osoitteesta [email protected].
Lausuntoja voivat antaa muutkin kuin jakelussa mainitut. HUOM! Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Lausuntoja voivat antaa muutkin kuin jakelussa mainitut. HUOM! Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Valmistelijat
Neuvotteleva virkamies Vili Kauramäki, [email protected], puh. +358 2955 30297.
Sändlista:
Arvopaperimarkkinayhdistys ry | ||
Directors' Institute Finland | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Finanssiala ry | ||
Finanssivalvonta | ||
Helsingin hallinto-oikeus | ||
Helsingin yliopisto / Heikki Marjosola | ||
Helsingin yliopisto / Seppo Villa | ||
Keskuskauppakamari | ||
Nasdaq Helsinki Oy | ||
Oikeusministeriö | ||
Pääomasijoittajat ry | ||
Pörssisäätiö | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomen Asianajajaliitto | ||
Suomen Osakesäästäjät | ||
Suomen Pankki | ||
Suomen Yrittäjät | ||
Tampereen yliopisto / Veikko Vahtera | ||
Turun yliopisto / Matti J Sillanpää | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Valtioneuvoston kanslia |