Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Täydentävä lausuntopyyntö: Hallituksen esitys merenkulun ympäristönsuojelulain ja eräiden muiden lakien muuttamisesta
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/7823/2019-LVM-63
Vastausaika on päättynyt: 12.2.2021
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää ystävällisesti täydentävää lausuntoa hallituksen esityksen luonnoksesta, koska esitysluonnoksen sisältö on muuttunut olennaisesti aikaisemman 17.12.2020 päättyneen lausuntokierroksen jälkeen.
Tämä lausuntopyyntö koskee erityisesti unionin alusjätedirektiivin täytäntöönpanoon liittyviä merenkulun ympäristönsuojelulain 1, 9 ja 10 lukuihin ehdotettavia muutoksia.
Tämä lausuntopyyntö koskee erityisesti unionin alusjätedirektiivin täytäntöönpanoon liittyviä merenkulun ympäristönsuojelulain 1, 9 ja 10 lukuihin ehdotettavia muutoksia.
Tausta
Erona aiempaan esitysluonnokseen ehdotetaan merenkulun ympäristönsuojelulain osalta:
Satamien jätehuoltoon liittyvien ehdotusten vaikutusten arviointia on täydennetty etenkin satamien määrän, jätehuollon aiheuttamien kustannusten ja viranomaisvaikutusten osalta.
Alusrekisterilakiin esitetään muutosta, jonka mukaan hakija voisi jatkossa kaikissa tilanteissa esittää tarpeellisena selvityksenä oman saantonsa laillisuudessa myös jäljennöksen saantoasiakirjasta. Esityksestä on poistettu rajaus poikkeuksellisiin tilanteisiin. Alkuperäinen saantoasiakirja olisi kuitenkin esitettävä viranomaiselle jälkikäteen jo yhden kuukauden kuluttua siitä, kun omistusoikeuden kirjaamista rekisteriin olisi ollut haettava.
Lakiesityksiin ehdotetaan tehtävän myös lausuntojen perusteella tarpeellisiksi arvioituja teknisiä muutoksia.
Lait merenkulun ympäristönsuojelulain, aluksen teknisestä turvallisuudesta ja turvallisesta käytöstä annetun lain ja laivavarustelain muuttamisesta on tarkoitettu tulemaan voimaan 28.6.2021. Lait eräiden alusten ja niitä palvelevien satamien turvatoimista ja turvatoimien valvonnasta annetun lain (turvatoimilain) ja alusrekisterilain muuttamisesta on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian keväällä 2021.
Muutetut pykälät
Muutosten arvioinnin helpottamiseksi todetaan, että aiempaan luonnokseen verrattuna muutoksia on tehty seuraaviin ehdotuksiin:
- muutettavan sataman määritelmää ja jätteiden vastaanottoa satamassa ja jätteiden jättämistä satamaan koskevien säännösten soveltamisalaa siten, että vähäiset satamat, kuten alle 25 venepaikan tai veneen talvisäilytyspaikan huvivenesatamat ja venevalkamat, rajattaisiin sääntelyn ulkopuolelle. Sisävesillä soveltamisala rajattaisiin kuitenkin vähintään 50 venepaikan huvivenesatamiin
- tarkennettavan jätteiden vastaanottovelvollisuuksia satamassa säätäen lain tasolla myös yhdyskuntajätejakeiden keräysvelvoitteista
- rajattavan velvoite syöttää tietoja unionin merenkulun tietojenvaihtojärjestelmään niihin satamiin, jotka voivat vastaanottaa seurantadirektiivin (2002/59/EY) soveltamisalaan kuuluvia aluksia ja voivat syöttää tiedot itse
- tarkennettavan aluksille toimitettavan meriliikenteen polttoaineiden rikkipitoisuuden valvontaa koskevaa ehdotusta
Satamien jätehuoltoon liittyvien ehdotusten vaikutusten arviointia on täydennetty etenkin satamien määrän, jätehuollon aiheuttamien kustannusten ja viranomaisvaikutusten osalta.
Alusrekisterilakiin esitetään muutosta, jonka mukaan hakija voisi jatkossa kaikissa tilanteissa esittää tarpeellisena selvityksenä oman saantonsa laillisuudessa myös jäljennöksen saantoasiakirjasta. Esityksestä on poistettu rajaus poikkeuksellisiin tilanteisiin. Alkuperäinen saantoasiakirja olisi kuitenkin esitettävä viranomaiselle jälkikäteen jo yhden kuukauden kuluttua siitä, kun omistusoikeuden kirjaamista rekisteriin olisi ollut haettava.
Lakiesityksiin ehdotetaan tehtävän myös lausuntojen perusteella tarpeellisiksi arvioituja teknisiä muutoksia.
Lait merenkulun ympäristönsuojelulain, aluksen teknisestä turvallisuudesta ja turvallisesta käytöstä annetun lain ja laivavarustelain muuttamisesta on tarkoitettu tulemaan voimaan 28.6.2021. Lait eräiden alusten ja niitä palvelevien satamien turvatoimista ja turvatoimien valvonnasta annetun lain (turvatoimilain) ja alusrekisterilain muuttamisesta on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian keväällä 2021.
Muutetut pykälät
Muutosten arvioinnin helpottamiseksi todetaan, että aiempaan luonnokseen verrattuna muutoksia on tehty seuraaviin ehdotuksiin:
- merenkulun ympäristönsuojelulain (MYSL) 1 luvun 2 §, Määritelmät: 45 kohdan mukaisen sataman määritelmän muutos
- MYSL 1 luvun 3 §: soveltamisalan tarkentaminen
- MYSL 2 luvun 1 § ja 3 luvun 1 §: öljyn päästökiellon ja öljypäästömaksun laajentaminen mineraaliöljyihin rinnastuviin aineisiin
- MYSL 7 luvun 12, 12 a ja 15 §: aluksille toimitettavien meriliikenteen polttoaineiden valvontaa koskevan sääntelyn eriyttäminen täydennettynä omaksi 12 a §:kseen, teknisiä muutoksia 12 ja 15 §:iin
- MYSL 9 luvun 1 §: yhdyskuntajätejakeiden vastaanottovelvoitteet ja vastaanottolaitteiden toiminnan varmistaminen
- MYSL 9 luvun 4, 5 ja 6 §: teknisiä muutoksia
- MYSL 9 luvun 7 §: ilmoitusvelvollisuuden rajaaminen niihin satamiin, joissa käy direktiivin 2002/59/EY soveltamisalaan kuuluvia aluksia
- MYSL 9 luvun 10 §: kalastusvälineisiin tarttuneen (passiivisesti kalastetun) jätteen seurantatietoja koskevan asetuksenantovaltuuden siirto 10 luvun 7 §:stä
- MYSL 10 luvun 1, 4 ja 6 §: teknisiä muutoksia
- MYSL 10 luvun 2 §: lisätty viittaus direktiivistä löytyvään tositteen malliin ja rajattu SafeSeaNet-ilmoitusvelvollisuutta
- MYSL 12 luvun 6 ja 8 §: Rajavartiolaitoksen ja poliisin alusten jättöpakkoa koskevia valvontatehtäviä on tarkennettu
- MYSL 12 luvun 16 §: lakitekninen muutos
- MYSL 13 luvun 1 §: lakitekninen muutos
- alusturvallisuuslain 91 §: lakitekninen muutos
- alusrekisterilain 20 §: tekninen muutos, poistettu viittaukset normaaliolojen häiriötilanteisiin ja muihin yhteiskunnan poikkeuksellisiin tilanteisiin sekä asiakirjan toimittamisen määräajan muutos
- alusrekisterilain 31 §:n otsikko: lakitekninen muutos
- turvatoimilain muuttamista koskevan lain otsikko ja johtolause: lakiteknisiä muutoksia
- alusrekisterilain ja turvatoimilain voimaantulo: jätetty pois päivämääräehdotus
Tavoitteet
Esitykseen tehdyillä muutoksilla lievennettäisiin ehdotuksia siten, että vähäiset huvivenesatamat rajattaisiin jatkossakin merenkulun ympäristönsuojelulain 9 ja 10 lukujen sääntelyn ulkopuolelle. Muutoksilla lievennettäisiin satamien pitäjille sekä viranomaisille aiheutuvia vaikutuksia. Myös ilmoitusvelvollisuuden rajaamisella vain suurempiin satamiin helpotettaisiin viranomaisille aiheutuvia vaikutuksia. Suuret satamat voivat ilmoittaa itse tiedot.
Kaikista sataman vastaanottovelvoitteiden säätäminen lain tasolla olisi säädösteknisesti aiempaa ehdotusta selkeämpää. Yhdyskuntajätteen keräysvaatimuksista säädettäisiin suurten satamien osalta yhdenmukaisesti jätelainsäädännön kanssa.
Polttoaineen toimittajien valvontaa polttoaineen rikkipitoisuuden osalta koskevan ehdotuksen täydentämisellä pyritään kohtuullistamaan esityksen viranomaisvaikutuksia.
Öljypäästön vahingon tai sen vaaran huomattavuuden arvioinnin pohjaksi on tarkoitus tuottaa lisätietoa erillisellä selvityksellä, minkä jälkeen öljypäästömaksua koskevaa sääntelyä olisi mahdollista täydentää. Aiemman esitysluonnoksen rikkipäästömaksua ja laiminlyöntimaksua koskevat ehdotukset sekä nykyinen öljypäästömaksua koskeva sääntely on tarkoitus korvata myöhemmin valmisteltavalla yhdellä hallinnollisella sanktiolla.
Alusrekisterilakia koskevaan esitykseen tehdyllä muutoksilla sallitaan jäljennöksen toimittaminen kaikissa olosuhteissa, ei vain poikkeuksellisissa tilanteissa, sekä pyritään varmistamaan, ettei hakija unohda jälkikäteen toimittaa alkuperäistä tai oikeaksi todistettua asiakirjaa viranomaiselle, kuten väliaikaisen muutoksen aikana huomattiin helposti käyvän.
Kaikista sataman vastaanottovelvoitteiden säätäminen lain tasolla olisi säädösteknisesti aiempaa ehdotusta selkeämpää. Yhdyskuntajätteen keräysvaatimuksista säädettäisiin suurten satamien osalta yhdenmukaisesti jätelainsäädännön kanssa.
Polttoaineen toimittajien valvontaa polttoaineen rikkipitoisuuden osalta koskevan ehdotuksen täydentämisellä pyritään kohtuullistamaan esityksen viranomaisvaikutuksia.
Öljypäästön vahingon tai sen vaaran huomattavuuden arvioinnin pohjaksi on tarkoitus tuottaa lisätietoa erillisellä selvityksellä, minkä jälkeen öljypäästömaksua koskevaa sääntelyä olisi mahdollista täydentää. Aiemman esitysluonnoksen rikkipäästömaksua ja laiminlyöntimaksua koskevat ehdotukset sekä nykyinen öljypäästömaksua koskeva sääntely on tarkoitus korvata myöhemmin valmisteltavalla yhdellä hallinnollisella sanktiolla.
Alusrekisterilakia koskevaan esitykseen tehdyllä muutoksilla sallitaan jäljennöksen toimittaminen kaikissa olosuhteissa, ei vain poikkeuksellisissa tilanteissa, sekä pyritään varmistamaan, ettei hakija unohda jälkikäteen toimittaa alkuperäistä tai oikeaksi todistettua asiakirjaa viranomaiselle, kuten väliaikaisen muutoksen aikana huomattiin helposti käyvän.
Linkit
https://valtioneuvosto.fi/hanke?tunnus=LVM036:00/2019 - Hankkeen sivu valtioneuvoston sivuilla / Författningsberedningsprojektets sida på statsrådets internetsida
Liitteet:
MYSL-HE 2. lausuntokierrokselle.pdf - Luonnos hallituksen esitykseksi
MYSL HE svenska 2. remiss.pdf - Utkastet till regeringens proposition - OBS. den svenska översättningen innehåller de nyaste ändringar till lagförslagen, men motiveringen har inte uppdaterats p.g.a. tidsbrist
Aikataulu
Lausunnot pyydetään antamaan viimeistään 12.2.2021.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausuntopyyntö on jaettu teemoihin, ja kuhunkin teemaan voi vastata erikseen väliotsikoiden alle.
Myös kattavan lausunnon jättäminen on mahdollista joko tekstinä tai liitetiedostona.
Myös kattavan lausunnon jättäminen on mahdollista joko tekstinä tai liitetiedostona.
Valmistelijat
Merenkulun ympäristönsuojelulain osalta erityisasiantuntija Laura Sarlin, p. 0295 342 063, [email protected]
Alusturvallisuuslain ja laivavarustelain osalta hallitusneuvos Katja Viertävä, p. 0295 342 612, [email protected]
Alusrekisterilain osalta suunnittelija Merita Erkkilä, p. 0295 342 136, [email protected]
Turvatoimilain osalta ylitarkastaja Suvi Kankare, p. 0295 342 105, [email protected]
Alusturvallisuuslain ja laivavarustelain osalta hallitusneuvos Katja Viertävä, p. 0295 342 612, [email protected]
Alusrekisterilain osalta suunnittelija Merita Erkkilä, p. 0295 342 136, [email protected]
Turvatoimilain osalta ylitarkastaja Suvi Kankare, p. 0295 342 105, [email protected]
Jakelu:
Ahvenanmaan maakunnan hallitus (Ålands landskapsregering) | ||
Arctia Oy | ||
Arctia Oy | ||
Business Finland | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK ry | ||
ELY-keskusten ja TE-toimistojen kehittämis- ja hallintokeskus | ||
Elävä Itämeri säätiö sr(Baltic Sea Action Group (BSAG)) | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Etelä-Suomen syyttäjälaitos | ||
Finnpilot Pilotage Oy | ||
Huoltovarmuuskeskus | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
John Nurmisen säätiö sr | ||
Kaakkois-Suomen ELY-keskus | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Kalatalouden keskusliitto | ||
Kaupan liitto | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Kiinteistöliitto Uusimaa ry/ Merikarhut ry - Sjöbjörnarna ry | ||
Kivikangas Oy | ||
Kuntaliitto | ||
Kuopion kaupunki | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Liikenne- ja viestintävirasto | ||
Luonnonvarakeskus | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maanmittauslaitos | ||
Merimieseläkekassa (MEK) | ||
Merimiespalvelutoimisto | ||
Meriteollisuus ry | ||
Metsähallitus | ||
Metsäteollisuus Ry | ||
Oikeusministeriö | ||
Oikeusrekisterikeskus | ||
Paraisten kaupunki | ||
Pidä Saaristo Siistinä ry | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Poliisi | ||
Puolustusvoimat | ||
Puolutusministeriö | ||
Rajavartiolaitos | ||
Rapala VMC Oyj | ||
Rauman kaupunki | ||
Ruokavirasto | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Satamaoperaattorit ry | ||
Sisäministeriö | ||
Suomen Ammattikalastajaliitto SAKL ry | ||
Suomen Laivameklariliitto ry | ||
Suomen Laivanpäällystöliitto ry | ||
Suomen luonnonsuojeluliitto | ||
Suomen Matkustajalaivayhdistys ry | ||
Suomen Merimies-Unioni SMU ry | ||
Suomen purjehdus ja veneily ry | ||
Suomen Satamaliitto ry | ||
Suomen Vapaa-ajankalastajien keskusjärjestö | ||
Suomen varustamot ry | ||
Suomen Vesiensuojeluyhdistysten Liitto ry | ||
Suomen ympäristökeskus | ||
Suomen Yrittäjät ry | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Traffic Management Finland Oy | ||
Tulli | ||
Tuomioistuinvirasto | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulkoministeriö | ||
Uusimaan ELY-keskus | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
WWF Suomi | ||
Väylävirasto | ||
Ympäristöministeriö | ||
Ympäristösuojeluviranhaltijat ry | ||
Ympäristöteollisuus ja -palvelut YTP ry |