Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Täydentävä lausuntopyyntö: Hallituksen esitys merenkulun ympäristönsuojelulain ja eräiden muiden lakien muuttamisesta
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/7823/2019-LVM-63
Svarstiden gick ut: 12.2.2021
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Kommunikationsministeriet ber vänligen om kompletterande utlåtande om utkastet till regeringens proposition om ändring av miljöskyddslagen för sjöfarten och vissa andra lagar eftersom propositionens innehåll har ändrats betydande efter det tidigare remissförfarande som slutade den 17.12.2020.
Begäran gäller i synnerhet ändringar i kapitel 1, 9 och 10 i miljöskyddslagen för sjöfarten, som anknyter sig till genomförandet av fartygsavfallsdirektivet.
Begäran gäller i synnerhet ändringar i kapitel 1, 9 och 10 i miljöskyddslagen för sjöfarten, som anknyter sig till genomförandet av fartygsavfallsdirektivet.
Bakgrund
Till skillnad från det tidigare utkastet föreslås följande ändringar i miljöskyddslagen för sjöfarten:
Bedömning av konsekvenser för avfallshantering i hamnar har kompletterats i synnerhet för antalet av hamnar, kostnaderna för avfallshantering och konsekvenserna för myndighetsverksamhet.
I fartygsregisterlagen föreslås det en ändring enligt vilken det blir möjligt att i alla situationer avvika från kravet att förete en åtkomsthandling i original. Begränsningen som gällde exceptionella situationer har alltså lämnats ut. Åtkomsthandlingen borde dock företes i original senast en månad efter att registrering av äganderätten skulle ha sökts.
Det föreslås i lagförslagen även tekniska ändringar som bedöms nödvändiga enligt utlåtanden.
Lagarna om ändring av miljöskyddslagen för sjöfarten, fartygssäkerhetslagen och lagen om marin utrustning avses träda i kraft den 28 juni 2021. Lagarna om ändring av fartygsregisterlagen och lagen om sjöfartsskydd avses träda i kraft så snart som möjligt under våren 2021.
Ändrade paragrafer
Till skillnad från det tidigare utkastet föreslås det ändringar i följande paragrafer:
- definitionen av en hamn och tillämpningsområdet av bestämmelser som gäller mottagning av avfall i hamn och avlämning av avfall i hamn ändras så att små hamnar, som t.ex. småbåtshamnar med under 25 båtplatser eller plats för vinterförvaring av under 25 fritidsbåtar skulle lämnas utanför regleringen. På insjöområdet skulle dock alla småbåtshamnar med under 50 båtplatser lämnas utanför tillämpningsområdet.
- kraven på mottagning av avfall i hamn skulle preciseras genom att stadga på lagnivå även on mottagningskraven för kommunalt avfall
- plikten att registrera information till unionens system för informationsutbyte inom sjöfarten skulle begränsas till de hamnar som kan motta fartyg som omfattas av tillämpningsområdet för övervakningsdirektivet (2002/59/EY) och som kan själv registrera informationen till systemet
- bestämmelsen om övervakning av kvalitetskraven på bränslet som bränsleleverantörerna levererar till fartyget skulle preciseras
Bedömning av konsekvenser för avfallshantering i hamnar har kompletterats i synnerhet för antalet av hamnar, kostnaderna för avfallshantering och konsekvenserna för myndighetsverksamhet.
I fartygsregisterlagen föreslås det en ändring enligt vilken det blir möjligt att i alla situationer avvika från kravet att förete en åtkomsthandling i original. Begränsningen som gällde exceptionella situationer har alltså lämnats ut. Åtkomsthandlingen borde dock företes i original senast en månad efter att registrering av äganderätten skulle ha sökts.
Det föreslås i lagförslagen även tekniska ändringar som bedöms nödvändiga enligt utlåtanden.
Lagarna om ändring av miljöskyddslagen för sjöfarten, fartygssäkerhetslagen och lagen om marin utrustning avses träda i kraft den 28 juni 2021. Lagarna om ändring av fartygsregisterlagen och lagen om sjöfartsskydd avses träda i kraft så snart som möjligt under våren 2021.
Ändrade paragrafer
Till skillnad från det tidigare utkastet föreslås det ändringar i följande paragrafer:
- miljöskyddslag för sjöfarten 1 kap. 2 § 45 punkt: definition av en hamn
- miljöskyddslag för sjöfarten 1 kap. 3 §: tillämpningsområde
- miljöskyddslag för sjöfarten 2 kap. 1 § och 3 kap. 1 §: utvidgande av förbud mot utsläpp av olja och oljeutsläppsavgift till andra än mineral baserade oljor
- miljöskyddslag för sjöfarten 7 kap. 12, 12 a och 15 §: en ny 12 a §, tekniska ändringar i 12 och 15 §
- miljöskyddslag för sjöfarten 9 kap. 1 §: kraven på mottagning av kommunalt avfall och säkerställning av funktion av mottagningsanordningar
- miljöskyddslag för sjöfarten 9 kap. 4, 5 och 6 §: tekniska ändringar
- miljöskyddslag för sjöfarten 9 kap. 7 §: begränsning av anmälningsplikten till de hamnar som besökas av fartyg som omfattas av tillämpningsområdet för övervakningsdirektivet
- miljöskyddslag för sjöfarten 9 kap. 10 §: bemyndigande att utfärda förordning om övervakningsuppgifter som gäller passivt uppfiskat avfall har flyttats från 10 kap. 7 § till 9 kap. 10 §
- miljöskyddslag för sjöfarten 10 kap. 1, 4 och 6 §: tekniska ändringar
- miljöskyddslag för sjöfarten 10 kap. 2 §: hänvisning till standardformat för avfallsavlämningskvitto och begränsning av anmälningsplikt
- miljöskyddslag för sjöfarten 12 kap. 6 och 8 §: precisering av Gränsbevakningsväsendets och polisens övervakningsuppgift av obligatorisk avlämning av avfall för små fartyg
- miljöskyddslag för sjöfarten 12 kap. 16 §: lagteknisk ändring
- miljöskyddslag för sjöfarten 13 kap. 1 §: lagteknisk ändring
- fartygssäkerhetslag 91 §: lagteknisk ändring
- fartygsregisterlag 20 §: teknisk ändring, hänvisning till störningssituationer under normala förhållanden eller i andra exceptionella situationer i samhället har strukits och fristen för överlämnandet ändrats
- fartygsregisterlag 31 §: lagteknisk ändring
- lag om sjöfartsskydd, rubrik och inledningssats: lagtekniska ändringar
- ikraftträdande av ändringar i fartygsregisterlag och lag om sjöfartsskydd:
Målsättningar
Genom ändringar som gjorts i propositionen skulle förslagen lindras så att små småbåtshamnar skulle även fortsättningsvis lämnas utanför bestämmelsen i 9 och 10 kapitel i miljöskyddslagen för sjöfarten. Ändringarna skulle mildra konsekvenserna för hamninnehavare och myndigheter. Även begränsning av plikten att registrera information till unionens SafeSeaNet-system till endast de största hamnarna skulle underlätta konsekvenserna för myndigheter. Stora hamnar skulle registrera informationen själv.
Att stifta om alla mottagningsplikter på lagnivå skulle vara lagtekniskt tydligare i jämförelse med det tidigare utkastet. Det skulle stiftas on kraven att motta kommunalt avfall i stora hamnar i enlighet med avfallslagstiftning.
Målet med att komplettera förslaget som gäller övervakning av svavelhalten på bränslet som bränsleleverantörerna levererar till fartyget är att lindra propositionens konsekvenser för myndigheter.
Avsikten är att genom en separat utredning producera mer information som kunde användas som bakgrund för bedömning av omfattningen på skadan som oljeutsläppet orsakat eller dess risker. Efter dess är det möjligt att komplettera bestämmelserna om oljeutsläppsavgift. Förslagen i det tidigare utkastet som gällde svavelutsläppsavgift och försummelseavgift samt de nuvarande bestämmelser om oljeutsläppsavgift skulle ersättas med en administrativ sanktion som skulle beredas senare.
Ändringar i propositionen som gäller fartygregisterlagen skulle tillåta tillställning av en kopia i alla situationer, inte endast exceptionella situationer, samt försöka säkerställa att ansökaren inte glömmer i efterhand att förete dokumentet i original eller en vidimerad kopia till myndigheten, så som det observerades att det lätt händer.
Att stifta om alla mottagningsplikter på lagnivå skulle vara lagtekniskt tydligare i jämförelse med det tidigare utkastet. Det skulle stiftas on kraven att motta kommunalt avfall i stora hamnar i enlighet med avfallslagstiftning.
Målet med att komplettera förslaget som gäller övervakning av svavelhalten på bränslet som bränsleleverantörerna levererar till fartyget är att lindra propositionens konsekvenser för myndigheter.
Avsikten är att genom en separat utredning producera mer information som kunde användas som bakgrund för bedömning av omfattningen på skadan som oljeutsläppet orsakat eller dess risker. Efter dess är det möjligt att komplettera bestämmelserna om oljeutsläppsavgift. Förslagen i det tidigare utkastet som gällde svavelutsläppsavgift och försummelseavgift samt de nuvarande bestämmelser om oljeutsläppsavgift skulle ersättas med en administrativ sanktion som skulle beredas senare.
Ändringar i propositionen som gäller fartygregisterlagen skulle tillåta tillställning av en kopia i alla situationer, inte endast exceptionella situationer, samt försöka säkerställa att ansökaren inte glömmer i efterhand att förete dokumentet i original eller en vidimerad kopia till myndigheten, så som det observerades att det lätt händer.
Länkar:
https://valtioneuvosto.fi/hanke?tunnus=LVM036:00/2019 - Hankkeen sivu valtioneuvoston sivuilla / Författningsberedningsprojektets sida på statsrådets internetsida
Bilagor:
MYSL-HE 2. lausuntokierrokselle.pdf - Luonnos hallituksen esitykseksi
MYSL HE svenska 2. remiss.pdf - Utkastet till regeringens proposition - OBS. den svenska översättningen innehåller de nyaste ändringar till lagförslagen, men motiveringen har inte uppdaterats p.g.a. tidsbrist
Tidtabell
Utlåtanden ska lämnas in senast den 12.2.2021.
Svarsanvisningar för mottagare
Begäran om utlåtandet har delats in i teman och varje tema kan besvaras separat under mellanrubrikerna. Det är även möjligt att lämna ett omfattande utlåtande antingen som text eller som bilaga.
Beredare
Miljöskyddslagen för sjöfarten: specialsakkunnig Laura Sarlin, tel. 029 534 2063, [email protected]
Fartygssäkerhetslagen och lagen om marin utrustning: regeringsråd Katja Viertävä, p. 0295 342 612, [email protected]
Fartygsregisterlagen: planerare Merita Erkkilä, tel. 0295 342 136, [email protected]
Fartugsskyddslagen: överinspektör Suvi Kankare, p. 0295 342 105, [email protected]
Fartygssäkerhetslagen och lagen om marin utrustning: regeringsråd Katja Viertävä, p. 0295 342 612, [email protected]
Fartygsregisterlagen: planerare Merita Erkkilä, tel. 0295 342 136, [email protected]
Fartugsskyddslagen: överinspektör Suvi Kankare, p. 0295 342 105, [email protected]
Sändlista:
Ahvenanmaan maakunnan hallitus (Ålands landskapsregering) | ||
Arctia Oy | ||
Arctia Oy | ||
Business Finland | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK ry | ||
ELY-keskusten ja TE-toimistojen kehittämis- ja hallintokeskus | ||
Elävä Itämeri säätiö sr(Baltic Sea Action Group (BSAG)) | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Etelä-Suomen syyttäjälaitos | ||
Finnpilot Pilotage Oy | ||
Huoltovarmuuskeskus | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
John Nurmisen säätiö sr | ||
Kaakkois-Suomen ELY-keskus | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Kalatalouden keskusliitto | ||
Kaupan liitto | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Kiinteistöliitto Uusimaa ry/ Merikarhut ry - Sjöbjörnarna ry | ||
Kivikangas Oy | ||
Kuntaliitto | ||
Kuopion kaupunki | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Liikenne- ja viestintävirasto | ||
Luonnonvarakeskus | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maanmittauslaitos | ||
Merimieseläkekassa (MEK) | ||
Merimiespalvelutoimisto | ||
Meriteollisuus ry | ||
Metsähallitus | ||
Metsäteollisuus Ry | ||
Oikeusministeriö | ||
Oikeusrekisterikeskus | ||
Paraisten kaupunki | ||
Pidä Saaristo Siistinä ry | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Poliisi | ||
Puolustusvoimat | ||
Puolutusministeriö | ||
Rajavartiolaitos | ||
Rapala VMC Oyj | ||
Rauman kaupunki | ||
Ruokavirasto | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Satamaoperaattorit ry | ||
Sisäministeriö | ||
Suomen Ammattikalastajaliitto SAKL ry | ||
Suomen Laivameklariliitto ry | ||
Suomen Laivanpäällystöliitto ry | ||
Suomen luonnonsuojeluliitto | ||
Suomen Matkustajalaivayhdistys ry | ||
Suomen Merimies-Unioni SMU ry | ||
Suomen purjehdus ja veneily ry | ||
Suomen Satamaliitto ry | ||
Suomen Vapaa-ajankalastajien keskusjärjestö | ||
Suomen varustamot ry | ||
Suomen Vesiensuojeluyhdistysten Liitto ry | ||
Suomen ympäristökeskus | ||
Suomen Yrittäjät ry | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Traffic Management Finland Oy | ||
Tulli | ||
Tuomioistuinvirasto | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulkoministeriö | ||
Uusimaan ELY-keskus | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
WWF Suomi | ||
Väylävirasto | ||
Ympäristöministeriö | ||
Ympäristösuojeluviranhaltijat ry | ||
Ympäristöteollisuus ja -palvelut YTP ry |