Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esitykseksi laiksi kansalaisuuslain muuttamisesta
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/28596/2023
Vastausaika päättyy: 14.1.2025
Lausuntopyynnön taustatiedot
Johdanto
Sisäministeriön maahanmuutto-osastolla on valmisteltu luonnos hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi kansalaisuuslain (359/2003) muuttamisesta.
Tausta
Pääministeri Petteri Orpon hallituksen ohjelman mukaan kansalaisuuslaki uudistetaan tiukentamalla kansalaistamisen edellytyksiä. Hallitusohjelmakirjaukset toteutetaan vaiheittain kolmessa erillisessä sisäministeriön hankkeessa. Lausuntopyyntö koskee toista vaihetta, jossa toteutetaan hallitusohjelman nuhteettomuus- ja toimeentuloedellytystä, selvitettyä henkilöllisyyttä, kansallista turvallisuutta ja kansalaisuuden menettämistä koskevat muutokset kansalaisuuslakiin (SM055:00/2023).
Tavoitteet
Esitysluonnoksen mukaan kansalaisuuslain selvitettyä henkilöllisyyttä koskevaa sääntelyä muutettaisiin siten, että hakijan aktiivisuuden ja asiakirjanäytön merkitystä lisättäisiin nykyiseen verrattuna. Henkilöllisyyttä ei pidettäisi selvitettynä yksinomaan ajan kulumisen perusteella tilanteessa, jossa Maahanmuuttovirasto olisi myöntänyt hakijalle muukalaispassin, jolla hän voisi hankkia kansalaisuusvaltionsa passin.
Yhtenä muutoksena tarkennettaisiin sitä sääntelyä, joka koskee kansalaisuuden myöntämättä jättämistä kansallisen turvallisuuden perusteella. Hakemusmenettelyn lisäksi sääntely koskisi jatkossa myös ilmoitusmenettelyä, ja Maahanmuuttovirasto voisi asian arvioimiseksi pyytää lausunnon suojelupoliisilta.
Nuhteettomuusedellytystä tiukennettaisiin siten, että rikokseen syyllistymisestä johtuvat seuraukset hakijan kansalaistamiselle olisivat nykyistä tuntuvammat. Laissa säädettyjä rikoksesta seuraavia odotusaikoja korotettaisiin. Lisäksi tarkennettaisiin, että odotusaikaa ei määrättäisi, jos hakija olisi tuomittu syyllistymisestä erittäin vakavaan rikokseen.
Kansalaistamisen yleisiin edellytyksiin kuuluvaa toimeentuloedellytystä muutettaisiin siten, että painopiste olisi jatkossa turvatussa toimeentulossa. Muutosten myötä kansalaisuuden saamiseksi ei olisi riittävää, että hakijan toimeentulo perustuisi pelkästään työttömyysetuuteen tai toimeentulotukeen.
Kansalaistamisen edellytysten lisäksi tehtäisiin muutoksia kansalaisuuden menettämiseen. Muutokset koskisivat tilanteita, joissa kansalaisuuden voi menettää joko väärien tietojen antamisen perusteella tai syyllistyttyään Suomen elintärkeitä etuja vakavasti loukkaaviin rikoksiin. Jatkossakaan kansalaisuutta ei voisi menettää siten, että henkilöstä tulisi sen seurauksena kansalaisuudeton.
Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.10.2025.
Lausunnoissa pyydetään kiinnittämään erityistä huomiota esitysluonnoksen sisältämään vaikutusten arviointiin.
Yhtenä muutoksena tarkennettaisiin sitä sääntelyä, joka koskee kansalaisuuden myöntämättä jättämistä kansallisen turvallisuuden perusteella. Hakemusmenettelyn lisäksi sääntely koskisi jatkossa myös ilmoitusmenettelyä, ja Maahanmuuttovirasto voisi asian arvioimiseksi pyytää lausunnon suojelupoliisilta.
Nuhteettomuusedellytystä tiukennettaisiin siten, että rikokseen syyllistymisestä johtuvat seuraukset hakijan kansalaistamiselle olisivat nykyistä tuntuvammat. Laissa säädettyjä rikoksesta seuraavia odotusaikoja korotettaisiin. Lisäksi tarkennettaisiin, että odotusaikaa ei määrättäisi, jos hakija olisi tuomittu syyllistymisestä erittäin vakavaan rikokseen.
Kansalaistamisen yleisiin edellytyksiin kuuluvaa toimeentuloedellytystä muutettaisiin siten, että painopiste olisi jatkossa turvatussa toimeentulossa. Muutosten myötä kansalaisuuden saamiseksi ei olisi riittävää, että hakijan toimeentulo perustuisi pelkästään työttömyysetuuteen tai toimeentulotukeen.
Kansalaistamisen edellytysten lisäksi tehtäisiin muutoksia kansalaisuuden menettämiseen. Muutokset koskisivat tilanteita, joissa kansalaisuuden voi menettää joko väärien tietojen antamisen perusteella tai syyllistyttyään Suomen elintärkeitä etuja vakavasti loukkaaviin rikoksiin. Jatkossakaan kansalaisuutta ei voisi menettää siten, että henkilöstä tulisi sen seurauksena kansalaisuudeton.
Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.10.2025.
Lausunnoissa pyydetään kiinnittämään erityistä huomiota esitysluonnoksen sisältämään vaikutusten arviointiin.
Linkit
Liitteet:
Aikataulu
Sisäministeriö pyytää jakelussa mainittuja toimittamaan lausuntonsa oheisesta luonnoksesta hallituksen esitykseksi viimeistään 14. päivänä tammikuuta 2025.
Esitysluonnoksen pääasiallisen sisällön ja lakiehdotuksen ruotsinkielinen käännös tullaan liittämään sisäministeriön hankesivulle ja lausuntopalveluun mahdollisimman pian.
Esitysluonnoksen pääasiallisen sisällön ja lakiehdotuksen ruotsinkielinen käännös tullaan liittämään sisäministeriön hankesivulle ja lausuntopalveluun mahdollisimman pian.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Myös tahot, joita ei ole erikseen mainittu jakelussa, voivat toimittaa lausunnon.
VAHVA-asianhallintajärjestelmää käyttäviä ministeriöitä pyydetään kuitenkin viemään lausuntonsa suoraan kyseiselle asialle VAHVA:ssa sekä toimittamaan lausunto tiedoksi osoitteeseen [email protected].
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Kaikki palvelussa annetut lausunnot ovat julkisia. Lausunnoista laadittava yhteenveto julkaistaan valtioneuvoston hankeikkunassa (SM055:00/2023).
VAHVA-asianhallintajärjestelmää käyttäviä ministeriöitä pyydetään kuitenkin viemään lausuntonsa suoraan kyseiselle asialle VAHVA:ssa sekä toimittamaan lausunto tiedoksi osoitteeseen [email protected].
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Kaikki palvelussa annetut lausunnot ovat julkisia. Lausunnoista laadittava yhteenveto julkaistaan valtioneuvoston hankeikkunassa (SM055:00/2023).
Valmistelijat
Lisätietoja antavat erityisasiantuntija Roope Jokinen (puh. 0295 488 362, [email protected]) ja erityisasiantuntija Hanna Pihkanen (puh. 0295 488 217, [email protected]) sisäministeriön maahanmuutto-osastolta.
Jakelu:
Amnesty International Suomen osasto | ||
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Etnisten suhteiden neuvottelukunta | ||
Ihmisoikeuskeskus | ||
Ihmisoikeusliitto | ||
Kansaneläkelaitos | ||
Keskusrikospoliisi | ||
Lapsiasiavaltuutettu | ||
Maahanmuuttovirasto | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Opetushallitus | ||
Pakolaisneuvonta ry | ||
Poliisihallitus | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suojelupoliisi | ||
Suomen Asianajajaliitto | ||
Suomi-Seura ry | ||
Tuomioistuinvirasto | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
UNHCR Northern Europe | ||
Valtioneuvoston oikeuskansleri | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vammaisten maahanmuuttajien tukikeskus Hilma | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutettu |