Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esitykseksi laiksi kansalaisuuslain muuttamisesta
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/28596/2023
Svarstiden går ut: 14.1.2025
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Sisäministeriön maahanmuutto-osastolla on valmisteltu luonnos hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi kansalaisuuslain (359/2003) muuttamisesta.
Bakgrund
Pääministeri Petteri Orpon hallituksen ohjelman mukaan kansalaisuuslaki uudistetaan tiukentamalla kansalaistamisen edellytyksiä. Hallitusohjelmakirjaukset toteutetaan vaiheittain kolmessa erillisessä sisäministeriön hankkeessa. Lausuntopyyntö koskee toista vaihetta, jossa toteutetaan hallitusohjelman nuhteettomuus- ja toimeentuloedellytystä, selvitettyä henkilöllisyyttä, kansallista turvallisuutta ja kansalaisuuden menettämistä koskevat muutokset kansalaisuuslakiin (SM055:00/2023).
Målsättningar
Esitysluonnoksen mukaan kansalaisuuslain selvitettyä henkilöllisyyttä koskevaa sääntelyä muutettaisiin siten, että hakijan aktiivisuuden ja asiakirjanäytön merkitystä lisättäisiin nykyiseen verrattuna. Henkilöllisyyttä ei pidettäisi selvitettynä yksinomaan ajan kulumisen perusteella tilanteessa, jossa Maahanmuuttovirasto olisi myöntänyt hakijalle muukalaispassin, jolla hän voisi hankkia kansalaisuusvaltionsa passin.
Yhtenä muutoksena tarkennettaisiin sitä sääntelyä, joka koskee kansalaisuuden myöntämättä jättämistä kansallisen turvallisuuden perusteella. Hakemusmenettelyn lisäksi sääntely koskisi jatkossa myös ilmoitusmenettelyä, ja Maahanmuuttovirasto voisi asian arvioimiseksi pyytää lausunnon suojelupoliisilta.
Nuhteettomuusedellytystä tiukennettaisiin siten, että rikokseen syyllistymisestä johtuvat seuraukset hakijan kansalaistamiselle olisivat nykyistä tuntuvammat. Laissa säädettyjä rikoksesta seuraavia odotusaikoja korotettaisiin. Lisäksi tarkennettaisiin, että odotusaikaa ei määrättäisi, jos hakija olisi tuomittu syyllistymisestä erittäin vakavaan rikokseen.
Kansalaistamisen yleisiin edellytyksiin kuuluvaa toimeentuloedellytystä muutettaisiin siten, että painopiste olisi jatkossa turvatussa toimeentulossa. Muutosten myötä kansalaisuuden saamiseksi ei olisi riittävää, että hakijan toimeentulo perustuisi pelkästään työttömyysetuuteen tai toimeentulotukeen.
Kansalaistamisen edellytysten lisäksi tehtäisiin muutoksia kansalaisuuden menettämiseen. Muutokset koskisivat tilanteita, joissa kansalaisuuden voi menettää joko väärien tietojen antamisen perusteella tai syyllistyttyään Suomen elintärkeitä etuja vakavasti loukkaaviin rikoksiin. Jatkossakaan kansalaisuutta ei voisi menettää siten, että henkilöstä tulisi sen seurauksena kansalaisuudeton.
Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.10.2025.
Lausunnoissa pyydetään kiinnittämään erityistä huomiota esitysluonnoksen sisältämään vaikutusten arviointiin.
Yhtenä muutoksena tarkennettaisiin sitä sääntelyä, joka koskee kansalaisuuden myöntämättä jättämistä kansallisen turvallisuuden perusteella. Hakemusmenettelyn lisäksi sääntely koskisi jatkossa myös ilmoitusmenettelyä, ja Maahanmuuttovirasto voisi asian arvioimiseksi pyytää lausunnon suojelupoliisilta.
Nuhteettomuusedellytystä tiukennettaisiin siten, että rikokseen syyllistymisestä johtuvat seuraukset hakijan kansalaistamiselle olisivat nykyistä tuntuvammat. Laissa säädettyjä rikoksesta seuraavia odotusaikoja korotettaisiin. Lisäksi tarkennettaisiin, että odotusaikaa ei määrättäisi, jos hakija olisi tuomittu syyllistymisestä erittäin vakavaan rikokseen.
Kansalaistamisen yleisiin edellytyksiin kuuluvaa toimeentuloedellytystä muutettaisiin siten, että painopiste olisi jatkossa turvatussa toimeentulossa. Muutosten myötä kansalaisuuden saamiseksi ei olisi riittävää, että hakijan toimeentulo perustuisi pelkästään työttömyysetuuteen tai toimeentulotukeen.
Kansalaistamisen edellytysten lisäksi tehtäisiin muutoksia kansalaisuuden menettämiseen. Muutokset koskisivat tilanteita, joissa kansalaisuuden voi menettää joko väärien tietojen antamisen perusteella tai syyllistyttyään Suomen elintärkeitä etuja vakavasti loukkaaviin rikoksiin. Jatkossakaan kansalaisuutta ei voisi menettää siten, että henkilöstä tulisi sen seurauksena kansalaisuudeton.
Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.10.2025.
Lausunnoissa pyydetään kiinnittämään erityistä huomiota esitysluonnoksen sisältämään vaikutusten arviointiin.
Linkit
Liitteet:
Tidtabell
Sisäministeriö pyytää jakelussa mainittuja toimittamaan lausuntonsa oheisesta luonnoksesta hallituksen esitykseksi viimeistään 14. päivänä tammikuuta 2025.
Esitysluonnoksen pääasiallisen sisällön ja lakiehdotuksen ruotsinkielinen käännös tullaan liittämään sisäministeriön hankesivulle ja lausuntopalveluun mahdollisimman pian.
Esitysluonnoksen pääasiallisen sisällön ja lakiehdotuksen ruotsinkielinen käännös tullaan liittämään sisäministeriön hankesivulle ja lausuntopalveluun mahdollisimman pian.
Svarsanvisningar för mottagare
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Myös tahot, joita ei ole erikseen mainittu jakelussa, voivat toimittaa lausunnon.
VAHVA-asianhallintajärjestelmää käyttäviä ministeriöitä pyydetään kuitenkin viemään lausuntonsa suoraan kyseiselle asialle VAHVA:ssa sekä toimittamaan lausunto tiedoksi osoitteeseen [email protected].
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Kaikki palvelussa annetut lausunnot ovat julkisia. Lausunnoista laadittava yhteenveto julkaistaan valtioneuvoston hankeikkunassa (SM055:00/2023).
VAHVA-asianhallintajärjestelmää käyttäviä ministeriöitä pyydetään kuitenkin viemään lausuntonsa suoraan kyseiselle asialle VAHVA:ssa sekä toimittamaan lausunto tiedoksi osoitteeseen [email protected].
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Kaikki palvelussa annetut lausunnot ovat julkisia. Lausunnoista laadittava yhteenveto julkaistaan valtioneuvoston hankeikkunassa (SM055:00/2023).
Valmistelijat
Lisätietoja antavat erityisasiantuntija Roope Jokinen (puh. 0295 488 362, [email protected]) ja erityisasiantuntija Hanna Pihkanen (puh. 0295 488 217, [email protected]) sisäministeriön maahanmuutto-osastolta.
Sändlista:
Amnesty International Suomen osasto | ||
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Etnisten suhteiden neuvottelukunta | ||
Ihmisoikeuskeskus | ||
Ihmisoikeusliitto | ||
Kansaneläkelaitos | ||
Keskusrikospoliisi | ||
Lapsiasiavaltuutettu | ||
Maahanmuuttovirasto | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Opetushallitus | ||
Pakolaisneuvonta ry | ||
Poliisihallitus | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suojelupoliisi | ||
Suomen Asianajajaliitto | ||
Suomi-Seura ry | ||
Tuomioistuinvirasto | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
UNHCR Northern Europe | ||
Valtioneuvoston oikeuskansleri | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vammaisten maahanmuuttajien tukikeskus Hilma | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutettu |