Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Lausuntopyyntö kuluttaja-asiamiehen linjauksesta Virhevastuu ja takuu kulutustavaran kaupassa
Lausuntopyynnön diaarinumero: KKV/629/14.08.01.03/2022
Vastausaika on päättynyt: 24.6.2022
Lausuntopyynnön taustatiedot
Johdanto
Kuluttaja-asiamies pyytää kommentteja linjauksesta Virhevastuu ja takuu kulutustavaran kaupassa. Linjauksessa on otettu huomioon vuonna 2022 voimaan tulleet kuluttajansuojalain 5 luvun muutokset.
Tausta
Kuluttajansuojalaki on muuttunut vuoden 2022 alussa. Uudistuksen taustalla ovat EU:n tavarankauppadirektiivi sekä digitaalista sisältöä ja digitaalisia palveluita koskeva direktiivi. Kuluttaja-asiamies on valmistellut Virhevastuu ja takuu kulutustavaran kaupassa -linjauksen päivitystä kuluttajansuojalain 5 luvun muutosten vuoksi. Valmistelussa on huomioitu erityisesti hallituksen esitys HE 180/2021. Linjaus sisältää myös kuluttaja-asiamiehen kantoja ja suosituksia.
Tavoitteet
Kuluttaja-asiamiehen linjausten tarkoituksena on antaa yrityksille ohjeistusta, neuvontaa ja tietoa lain säännösten sisällöstä ja erityisesti käytäntöön soveltamisesta. Linjauksissa esitetyt periaatteet auttavat ja tukevat yrityksiä toimimaan lainmukaisella tavalla.
Linjaukset perustuvat voimassa olevaan lainsäädäntöön, lain valmisteluasiakirjoihin ja oikeuskäytäntöön. Niissä esitetään myös kuluttaja-asiamiehen ratkaisuja ja/tai suosituksia.
Linjaukset eivät ole velvoittava oikeuslähde, vaan kuluttaja-asiamiehen kannanotto siitä, miten lakia sovelletaan.
Linjaukset perustuvat voimassa olevaan lainsäädäntöön, lain valmisteluasiakirjoihin ja oikeuskäytäntöön. Niissä esitetään myös kuluttaja-asiamiehen ratkaisuja ja/tai suosituksia.
Linjaukset eivät ole velvoittava oikeuslähde, vaan kuluttaja-asiamiehen kannanotto siitä, miten lakia sovelletaan.
Linkit
https://www.kkv.fi/kuluttaja-asiat/tietoa-ja-ohjeita-yrityksille/kuluttaja-asiamiehen-linjaukset/kommentoitava-linjaus-virhevastuu-ja-takuu-kulutustavaran-kaupassa-luonnos/ - Kommentoitava kuluttaja-asiamiehen linjaus Kilpailu- ja kuluttajaviraston verkkosivuilla: Virhevastuu ja takuu kulutustavaran kaupassa
Aikataulu
Vastausaika päättyy 24.6.2022.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunto pyydetään antamaan lausuntopalvelu.fi -sivuston kautta (www.lausuntopalvelu.fi).
Valmistelijat
Lisätietoja antaa Kilpailu- ja kuluttajaviraston erityisasiantuntija Saija Kivimäki, sähköposti: [email protected]
Jakelu:
Saija Kivimäki | ||
Sakari Seppälä |
Asiasanat
Kuluttajansuoja
Kuluttajansuojalaki
Tavarankauppa