Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Lausuntopyyntö kuluttaja-asiamiehen linjauksesta Virhevastuu ja takuu kulutustavaran kaupassa
Diarienummer för begäran om utlåtande: KKV/629/14.08.01.03/2022
Svarstiden gick ut: 24.6.2022
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Kuluttaja-asiamies pyytää kommentteja linjauksesta Virhevastuu ja takuu kulutustavaran kaupassa. Linjauksessa on otettu huomioon vuonna 2022 voimaan tulleet kuluttajansuojalain 5 luvun muutokset.
Bakgrund
Kuluttajansuojalaki on muuttunut vuoden 2022 alussa. Uudistuksen taustalla ovat EU:n tavarankauppadirektiivi sekä digitaalista sisältöä ja digitaalisia palveluita koskeva direktiivi. Kuluttaja-asiamies on valmistellut Virhevastuu ja takuu kulutustavaran kaupassa -linjauksen päivitystä kuluttajansuojalain 5 luvun muutosten vuoksi. Valmistelussa on huomioitu erityisesti hallituksen esitys HE 180/2021. Linjaus sisältää myös kuluttaja-asiamiehen kantoja ja suosituksia.
Målsättningar
Kuluttaja-asiamiehen linjausten tarkoituksena on antaa yrityksille ohjeistusta, neuvontaa ja tietoa lain säännösten sisällöstä ja erityisesti käytäntöön soveltamisesta. Linjauksissa esitetyt periaatteet auttavat ja tukevat yrityksiä toimimaan lainmukaisella tavalla.
Linjaukset perustuvat voimassa olevaan lainsäädäntöön, lain valmisteluasiakirjoihin ja oikeuskäytäntöön. Niissä esitetään myös kuluttaja-asiamiehen ratkaisuja ja/tai suosituksia.
Linjaukset eivät ole velvoittava oikeuslähde, vaan kuluttaja-asiamiehen kannanotto siitä, miten lakia sovelletaan.
Linjaukset perustuvat voimassa olevaan lainsäädäntöön, lain valmisteluasiakirjoihin ja oikeuskäytäntöön. Niissä esitetään myös kuluttaja-asiamiehen ratkaisuja ja/tai suosituksia.
Linjaukset eivät ole velvoittava oikeuslähde, vaan kuluttaja-asiamiehen kannanotto siitä, miten lakia sovelletaan.
Linkit
https://www.kkv.fi/kuluttaja-asiat/tietoa-ja-ohjeita-yrityksille/kuluttaja-asiamiehen-linjaukset/kommentoitava-linjaus-virhevastuu-ja-takuu-kulutustavaran-kaupassa-luonnos/ - Kommentoitava kuluttaja-asiamiehen linjaus Kilpailu- ja kuluttajaviraston verkkosivuilla: Virhevastuu ja takuu kulutustavaran kaupassa
Tidtabell
Vastausaika päättyy 24.6.2022.
Svarsanvisningar för mottagare
Lausunto pyydetään antamaan lausuntopalvelu.fi -sivuston kautta (www.lausuntopalvelu.fi).
Valmistelijat
Lisätietoja antaa Kilpailu- ja kuluttajaviraston erityisasiantuntija Saija Kivimäki, sähköposti: [email protected]
Sändlista:
Saija Kivimäki | ||
Sakari Seppälä |
Asiasanat
Kuluttajansuoja
Kuluttajansuojalaki
Tavarankauppa