Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Viranomaisten ja julkista tehtävää hoitavien kokemukset julkisuuslain toimivuuteen ja julkisuusperiaatteen toteuttamiseen liittyen
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/27452/2020
Vastausaika on päättynyt: 11.5.2021
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Oikeusministeriö on asettanut työryhmän valmistelemaan julkisuuslain ajantasaistamista. Työryhmän toimikausi kestää 30.6.2023 saakka.
Julkisuuslain ajantasaistamista valmistelevan työryhmän tehtävänä on selvittää ja arvioida julkisuusperiaatteen asianmukaisen toteutumisen ja toteuttamisen ongelmakohtia ja niihin vaikuttavia toimia. Selvitysten ja arvioiden perusteella työryhmän tulee valmistella sille asetetun tavoitteen saavuttamiseksi tarvittavat lainsäädännön muutosehdotukset. Tavoitteena on nykyistä selkeämpi ja toimivampi lainsäädäntö, joka edistää yhteiskunnan avoimuutta ja vastaa nyky-yhteiskunnan vaatimuksia.
Perustuslain 12.2 §:n mukaan viranomaisen hallussa olevat asiakirjat ja muut tallenteet ovat julkisia, jollei niiden julkisuutta ole välttämättömien syiden vuoksi lailla erikseen rajoitettu. Jokaisella on oikeus saada tieto julkisesta asiakirjasta ja tallenteesta. Viranomaisten toimintaan liittyvän julkisuuden tarkoituksena on antaa yksilöille ja yhteisöille mahdollisuus valvoa julkisen vallan ja julkisten varojen käyttöä, muodostaa vapaasti mielipiteensä sekä vaikuttaa julkisen vallan käyttöön ja valvoa oikeuksiaan ja etujaan.
Viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999; julkisuuslaki) toimivuutta on viimeksi tarkasteltu kokonaisuutena vuosituhannen alussa. Voimassa olevasta julkisuuslaista on kertynyt runsaasti soveltamiskokemusta ja huomattava määrää tuomioistuimien ja ylimpien laillisuusvalvojien tulkintakäytäntöä. Näiden myötä on noussut esiin eri tyyppisiä lainsäädännön selkeyttämis- ja kehittämistarpeita. Sääntelyyn liittyy uudistamistarpeita, joista osa on luonteeltaan teknisiä mutta osa edellyttää syvällisempää sääntelyn sisällön ja rakenteen toimivuuden arviointia.
Julkisuuslain ajantasaistamista valmistelevan työryhmän tehtävänä on selvittää ja arvioida julkisuusperiaatteen asianmukaisen toteutumisen ja toteuttamisen ongelmakohtia ja niihin vaikuttavia toimia. Selvitysten ja arvioiden perusteella työryhmän tulee valmistella sille asetetun tavoitteen saavuttamiseksi tarvittavat lainsäädännön muutosehdotukset. Tavoitteena on nykyistä selkeämpi ja toimivampi lainsäädäntö, joka edistää yhteiskunnan avoimuutta ja vastaa nyky-yhteiskunnan vaatimuksia.
Perustuslain 12.2 §:n mukaan viranomaisen hallussa olevat asiakirjat ja muut tallenteet ovat julkisia, jollei niiden julkisuutta ole välttämättömien syiden vuoksi lailla erikseen rajoitettu. Jokaisella on oikeus saada tieto julkisesta asiakirjasta ja tallenteesta. Viranomaisten toimintaan liittyvän julkisuuden tarkoituksena on antaa yksilöille ja yhteisöille mahdollisuus valvoa julkisen vallan ja julkisten varojen käyttöä, muodostaa vapaasti mielipiteensä sekä vaikuttaa julkisen vallan käyttöön ja valvoa oikeuksiaan ja etujaan.
Viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999; julkisuuslaki) toimivuutta on viimeksi tarkasteltu kokonaisuutena vuosituhannen alussa. Voimassa olevasta julkisuuslaista on kertynyt runsaasti soveltamiskokemusta ja huomattava määrää tuomioistuimien ja ylimpien laillisuusvalvojien tulkintakäytäntöä. Näiden myötä on noussut esiin eri tyyppisiä lainsäädännön selkeyttämis- ja kehittämistarpeita. Sääntelyyn liittyy uudistamistarpeita, joista osa on luonteeltaan teknisiä mutta osa edellyttää syvällisempää sääntelyn sisällön ja rakenteen toimivuuden arviointia.
Tausta
Työryhmän on toimeksiantonsa mukaan kiinnitettävä julkisuusperiaatteen asianmukaisen toteutumisen ja toteuttamisen ongelmakohtien ja niihin vaikuttavien toimien arvioinnissa huomiota ennen kaikkea voimassa olevaan julkisuussääntelyyn liittyviin käytännön soveltamisen haasteisiin. Säännösten ajantasaisuutta ja toimivuutta on tarkasteltava myös yhteiskunnan ja viranomaisten toimintaan liittyvien muutosten näkökulmasta huomioiden muun muassa digitalisaatioon liittyvät mahdolliset muutostarpeet. Erityisesti on tarkasteltava lain ymmärrettävyyttä ja sen systematiikan ja sen yksittäisten säännösten selkeyttämistarpeita. Kokonaisuuteen liittyen on arvioitava myös oikeusturvan ja seuraamusten merkitystä julkisuusperiaatteen toteutumisessa.
Työryhmän tulee myös selvittää mahdollisuudet selkeyttää viranomaisten asiakirjojen julkisuuden ja henkilötietojen suojan (julkiset henkilötiedot) välistä suhdetta. Selkeyttämisen tavoitteena tulee olla avoimuuden turvaaminen, ottaen huomioon perustuslakivaliokunnan kannanotot asiakirjajulkisuuden ja henkilötietojen suojan välisestä tasapainosta (PeVL 14/2018 vp).
Selkeyttämisen osana tulee tarkastella myös salassapitosäännösten muotoilusta ja sääntelyn rakenteesta seuraavia epäkohtia ja tulkintaepäselvyyksiä sekä keinoja vaikuttaa niihin lainsäädännön muutoksin. Sen sijaan salassapitosäännösten ja niihin liittyvien vahinkoedellytyslausekkeiden systemaattinen sisällöllinen tarkastelu ja mahdollinen uudistaminen jäävät toimeksiannon ulkopuolelle.
Työryhmän tehtävänä on myös selvittää ja arvioida julkisuuslain soveltamisalan riittävyyttä ja ajantasaisuutta erityisesti ottaen huomioon hallinnon uusiutuvat rakenteet. Tällä kyselyllä kuitenkin selvitetään ensi sijassa muita kuin soveltamisalakysymyksiin liittyviä epäkohtia.
Työryhmän tulee myös selvittää mahdollisuudet selkeyttää viranomaisten asiakirjojen julkisuuden ja henkilötietojen suojan (julkiset henkilötiedot) välistä suhdetta. Selkeyttämisen tavoitteena tulee olla avoimuuden turvaaminen, ottaen huomioon perustuslakivaliokunnan kannanotot asiakirjajulkisuuden ja henkilötietojen suojan välisestä tasapainosta (PeVL 14/2018 vp).
Selkeyttämisen osana tulee tarkastella myös salassapitosäännösten muotoilusta ja sääntelyn rakenteesta seuraavia epäkohtia ja tulkintaepäselvyyksiä sekä keinoja vaikuttaa niihin lainsäädännön muutoksin. Sen sijaan salassapitosäännösten ja niihin liittyvien vahinkoedellytyslausekkeiden systemaattinen sisällöllinen tarkastelu ja mahdollinen uudistaminen jäävät toimeksiannon ulkopuolelle.
Työryhmän tehtävänä on myös selvittää ja arvioida julkisuuslain soveltamisalan riittävyyttä ja ajantasaisuutta erityisesti ottaen huomioon hallinnon uusiutuvat rakenteet. Tällä kyselyllä kuitenkin selvitetään ensi sijassa muita kuin soveltamisalakysymyksiin liittyviä epäkohtia.
Tavoitteet
Tämän lausuntopyynnön tarkoituksena on osana työryhmän toimeksiantoa selvittää viranomaisten ja julkista tehtävää hoitavien kokemuksia voimassa olevan lain soveltamiseen liittyvistä keskeisistä haasteista ja lainsäädännön kehittämistarpeista. Kyselyn tulokset on tarkoitus huomioida osana työryhmän tehtävänä olevaa kehittämistarpeiden arviointia.
Linkit
https://oikeusministerio.fi/hanke?tunnus=OM083:00/2020 - Hankesivu
https://oikeusministerio.fi/sv/projekt?tunnus=OM083:00/2020 - Statsrådets projektportal
Aikataulu
Vastaukset kyselyyn pyydetään toimittamaan oikeusministeriölle viimeistään 11.5.2021.
Vastausohjeet vastaanottajille
Vastaanottajia pyydetään vastaamaan jäljempänä esitettyihin kysymyksiin.
Pyydämme arviomaan esitettyjä kysymyksiä erityisesti omasta näkökulmastanne lain soveltajana sekä oman organisaationne toiminnan näkökulmasta ja tuomaan esiin erityisesti siinä havaittuja näkökohtia. Vastaukset kysymyksiin toivotaan muotoiltavan lyhyesti, mutta mahdollisimman konkreettisesti ja selkeästi. Voitte konkretisoida havaintojanne tarvittaessa esimerkkien avulla. Kaikkiin kysymyksiin ei tarvitse vastata. Vastauksissa pyydetään huomioimaan, että salassapitosäännösten sisällöllinen tarkastelu ei kuulu työryhmän tehtäväksiantoon.
Vastaukset pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun kyselyyn suomen tai ruotsin kielellä. Vastauksia ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Käsittelyn helpottamiseksi oikeusministeriö pyytää, että vastaukset jaotellaan lausuntopyynnössä ilmoitettujen väliotsikoiden mukaisesti.
Myös jakelulistan ulkopuoliset voivat halutessaan vastata kyselyyn. Vastaukset antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin.
Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivuilta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Huomaattehan, että kaikki vastaukset ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Pyydämme arviomaan esitettyjä kysymyksiä erityisesti omasta näkökulmastanne lain soveltajana sekä oman organisaationne toiminnan näkökulmasta ja tuomaan esiin erityisesti siinä havaittuja näkökohtia. Vastaukset kysymyksiin toivotaan muotoiltavan lyhyesti, mutta mahdollisimman konkreettisesti ja selkeästi. Voitte konkretisoida havaintojanne tarvittaessa esimerkkien avulla. Kaikkiin kysymyksiin ei tarvitse vastata. Vastauksissa pyydetään huomioimaan, että salassapitosäännösten sisällöllinen tarkastelu ei kuulu työryhmän tehtäväksiantoon.
Vastaukset pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun kyselyyn suomen tai ruotsin kielellä. Vastauksia ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Käsittelyn helpottamiseksi oikeusministeriö pyytää, että vastaukset jaotellaan lausuntopyynnössä ilmoitettujen väliotsikoiden mukaisesti.
Myös jakelulistan ulkopuoliset voivat halutessaan vastata kyselyyn. Vastaukset antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin.
Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivuilta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Huomaattehan, että kaikki vastaukset ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Valmistelijat
Lainsäädäntöneuvos Virpi Korhonen (puh. 0295 150 100), sähköposti [email protected]
Lainsäädäntöneuvos Leena Morri (puh. 0295 150 080), sähköposti [email protected].
Lainsäädäntöneuvos Leena Morri (puh. 0295 150 080), sähköposti [email protected].
Jakelu:
Eläketurvakeskus | ||
Aluehallintovirasto | ||
Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry | ||
Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus | ||
Digi- ja väestötietovirasto | ||
Eduskunnan kanslia | ||
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
Eläkevakuutusosakeyhtiö Veritas | ||
Energiavirasto | ||
Espoon kaupunki - Esbo stad | ||
Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia | ||
Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Etelä-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri | ||
Finanssivalvonta | ||
Finnvera Oyj | ||
Geologian tutkimuskeskus | ||
Helsingin hallinto-oikeus | ||
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri | ||
Helsingin kaupunki - Helsingfors stad | ||
Helsingin käräjäoikeus | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Hämeenlinnan kaupunki | ||
Hätäkeskuslaitos | ||
Ilmatieteen laitos | ||
Innovaatiorahoituskeskus Business Finland | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Suomen hovioikeus | ||
Itä-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri | ||
Jyväskylän kaupunki | ||
Kaakkois-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri | ||
Kaakkois-Suomi ELY-keskus | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Kainuun käräjäoikeus | ||
Kansallisarkisto | ||
Kansaneläkelaitos | ||
Kanta-Hämeen käräjäoikeus | ||
Karvian kunta | ||
Kauhajoen kaupunki | ||
KEHA-keskus | ||
Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen | ||
Keskinäinen Työeläkevakuutusyhtiö Elo | ||
Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Keva | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Konkurssiasiamies | ||
Korkein hallinto-oikeus (varataan tilaisuus antaa lausunto) | ||
Korkein oikeus (varataan tilaisuus antaa lausunto) | ||
Kuopion kaupunki | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom | ||
Liikennevakuutuskeskuksen kautta sen jäsenistölle | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Lounais-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri | ||
Luonnonvarakeskus | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri | ||
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus | ||
Lääkevahinkokeskus | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maahanmuuttovirasto | ||
Maanmittauslaitos | ||
Maatalousyrittäjien eläkelaitos | ||
Markkinaoikeus | ||
Metsähallitus | ||
Mikkelin kaupunki | ||
Museovirasto | ||
Oikeuskanslerin virasto | ||
Oikeusministeriö | ||
Oikeusrekisterikeskus | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Opetushallitus | ||
Oulun kaupunki | ||
Oulun käräjäoikeus | ||
Patentti- ja rekisterihallitus | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Pohjois-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri | ||
Poliisihallitus | ||
Porin kaupunki | ||
Potilasvakuutuskeskus | ||
Puolustusministeriö | ||
Puolustusvoimat | ||
Raahen kaupunki | ||
Rahoitusvakausvirasto | ||
Rajavartiolaitos | ||
Rikosseuraamuslaitos | ||
Rovaniemen hovioikeus | ||
Ruokavirasto | ||
Saamelaiskäräjät | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Seinäjoen kaupunki | ||
Senaattikiinteistöt | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terevysministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto | ||
Sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunta | ||
Suojelupoliisi | ||
Suomen Akatemia | ||
Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra | ||
Suomen metsäkeskus | ||
Suomen pankki | ||
Suomen riistakeskus | ||
Suomen yliopistojen rehtorineuvosto Unifi ry | ||
Suomen ympäristökeskus | ||
Säteilyturvakeskus | ||
Tampereen kaupunki | ||
Tapaturmavakuutuskeskuksen kautta sen jäsenistölle | ||
Tasa-arvovaltuutetun toimisto | ||
Tasavallan presidentin kanslia | ||
Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
Tietosuojavaltuutettu | ||
Tilastokeskus | ||
Tornion kaupunki | ||
Tulli | ||
Tuomioistuinvirasto | ||
Turun hallinto-oikeus | ||
Turun kaupunki - Åbo stad | ||
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Työllisyysrahasto | ||
Työtuomioistuin | ||
Ulkoministeriö | ||
Ulkopoliittinen instituutti | ||
Ulosottolaitos | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Vaasan hovioikeus | ||
Vaasan kaupunki - Vasa stad | ||
Vakuutusoikeus | ||
Valtakunnansyyttäjän toimisto | ||
Valtiokonttori | ||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus | ||
Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus | ||
Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiontalouden tarkastusvirasto | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vantaan kaupunki - Vanda stad | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Verohallinto | ||
Vieremän kunta | ||
Väylävirasto | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutetun toimisto | ||
Ympäristöministeriö |
Asiasanat
digitalisaatio
avoimuus
julkisuus
digitalisering
julkisuusperiaate
offentlighet
offentlighetsprincipen
öppenhet