Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Myndigheters och andra offentliga aktörer erfarenheter av hur offentlighetslagen fungerar och hur offentlighetsprincipen genomförs
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/27452/2020
Svarstiden gick ut: 11.5.2021
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Justitieministeriet har tillsatt en arbetsgrupp för att bereda en uppdatering av lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (offentlighetslagen). Arbetsgruppens mandatperiod fortsätter till och med den 30 juni 2023.
Arbetsgruppen ska utreda och utvärdera vilka problem det finns med att uppnå och genomföra syftet med offentlighetsprincipen på det sätt som avses och vilka åtgärder som påverkar strävandena. Utifrån utredningen och utvärderingen bereder arbetsgruppen de förslag till ändringar av lagstiftningen som behövs för att uppnå det mål som uppställts för arbetet. Målet är en tydligare och mer fungerande lagstiftning som ökar öppenheten i samhället och motsvarar dagens krav.
Enligt 12 § i grundlagen är handlingar och upptagningar som innehas av myndigheterna offentliga, om inte offentligheten av tvingande skäl särskilt har begränsats genom lag. Var och en har rätt att ta del av offentliga handlingar och upptagningar. Syftet med offentligheten i myndigheternas verksamhet är att ge enskilda människor och sammanslutningar möjlighet att övervaka användningen av offentlig makt och offentliga medel, fritt forma sina åsikter samt påverka användningen av offentlig makt och bevaka sina rättigheter och intressen.
En övergripande granskning av hur lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/1999; offentlighetslagen) fungerar har senast gjorts i början av millenniet. Det finns rikligt med erfarenhet av tillämpningen av den gällande offentlighetslagen samt gott om tolkningspraxis från domstolarna och de högsta laglighetsövervakarna. Utifrån dessa har det konstaterats olika behov att förtydliga och utveckla lagstiftningen. Regleringen behöver alltså ses över. En del ändringar är av rent teknisk natur, medan andra förutsätter en mer djupgående bedömning av hur regleringen fungerar med avseende på innehåll och struktur.
Arbetsgruppen ska utreda och utvärdera vilka problem det finns med att uppnå och genomföra syftet med offentlighetsprincipen på det sätt som avses och vilka åtgärder som påverkar strävandena. Utifrån utredningen och utvärderingen bereder arbetsgruppen de förslag till ändringar av lagstiftningen som behövs för att uppnå det mål som uppställts för arbetet. Målet är en tydligare och mer fungerande lagstiftning som ökar öppenheten i samhället och motsvarar dagens krav.
Enligt 12 § i grundlagen är handlingar och upptagningar som innehas av myndigheterna offentliga, om inte offentligheten av tvingande skäl särskilt har begränsats genom lag. Var och en har rätt att ta del av offentliga handlingar och upptagningar. Syftet med offentligheten i myndigheternas verksamhet är att ge enskilda människor och sammanslutningar möjlighet att övervaka användningen av offentlig makt och offentliga medel, fritt forma sina åsikter samt påverka användningen av offentlig makt och bevaka sina rättigheter och intressen.
En övergripande granskning av hur lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/1999; offentlighetslagen) fungerar har senast gjorts i början av millenniet. Det finns rikligt med erfarenhet av tillämpningen av den gällande offentlighetslagen samt gott om tolkningspraxis från domstolarna och de högsta laglighetsövervakarna. Utifrån dessa har det konstaterats olika behov att förtydliga och utveckla lagstiftningen. Regleringen behöver alltså ses över. En del ändringar är av rent teknisk natur, medan andra förutsätter en mer djupgående bedömning av hur regleringen fungerar med avseende på innehåll och struktur.
Bakgrund
Enligt sitt uppdrag ska arbetsgruppen vid utvärderingen av problemen med att uppnå och genomföra syftet med offentlighetsprincipen och de åtgärder som påverkar dem fästa särskild uppmärksamhet vid de utmaningar som den praktiska tillämpningen av den gällande offentlighetslagstiftning medför. Bestämmelsernas aktualitet och funktion ska granskas också mot bakgrund av de förändringar som skett i samhället och myndigheternas verksamhet, bland annat i ljuset av digitaliseringen och eventuella ändringsbehov till följd av den. Lagens begriplighet och behovet av att förtydliga dess systematik och enskilda bestämmelser ska granskas extra noga. I samband med den övergripande granskningen ska arbetsgruppen också bedöma rättsskyddets och påföljdernas betydelse för genomförandet av offentlighetsprincipen.
Arbetsgruppen ska dessutom utreda möjligheterna att förtydliga förhållandet mellan offentligheten för myndighetshandlingar och skyddet för personuppgifter (offentliga personuppgifter). Syftet med förtydligandet ska vara att trygga öppenheten med beaktande av grundlagsutskottets ställningstaganden om balansen mellan handlingars offentlighet och skyddet för personuppgifter (GrUU 14/2018 rd).
Som en del av förtydligandet bör arbetsgruppen också granska de missförhållanden och tolkningsoklarheter som följer av formuleringen av sekretessbestämmelserna och regleringens struktur och olika sätt att påverka dem genom ändringar i lagstiftningen. Däremot omfattar uppdraget inte en systematisk genomgång och en eventuell revidering av innehållet i sekretessbestämmelserna och klausuler om skaderekvisit i anslutning till dem.
Vidare ska arbetsgruppen utreda och bedöma om offentlighetslagens tillämpningsområde är tillräckligt omfattande och aktuellt, särskilt med beaktande av de ändrade strukturerna inom förvaltningen. Genom denna enkät utreds dock i första hand andra missförhållanden än sådana som gäller lagens tillämpningsområde.
Arbetsgruppen ska dessutom utreda möjligheterna att förtydliga förhållandet mellan offentligheten för myndighetshandlingar och skyddet för personuppgifter (offentliga personuppgifter). Syftet med förtydligandet ska vara att trygga öppenheten med beaktande av grundlagsutskottets ställningstaganden om balansen mellan handlingars offentlighet och skyddet för personuppgifter (GrUU 14/2018 rd).
Som en del av förtydligandet bör arbetsgruppen också granska de missförhållanden och tolkningsoklarheter som följer av formuleringen av sekretessbestämmelserna och regleringens struktur och olika sätt att påverka dem genom ändringar i lagstiftningen. Däremot omfattar uppdraget inte en systematisk genomgång och en eventuell revidering av innehållet i sekretessbestämmelserna och klausuler om skaderekvisit i anslutning till dem.
Vidare ska arbetsgruppen utreda och bedöma om offentlighetslagens tillämpningsområde är tillräckligt omfattande och aktuellt, särskilt med beaktande av de ändrade strukturerna inom förvaltningen. Genom denna enkät utreds dock i första hand andra missförhållanden än sådana som gäller lagens tillämpningsområde.
Målsättningar
Syftet med denna begäran om utlåtande är att som ett led i arbetsgruppens uppdrag ta reda på vilka erfarenheter myndigheter och andra offentliga aktörer har av de centrala utmaningar som hänför sig till tillämpningen av den gällande offentlighetslagen och vilka behov det finns att utveckla lagstiftningen. Arbetsgruppen ska beakta resultaten av enkäten som en del av sin bedömning av utvecklingsbehoven.
Länkar:
https://oikeusministerio.fi/hanke?tunnus=OM083:00/2020 - Hankesivu
https://oikeusministerio.fi/sv/projekt?tunnus=OM083:00/2020 - Statsrådets projektportal
Tidtabell
Vi ber er lämna era enkätsvar till justitieministeriet senast den 11 maj 2021.
Svarsanvisningar för mottagare
Vi ber mottagarna av denna begäran om utlåtande svara på de frågor som ställs längre ned.
Vi ber er bedöma frågorna främst ur er egen synvinkel som tillämpare av lagen och med tanke på er egen verksamhet. Samtidigt ber vi er lyfta fram de iakttagelser ni gjort i samband med tillämpningen av lagen. Vi ber er besvara frågorna kortfattat, men så konkret och tydligt som möjligt. Vid behov kan ni konkretisera era iakttagelser med hjälp av exempel. Ni behöver inte svara på alla frågor. I svaren ber vi er observera att en granskning av innehållet i sekretessbestämmelserna inte hör till arbetsgruppens uppdrag.
Vi ber er lämna ert svar genom att besvara den enkät som finns i webbtjänsten utlåtande.fi. Svaren behöver inte skickas separat per e-post eller post. För att underlätta behandlingen av svaren ber vi er dela in ert svar enligt mellanrubrikerna i denna begäran om utlåtande. Även andra än de som nämns i sändlistan är välkomna att svara på enkäten.
Den som svarar på enkäten måste registrera sig och logga in i tjänsten utlåtande.fi.
Närmare anvisningar om hur tjänsten används finns på webbplatsen utlåtande.fi under fliken Anvisningar> Bruksanvisningar. Stöd för hur man tar i bruk tjänsten kan begäras per e-post [email protected].
Vänligen observera att alla svar är offentliga och att de publiceras i tjänsten utlåtande.fi.
Vi ber er bedöma frågorna främst ur er egen synvinkel som tillämpare av lagen och med tanke på er egen verksamhet. Samtidigt ber vi er lyfta fram de iakttagelser ni gjort i samband med tillämpningen av lagen. Vi ber er besvara frågorna kortfattat, men så konkret och tydligt som möjligt. Vid behov kan ni konkretisera era iakttagelser med hjälp av exempel. Ni behöver inte svara på alla frågor. I svaren ber vi er observera att en granskning av innehållet i sekretessbestämmelserna inte hör till arbetsgruppens uppdrag.
Vi ber er lämna ert svar genom att besvara den enkät som finns i webbtjänsten utlåtande.fi. Svaren behöver inte skickas separat per e-post eller post. För att underlätta behandlingen av svaren ber vi er dela in ert svar enligt mellanrubrikerna i denna begäran om utlåtande. Även andra än de som nämns i sändlistan är välkomna att svara på enkäten.
Den som svarar på enkäten måste registrera sig och logga in i tjänsten utlåtande.fi.
Närmare anvisningar om hur tjänsten används finns på webbplatsen utlåtande.fi under fliken Anvisningar> Bruksanvisningar. Stöd för hur man tar i bruk tjänsten kan begäras per e-post [email protected].
Vänligen observera att alla svar är offentliga och att de publiceras i tjänsten utlåtande.fi.
Beredare
Virpi Korhonen, lagstiftningsråd, tfn 0295 150 100), [email protected]
Leena Morri, lagstiftningsråd, tfn 0295 150 080, [email protected]
Leena Morri, lagstiftningsråd, tfn 0295 150 080, [email protected]
Sändlista:
Eläketurvakeskus | ||
Aluehallintovirasto | ||
Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry | ||
Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus | ||
Digi- ja väestötietovirasto | ||
Eduskunnan kanslia | ||
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
Eläkevakuutusosakeyhtiö Veritas | ||
Energiavirasto | ||
Espoon kaupunki - Esbo stad | ||
Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia | ||
Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Etelä-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri | ||
Finanssivalvonta | ||
Finnvera Oyj | ||
Geologian tutkimuskeskus | ||
Helsingin hallinto-oikeus | ||
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri | ||
Helsingin kaupunki - Helsingfors stad | ||
Helsingin käräjäoikeus | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Hämeenlinnan kaupunki | ||
Hätäkeskuslaitos | ||
Ilmatieteen laitos | ||
Innovaatiorahoituskeskus Business Finland | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Suomen hovioikeus | ||
Itä-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri | ||
Jyväskylän kaupunki | ||
Kaakkois-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri | ||
Kaakkois-Suomi ELY-keskus | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Kainuun käräjäoikeus | ||
Kansallisarkisto | ||
Kansaneläkelaitos | ||
Kanta-Hämeen käräjäoikeus | ||
Karvian kunta | ||
Kauhajoen kaupunki | ||
KEHA-keskus | ||
Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen | ||
Keskinäinen Työeläkevakuutusyhtiö Elo | ||
Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Keva | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Konkurssiasiamies | ||
Korkein hallinto-oikeus (varataan tilaisuus antaa lausunto) | ||
Korkein oikeus (varataan tilaisuus antaa lausunto) | ||
Kuopion kaupunki | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom | ||
Liikennevakuutuskeskuksen kautta sen jäsenistölle | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Lounais-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri | ||
Luonnonvarakeskus | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri | ||
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus | ||
Lääkevahinkokeskus | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maahanmuuttovirasto | ||
Maanmittauslaitos | ||
Maatalousyrittäjien eläkelaitos | ||
Markkinaoikeus | ||
Metsähallitus | ||
Mikkelin kaupunki | ||
Museovirasto | ||
Oikeuskanslerin virasto | ||
Oikeusministeriö | ||
Oikeusrekisterikeskus | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Opetushallitus | ||
Oulun kaupunki | ||
Oulun käräjäoikeus | ||
Patentti- ja rekisterihallitus | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Pohjois-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri | ||
Poliisihallitus | ||
Porin kaupunki | ||
Potilasvakuutuskeskus | ||
Puolustusministeriö | ||
Puolustusvoimat | ||
Raahen kaupunki | ||
Rahoitusvakausvirasto | ||
Rajavartiolaitos | ||
Rikosseuraamuslaitos | ||
Rovaniemen hovioikeus | ||
Ruokavirasto | ||
Saamelaiskäräjät | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Seinäjoen kaupunki | ||
Senaattikiinteistöt | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terevysministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto | ||
Sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunta | ||
Suojelupoliisi | ||
Suomen Akatemia | ||
Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra | ||
Suomen metsäkeskus | ||
Suomen pankki | ||
Suomen riistakeskus | ||
Suomen yliopistojen rehtorineuvosto Unifi ry | ||
Suomen ympäristökeskus | ||
Säteilyturvakeskus | ||
Tampereen kaupunki | ||
Tapaturmavakuutuskeskuksen kautta sen jäsenistölle | ||
Tasa-arvovaltuutetun toimisto | ||
Tasavallan presidentin kanslia | ||
Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
Tietosuojavaltuutettu | ||
Tilastokeskus | ||
Tornion kaupunki | ||
Tulli | ||
Tuomioistuinvirasto | ||
Turun hallinto-oikeus | ||
Turun kaupunki - Åbo stad | ||
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Työllisyysrahasto | ||
Työtuomioistuin | ||
Ulkoministeriö | ||
Ulkopoliittinen instituutti | ||
Ulosottolaitos | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Vaasan hovioikeus | ||
Vaasan kaupunki - Vasa stad | ||
Vakuutusoikeus | ||
Valtakunnansyyttäjän toimisto | ||
Valtiokonttori | ||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus | ||
Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus | ||
Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiontalouden tarkastusvirasto | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vantaan kaupunki - Vanda stad | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Verohallinto | ||
Vieremän kunta | ||
Väylävirasto | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutetun toimisto | ||
Ympäristöministeriö |
Ämnesord
digitalisaatio
avoimuus
julkisuus
digitalisering
julkisuusperiaate
offentlighet
offentlighetsprincipen
öppenhet