Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Lausuntopyyntö kuluttajariitalautakunnan toiminnan kehittämistarpeita koskevasta selvityksestä
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/25911/2023
Vastausaika on päättynyt: 31.5.2024
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Oikeusministeriö pyytää lausuntoanne oheisesta selvityksestä.
Tausta
Oikeusministeriö asetti 23.10.2023 kuluttajariitalautakunnan toiminnan kehittämistarpeita koskevan selvityshankkeen. Selvityshenkilöksi määrättiin varatuomari Irene Luukkonen.
Kuluttajariitalautakunnan toiminnan kehittäminen on osa pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelmaa.
Selvityksessä arvioidaan kuluttajariitalautakunnan asemaa osana erilaisten riidanratkaisumenettelyjen kokonaisuutta sekä sitä, miten kuluttajariitalautakunnan toimintaa tulisi kehittää erityisesti käsittelyaikojen lyhentämiseksi. Pyrkimyksenä on kuluttajien oikeusturvan parantaminen, jossa ratkaisun saaminen kohtuullisessa ajassa on keskeisessä asemassa.
Selvitys sisältää useita ehdotuksia lautakunnan menettelytapojen kehittämiseksi muun muassa tehostamalla valmistelua ja asettamalla määräaika valituksen tekemiselle. Lautakunnan sisäisiä menettelytapoja koskevien ehdotusten lisäksi esitetään kartoitettavaksi mahdollisuutta sijoittaa kuluttajaneuvonta ja kuluttajariitalautakunta samaan organisaatioon.
Myös lautakunnan toimialueen supistamista ehdotetaan harkittavaksi. Esimerkiksi yksityishenkilöiden väliset asuntoasioita koskevat riita-asiat voisi selvityksen mukaan olla tarkoituksenmukaista rajata pois lautakunnan toimivallasta samoin kuin riita-asiat, joissa toimivalta on päällekkäinen FINEn ja sen Vakuutus- ja Pankkilautakunnan kanssa.
Lisäksi ehdotetaan, että lautakunnan ratkaisujen noudattamista tehostettaisiin lisäämällä aiheesta käytävää yhteiskunnallista keskustelua.
Kuluttajariitalautakunnan toiminnan kehittäminen on osa pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelmaa.
Selvityksessä arvioidaan kuluttajariitalautakunnan asemaa osana erilaisten riidanratkaisumenettelyjen kokonaisuutta sekä sitä, miten kuluttajariitalautakunnan toimintaa tulisi kehittää erityisesti käsittelyaikojen lyhentämiseksi. Pyrkimyksenä on kuluttajien oikeusturvan parantaminen, jossa ratkaisun saaminen kohtuullisessa ajassa on keskeisessä asemassa.
Selvitys sisältää useita ehdotuksia lautakunnan menettelytapojen kehittämiseksi muun muassa tehostamalla valmistelua ja asettamalla määräaika valituksen tekemiselle. Lautakunnan sisäisiä menettelytapoja koskevien ehdotusten lisäksi esitetään kartoitettavaksi mahdollisuutta sijoittaa kuluttajaneuvonta ja kuluttajariitalautakunta samaan organisaatioon.
Myös lautakunnan toimialueen supistamista ehdotetaan harkittavaksi. Esimerkiksi yksityishenkilöiden väliset asuntoasioita koskevat riita-asiat voisi selvityksen mukaan olla tarkoituksenmukaista rajata pois lautakunnan toimivallasta samoin kuin riita-asiat, joissa toimivalta on päällekkäinen FINEn ja sen Vakuutus- ja Pankkilautakunnan kanssa.
Lisäksi ehdotetaan, että lautakunnan ratkaisujen noudattamista tehostettaisiin lisäämällä aiheesta käytävää yhteiskunnallista keskustelua.
Linkit
Liitteet:
Aikataulu
Lausunto pyydetään antamaan viimeistään 31.5.2024.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Voit pyytää tukea palvelun käyttöön osoitteesta [email protected].
Lausuntoja voivat antaa muutkin kuin jakelussa mainitut.
HUOM! Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Valmistelijat
Kirta Heine, hallitusneuvos, [email protected], puh. +358 295 150 214.
Jakelu:
Asukasliitto ry | ||
Autoalan Keskusliitto AKL ry | ||
Autoliitto ry | ||
Autotuojat ja -teollisuus ry | ||
Elektroniikan Tukkukauppiaat ETK ry | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Erikoiskaupan liitto Etu ry | ||
Fashion Finland ry | ||
Finanssiala ry | ||
Finanssivalvonta | ||
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta | ||
Helsingin hallinto-oikeus | ||
Helsingin hovioikeus | ||
Helsingin kaupunki | ||
Helsingin käräjäoikeus | ||
Helsingin vuokralaiset HKVY ry | ||
Hämeenlinnan hallinto-oikeus | ||
Infra ry | ||
Itä-Suomen hallinto-oikeus | ||
Itä-Uudenmaan käräjäoikeus | ||
Kanta-Hämeen käräjäoikeus | ||
Kattoliitto ry | ||
Keskuskauppakamari | ||
Kiinteistönomistajat ja rakennuttajat Rakli ry | ||
Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto ry | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV | ||
Korkein oikeus | ||
Kuluttaja-asiamies | ||
Kuluttajaliitto | ||
Kuluttajamedia ry | ||
Kuluttajariitalautakunta | ||
Lattian- ja seinänpäällysteliitto ry | ||
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom | ||
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry | ||
Marttaliitto ry | ||
Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry | ||
Näkeminen ja silmäterveys NÄE ry | ||
Pohjois-Savon käräjäoikeus | ||
Professori Martti Häkkänen, Turun yliopisto | ||
Professori Mia Hoffrén, Itä-Suomen yliopisto | ||
Päijät-Hämeen käräjäoikeus | ||
Rakennusteollisuus RT ry | ||
RASI ry | ||
Suomen Asianajajaliitto | ||
Suomen Eläinlääkäriliitto ry | ||
Suomen Hammaslääkäriliitto ry | ||
Suomen Huonekalukaupan Liitto ry | ||
Suomen Isännöintiliitto ry | ||
Suomen Kelloseppäliitto ry | ||
Suomen Kiinteistöliitto ry | ||
Suomen Lääkäriliitto ry | ||
Suomen matkailualan liitto ry SMAL | ||
Suomen Omakotiliitto ry | ||
Suomen Vesilaitosyhdistys ry | ||
Suomen Vuokranantajat ry | ||
Suomen Yrittäjät ry | ||
Talonrakennusteollisuus ry | ||
Teknologiapäällikkö Panu Sainio, Aalto-yliopisto | ||
Tietoliikenteen ja tietotekniikan keskusliitto, FiCom ry | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Vakuutusoikeus | ||
Varsinais-Suomen käräjäoikeus | ||
Vuokralaiset VKL ry |
Asiasanat
kehittämishankkeet
utvecklingsprojekt
kuluttajariitalautakunta
kuluttajaneuvonta
riita-asiat
kuluttajapalvelut
kuluttajaoikeus
konsumenttvistenämnden
konsumenttjänster
konsumenträtt
tvistemål
konsumentrådgivning