Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Begäran om utlåtande: Utvecklingsbehoven i konsumenttvistenämndens verksamhet. Utredarens rapport
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/25911/2023
Svarstiden gick ut: 31.5.2024
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Justitieministeriet begär ert utlåtande om den bifogade utredningen.
Bakgrund
Den 23 oktober 2023 inrättade justitieministeriet ett projekt för att utreda utvecklingsbehoven inom konsumenttvistenämndens verksamhet. Till utredare utsågs vicehäradshövding Irene Luukkonen.
Utvecklingen av konsumenttvistenämndens verksamhet ingår i regeringsprogrammet för statsminister Petteri Orpos regering.
Utredningen går ut på att bedöma konsumenttvistenämndens ställning som en del av helheten av förfaranden för tvistlösning och hur konsumenttvistenämndens verksamhet borde utvecklas i synnerhet för att förkorta behandlingstiderna. Målet är att förbättra konsumenternas rättsskydd, och här är det centralt att ärendena avgörs inom en skälig tid.
Utredningen innehåller flera förslag om hur nämndens förfaranden ska utvecklas, bl.a. effektivare beredning och en tidsfrist för anförandet av besvär. Utöver förslagen om nämndens interna förfaranden föreslås det också en kartläggning av möjligheten att placera konsumentrådgivningen och konsumenttvistenämnden i samma organisation.
I utredningen föreslås också att man ska överväga en inskränkning av nämndens verksamhetsområde. Enligt utredningen skulle det till exempel kunna vara ändamålsenligt att utesluta tvistemål gällande bostadsfrågor mellan privatpersoner från nämndens behörighet, liksom även tvistemål där behörigheten överlappar FINE:s och Försäkringsnämndens och Banknämndens behörigheter.
Det föreslås också att iakttagandet av nämndens avgöranden ska främjas genom en ökad samhällsdebatt kring konsumenttvistemål.
Utvecklingen av konsumenttvistenämndens verksamhet ingår i regeringsprogrammet för statsminister Petteri Orpos regering.
Utredningen går ut på att bedöma konsumenttvistenämndens ställning som en del av helheten av förfaranden för tvistlösning och hur konsumenttvistenämndens verksamhet borde utvecklas i synnerhet för att förkorta behandlingstiderna. Målet är att förbättra konsumenternas rättsskydd, och här är det centralt att ärendena avgörs inom en skälig tid.
Utredningen innehåller flera förslag om hur nämndens förfaranden ska utvecklas, bl.a. effektivare beredning och en tidsfrist för anförandet av besvär. Utöver förslagen om nämndens interna förfaranden föreslås det också en kartläggning av möjligheten att placera konsumentrådgivningen och konsumenttvistenämnden i samma organisation.
I utredningen föreslås också att man ska överväga en inskränkning av nämndens verksamhetsområde. Enligt utredningen skulle det till exempel kunna vara ändamålsenligt att utesluta tvistemål gällande bostadsfrågor mellan privatpersoner från nämndens behörighet, liksom även tvistemål där behörigheten överlappar FINE:s och Försäkringsnämndens och Banknämndens behörigheter.
Det föreslås också att iakttagandet av nämndens avgöranden ska främjas genom en ökad samhällsdebatt kring konsumenttvistemål.
Länkar:
Bilagor:
Tidtabell
Vi ber er lämna ert utlåtande senast den 31.5.2024.
Svarsanvisningar för mottagare
Lämna ert utlåtande genom att svara på den begäran om utlåtande som publicerats i tjänsten utlåtande.fi. Utlåtandet behöver inte skickas separat per e-post eller post. För att kunna lämna ett utlåtande måste användaren registrera sig och logga in på utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur tjänsten används finns på webbplatsen utlåtande.fi under fliken Anvisningar> Bruksanvisningar. Stöd för användningen av tjänsten kan begäras på adressen [email protected].
Även andra än de som nämns i sändlistan kan lämna ett utlåtande.
Obs! Alla utlåtanden är offentliga och publiceras i utlåtande.fi.
Beredare
Kirta Heine, regeringsråd, fö[email protected], puh. +358 295 150 214.
Sändlista:
Asukasliitto ry | ||
Autoalan Keskusliitto AKL ry | ||
Autoliitto ry | ||
Autotuojat ja -teollisuus ry | ||
Elektroniikan Tukkukauppiaat ETK ry | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Erikoiskaupan liitto Etu ry | ||
Fashion Finland ry | ||
Finanssiala ry | ||
Finanssivalvonta | ||
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta | ||
Helsingin hallinto-oikeus | ||
Helsingin hovioikeus | ||
Helsingin kaupunki | ||
Helsingin käräjäoikeus | ||
Helsingin vuokralaiset HKVY ry | ||
Hämeenlinnan hallinto-oikeus | ||
Infra ry | ||
Itä-Suomen hallinto-oikeus | ||
Itä-Uudenmaan käräjäoikeus | ||
Kanta-Hämeen käräjäoikeus | ||
Kattoliitto ry | ||
Keskuskauppakamari | ||
Kiinteistönomistajat ja rakennuttajat Rakli ry | ||
Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto ry | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV | ||
Korkein oikeus | ||
Kuluttaja-asiamies | ||
Kuluttajaliitto | ||
Kuluttajamedia ry | ||
Kuluttajariitalautakunta | ||
Lattian- ja seinänpäällysteliitto ry | ||
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom | ||
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry | ||
Marttaliitto ry | ||
Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry | ||
Näkeminen ja silmäterveys NÄE ry | ||
Pohjois-Savon käräjäoikeus | ||
Professori Martti Häkkänen, Turun yliopisto | ||
Professori Mia Hoffrén, Itä-Suomen yliopisto | ||
Päijät-Hämeen käräjäoikeus | ||
Rakennusteollisuus RT ry | ||
RASI ry | ||
Suomen Asianajajaliitto | ||
Suomen Eläinlääkäriliitto ry | ||
Suomen Hammaslääkäriliitto ry | ||
Suomen Huonekalukaupan Liitto ry | ||
Suomen Isännöintiliitto ry | ||
Suomen Kelloseppäliitto ry | ||
Suomen Kiinteistöliitto ry | ||
Suomen Lääkäriliitto ry | ||
Suomen matkailualan liitto ry SMAL | ||
Suomen Omakotiliitto ry | ||
Suomen Vesilaitosyhdistys ry | ||
Suomen Vuokranantajat ry | ||
Suomen Yrittäjät ry | ||
Talonrakennusteollisuus ry | ||
Teknologiapäällikkö Panu Sainio, Aalto-yliopisto | ||
Tietoliikenteen ja tietotekniikan keskusliitto, FiCom ry | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Vakuutusoikeus | ||
Varsinais-Suomen käräjäoikeus | ||
Vuokralaiset VKL ry |
Ämnesord
kehittämishankkeet
utvecklingsprojekt
kuluttajariitalautakunta
kuluttajaneuvonta
riita-asiat
kuluttajapalvelut
kuluttajaoikeus
konsumenttvistenämnden
konsumenttjänster
konsumenträtt
tvistemål
konsumentrådgivning