Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esitykseksi laeiksi sähköisen viestinnän palveluista annetun lain ja tietoyhteiskuntakaaren muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta annetun lain voimaantulosäännöksen muuttamisesta
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/1601/2024
Vastausaika on päättynyt: 15.3.2024
Lausuntopyynnön taustatiedot
Johdanto
Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja hallituksen esitysluonnoksesta, jossa ehdotetaan muutettavaksi sähköisen viestinnän palveluista annettua lakia (917/2014, SVPL) siten, että lain 227 §:ssä säädetystä siirtovelvoitteesta poistettaisiin verkkopalvelua kaapelitelevisioverkossa tarjoavan teleyrityksen sekä yhteisantennijärjestelmän ylläpitäjän velvoite siirtää Yleisradion julkisen palvelun radio-ohjelmistot verkoissaan.
Esityksellä säilytettäisiin SVPL 201 §:ssä säädetty osittainen matkapuhelinliittymien puhelinmarkkinointikielto sekä välitystiedon määritelmää koskeva 3 §:n 40 kohta ja radioviestinnän luottamuksellisuutta koskevat 136 §:n 5 ja 6 momentit ja muutettaisiin ne toistaiseksi voimassaoleviksi. Lisäksi esityksessä ehdotetaan täydennyksiä ja teknisluonteisia muutoksia lain 49 §, 288 §, 294 § ja 304 §:iin.
Esityksellä säilytettäisiin SVPL 201 §:ssä säädetty osittainen matkapuhelinliittymien puhelinmarkkinointikielto sekä välitystiedon määritelmää koskeva 3 §:n 40 kohta ja radioviestinnän luottamuksellisuutta koskevat 136 §:n 5 ja 6 momentit ja muutettaisiin ne toistaiseksi voimassaoleviksi. Lisäksi esityksessä ehdotetaan täydennyksiä ja teknisluonteisia muutoksia lain 49 §, 288 §, 294 § ja 304 §:iin.
Tavoitteet
Esityksen tavoitteena on mahdollistaa kaapeliverkoissa tehokkaampi verkon käyttö ja laadullisesti parempien yhteyksien tarjoaminen. Lisäksi esityksen tavoitteena on muuttaa kansallisen sääntely vastaamaan teledirektiivin asettamia vaatimuksia.
Matkapuhelinliittymien osittaisen puhelinmarkkinointikiellon säilyttämisellä pyritään turvaamaan perusviestintäyhteydet ja suojelemaan kuluttajia puhelinmarkkinointiin liittyviltä markkinahäiriöiltä uusasiakashankinnassa ja palveluntarjoajan vaihtotilanteissa sekä näissä tilanteissa esiintyneiden epäselvyyksien aiheuttamilta ongelmilta.
Radioviestinnän luottamuksellisuutta koskevien säännösten säilyttämisellä mahdollistetaan säännöksiin perustuvan kehittämistyön jatkaminen. Tarve radioviestinnän välitystietojen käsittelyyn on tunnistettu esimerkiksi kauppakeskuksissa ja lento- tai rautatieasemilla, joissa liiketoiminnan kehittämiseksi voisi olla hyödyllistä seurata asiakasvirtojen liikkumista alueella. Toinen tunnistettu tarve on erilaisten kauko-ohjattavien laitteiden havainnointi tietyn tyyppisillä alueilla ja tällaiseen havainnointiin perustuvat kaupalliset palvelut.
Lisäksi tarkoituksena on valmistella lakiin teknisluonteisia muutoksia, jotka koskisivat lain 49 §:n radioluvan peruuttamisen edellytyksien täydennystarpeita muun muassa kansallisen turvallisuuden ilmeisen vaarantumisen osalta, 294 §:n 2 momentissa säädetyn televisio- ja radiotoiminnan valvontamaksun perimistä, 304 §:n säädetyistä Liikenne- ja viestintäviraston erityisistä tehtävistä koskien verkkovierailuasetuksen sekä sähköisen viestinnän sisämarkkina-asetuksen valvontaa ja 288 §:ssä säädetyn markkinaehtoisen taajuusmaksun päivitystarpeita Naton ensisijaisesti harmonisoitujen taajuusalueiden osalta.
Matkapuhelinliittymien osittaisen puhelinmarkkinointikiellon säilyttämisellä pyritään turvaamaan perusviestintäyhteydet ja suojelemaan kuluttajia puhelinmarkkinointiin liittyviltä markkinahäiriöiltä uusasiakashankinnassa ja palveluntarjoajan vaihtotilanteissa sekä näissä tilanteissa esiintyneiden epäselvyyksien aiheuttamilta ongelmilta.
Radioviestinnän luottamuksellisuutta koskevien säännösten säilyttämisellä mahdollistetaan säännöksiin perustuvan kehittämistyön jatkaminen. Tarve radioviestinnän välitystietojen käsittelyyn on tunnistettu esimerkiksi kauppakeskuksissa ja lento- tai rautatieasemilla, joissa liiketoiminnan kehittämiseksi voisi olla hyödyllistä seurata asiakasvirtojen liikkumista alueella. Toinen tunnistettu tarve on erilaisten kauko-ohjattavien laitteiden havainnointi tietyn tyyppisillä alueilla ja tällaiseen havainnointiin perustuvat kaupalliset palvelut.
Lisäksi tarkoituksena on valmistella lakiin teknisluonteisia muutoksia, jotka koskisivat lain 49 §:n radioluvan peruuttamisen edellytyksien täydennystarpeita muun muassa kansallisen turvallisuuden ilmeisen vaarantumisen osalta, 294 §:n 2 momentissa säädetyn televisio- ja radiotoiminnan valvontamaksun perimistä, 304 §:n säädetyistä Liikenne- ja viestintäviraston erityisistä tehtävistä koskien verkkovierailuasetuksen sekä sähköisen viestinnän sisämarkkina-asetuksen valvontaa ja 288 §:ssä säädetyn markkinaehtoisen taajuusmaksun päivitystarpeita Naton ensisijaisesti harmonisoitujen taajuusalueiden osalta.
Liitteet:
Aikataulu
Lausunnot pyydetään toimittamaan liikenne- ja viestintäministeriöön viimeistään 15.3.2024.
Valmistelijat
Ylitarkastaja Roosa Patrakka, [email protected], 0295 342 192 (poissa 19.2. – 25.2.2024)
Yksikön johtaja Eero Salojärvi, [email protected], 0295 342 123
Yksikön johtaja Eero Salojärvi, [email protected], 0295 342 123
Jakelu:
Aerocopters Consulting Finland Oy | ||
Ahvenanmaan maakunnanhallitus | ||
AII Airspace Design Oy | ||
Arctic Drone Labs | ||
Asiakkuusmarkkinointiliitto | ||
Atlastica Oy | ||
Avartek | ||
Business Finland | ||
Business Finland | ||
Colt Technology Services | ||
Digiloi Oy | ||
Digita | ||
Digital Forum | ||
DNA Oyj | ||
EFFI | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Elintarviketeollisuusliitto ry | ||
Elintarviketeollisuusliitto ry | ||
Elintarviketeollisuusliitto ry | ||
Elisa Oyj | ||
Erillisverkot | ||
FiCom ry | ||
Finnair Oyj | ||
Finnair Oyj | ||
Finnair Oyj | ||
Finnet-liitto ry | ||
Fleetonomy | ||
Hätäkeskuslaitos | ||
Hätäkeskuslaitos | ||
Ilmatieteen laitos | ||
Ilmatieteen laitos | ||
Insta ILS | ||
Kaupan liitto | ||
Keskuskauppakamari | ||
Keskuskauppakamari | ||
Keskuskauppakamari | ||
Keskusrikospoliisi KRP | ||
KKV | ||
Kuluttajaliitto | ||
Kuntaliitto | ||
Lentola logistics | ||
MML paikkatietokeskus | ||
MTV Oy | ||
Nokia | ||
Näkövammaisten liitto | ||
OM | ||
Palvelualojen työnantajat PALTA ry | ||
Palvelualojen työnantajat PALTA ry | ||
PLM | ||
Poliisihallitus | ||
Päivittäistavarakauppa ry | ||
Pääesikunta | ||
Pöyry | ||
Ramboll Oy | ||
Robots Expert | ||
RPAS Finland | ||
Rumble Tools Oy | ||
Sanoma Oyj | ||
Securitas | ||
Seutuverkot Oy | ||
Sharper Shape | ||
Sitowise | ||
Skydata oy | ||
STM | ||
Suojelupoliisi | ||
Suomen antenni- ja teleurakoitsijaliitto ry | ||
Suomen Ilmailuliitto | ||
Suomen Ilmailuliitto | ||
Suomen Ilmailuliitto | ||
Suupohjan Seutuverkot Oy | ||
Teknologiateollisuus | ||
Teknologiateollisuus | ||
Telia Oy | ||
Third Space Auto | ||
Tietosuojavaltuutetun toimisto | ||
Traficom | ||
Ukkoverkot | ||
Valvira | ||
Vammaisfoorumi | ||
Vertical Hobby | ||
Videodrone | ||
Wing LLC | ||
Vitomittaus Oy | ||
VM | ||
VNK | ||
VTT | ||
Yle | ||
Ålcom |