Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esitykseksi laeiksi sähköisen viestinnän palveluista annetun lain ja tietoyhteiskuntakaaren muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta annetun lain voimaantulosäännöksen muuttamisesta
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/1601/2024
Svarstiden gick ut: 15.3.2024
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja hallituksen esitysluonnoksesta, jossa ehdotetaan muutettavaksi sähköisen viestinnän palveluista annettua lakia (917/2014, SVPL) siten, että lain 227 §:ssä säädetystä siirtovelvoitteesta poistettaisiin verkkopalvelua kaapelitelevisioverkossa tarjoavan teleyrityksen sekä yhteisantennijärjestelmän ylläpitäjän velvoite siirtää Yleisradion julkisen palvelun radio-ohjelmistot verkoissaan.
Esityksellä säilytettäisiin SVPL 201 §:ssä säädetty osittainen matkapuhelinliittymien puhelinmarkkinointikielto sekä välitystiedon määritelmää koskeva 3 §:n 40 kohta ja radioviestinnän luottamuksellisuutta koskevat 136 §:n 5 ja 6 momentit ja muutettaisiin ne toistaiseksi voimassaoleviksi. Lisäksi esityksessä ehdotetaan täydennyksiä ja teknisluonteisia muutoksia lain 49 §, 288 §, 294 § ja 304 §:iin.
Esityksellä säilytettäisiin SVPL 201 §:ssä säädetty osittainen matkapuhelinliittymien puhelinmarkkinointikielto sekä välitystiedon määritelmää koskeva 3 §:n 40 kohta ja radioviestinnän luottamuksellisuutta koskevat 136 §:n 5 ja 6 momentit ja muutettaisiin ne toistaiseksi voimassaoleviksi. Lisäksi esityksessä ehdotetaan täydennyksiä ja teknisluonteisia muutoksia lain 49 §, 288 §, 294 § ja 304 §:iin.
Målsättningar
Esityksen tavoitteena on mahdollistaa kaapeliverkoissa tehokkaampi verkon käyttö ja laadullisesti parempien yhteyksien tarjoaminen. Lisäksi esityksen tavoitteena on muuttaa kansallisen sääntely vastaamaan teledirektiivin asettamia vaatimuksia.
Matkapuhelinliittymien osittaisen puhelinmarkkinointikiellon säilyttämisellä pyritään turvaamaan perusviestintäyhteydet ja suojelemaan kuluttajia puhelinmarkkinointiin liittyviltä markkinahäiriöiltä uusasiakashankinnassa ja palveluntarjoajan vaihtotilanteissa sekä näissä tilanteissa esiintyneiden epäselvyyksien aiheuttamilta ongelmilta.
Radioviestinnän luottamuksellisuutta koskevien säännösten säilyttämisellä mahdollistetaan säännöksiin perustuvan kehittämistyön jatkaminen. Tarve radioviestinnän välitystietojen käsittelyyn on tunnistettu esimerkiksi kauppakeskuksissa ja lento- tai rautatieasemilla, joissa liiketoiminnan kehittämiseksi voisi olla hyödyllistä seurata asiakasvirtojen liikkumista alueella. Toinen tunnistettu tarve on erilaisten kauko-ohjattavien laitteiden havainnointi tietyn tyyppisillä alueilla ja tällaiseen havainnointiin perustuvat kaupalliset palvelut.
Lisäksi tarkoituksena on valmistella lakiin teknisluonteisia muutoksia, jotka koskisivat lain 49 §:n radioluvan peruuttamisen edellytyksien täydennystarpeita muun muassa kansallisen turvallisuuden ilmeisen vaarantumisen osalta, 294 §:n 2 momentissa säädetyn televisio- ja radiotoiminnan valvontamaksun perimistä, 304 §:n säädetyistä Liikenne- ja viestintäviraston erityisistä tehtävistä koskien verkkovierailuasetuksen sekä sähköisen viestinnän sisämarkkina-asetuksen valvontaa ja 288 §:ssä säädetyn markkinaehtoisen taajuusmaksun päivitystarpeita Naton ensisijaisesti harmonisoitujen taajuusalueiden osalta.
Matkapuhelinliittymien osittaisen puhelinmarkkinointikiellon säilyttämisellä pyritään turvaamaan perusviestintäyhteydet ja suojelemaan kuluttajia puhelinmarkkinointiin liittyviltä markkinahäiriöiltä uusasiakashankinnassa ja palveluntarjoajan vaihtotilanteissa sekä näissä tilanteissa esiintyneiden epäselvyyksien aiheuttamilta ongelmilta.
Radioviestinnän luottamuksellisuutta koskevien säännösten säilyttämisellä mahdollistetaan säännöksiin perustuvan kehittämistyön jatkaminen. Tarve radioviestinnän välitystietojen käsittelyyn on tunnistettu esimerkiksi kauppakeskuksissa ja lento- tai rautatieasemilla, joissa liiketoiminnan kehittämiseksi voisi olla hyödyllistä seurata asiakasvirtojen liikkumista alueella. Toinen tunnistettu tarve on erilaisten kauko-ohjattavien laitteiden havainnointi tietyn tyyppisillä alueilla ja tällaiseen havainnointiin perustuvat kaupalliset palvelut.
Lisäksi tarkoituksena on valmistella lakiin teknisluonteisia muutoksia, jotka koskisivat lain 49 §:n radioluvan peruuttamisen edellytyksien täydennystarpeita muun muassa kansallisen turvallisuuden ilmeisen vaarantumisen osalta, 294 §:n 2 momentissa säädetyn televisio- ja radiotoiminnan valvontamaksun perimistä, 304 §:n säädetyistä Liikenne- ja viestintäviraston erityisistä tehtävistä koskien verkkovierailuasetuksen sekä sähköisen viestinnän sisämarkkina-asetuksen valvontaa ja 288 §:ssä säädetyn markkinaehtoisen taajuusmaksun päivitystarpeita Naton ensisijaisesti harmonisoitujen taajuusalueiden osalta.
Liitteet:
Tidtabell
Lausunnot pyydetään toimittamaan liikenne- ja viestintäministeriöön viimeistään 15.3.2024.
Valmistelijat
Ylitarkastaja Roosa Patrakka, [email protected], 0295 342 192 (poissa 19.2. – 25.2.2024)
Yksikön johtaja Eero Salojärvi, [email protected], 0295 342 123
Yksikön johtaja Eero Salojärvi, [email protected], 0295 342 123
Sändlista:
Aerocopters Consulting Finland Oy | ||
Ahvenanmaan maakunnanhallitus | ||
AII Airspace Design Oy | ||
Arctic Drone Labs | ||
Asiakkuusmarkkinointiliitto | ||
Atlastica Oy | ||
Avartek | ||
Business Finland | ||
Business Finland | ||
Colt Technology Services | ||
Digiloi Oy | ||
Digita | ||
Digital Forum | ||
DNA Oyj | ||
EFFI | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Elintarviketeollisuusliitto ry | ||
Elintarviketeollisuusliitto ry | ||
Elintarviketeollisuusliitto ry | ||
Elisa Oyj | ||
Erillisverkot | ||
FiCom ry | ||
Finnair Oyj | ||
Finnair Oyj | ||
Finnair Oyj | ||
Finnet-liitto ry | ||
Fleetonomy | ||
Hätäkeskuslaitos | ||
Hätäkeskuslaitos | ||
Ilmatieteen laitos | ||
Ilmatieteen laitos | ||
Insta ILS | ||
Kaupan liitto | ||
Keskuskauppakamari | ||
Keskuskauppakamari | ||
Keskuskauppakamari | ||
Keskusrikospoliisi KRP | ||
KKV | ||
Kuluttajaliitto | ||
Kuntaliitto | ||
Lentola logistics | ||
MML paikkatietokeskus | ||
MTV Oy | ||
Nokia | ||
Näkövammaisten liitto | ||
OM | ||
Palvelualojen työnantajat PALTA ry | ||
Palvelualojen työnantajat PALTA ry | ||
PLM | ||
Poliisihallitus | ||
Päivittäistavarakauppa ry | ||
Pääesikunta | ||
Pöyry | ||
Ramboll Oy | ||
Robots Expert | ||
RPAS Finland | ||
Rumble Tools Oy | ||
Sanoma Oyj | ||
Securitas | ||
Seutuverkot Oy | ||
Sharper Shape | ||
Sitowise | ||
Skydata oy | ||
STM | ||
Suojelupoliisi | ||
Suomen antenni- ja teleurakoitsijaliitto ry | ||
Suomen Ilmailuliitto | ||
Suomen Ilmailuliitto | ||
Suomen Ilmailuliitto | ||
Suupohjan Seutuverkot Oy | ||
Teknologiateollisuus | ||
Teknologiateollisuus | ||
Telia Oy | ||
Third Space Auto | ||
Tietosuojavaltuutetun toimisto | ||
Traficom | ||
Ukkoverkot | ||
Valvira | ||
Vammaisfoorumi | ||
Vertical Hobby | ||
Videodrone | ||
Wing LLC | ||
Vitomittaus Oy | ||
VM | ||
VNK | ||
VTT | ||
Yle | ||
Ålcom |