Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Lausuntopyyntö hallituksen esityksestä ajoneuvolain ja rikosrekisterilain muuttamiseksi
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/3743/2024
Vastausaika on päättynyt: 13.11.2024
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Liikenne- ja viestintäministeriössä on valmisteltu oheinen luonnos hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi ajoneuvolain muuttamisesta sekä siihen liittyviksi laeiksi. Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoanne esitysluonnoksesta.
Tausta
Esitysluonnoksen tausta on EU:n autojen ja niiden perävaunujen puiteasetukseen ((EU) 2018/858) vuonna 2021 säädetyssä menettelyssä. Tällä hyväksyntä- ja lupamenettelyllä ajoneuvojen valmistajista riippumattomille huolto- ja korjaustoimijoille annetaan hyväksyntä ja näiden työntekijöille luvat ajoneuvon turvallisuutta koskeviin tietoihin akkreditoidun arviointilaitoksen toimesta. Nämä tiedot eivät ole avoimesti saatavilla ja niitä tarvitaan tiettyihin ajoneuvojen huolto- ja korjaustoimenpiteisiin. Menettelyn kansallisessa toimeenpanossa on ilmennyt tarve säätää erityisesti rikosrekisteriotteen hyödyntämisestä toimijan ja sen työntekijän luotettavuuden arvioinnissa.
Toisena EU-taustaisena täytäntöönpantavana muutoksena on komission delegoidulla direktiivillä (EU) 2024/846 tehdyt muutokset tieliikenteen sosiaalilainsäädännön valvontadirektiivin 2006/22/EY III liitteeseen. Edellä mainitussa liitteessä vahvistetaan luettelo ajo- ja lepoaikoihin ja ajopiirtureihin kohdistuvista rikkomuksista ja niiden vakavuuden arvioinnista osana luvallista kuljetustoimintaa harjoittavien yritysten riskiluokitusjärjestelmää ja hyvämaineisuuden arviointia.
Esitysluonnoksessa ehdotetaan myös kahta erillistä ajoneuvolainsäädäntöön liittyvää kansallista muutosta, joita koskeva sääntelytarve on noussut viime aikoina esiin. Niistä toisella pyritään tehostamaan Liikenne- ja viestintäviraston lupa- ja sopimuskäsittelyä ja toisella turvaamaan sopimuspalokuntien toimintaedellytyksiä.
Toisena EU-taustaisena täytäntöönpantavana muutoksena on komission delegoidulla direktiivillä (EU) 2024/846 tehdyt muutokset tieliikenteen sosiaalilainsäädännön valvontadirektiivin 2006/22/EY III liitteeseen. Edellä mainitussa liitteessä vahvistetaan luettelo ajo- ja lepoaikoihin ja ajopiirtureihin kohdistuvista rikkomuksista ja niiden vakavuuden arvioinnista osana luvallista kuljetustoimintaa harjoittavien yritysten riskiluokitusjärjestelmää ja hyvämaineisuuden arviointia.
Esitysluonnoksessa ehdotetaan myös kahta erillistä ajoneuvolainsäädäntöön liittyvää kansallista muutosta, joita koskeva sääntelytarve on noussut viime aikoina esiin. Niistä toisella pyritään tehostamaan Liikenne- ja viestintäviraston lupa- ja sopimuskäsittelyä ja toisella turvaamaan sopimuspalokuntien toimintaedellytyksiä.
Tavoitteet
Esityksen tavoitteena on säätää tarvittavat kansalliset säännökset rikosrekisteriotteen luovuttamiseksi ja käsittelemiseksi, jotta rikosrekisterin puhtaus voidaan osoittaa osana autojen ja niiden perävaunujen puiteasetuksen sisältämää, niin kutsuttua SERMI-menettelyn mukaista toimijan hyväksyntää ja tämän työntekijälle annettavaa lupaa.
Esityksellä pantaisiin täytäntöön myös komission delegoidulla direktiivillä (EU) 2024/846 tieliikenteen sosiaalilainsäädännön valvontadirektiivin III liitteeseen tehdyt muutokset, joissa ajo- ja lepoaika-asetuksen ja ajopiirturiasetuksen asiaankuuluvien säännösten noudattamatta jättäminen tavalla, josta aiheutuu huomattava kuoleman tai vakavan loukkaantumisen riski, sisällytetään yhtenä riskiyrityksenä pitämisen luokitusperusteeksi. Uudet rikkomukset ja rikkomusluokat vaikuttavat myös hyvämaineisuuden arviointiin, joita koskevia pykäliä ehdotetaan muutettavaksi vastaamaan riskiyrityksenä pitämistä koskevaa EU-säädöspohjaa.
Edellä mainitun lisäksi erillisenä muutoksena täsmennettäisiin Liikenne- ja viestintäviraston oikeutta käyttää sakkorekisterin tietoja katsastustoimiluvan ja yksitäishyväksyntäsopimuksen päätösarvioinnissa. Lisäksi muutettaisiin ajoneuvolain sisältämää pelastusauton määritelmää niin, että sopimuspalokunnille sallitaan enintään 3,5 tonnia painava avolavamallinen pelastusauto ilman verotukea.
Esityksellä pantaisiin täytäntöön myös komission delegoidulla direktiivillä (EU) 2024/846 tieliikenteen sosiaalilainsäädännön valvontadirektiivin III liitteeseen tehdyt muutokset, joissa ajo- ja lepoaika-asetuksen ja ajopiirturiasetuksen asiaankuuluvien säännösten noudattamatta jättäminen tavalla, josta aiheutuu huomattava kuoleman tai vakavan loukkaantumisen riski, sisällytetään yhtenä riskiyrityksenä pitämisen luokitusperusteeksi. Uudet rikkomukset ja rikkomusluokat vaikuttavat myös hyvämaineisuuden arviointiin, joita koskevia pykäliä ehdotetaan muutettavaksi vastaamaan riskiyrityksenä pitämistä koskevaa EU-säädöspohjaa.
Edellä mainitun lisäksi erillisenä muutoksena täsmennettäisiin Liikenne- ja viestintäviraston oikeutta käyttää sakkorekisterin tietoja katsastustoimiluvan ja yksitäishyväksyntäsopimuksen päätösarvioinnissa. Lisäksi muutettaisiin ajoneuvolain sisältämää pelastusauton määritelmää niin, että sopimuspalokunnille sallitaan enintään 3,5 tonnia painava avolavamallinen pelastusauto ilman verotukea.
Linkit
https://valtioneuvosto.fi/hanke?tunnus=LVM004:00/2024 - Projektportalen
Liitteet:
HE-luonnos ns. SERMI_lausunnoille.pdf - Utkast till regeringsproposition (på finska)
Huvudsakliga innehåll och lagförslag_SERMI-RP_utkast.docx - Remisstiden fram till 27 november 2024.
Aikataulu
Lausunto pyydetään antamaan viimeistään 13.11.2024.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla Lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Lausuntoja voivat antaa myös muut kuin jakelussa mainitut tahot. Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan Lausuntopalvelussa ja Hankeikkunassa.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua Lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät Lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet -> Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Lausuntoja voivat antaa myös muut kuin jakelussa mainitut tahot. Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan Lausuntopalvelussa ja Hankeikkunassa.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua Lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät Lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet -> Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Valmistelijat
Lisätietoa asiassa antavat:
johtava asiantuntija Esa Aaltonen, puh. 029 534 2107
hallitusneuvos Jenni Rantio, puh 029 534 2205 ja
liikenneneuvos Veli-Matti Syrjänen, puh. 029 534 2124
Sähköpostiosoitteet ovat muotoa: [email protected].
johtava asiantuntija Esa Aaltonen, puh. 029 534 2107
hallitusneuvos Jenni Rantio, puh 029 534 2205 ja
liikenneneuvos Veli-Matti Syrjänen, puh. 029 534 2124
Sähköpostiosoitteet ovat muotoa: [email protected].
Jakelu:
AKL-Sertifiointi Oy | ||
Autoalan Keskusliitto ry (AKL) | ||
Autoalan Palvelutuottajat ry | ||
Autoliikenteen työnantajaliitto ry (ALT) | ||
Autotuojat ja -teollisuus ry | ||
Huolinta- ja logistiikkaliitto ry | ||
Huolinta- ja logistiikkaliitto ry | ||
Liikenne- ja viestintävirasto | ||
Linja-autoliitto ry | ||
Logistiikkayritysten Liitto ry | ||
Logistiikkayritysten Liitto ry | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Oikeusministeriö | ||
Oikeusrekisterikeskus | ||
Poliisihallitus | ||
Pro Liitto ry | ||
Sisäministeriö | ||
SKAL ry | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomen Sopimuspalokuntien Liitto ry | ||
Suomen Varaosakaupan Keskusliitto SVOK ry | ||
Teknisen Kaupan Liitto ry | ||
Teollisuusliitto ry | ||
Tietosuojavaltuutetun toimisto | ||
Turvallisuus ja kemikaalivirasto (Finas) | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Verohallinto | ||
Yksityisten Katsastustoimipaikkojen Liitto ry (YKL) |