Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Lausuntopyyntö hallituksen esityksestä ajoneuvolain ja rikosrekisterilain muuttamiseksi
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/3743/2024
Svarstiden gick ut: 13.11.2024
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Kommunikationsministeriet har berett bifogade utkast till regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av fordonslagen och till lagar som har samband med den. Kommunikationsministeriet ber om ert utlåtande om utkastet till proposition.
Bakgrund
Bakgrunden till utkastet till proposition finns i det förfarande som föreskrivits 2021 i EU:s ramförordningen om bilar och släpfordon ((EU) 2018/858). Genom detta godkännande- och tillståndsförfarande beviljas service- och reparationsaktörer som är oberoende av fordonstillverkarna godkännande och deras anställda tillstånd för uppgifter om fordons säkerhet av ett bedömningsorgan som är ackrediterat. Denna information är inte tillgänglig på ett öppet sätt och behövs för vissa underhålls- och reparationsåtgärder. Vid det nationella genomförandet av förfarandet har det framkommit ett behov av att föreskriva särskilt om utnyttjande av straffregisterutdrag vid bedömningen av tillförlitligheten hos aktören och dess arbetstagare.
En annan ändring med EU-bakgrund som ska genomföras är de ändringar som gjorts genom kommissionens delegerade direktiv (EU) 2024/846 i bilaga III till direktiv 2006/22/EG om tillsyn över social lagstiftning om vägtransporter. I ovannämnda bilaga fastställs en förteckning över överträdelser av kör- och vilotider och färdskrivare och en bedömning av hur allvarliga överträdelserna är som en del av riskvärderingssystemet och bedömningen av anseende hos företag som bedriver tillåten transportverksamhet.
I utkastet till proposition föreslås också två separata nationella ändringar som hänför sig till fordonslagstiftningen och i fråga om vilka behovet av reglering har framkommit under den senaste tiden. Den ena syftar till att effektivisera tillstånds- och avtalsbehandlingen vid Transport- och kommunikationsverket och den andra till att trygga avtalsbrandkårernas verksamhetsförutsättningar.
En annan ändring med EU-bakgrund som ska genomföras är de ändringar som gjorts genom kommissionens delegerade direktiv (EU) 2024/846 i bilaga III till direktiv 2006/22/EG om tillsyn över social lagstiftning om vägtransporter. I ovannämnda bilaga fastställs en förteckning över överträdelser av kör- och vilotider och färdskrivare och en bedömning av hur allvarliga överträdelserna är som en del av riskvärderingssystemet och bedömningen av anseende hos företag som bedriver tillåten transportverksamhet.
I utkastet till proposition föreslås också två separata nationella ändringar som hänför sig till fordonslagstiftningen och i fråga om vilka behovet av reglering har framkommit under den senaste tiden. Den ena syftar till att effektivisera tillstånds- och avtalsbehandlingen vid Transport- och kommunikationsverket och den andra till att trygga avtalsbrandkårernas verksamhetsförutsättningar.
Målsättningar
Syftet med propositionen är att föreskriva om de nationella bestämmelser som behövs för utlämnande och behandling av straffregisterutdrag för att straffregistrets renhet ska kunna påvisas som en del av det s.k. SERMI-godkännande av en aktör och av ett tillstånd till dennes arbetstagare som ingår i ramförordningen om bilar och släpfordon.
Genom propositionen genomförs också de ändringar som gjorts i bilaga III till direktivet om tillsyn över social lagstiftning om vägtransporter genom kommissionens delegerade direktiv (EU) 2024/846, enligt vilka underlåtelse att iaktta de relevanta bestämmelserna i kör- och vilotidsförordningen och färdskrivarförordningen på ett sätt som medför en betydande risk för dödsfall eller allvarliga skador inkluderas som en grund för klassificering som ett riskföretag. De nya överträdelserna och kategorierna av överträdelser påverkar också bedömningen av gott anseende, och det föreslås att paragraferna om dem ändras så att de motsvarar EU:s författningsgrund om att betraktas som ett riskföretag.
Utöver det som nämns ovan preciseras som en separat ändring Transport- och kommunikationsverkets rätt att använda bötesregistrets uppgifter vid beslutsprövningen av besiktningskoncession och avtal om enskilt godkännande. Dessutom föreslås det att definitionen av räddningsbil i fordonslagen ändras så att avtalsbrandkårer tillåts en räddningsbil av typen öppen flak som väger högst 3,5 ton men utan skattestöd.
Genom propositionen genomförs också de ändringar som gjorts i bilaga III till direktivet om tillsyn över social lagstiftning om vägtransporter genom kommissionens delegerade direktiv (EU) 2024/846, enligt vilka underlåtelse att iaktta de relevanta bestämmelserna i kör- och vilotidsförordningen och färdskrivarförordningen på ett sätt som medför en betydande risk för dödsfall eller allvarliga skador inkluderas som en grund för klassificering som ett riskföretag. De nya överträdelserna och kategorierna av överträdelser påverkar också bedömningen av gott anseende, och det föreslås att paragraferna om dem ändras så att de motsvarar EU:s författningsgrund om att betraktas som ett riskföretag.
Utöver det som nämns ovan preciseras som en separat ändring Transport- och kommunikationsverkets rätt att använda bötesregistrets uppgifter vid beslutsprövningen av besiktningskoncession och avtal om enskilt godkännande. Dessutom föreslås det att definitionen av räddningsbil i fordonslagen ändras så att avtalsbrandkårer tillåts en räddningsbil av typen öppen flak som väger högst 3,5 ton men utan skattestöd.
Länkar:
https://valtioneuvosto.fi/hanke?tunnus=LVM004:00/2024 - Projektportalen
Bilagor:
HE-luonnos ns. SERMI_lausunnoille.pdf - Utkast till regeringsproposition (på finska)
Huvudsakliga innehåll och lagförslag_SERMI-RP_utkast.docx - Remisstiden fram till 27 november 2024.
Tidtabell
Vi ber er lämna ert utlåtande senast den 13 november 2024.
Svarsanvisningar för mottagare
Vi ber er lämna ert utlåtande i tjänsten Utlåtande.fi. Utlåtandet behöver inte skickas separat per e-post eller post om mottagaren svarar via Utlåtande.fi-tjänsten.
Även andra än de instanser som nämns i sändlistan kan lämna utlåtande. Alla utlåtandena är offentliga och publiceras i utlåtandetjänsten och på projektets webbplats.
För att kunna lämna ett utlåtande måste den som svarar registrera sig och logga in i tjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar om användningen av tjänsten finns på webbplatsen utlåtande.fi under fliken Anvisningar > Bruksanvisningar. Stöd för användning av tjänsten kan begäras per e-post på adressen [email protected].
Även andra än de instanser som nämns i sändlistan kan lämna utlåtande. Alla utlåtandena är offentliga och publiceras i utlåtandetjänsten och på projektets webbplats.
För att kunna lämna ett utlåtande måste den som svarar registrera sig och logga in i tjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar om användningen av tjänsten finns på webbplatsen utlåtande.fi under fliken Anvisningar > Bruksanvisningar. Stöd för användning av tjänsten kan begäras per e-post på adressen [email protected].
Beredare
Ytterligare information om begäran av utlåtande ges av:
ledande sakkunnig Esa Aaltonen, puh. 029 534 2107
regeringsråd Jenni Rantio, puh 029 534 2205 och
trafikråd Veli-Matti Syrjänen, puh. 029 534 2124
E-postadresserna har formen: [email protected].
ledande sakkunnig Esa Aaltonen, puh. 029 534 2107
regeringsråd Jenni Rantio, puh 029 534 2205 och
trafikråd Veli-Matti Syrjänen, puh. 029 534 2124
E-postadresserna har formen: [email protected].
Sändlista:
AKL-Sertifiointi Oy | ||
Autoalan Keskusliitto ry (AKL) | ||
Autoalan Palvelutuottajat ry | ||
Autoliikenteen työnantajaliitto ry (ALT) | ||
Autotuojat ja -teollisuus ry | ||
Huolinta- ja logistiikkaliitto ry | ||
Huolinta- ja logistiikkaliitto ry | ||
Liikenne- ja viestintävirasto | ||
Linja-autoliitto ry | ||
Logistiikkayritysten Liitto ry | ||
Logistiikkayritysten Liitto ry | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Oikeusministeriö | ||
Oikeusrekisterikeskus | ||
Poliisihallitus | ||
Pro Liitto ry | ||
Sisäministeriö | ||
SKAL ry | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomen Sopimuspalokuntien Liitto ry | ||
Suomen Varaosakaupan Keskusliitto SVOK ry | ||
Teknisen Kaupan Liitto ry | ||
Teollisuusliitto ry | ||
Tietosuojavaltuutetun toimisto | ||
Turvallisuus ja kemikaalivirasto (Finas) | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Verohallinto | ||
Yksityisten Katsastustoimipaikkojen Liitto ry (YKL) |